Spring naar bijdragen

Wat geloof jij over Jezus?


Geloof jij dat Jezus God is?  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Geloof jij dat Jezus God is?

    • Ja
      47
    • Nee, ben Christen
      8
    • Nee, heb ander geloof
      10
    • Ik twijfel
      0
    • geen idee
      1


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 209
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Als antwoord op je eerder gestelde vraag:

probeer het eens op fora met een duidelijke insteek richting:

- moslims

- atheïsten

- Jehovah Getuigen

je zal daar zoveel mensen die aan jouw voorwaarde voldoen vinden als je maar wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je berichtje, ik denk dat ik toch echt de unitariërs moet hebben. Of mensen van het arianisme ofzo (indien dat nog bestaat). Andere groepen ben ik nog niet tegengekomen die niet geloven in de 3-eenheid. Ik denk ook dat er vele zijn die zich niet tot een groep rekenen maar goed ik wacht af, misschien krijg ik nog reacties.

Quote:

@Barbara: Er zijn natuurlijk wel meer levensbeschouwingen waarbinnen men op een andere manier dan de traditionele christelijke naar Jezus kijkt. Bijvoorbeeld de theosofie en de antroposofie. Zo heeft Rudolf Steiner (grondlegger van de antroposofie) een theorie bedacht over de twee jezuskinderen) Zelf heb ik er niet zoveel mee, maar als je het interessant vindt zou je daar misschien eens op kunnen googelen. Hier
staat ook nog iets meer informatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bijzondere redenering..Maar verkeerd geïnterpreteerd.

Dat Jezus Goddelijk was..prima..Dat Hij God zelf is, nee.

God zegt van Zichzelf:

[een aantal teksten]

Ik kan niet genoeg geschriften aanhalen die duidelijk impliceren dat er maar één God is en dat Hij aan het hoofd staat.

Ook wordt nergens gezegd dat de Heilige Geest God is..

Alleen maar dat deze één is MET God.

Hier laat ik het echt bij
smile.gif

Dat er een heleboel teksten zijn in het OT die God neerzetten als de enige God, die geen andere Goden naast Zich duldt, is bij mij bekend. Naast de teksten die je citeert, heb je bijvoorbeeld Deut 6:4, dé standaardtekst over God als enige God. En ook Jesaja 45:22,23 gaat erover dat God de enige God is die de verering waard is. In Fil 2:10,11 refereert Paulus juist naar die eeuwenoude tekst uit Jesaja, maar stelt daar dat Jezus degene is voor wie elke knie zich zal buigen en dat elke tong zal belijden dat Jezus Heer is.

Zo dicht Paulus Jezus een positie toe die alleen aan God voorbehouden is. Wat kan dat anders betekenen dan dat Jezus zelf ook wezensgelijk is aan God de Vader?

Ik zou moeten opzoeken waar ook alweer, maar Paulus gebruikt dezelfde constructie om Jezus binnen Deut 6:4 te plaatsen. De boodschap daaruit is juist dat Jezus niet nog een God is en dat je twee (of met de Heilige Geest erbij, drie) goden hebt, maar dat terwijl Jezus wezensgelijk aan God is, God nog steeds één is. Dat maakt dat christenen Jezus en God de Vader wel als verschillende personen benoemen, maar toch erkennen dat er maar één God is, bestaande uit de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Bedankt voor je berichtje, ik denk dat ik toch echt de unitariërs moet hebben. Of mensen van het arianisme ofzo (indien dat nog bestaat).

Nee, die ketterij is redelijk effectief bestreden. Was nog een hele klus, als je bedenkt dat het een tijdje de dominante geloofsrichting is geweest.

Quote:
Andere groepen ben ik nog niet tegengekomen die niet geloven in de 3-eenheid. Ik denk ook dat er vele zijn die zich niet tot een groep rekenen maar goed ik wacht af, misschien krijg ik nog reacties.

De term unitariër zullen ze niet zelf gebruiken wellicht, maar daarmee zijn ze het nog wel. Moslims bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar daarna ben ik niet opzoek ik weet wat Moslims geloven betreffende Jezus, ben zelf Moslim dus daar ga ik me antwoord niet vinde. Bij atheisten die geloven helemaal niet in Jezus, en Jehovah getuigen zien Jezus als demi-God dus die gaan mijn vragen ook niet kunnen beantwoorden, ik ben meer op zoek naar mensen van de stroming unitarisme dan denkik of iets in die richting.

Quote:

Als antwoord op je eerder gestelde vraag:

probeer het eens op fora met een duidelijke insteek richting:

- moslims

- atheïsten

- Jehovah Getuigen

je zal daar zoveel mensen die aan jouw voorwaarde voldoen vinden als je maar wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ja maar daarna ben ik niet opzoek ik weet wat Moslims geloven betreffende Jezus, ben zelf Moslim dus daar ga ik me antwoord niet vinde. Bij atheisten die geloven helemaal niet in Jezus, en Jehovah getuigen zien Jezus als demi-God dus die gaan mijn vragen ook niet kunnen beantwoorden, ik ben meer op zoek naar mensen van de stroming unitarisme dan denkik of iets in die richting.

Je hebt nog niet door dat je jezelf tegenspreekt? Je wil dus mensen die niet geloven dat Jezus God is, maar ze mogen ook niet geloven dat Jezus niet bestaat, een profeet is, of goddelijk/demi-god. Wat heb je dan nog voor opties?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee maar je hebt zat mensen die zichzelf Christen noemen maar NIET geloven dat Jezus God is, die moeten dan toch bij een stroming of iets horen. Ik was op een Orthodox Christelijk forum een tijdje terug en daar waren er best veel die NIET geloofde dat Jezus, God is. Of zij duidde zich aan als Uritarians of ze behoren niet bij een bepaalde stroming maar zijn individuen. Ik ben echt opzoek naar degene die zichzelf wel Christen noemt maar dus niet hetzelfde geloven als Christen. En ze noemen zichzelf CHRISTEN.

Quote:

[...]Nee, die ketterij is redelijk effectief bestreden. Was nog een hele klus, als je bedenkt dat het een tijdje de dominante geloofsrichting is geweest.

[...]De term unitariër zullen ze niet zelf gebruiken wellicht, maar daarmee zijn ze het nog wel. Moslims bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Nee maar je hebt zat mensen die zichzelf Christen noemen maar NIET geloven dat Jezus God is, die moeten dan toch bij een stroming of iets horen.

Ik weet niet of "rijp voor de alpha-cursus" een officiele stroming is.

Quote:
Ik ben echt opzoek naar degene die zichzelf wel Christen noemt maar dus niet hetzelfde geloven als Christen.

En waarom? En waarom hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van mij mocht het topic wel meer opgeschoond worden, er staan in dit topic alleen bijna off-topic berichten die niks te doen hebben met mijn vraag eigenlijk maar goed. Kunnen degene die geloven dat Jezus NIET God is zich melden s.v.p.

Het is natuurlijk ook vervelend als christenen zich ermee bemoeien die proberen zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten waarom Jezus wel degelijk God is. Die maken het namelijk zo lastig om op basis van wankele argumenten Jezus niet te zien als God. Dus er gewoon niet op in gaan en het hele topic door alleen maar oproepen plaatsen aan mensen die zich christen noemen, maar niet in de Drie-eenheid geloven, om te reageren, is dan een stuk makkelijker

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm sommige geloven dat hij niet God is maar wel de eniggeborene Zoon van God. Sommige die geloven dat hij de Unieke Zoon is van God etc etc. Sommige die beweren Christen te zijn, geloven dat Jezus de zoon is van God maar dat alle andere mensen ook zonen zijn net zoals Jezus. Snapje?

Quote:

[...]Je hebt nog niet door dat je jezelf tegenspreekt? Je wil dus mensen die niet geloven dat Jezus God is, maar ze mogen ook niet geloven dat Jezus niet bestaat, een profeet is, of goddelijk/demi-god. Wat heb je dan nog voor opties?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben echt opzoek naar degene die zichzelf wel Christen noemt maar dus niet hetzelfde geloven als Christen.

[...]

Volgens mij moet je dan toch eens wat antroposofen opzoeken. De meesten noemen zichzelf wel christenen, maar hun ideeën wijken toch wel behoorlijk af van dat wat men over het algemeen christelijk noemt. En zij hebben vast ook wel fora.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Uhm sommige geloven dat hij niet God is maar wel de eniggeborene Zoon van God. Sommige die geloven dat hij de Unieke Zoon is van God etc etc. Sommige die beweren Christen te zijn, geloven dat Jezus de zoon is van God maar dat alle andere mensen ook zonen zijn net zoals Jezus. Snapje?

[...]

Nee, ik snap er niks van. Je wil geen JG horen, maar wel iemand die gelooft wat JG's geloven. En waarom je die wil horen op een christelijk forum is me al helemaal een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat die mensen zichzelf christen noemen en zich thuis voelen op Christelijke fora's vandaar eigenlijk. En ik weet niet waar ik het anders zou moeten vragen.

Quote:

[...]Ik weet niet of "rijp voor de alpha-cursus" een officiele stroming is.

[...]

En waarom? En waarom hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij moet je dan toch eens wat antroposofen opzoeken. De meesten noemen zichzelf wel christenen, maar hun ideeën wijken toch wel behoorlijk af van dat wat men over het algemeen christelijk noemt. En zij hebben vast ook wel fora.

Er zijn ook wel enkele bepaalde vrijzinnigen te vinden wellicht. Maar dat zijn volgens mij meestal mensen die (deels) hun geloof kwijt zijn, in plaats van dat ze deel uit maken vaan een religieuze gemeenschap die dat gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehovah getuigen zien Jezus als goddelijk. Ik heb op een andere fora een reactie gekregen van iemand die beweerd Christen te zijn, die zegt dat Jezus de eniggeborene zoon is en dat betekend dat hij niet de enige is maar hij wordt zo aangeduid net zoals Ishaak de eniggeborene wordt genoemd terwijl hij dat niet was, en Jezus zou die benaming eniggeborene krijgen omdat hij de erfgenaam is van david ofzoiets. Nou deze geloofsovertuiging komt niet overeen met wat jehovah getuigen geloven, vandaar ik weet dat er andere geloofsovertuigingen zijn en daarnaar ben ik opzoek. Duidelijk? Jehovah getuigen geloven ook niet dat Jezus net zo is als de andere zonen, jehovah getuigen geloven dat Jezus rechtstreeks van God afkomstig is en de andere "zonen" niet. Niet elke persoon die zichzelf christen noemt en NIET gelooft dat Jezus God is deelt deze mening, vandaar.

Quote:

[...]

Nee, ik snap er niks van. Je wil geen JG horen, maar wel iemand die gelooft wat JG's geloven. En waarom je die wil horen op een christelijk forum is me al helemaal een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klein groepje? (is die groep dan echt zo klein?)

Nee ik ben gewoon benieuwd wat hun te zeggen hebben over dat vers in hebreeen 1:2 hoe ze dat zien in verhouding met het vers in psalmen.

Maar volgens mij ben ik echt op het verkeerde forum, maar welke uitleg geeft de christen dan op mijn vraag.Is er een uitleg voor? Op mijn vraag in mijn openingspost?

Quote:

Maar waarom wil je dit nu precies weten? Om te zoeken naar overeenkomsten tussen christendom en islam? Wat is er zo interessant aan een kleine groep mensen die hun eigen interpretatie aan zo'n vraagstuk geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die zijn er toch zat? Ik krijg het gevoel of jullie nog nooit mensen hebben horen zeggen wij zijn christenen maar we geloven niet dat Jezus God is, op andere Christelijke fora's zaten er zeker wel een paar hoor en op andere fora's niet christelijke zaten ook mensen die zichzelf christen noemen en dat niet geloven. Dus ze bestaan de vraag is alleen waar ze te vinden zijn, buiten die fora's om waar ik er al een paar gesproken heb.

Quote:

[...]

Als het goed is, vind je die helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn er genoeg. De bekendste grote groep zijn die van het wachttorengenootschap, beter bekend als JG.

Verder kom je dit nog vaak tegen bij individuen die zelf een geloof bij elkaar geshopt hebben uit de bijbel en andere geschriften (vaak met een gnostisch tintje)

Binnen het katholicisme en het protestantisme vind je deze mensen niet of nauwelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid