Spring naar bijdragen

Welk geloof als 'spirita franca'?


Aanbevolen berichten

Er zijn mensen die willen graag een universele wereldreligie maken, maar dat is èn een belediging voor het christelijk geloof omdat wij christenen Jezus Christus als enige weg tot God hebben èn een potentiële verarming van spirituele talen (als je het vanuit wetenschap bekijkt) èn leert niet van de geschiedenis omdat een vergelijking met het mislukte esperanto kan worden getrokken.

Als christen zou ik graag de Bijbel en de christelijke spiritualiteit als basis zien, als lingua spirita franca om interreligieus/inter-levensbeschouwelijk beter met elkaar te kunnen communiceren op geestelijk vlak. Vergelijk de interculturele samenleving: die is ook mislukt onder andere omdat er niet een gemeenschappelijke 'lingua cultura' was die iedereen moest kennen.

Zou een 'spirita franca' een goed idee zijn? En zo ja, hou zou er dan consensus moeten komen over welk geloof of welke religie dat mag zijn? Aangezien het engels de wereldtaal is zou het enigszins logisch zijn te kijken naar wat bv. Engeland of de U.S.A. als meest voorkomende godsdienst/geloof hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou een 'spirita franca' een goed idee zijn? En zo ja, hou zou er dan consensus moeten komen over welk geloof of welke religie dat mag zijn? Aangezien het engels de wereldtaal is zou het enigszins logisch zijn te kijken naar wat bv. Engeland of de U.S.A. als meest voorkomende godsdienst/geloof hebben.

Oftewel, het christendom als maat aller religies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oftewel, het christendom als maat aller religies?

Als interreligieuze standaard geloofstaal voor iedereen. Maar niet als maat aller religies, want dan zou je zelf een oordeel vellen en dat is nou juist niet wat we moeten doen lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als interreligieuze standaard geloofstaal voor iedereen. Maar niet als maat aller religies, want dan zou je zelf een oordeel vellen en dat is nou juist niet wat we moeten doen lijkt me.

Denk je niet dat er verschillende religies zijn, juist omdat verschillende reli's er verschillende "geloofstalen" op na houden? In zekere zin zou jouw idee er voor zorgen dat het christendom de maat aller religies wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat het zou werken, want hoe kies je één geloof, en hoe zorg je dat anderen zich aan die "taal" aanpassen? Ik zie de noodzaak er ook niet zo van eigenlijk, ik pleit er dan eerder voor om mensen bewuster te maken van de verschillende "geloofstalen" om zo mogelijk misverstanden te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid