Spring naar bijdragen

Existentiële angst


Aanbevolen berichten

Soms hoor je wel eens mensen spreken over het lijden aan \"existentiële angst\". Ik moet zeggen dat het iets is dat ik zelf ook wel herken. Niet dat ik er nu onder lijd of er intensief mee bezig ben maar zo nu en dan komt het gevoel op. Vooral m.b.t. het maken van grote levenskeuzes.

Je leeft maar een beperkte tijd en je leeft maar één keer. Er zijn ontelbare mogelijkheden die je hebt gemist en er zijn ontzettend veel dingen die je had kunnen zijn die je niet bent geworden. Natuurlijk is het beste om te zeggen: daar moet je niet over nadenken want je hebt er toch niks aan. Dat is waarschijnlijk de beste oplossing.

Toch vroeg ik me af of er hier meer zijn die dit herkennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is de vraag waarom je mogelijkheden heb gemist en waarom je veel dingen niet bent geworden niet veel interessanter? Dat vecht ook een beetje tegen het opkomende vermoeden dat je leven slechts een route is over een boomdiagram van keuzes.

Die vraag hoort er ook bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het best wel gezond om eens in de zoveel tijd eens na te denken over je leven en te kijken naar waar je staat en hoe je verder wilt. Vooral op het moment dat je belangrijke keuzes maakt ga je je natuurlijk afvragen welke wegen je daarmee uitsluit. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zulke gedachten niet hebben. Maar ik denk dat het niet goed is als je hierdoor echt angstig wordt. Dat je af en toe eens een week (of een paar weken) hebt waarin je wat angstig bent over bepaalde keuzes lijkt me nog niet echt een probleem, maar ik denk niet dat het echt gezond is als je je maanden lang angstig voelt. Uiteindelijk loopt het leven toch zoals het loopt. En hoewel je in bijna elke situatie iets te kiezen hebt, heb je lang niet alles in de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga nu een post doen die veel mensen waarschijnlijk totaal niet zouden verwachten van mij:

Van Dik Hout - De Keuzes Die Je Maakt

De keuzes die je maakt zullen altijd blijven staan

soms zijn ze doordacht en soms moet je er blindelings voor gaan.

Soms kies je de langste weg en je vindt 't naast de deur,

soms heb je te ver gezocht maar het antwoord schijnt in al zijn kleur.

Het is voor altijd blijven of voor altijd er vandoor

als kracht wint van twijfel dan volgen we het juiste spoor.

1ste Refrein:

Het is niet altijd raak soms zit je er goed naast

soms heb je zo goed gekozen dat het je nog steeds verbaast.

2de Refrein:

Het is okee als je soms de fout ingaat

Het is okee als je soms de fout ingaat

Het is okee als je soms de fout ingaat

Vergeet niet dat de keuzes die je maakt

de juiste zijn want je hebt ze zelf gemaakt.

En de deuren die je sluit zullen nooit meer opengaan

smijt ze maar dicht om vast besloten door te gaan.

Want het is voor altijd zwijgen of voor altijd aan het woord

wees niet bang om te verliezen, het leven wacht en dat gaat voor.

1ste Refrein

2de Refrein

Oeh oh oh

Het komt eraan

Blijf niet staan

Oeh oh oh

Het komt eraan

Het komt eraan

Het is okee als je soms de fout ingaat

Het is okee als je soms de fout ingaat

het is okee

het is okee

het is okee als je soms de fout ingaat.

widegrin.gif

Ooit was er nog een tijd dat ik (onder andere) zulke foute muziek luisterde smile.gif

Wat ik zelf heb geleerd en waardoor ik meer ontspannen ging leven, was mijn ontdekking dat het niet zoveel uitmaakt welke keuze je maakt, want wanneer je een keuze hebt gemaakt, kun je daarna weer snel een keuze maken die een andere kant opgaat. Dingen liggen niet vast in het leven en je hebt 1001 mogelijkheden. Voor ieder mens ligt de toekomst open.

Ik was altijd een heel berekenend persoon, maar kwam erachter dat niets vastligt en dat elke fout die je maakt geen enkel probleem is, maar dat je zo weer terug kan gaan naar een (beter) pad of een pad waarop je eerder was. Er zijn tal van mogelijkheden om je leven te leven, je doelen te bereiken enz. enz. . Met zo'n besef hoef je geen angst meer te hebben om fouten te maken. Er zal nooit een volkomen hopeloze situatie ontstaan. In elke situatie bestaan alleen maar ontelbaar veel mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet nog dat er tijden waren dat ik dagenlang kon piekeren of er geen onheil op mijn pad zou komen, omdat ik een dwangritueel verkeerd had uitgevoerd, of niet. En ergens heb ik dat nog steeds, alleen veel minder.

Het is erg angstig, als alles open is, maar ook als alles al vastligt.Maar soms is de fundamentele onzekerheid, die bij het leven hoort, angstaanjagend. Het enige waar je in een bepaalde mate invloed op kan uitoefenen, is hoe je in het leven staat. Soms denk ik weleens dat God niet bestaat, maar gok ik er op. En aan de andere kant is er soms iets wat je boven jezelf doet uitstijgen, een soort diepe verbinding die je voelt met God. En ik ben heel eerlijk als ik zeg dat ik zonder die verbinding meer geneigd zou zijn om alle hoop te laten varen.

Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit in het topic past.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid