Spring naar bijdragen

Wat geloof jij over Jezus?


Geloof jij dat Jezus God is?  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Geloof jij dat Jezus God is?

    • Ja
      47
    • Nee, ben Christen
      8
    • Nee, heb ander geloof
      10
    • Ik twijfel
      0
    • geen idee
      1


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 209
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik zit niet in een stroming..Dat suggereert dat het een afsplitsing is van het origineel. Ik hou me liever bij het origineel. Zoals de kerk in Handelingen.

Het is toch altijd een prettig idee dat er iemand is die het beter weet dan miljarden anderen en ook nog eens zijn Kennis met ons wil delen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond die uitleg tegenstrijdig ja, en jij vind het zelfs niet christelijk, waarom begin je als ik dat zeg over de de Koran, die geen tegenstrijdigheden bevat zoals jij beweerd..

Quote:

[...]Nee. Die zijn hier niet. Op dit forum komen jonge mensen die nog zoekende zijn, en de beheerders van dit forum hebben jaren geleden besloten dat het voor die bezoekers niet dienstig is als onduidelijkheid bestaat over wat precies wel of niet christelijk is. Op dit forum geldt dan ook een verbod, dat veelal goed wordt gehandhaafd door de crew, om iets christelijk te noemen dat het niet is. Zowel jouw vraag, als de reactie van Saint Eve zijn dus schendingen van die regel. Het ligt voor de hand dat de crew dus zal ingrijpen op niet al te lange termijn. Hoewel je het nooit zeker weet natuurlijk. Daarom tot die tijd: wie niet gelooft in één God in drie Personen, waarvan iedere Persoon volledig God is, is geen christen. Sorry.

[...]Maar je wilde alleen uitleg van Jehovah's Getuigen of anderen die zichzelf wel christelijk noemen, maar op dit forum nadrukkelijk niet als zodanig worden aangeduid?

[...]Ach, een door God zelf via Gabriël aan Mohammed gedicteerd boek dat vol fouten zit vind ik dan weer tegenstrijdig. En?

[...]

Deze persoon geeft dan ook een onchristelijke weergave.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1.Zijn hier Christenen die geloven dat Jezus NIET God is, zoja, dan zou ik graag willen weten hoe zij Jezus zien. En tot welke stroming zij dan behoren.

Als huishoudelijke mededeling:

Op dit forum hanteren we definities wat 'christendom' is. Een aspect hiervan is de drie eenheidsleer en dus dat Jezus God is. Op dit forum is het daarom op verboden om opvattingen die hiermee in strijd zijn te verkondigen.

In het subforum 'levensbeschouwing' (dit subforum) bieden we wel die ruimte, maar ook hier blijft 'christendom' het geloof zoals we in de FAQ omschrijven, dus inclusief dat Jezus God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar jij gelooft dat God,vlees is geworden in Jezus, maar dat Jezus NIET God is, als ik het goed begrepen heb, dit heb ik nooit eerder gehoord? Bedoel je dit nu of heb ik je verkeerd begrepen?

Quote:

[...]

Voor wat betreft psalmen..God bepaalt wie wel of niet Zijn kind is..Het nieuwe testament zegt dat wij zijn aangenomen als kinderen. (Wij=Echte Christenen)

Heel simpel..Je moet God niet gaan vergelijken met een mens. Mensen hebben vaders en moeders en kinderen op een natuurlijke manier. God heeft geen vrouw nodig en geeft een andere definitie aan het idee "Kind , vader en zoon/dochter"

Ik zit niet in een stroming..Dat suggereert dat het een afsplitsing is van het origineel. Ik hou me liever bij het origineel. Zoals de kerk in Handelingen.

Nogmaals..Een onderdeel van iemand of iets maakt het niet hetzelfde als het iets in het geheel. Mijn arm is niet Jan, mijn Been ook niet. En als ik (Als God) ervoor kies mijn been een persoon te maken dan is het nog steeds niet hetzelfde als Ikzelf.. Nogmaals , je moet God niet beperken tot wat je denkt te kennen over vaders en moeders en kinderen. Het hemelse zit heel anders in elkaar.

Feitje: Het woord drieeenheid komt niet in de bijbel voor. Wel dat Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn. En dat de Heilige Geest één is met hun. Mijn vrouw en ik zijn ook een eenheid. Ben ik dan mijn vrouw? De broeders en zusters in de bijbel waren één met Jezus.

Johannes 17:

20 ¶ En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

Jezus en God zijn in eenheid..Ze zijn niet hetzelfde..

Link naar bericht
Deel via andere websites

De discussie of God uit drie personen bestaat lijkt me niet on topic hier, die is in andere topics al vele keren gevoerd en je weet dat credible in haar beleid de triniteit als essentieel deel van de christelijke leer beschouwt. Dat er mensen zijn die zichzelf christenen noemen en niet in de triniteit geloven, is nu eenmaal zo en die mensen kunnen de vragen van de TS dan vast wel beantwoorden. Maar vanuit het perspectief dat we op dit forum al lang aanhouden en zullen blijven aanhouden, is de vraag niet zinvol aangezien iemand die niet in de triniteit gelooft, geen christen kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar jij gelooft dat God,vlees is geworden in Jezus, maar dat Jezus NIET God is, als ik het goed begrepen heb, dit heb ik nooit eerder gehoord? Bedoel je dit nu of heb ik je verkeerd begrepen?

[...]

ja..Ik zeg niet dat God vlees is geworden..Alleen dat Zijn Woord vlees is geworden. (Johannes 1)

[knip]

Staat er niet in de bijbel dat een ieder die gelooft dat Jezus de Zoon van God is uit God is? :

1 Johannes 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Jullie versie zou dan zijn:

1 Johannes 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus God is, God blijft in hem, en hij in God.

Admod note: Meta discussie over forum beleid verwijderd. Vragen of gesprek daarover kan via mail of het feedback subforum

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga ervanuit dat dit niet naar mij gericht is want,k ben geen Christen hoor maar Moslim.. Maar ok je punt is duidelijk. Bedankt.

Quote:

[...]

ja..Ik zeg niet dat God vlees is geworden..Alleen dat Zijn Woord vlees is geworden. (Johannes 1)

[knip]

Staat er niet in de bijbel dat een ieder die gelooft dat Jezus de Zoon van God is uit God is? :

1 Johannes 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

Jullie versie zou dan zijn:

1 Johannes 4:15 Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus God is, God blijft in hem, en hij in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat Jezus God is, komt onvermijdelijk voort uit goede exegese die de teksten recht doet. Dat in de Bijbel het woord "drie-eenheid" niet wordt genoemd, is geen reden om datgene wat de Bijbel leert over de eenheid van God als Vader, Zoon en Geest maar te negeren. Ook al staat dit niet uitgebreid uitgewerkt als dogmatiek in de Bijbel, er zijn vele teksten die hierover wel zijdelings spreken.

Neem bijvoorbeeld Filippenzen 2:5-11.

Quote:
5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Aan het begin van dit stukje zie je dat Paulus zegt dat Jezus in de gestalte van God was, maar daar afstand van deed en zich ontledigde (dwz: Hij legde alle Goddelijke krachten en mogelijkheden af die Hem verhinderden écht mens te worden) en mens werd. Wat betekent dat anders dan dat Jezus voor Zijn menswording zelf God was?

Als God kwam Hij dus naar de aarde en werd mens. Als mens werd Hij tot op het bot vernederd en stierf Hij de meest gruwelijke en vernederende dood die er bestond.

Dan zie je een omslagpunt in vers 9, want zo zegt de tekst, "daarom heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat". Wat betekent dat? In het Oude Testament openbaart God zich aan Mozes met de naam "Ik ben die ik ben" (Ex 3:14). Deze Godsnaam JHWH werd door de Joden zo heilig geacht dat ze hem niet uitspraken. Lazen ze voor uit de Schriften en stond er JHWH, dan lazen ze Adonai (Heer) of Hasjem (de Naam) voor. Als Paulus het heeft over de naam boven elke naam, dan is dat niet los te denken van JHWH, de Naam boven elke naam. Als Jezus die naam krijgt, geeft dat wel degelijk aan dat Hij wezensgelijk is aan God de Vader.

En dan het laatste stukje. Elke knie zal zich buigen en elke tong zal belijden dat Jezus Heer is. Dat doet denken aan Jesaja 45:22,23. Daar wordt hetzelfde gezegd over God en ook dat deze algemene erkenning alléén aan God is voorbehouden. Doordat Paulus Jezus eigenlijk midden in die tekst plaatst, geeft hij er ook uitdrukking aan dat Jezus onlosmakelijk en wezenlijk verbonden is met God.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden in de Bijbel waarin iemand die eerlijk de tekst wil laten spreken er niet onder uit komt dat er wordt gesproken over Jezus en de Heilige Geest als onlosmakelijk verbonden met God, als één in wezen met Hem. De leer dat er één God is, bestaande uit drie Personen, Vader, Zoon en Geest, die in het diepst van hun wezen één zijn is daarmee niet een makkelijk grijpbaar dogma. Het blijft een bijzonder mysterie. Maar toch kunnen we er als christenen niet om heen dat dit zo is en door dat te ontkennen plaats je jezelf simpelweg buiten het christendom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jammer dat 3 pagina's nu vol staan, met totaal geen inhoudelijke reacties, als er nog mensen zijn (die zichzelf christen noemen) en die niet geloven dat Jezus God is, voel je vrij te reageren.

Aimé, kom maar door. smile.gif


Samengevoegd:

Is het doel van dit topic trouwens het bestrijden van unitariërs, met de vraag wat het verschil tussen Jezus en de (andere) profeten is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Is het doel van dit topic trouwens het bestrijden van unitariërs, met de vraag wat het verschil tussen Jezus en de (andere) profeten is?

smile.gif Aimé is niet meer onder ons geloof ik. En TO is moslima die van tijd tot tijd hier opduikt om aan te tonen dat christenen er allemaal niets van begrepen hebben. Ik vermoed dus dat ze niet als doel heeft unitariers te bestrijden. Moslims zijn unitariers widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat Jezus God is, komt onvermijdelijk voort uit goede exegese die de teksten recht doet. Dat in de Bijbel het woord "drie-eenheid" niet wordt genoemd, is geen reden om datgene wat de Bijbel leert over de eenheid van God als Vader, Zoon en Geest maar te negeren. Ook al staat dit niet uitgebreid uitgewerkt als dogmatiek in de Bijbel, er zijn vele teksten die hierover wel zijdelings spreken.

Neem bijvoorbeeld Filippenzen 2:5-11.

[...]

Aan het begin van dit stukje zie je dat Paulus zegt dat Jezus in de gestalte van God was, maar daar afstand van deed en zich ontledigde (dwz: Hij legde alle Goddelijke krachten en mogelijkheden af die Hem verhinderden écht mens te worden) en mens werd. Wat betekent dat anders dan dat Jezus voor Zijn menswording zelf God was?

Als God kwam Hij dus naar de aarde en werd mens. Als mens werd Hij tot op het bot vernederd en stierf Hij de meest gruwelijke en vernederende dood die er bestond.

Dan zie je een omslagpunt in vers 9, want zo zegt de tekst, "daarom heeft God Hem hoog verheven en Hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat". Wat betekent dat? In het Oude Testament openbaart God zich aan Mozes met de naam "Ik ben die ik ben" (Ex 3:14). Deze Godsnaam JHWH werd door de Joden zo heilig geacht dat ze hem niet uitspraken. Lazen ze voor uit de Schriften en stond er JHWH, dan lazen ze Adonai (Heer) of Hasjem (de Naam) voor. Als Paulus het heeft over de naam boven elke naam, dan is dat niet los te denken van JHWH, de Naam boven elke naam. Als Jezus die naam krijgt, geeft dat wel degelijk aan dat Hij wezensgelijk is aan God de Vader.

En dan het laatste stukje. Elke knie zal zich buigen en elke tong zal belijden dat Jezus Heer is. Dat doet denken aan Jesaja 45:22,23. Daar wordt hetzelfde gezegd over God en ook dat deze algemene erkenning alléén aan God is voorbehouden. Doordat Paulus Jezus eigenlijk midden in die tekst plaatst, geeft hij er ook uitdrukking aan dat Jezus onlosmakelijk en wezenlijk verbonden is met God.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden in de Bijbel waarin iemand die eerlijk de tekst wil laten spreken er niet onder uit komt dat er wordt gesproken over Jezus en de Heilige Geest als onlosmakelijk verbonden met God, als één in wezen met Hem. De leer dat er één God is, bestaande uit drie Personen, Vader, Zoon en Geest, die in het diepst van hun wezen één zijn is daarmee niet een makkelijk grijpbaar dogma. Het blijft een bijzonder mysterie. Maar toch kunnen we er als christenen niet om heen dat dit zo is en door dat te ontkennen plaats je jezelf simpelweg buiten het christendom

Bijzondere redenering..Maar verkeerd geïnterpreteerd.

Dat Jezus Goddelijk was..prima..Dat Hij God zelf is, nee.

God zegt van Zichzelf:

Deuteronomium 32:39 Ziet nu, dat Ik, Ik DIE ben, en geen God met Mij, Ik dood en maak levend; Ik versla en Ik heel; en er is niemand, die uit Mijn hand redt!

2 Samuël 7:22 Daarom zijt Gij groot, HEERE God! Want er is niemand gelijk Gij, en er is geen God dan alleen Gij, naar alles, wat wij met onze oren gehoord hebben.

Jesaja 44:6 Zo zegt de HEERE, de Koning van Israel, en zijn Verlosser, de HEERE der heirscharen: Ik ben de Eerste, en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.

Jesaja 46:9 Gedenkt der vorige dingen van oude tijden af, dat Ik God ben, en er is geen God meer, en er is niet gelijk Ik;

etc..etc.. Als Jezus als individueel persoon God is, dan kloppen deze verzen niet meer. Want dan hebben we drie Goden.

Johannes 20:17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Jezus noemt God , Zijn God... God is toch niet Schizofreen??

1 Corinthiërs 11:3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.

Ik kan niet genoeg geschriften aanhalen die duidelijk impliceren dat er maar één God is en dat Hij aan het hoofd staat.

Ook wordt nergens gezegd dat de Heilige Geest God is..

Alleen maar dat deze één is MET God.

Hier laat ik het echt bij smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cornelius,mijn doel waarom ik dit topic geopend heb is antwoorden te krijgen, maar ik denk dat het er niet in zit want antwoorden krijg ik niet. Wordt alleen aangevallen en er worden onzinnige uitlatingen gedaan die niet kloppen. Misschien zijn er hier niet veel personen die niet geloven dat Jezus, God is.

Weet iemand waar ik die dan misschien WEL kan vinden?


Samengevoegd:

Saint eve, alleen God heeft goddelijke eigenschappen. Goddelijke eigenschappen behoren toch alleen toe aan God. Het is toch iets wat uitsluitend is voor de Schepper. Anders maak je van Jezus een soort demi-God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topic opgeschoond.


Meta discussie weggehaald.
Posts in strijd met de FAQ weggehaald.

Even voor de goede orde: Er is wat onduidelijkheid geweest in dit topic, dus ik zal het een en ander even verduidelijken.

Omdat we onze identiteit als christelijk forum willen behouden hebben wij een aantal grenzen opgesteld om de identiteit te waarborgen. Deze grenzen zijn in de FAQ te vinden. In de geloofsubfora betreffen de discussies interne christelijke gespreksonderwerpen. In Levensbeschouwing (LB) bieden we de mogenlijkheid om ook discussie te voeren over niet christelijke onderwerpen. Dus, aangezien wij als forum de drie eenheid als wezenlijk aspect van het christendom beschouwen zit je automatisch met een onderwerp over dat Jezus niet God is, in LB. Maar ook in dit sub forum blijft de Credible FAQ definitie van 'Christendom' van kracht. Dus als ik zeg 'christenen geloven dat Jezus niet God is', dan mag dat niet. Maar zoals de TS verwoordde 'degene die NIET geloven dat Jezus God is maar zichzelf wel Christen noemen' is wel toegestaan. Een klein nuance verschil.
Er was even wat verwarring in de Crew over hoe (ruim) je een bepaald Sub-FAQ tekstgedeelt moet interpreteren, maar dat is nu verduidelijkt. In de Sub-FAQ van dit forum gedeelte zal een kleine verheldering worden toegevoegd.

Kort gezegd: ook in dit subforum is het niet toegestaan het ontkennen dat Jezus God is als christelijk te beschouwen.

'De mensen die zich christen noemen en niet geloven dat Jezus God is', is wat mij betreft prima maar een beetje omslachtig. Een mogelijk alternatief is 'unitarisme'. Dat is de theologische term voor het geloof dat zichzelf als christelijk ziet maar dat niet gelooft dat Jezus God is.

Voor groepen zoals hier besproken die zichzelf als christelijk zien maar het volgens de Credible FAQ niet zijn, zou ook de term 'rand christelijk' voor gebruikt kunnen worden.

Admod note: Vanaf hier weer BOT. Offtopic/meta post zullen worden verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbara: Er zijn natuurlijk wel meer levensbeschouwingen waarbinnen men op een andere manier dan de traditionele christelijke naar Jezus kijkt. Bijvoorbeeld de theosofie en de antroposofie. Zo heeft Rudolf Steiner (grondlegger van de antroposofie) een theorie bedacht over de twee jezuskinderen. Zelf heb ik er niet zoveel mee, maar als je het interessant vindt zou je daar misschien eens op kunnen googelen. Hier link staat ook nog iets meer informatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid