Spring naar bijdragen

Meta-ethisch principe als basis


Aanbevolen berichten

Zou het voor de vredigheid tussen mensen met verschillende persoonlijke ethiek (ethos) niet handig zijn om een principe in te gaan gebruiken dat zegt: wees open, duidelijk en eerlijk over je ethos tegenover anderen zodat ze je beter/makkelijker kunnen respecteren daarin.

Bijkomende duimregels zijn dan: Verbreek het contact als je ethos niet wordt gerespecteerd en houd liever afstand van mensen die een ethos hebben dat onverenigbaar is met die van jou. Als het ethos van een ander licht verschild kan je individueel afspraken maken hoe elkaar het beste te respecteren.

Voor christenen is het vrij makkelijk te formuleren wat hun ethos is: ons ethos is zoals God dat wil. Voor mensen die hun ethos afleiden uit een ander geloof of religie is dat ook vrij eenvoudig. Voor nog anderen: die kunnen zich baseren op seculiere ethiek (humanisme bijvoorbeeld).

Een en ander zou wat veranderingen met elkaar meebrengen hoe we met elkaar omgaan als mensen: ik zeg niet dat je bij een nieuw contact met de deur in huis zou moeten vallen, maar wel dat zoiets eerder aan de orde zou kunnen komen dan normaal.

Tenslotte zou een social media website dit principe kunnen ondersteunen: mensen kunnen dan in alle rust nog eens nakijken hoe een nieuwe contact gerespecteerd wil worden of juist mensen zoeken die een overeenkomstig ethos hebben.

N.B.: ik probeer hier niet mensen aan te zetten tot het verlaten van hun huidige ethos, maar juist ook een begin te maken met een andere oplossing dan dat sommigen proberen te doen door alle religies bij elkaar te gooien of te beweren dat iedere godsdienst een andere manifestatie zou zijn van dezelfde god (tegen dat soort denken ben ik fel op tegen). Ik probeer dus de wens van sommigen dat er over de hele wereld een soort van eenheid zou moeten komen op een manier in te vullen die mijn/het geloof in Jezus Christus als Heer en énige weg tot God in tact laat. Een meta-regel met een paar aanvullingen lijkt me wel mogelijk binnen mijn geloof.

N.B.2: wat ik hier wel probeer is een begin te maken met het inkapselen van de moraal van de satan; die is namelijk dat je maar zou moeten doen wat je zelf wilt en daarbij je hart maar te volgen; een dergelijk-meta-principe zou die kwade moraal inkapselen en minder schadelijk maken, doordat de meta-regel zegt dat je altijd iemand anders zijn of haar moraal moet respecteren en daarmee zou al heel wat gewonnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je het wel wat te simpel ziet als je stelt dat het voor christenen makkelijk te formuleren is. Ok, wat God wil, maar daar heb je dan tig verschillende interpretaties van dus dat schiet ook niet altijd op om duidelijk te maken wat je nu concreet als belangrijke normen ziet. Maar op zich vind ik het een prima uitgangspunt om vooral open en eerlijk te vertellen waar je staat en verschillen te respecteren zonder daar gelijk overheen te walsen en alles tot een eenheidsworst te willen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem ontstaat natuurlijk pas als ethische systemen dusdanig botsen dat de basis voor respect weg is. Verder hanteer je zelf de "moraal van satan": ": "die is namelijk dat je maar zou moeten doen wat je zelf wilt en daarbij je hart maar te volgen;"

Vrij respectloos lijkt me.

@MarinusCopy:

Ik snap even niet precies wat je beweerd: stel je dat ik zelf de moraal van satan aan zou hangen dat ik daarom onrespectvol ben?

OF

Vind je dat ik respectloos ben naar mensen die doen wat ze willen en hun hart volgen?

De bewering van dat dat de moraal van satan zou zijn is gebaseerd op wat materiaal dat ik gister bekeek: dat in heel veel popmuziek en andere cultuur-uitingen die twee credo's 'Do what you want' & 'Follow your heart' zeer vaak voorkomen en dat dat mensen van God los maakt en dus vanzelf naar de satan toehaalt. Misschien heb ik me te snel laten beïnvloeden, maar het was voor mij wel erg logisch: enkel je eigen wil volgen is duidelijk niet God's wil volgen.

Of ik mensen die uit onwetendheid hun hart maar volgen of maar doen wat ze zelf willen dan zeer onrespectvol bejegen? Ja okay, dat was inderdaad zeer de plank mis slaan hoe je zoiets moet brengen. Excuses hierbij voor die uitspraak dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind je dat ik respectloos ben naar mensen die doen wat ze willen en hun hart volgen?

Dat

Quote:
De bewering van dat dat de moraal van satan zou zijn is gebaseerd op wat materiaal dat ik gister bekeek: dat in heel veel popmuziek en andere cultuur-uitingen die twee credo's 'Do what you want' & 'Follow your heart' zeer vaak voorkomen en dat dat mensen van God los maakt en dus vanzelf naar de satan toehaalt. Misschien heb ik me te snel laten beïnvloeden, maar het was voor mij wel erg logisch: enkel je eigen wil volgen is duidelijk niet God's wil volgen.

Ik geloof niet in God, wat nu? Je probeert een soort universalisme te bereiken, maar je bent daar veel te exclusivistisch voor op dit moment denk ik.

Quote:
Of ik mensen die uit onwetendheid hun hart maar volgen

Mensen die hun hart volgen doen dit uit onwetendheid? Ik "volg mijn hart" niet, ik bepaal wel mijn eigen moraal omdat er geen god of zo bestaat die dat voor me doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zou het voor de vredigheid tussen mensen met verschillende persoonlijke ethiek (ethos) niet handig zijn om een principe in te gaan gebruiken dat zegt: wees open, duidelijk en eerlijk over je ethos tegenover anderen zodat ze je beter/makkelijker kunnen respecteren daarin.

Mogelijk.

Quote:
Bijkomende duimregels zijn dan: Verbreek het contact als je ethos niet wordt gerespecteerd en houd liever afstand van mensen die een ethos hebben dat onverenigbaar is met die van jou. Als het ethos van een ander licht verschild kan je individueel afspraken maken hoe elkaar het beste te respecteren.

Voor mij hoeft de ethos van een persoon niet verenigbaar te zijn met die van mij. Voor mij is dit dan ook geen meta-ethiek of iets van dien aard. Het is onderdeel van een ethiek, ook de christelijke. (m.i.)

We hebben ook een soort regel/wetten die dit voorschrijven (Grondwet, maar ook 'De Universele Rechten van de Mens') waarin staat dat 'respectverhaal' ook staat.

Last but not least: Voor mij is niet de ethiek, maar de handeling belangrijk. Ik zoek dus niet perse mensen met dezelfde ethiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid