Spring naar bijdragen

Kan vechtsport en Christen zijn?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zelf heb enkele jaren op judo gezeten als jongetje en het tot en met de bruine band gedaan. Het viel me op dat ik er de eerste les leerde... mezelf te beheersen. Wie denkt dat je onbeperkt die sp

Waarom zou een vechtsport christelijk zijn?

Kan een bandplakdoos christelijk zijn?

Kan een bakkerij christelijk zijn?

Kan een gitaarles christelijk zijn?

Dus nogmaals:

Waarom zou een vechtsport christelijk zijn?

Nee, dat kan niet. Tevens kan het niet satanisch zijn.

De vechtsport opzich niet. Wat je ermee doet kan wel goed of fout zijn. Als je mensen gaat mishandelen bijv.Of het een vorm van gebed er van gaat maken om "de geesten" te eren.

Maar dat hoeft niet zo te zijn.

vechtsport heet ook wel martial arts = de kunst van het vechten. Het is gewoon een fisieke sport. Zoals de oosterse versies zijn bijna een soort turn balet enz. maar dan de contact versie ervan.

Je kunt er zowel goede als slechte dingen mee doen. Voorbeeld van goede dingen is:

Lichaamsconditie

Concentratie bevordering

functionaliteit

zelfverdediging

plezier

slechte dingen:

aanvallend geweld

Soms zie je nog al wat zweverige zooi er om heen, maar dat is de sport zelf niet, dat hebben ze er aan geplakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat is er mis met een vechtsport!

e leert idd ong bij elke vechtsport je zelf beheesten en het wordt ook je hoofd in gedreunt dat het niet voor gebruik op straat is (naast zelfverdedeging!)

en soms kan een vechtsport je ook helpen want je gooit daar je woede/achressie er in en dan hoef je het niet in het dagenlijks leven te doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Gast Anon_phpbb

Ik ben eigenlijk op zoek wat Gods woord ons zegt over gevechtssporten. Ik vraag me af of een christen op een 'bijbels' verantwoordelijke wijze zich kan bezig houden met het beoefenen van deze sport, welbepaald kung fu. Heb zelf al wat zaken opgezocht en heb ook gezien dat kung fu eigenlijk zijn start heeft gehad in een boedistisch klooster, daarom komt bij mij de vraag op of we dan niet met verkeerde zaken bezig als we ons openstellen voor deze dingen en in hoeverre ze een invloed op ons 'christenen' zouden kunnen hebben. Heeft iemand van jullie al ervaring met kung fu?

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 augustus 2005 11:14:48 schreef nathalie het volgende:

Ik ben eigenlijk op zoek wat Gods woord ons zegt over gevechtssporten.

Niks, behalve dat er in de bijbel wel - soms in Gods naam - gevochten word.

Maar aan de andere kant draait een "vechtsport" daar helemaal niet om. Het tegendeel zelfs.

Quote:
Ik vraag me af of een christen op een 'bijbels' verantwoordelijke wijze zich kan bezig houden met het beoefenen van deze sport, welbepaald kung fu.

En waarom zou het bijbels onverantwoord zijn?

Quote:
Heb zelf al wat zaken opgezocht en heb ook gezien dat kung fu eigenlijk zijn start heeft gehad in een boedistisch klooster,

Klopt, als verdediging tegen vijanden die het klooster probeerden te overvallen. net zoals de kerstboom ook z'n herkomst bij de germaanse religie heeft liggen.

Net zoals Jezus ook niet op 25 dec. geboren is, maar dat 25 dec. wel de een Romeinse viering is van de de god Mithras.

Wie zijn bepaalde kruiden wel ontdekt door "heidenen".

En was de bedenker van de PC wel een christen?

Quote:
daarom komt bij mij de vraag op of we dan niet met verkeerde zaken bezig als we ons openstellen voor deze dingen en in hoeverre ze een invloed op ons 'christenen' zouden kunnen hebben.[/quote[

Hebben we het nu over de vechtsport of over het Zen Budhisme?

Heeft iemand van jullie al ervaring met kung fu?

Nee, ik denk zelf dat ik op een Japanse vechtsport wil gaan. Ben er nog niet uit welke.

Als ik jou was zou ik gaan informeren bij die scholen in hoeverre de 'zweverige' zooi bij je training zit. En wat die zweverige zooi is. Niet alles is automatisch fout. Als je dat doortrekt zou ademhalings technieken tegen hyperventilatie ook fout zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 augustus 2005 11:34:23 schreef Musli het volgende:

Waarom niet, is basketbal wel christelijk verantwoord, en schaken?

Absoluut niet.

De Azteken (geloof ik, kon ook de Inka's of Maya's geweest zijn) hadden nl. een bal sport waar de verliezers geofferd werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:51:51 schreef RobertF het volgende:

Een dominee zei het eens heel simpel tegen mij: kom niet voor jezelf op, slechts voor de ander. Als een ander iemand geslagen wordt, en ik kan die mepzak makkelijk aan, dan is dat voor mij een kans iemand te redden. En anders kan ik er altijd nog meerdere personen bijhalen.

Wat een onzin, als iemand mij een klap geeft en heb ik de kracht en energie kan ie er 2 terug verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 29 juli 2004 14:18:47 schreef flowergirlie het volgende:

ik vind het gewoon kunnen,zolang je het maar niet zomaar op straat ofso gaat gebruiken.

Hangt er van af. Als iemand je aanvalt vind ik het dus geen probleem. Of iemand probeerd je met een mes te overvallen ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 01 augustus 2005 11:14:48 schreef nathalie het volgende:

Ik vraag me af of een christen op een 'bijbels' verantwoordelijke wijze zich kan bezig houden met het beoefenen van deze sport, welbepaald kung fu.

Ik hoop dat het niet teleurstellend is, maar kung fu is ontstaan in de VS. David Carridine maakte het populair, in zijn rol van Caine in de hit-serie "Kung Fu". De mythe-vorming heeft sindsdien, ik zou bijna zeggen Bijbelse, proporties aangenomen. Het slimme van de serie, is dat het gebruik maakt van allerlei elementen uit de Chinese geschiedenis en cultuur, waardoor je nu nog boeken, discovery-documentaires, en oude-chinese-koks-met-een-hobby kan vinden die allerlei moois weten te vertellen over kung fu en de eeuwenoude tradities die daarbij horen. Maar de traditie van kung fu heet "TV" en de diepere waarheid achter kung fu bestaat uit groene velletjes met G. Washington.

(oh, en je hoeft dit niet te geloven hoor, ik put uit mijn geheugen, ik hoorde dit verhaal zeker tien jaar geleden en ik heb geen benul van de bron. Ik heb alleen het verhaal onthouden met de tag "betrouwbare bron")

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf 5 jaar judo gedaan en ben tot de bruine band gekomen. Ik heb zelf helemaal niets gemerkt van spirituele invloeden oid. Alleen dat je moest buigen voor de mat (als teken van respect voor de regels) en voor je tegenstander (als teken dat je volgens de regels van het judo zult vechten, dat is dus om de ander niet moedwillig te blesseren oid).

Een andere vrouw die ik ken heeft daarentegen wel heel erg last gehad van haar tijd op judo. Dus wat dat betreft weet ik het niet zo.

Voor mij is judo wel heel nuttig geweest, omdat ik daardoor veel zelfvertrouwen heb gekregen. Daarvoor lag ik altijd onderop in stoeipartijtjes en kon ik mezelf nooit echt verdedigen. Sindsdien, hoefde ik dat niet meer, omdat ik zelfvertrouwen uitstraalde. En men pakt niet graag mensen die zeker van zichzelf zijn, maar juist de zwakke.

Maar goed, als het zweverig wordt, moet je er in ieder geval mee oppassen. Maar ik denk niet dat het altijd verkeerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 01 augustus 2005 19:30:21 schreef Eli7 het volgende:

Alleen dat je moest buigen voor de mat (als teken van respect voor de regels) en voor je tegenstander (als teken dat je volgens de regels van het judo zult vechten, dat is dus om de ander niet moedwillig te blesseren oid).

Niks spiritueels aan toch?

Hier geef je iemand een hand, in Japan (waar het vandaan komt) buig je voor iemand.

Een teken van respect.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vechtsportverbaasd.gif..

Ik vind dit wel heel moeilijk, maar voor zover ik heb begrepen heb je bij een vechtsport als kareate en judo enz. te maken met boze geesten.. Bij bepaalde bewegingen die je maakt horen bepaalde kreten.

Wat ik heb begrepen uit Danny Soto's ( was eerste klas karate/judo kampioen) getuigenis, is dat die bepaalde kreten de aanwezigheid van bepaalde "geesten" vertegenwoordigen..

Dat is waarom ik geloof dat een dergelijke vechtsport niet thuishoort in een christelijk leven..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
s dat die bepaalde kreten de aanwezigheid van bepaalde "geesten" vertegenwoordigen..

Dat is wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. De bron liegt op z'n christelijk lekker hard.

Deel van karate is dat vechten niet enkel met het lichaam geschiedt, maar ook met in dit geval de stem. Een krachtige kiai schrikt een opponent bij voorbaat af en geeft jezelf meer kracht. Een kiai is als het ware een geestelijke stoot richting je opponent.

Daarbij komt dat oosterse meesters een kiai zodanig gemastered hebben dat zij op afstand een gong kunnen doen luiden met hun stemgeluid.

Zelf ben ik altijd erg in de martial-arts wereld geweest: Kyokushin kai, k1, pride, ufc, kotc etc. Met name MMA is zonder meer een spectaculair festijn, hoewel bruut.

Ik ben een beetje anders tegen het één en ander aan aan kijken, maar een zekere liefde voor de sport kan ik toch niet verbergen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 augustus 2005 21:43:52 schreef anak Yesus het volgende:

Een vechtsport
verbaasd.gif
..

Ik vind dit wel heel moeilijk, maar voor zover ik heb begrepen heb je bij een vechtsport als kareate en judo enz. te maken met boze geesten.. Bij bepaalde bewegingen die je maakt horen bepaalde kreten.

Wat ik heb begrepen uit Danny Soto's ( was eerste klas karate/judo kampioen) getuigenis, is dat die bepaalde kreten de aanwezigheid van bepaalde "geesten" vertegenwoordigen..

Dat is waarom ik geloof dat een dergelijke vechtsport niet thuishoort in een christelijk leven..

Liepen daar ook al Satanisten achteraan die met afgehakte ledematen strooiden, of zag hij alleen geesten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 augustus 2005 21:43:52 schreef anak Yesus het volgende:

Dat is waarom ik geloof dat een dergelijke vechtsport niet thuishoort in een christelijk leven..

Na jaren van Judo en Kempo kan ik je melden: het is levensgevaarlijk! Je kan er zomaar katholiek mee worden! devil.gif

Of zoiets muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 29 juli 2004 10:32:06 schreef JonathanV het volgende:

Ik las ergens dat het kanaliseren van energie in je lichaam niet goed is, weet alleen zo niet waar het moet staan in de bijbel.

Laat de zogenaamde 'chi' nu zoiets wezen
smile.gif

Zou je dat dan willen opzoeken, het ervaren van de heilige geest kan ook aanvoelen als energie die binnenkomt...het is per slot van rekening geest, een vorm van energie...

Ik ken mensen die afgekickt zijn van drugs middels een vechtsport training met meditaitie en "energie" gebruik.. terwijla ndere therapiën niet succesvol waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 augustus 2005 00:33:36 schreef Lady-Kebiss het volgende:

Nou heb ik veel niet-christenen zien reageren in dit topic, maar ik ben inderdaad nou wel eens benieuwd naar de argumenten van christenen die dit idee aanhangen, en dan ook echt goed onderbouwt.

Welk idee precies?

Quote:
Niet alles wat ik doe hoeft christelijk te zijn, zolang het maar niet strookt met het christendom.

In ieder geval vast een tip: zoek eens in het woordenboek op wat "stroken met" betekent. Zal je verbazen big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik ben ook altijd huiverig geweest voor vechtsporten. Het buigen voor de mat, je leraar, je tegenstander en de zaal waarin je oefent en dergelijke geeft me wel bedenkingen, aangezien mij er altijd geleerd is dat je voor niemand anders buigt dan voor God alleen. (zoals Daniël dus deed...) Aan de andere kant snap ik het tonen van respect ook wel, maar ik vraag me dan weer af of je dat niet op een andere manier tonen kan.

Sjaloom Lady-Kebiss,

Die buiging ken ik ja, bij o.a. judo doe je dat vóór elk gevecht dat je begint. Ook aan het begin en aan het eind van de les maakten we een buiging naar de leraar en hij naar ons. Dan was het geknield zittend en met het voorhoofd tot op de mat. Wellicht dat dat inderdaad wat eng kan overkomen, maar er is niets engs aan.

Met die buiging maak je namelijk simpelweg kenbaar dat je de ander zult respecteren en niet onnodig pijn zult doen. De leraar belooft goed les te geven en de leerling belooft zijn best te doen. Het is een traditionele groet die uit Japan komt. Daar is een buiging als groet immers ook heel normaal.

Met die betekenis in het achterhoofd hoeft zo'n buiging dus mijns inziens geen problemen op te leveren. Je eert er immers niemand mee, maar belooft iets op traditioneel Japanse wijze. Ik zelf vind dat wel mooi. Zo zijn er ook judokampen (nooit heengeweest), waar ze alles echt op traditionele wijze doen. Eten doe je op speciale wijze, groene thee drinken, dat soort mooie ceremoniele etiquette.

Wat die andere geintjes als je laten doorsteken van een zwaard betreft: ik denk dat de gemiddelde doorsnee christen daar wel zijn bedenkingen bij heeft. Alleen hebben we het niet zozeer dáárover, maar meer over de doorsnee lessen karate, judo, kendo, etc. die je hier in Nederland krijgt. Die kunnen hoogstends iets té spiritueel worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom diakio,

Spiritueel in de zin dat ze vanuit een niet-christelijke filosofie bepaalde handelingen verrichten. In het oosten zijn vechtsport, godsdienst en dus de daaruit vloeiende spiritualiteit meestal nauw met elkaar verbonden.

In Nederland zul je die combinatie niet zo snel tegenkomen, maar de ene dojo doet meer aan die veelal oosterse spiritualiteit dan de ander. Spiritualiteit is prima, mits gebaseerd op het evangelie. Anders is het dus gewoon even kritisch nadenken bij wat je doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid