Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Na de Verlichting kwam in de Westerse cultuur de stroming van de Romantiek op. Deze stroming legt in reactie op de Verlichting sterk de nadruk op de subjectiviteit en waarden als verbeelding, creativiteit en expressie werden hoog aangeslagen.

De Romantiek heeft veel bekende kunstenaars voortgebracht zoals Blake, Yeats, Shelley, Keats, Goethe, Waterhouse, Rossetti etc. Ook de filosofie is door het denken van de Romantiek beïnvloed.

Een aantal keer heb ik hier op het forum geproefd dat de Romantiek vanuit het christendom vaak als iets negatiefs wordt benaderd. De nadruk op de subjectiviteit en op de individuele beleving wordt door veel christenen als negatief opgevat.

Zelf ziet ik hier over na te denken aangezien ik de Romantiek zeer waardeer. Vooral de poëzie uit die tijd weet me steeds weer te raken. Zijn er hier misschien mensen die over dit onderwerp hebben nagedacht en er een mening over hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de Romantiek! yes.gif

Ik heb het eigenlijk nooit zo ervaren als zou het Romanticisme negatief beoordeeld worden binnen het christendom. Element van het Romanticisme is onder meer de ervaring op te gaan in een groter geheel, zoals 'de natuur' of voor een christen: God.

Misschien dat het begrip Romanticisme gekoppeld wordt aan (de) mystiek, waar sommige christenen voor waarschuwen.


Samengevoegd:

caspar_david_friedrich-nevelzee1.jpg

Alleen al die existentiële ervaring...


Samengevoegd:

Bij dezelfde kunstenaar (Caspar David Friedrich) zie je overigens ook christelijke symboliek:

Caspar+David+Friedrich+-+Cross+in+the+Mountains.jpg

Cross in the Mountains (1808), onderdeel van een altaarstuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik waardeer de romantiek ook best wel. Ik vind dat het rationalisme wat doorgeslagen is en iets kouds en abstracts heeft. Dat is in deze tijd wel wat genuanceerd (zeker met de komst van het postmodernisme), maar ergens proef ik het er nog wel een beetje in. Gevoel in kunst spreekt me veel meer aan, er moet een zekere atmosfeer in zitten het liefst.

Wat ik ergens ook wel waardeer is de herwaardering van bijvoorbeeld de middeleeuwen in de romantiek. Geschiedenis benader ik graag op een wetenschappelijke manier als studie object. Maar diep in me wil ik het dan op een romantische manier vertalen. Zeg maar zoiets als dat je met wetenschappelijk onderzoek een ruimteschip bouwt maar er vervolgens het onbekende wilt verkennen en op avontuur gaat. puh2.gif

Verder vind ik de verlichting een nogal onjuist negatieve benadering van de middeleeuwen hebben. Al geef ik meteen toe dat de romantiek ook een vertekend beeld er van heeft.

Binnen het christendom vind ik juist dat men (of een deel iig) teveel doorgeschoten was naar het rationalisme (wat trouwens weer tegenstromingen heeft veroorzaakt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit zeker christelijke symboliek in. Ik denk dat veel Romantici zichzelf niet persé als anti-christelijk zagen maar dat er wel een zeker wantrouwen was tegen institutionele religie. Vooral omdat dat in hun ogen de persoonlijke creativiteit en vrijheid inperkte. Een mooi voorbeeld is het volgende gedicht van William Blake:

I laid me down upon a bank,

Where Love lay sleeping;

I heard among the rushes dank

Weeping, weeping.

Then I went to the heath and the wild,

To the thistles and thorns of the waste;

And they told me how they were beguiled,

Driven out, and compelled to the chaste.

I went to the Garden of Love,

And saw what I never had seen;

A Chapel was built in the midst,

Where I used to play on the green.

And the gates of this Chapel were shut

And "Thou shalt not," writ over the door;

So I turned to the Garden of Love

That so many sweet flowers bore.

And I saw it was filled with graves,

And tombstones where flowers should be;

And priests in black gowns were walking their rounds,

And binding with briars my joys and desires.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb laatst wel wat gelezen van Edgar Allen Poe gelezen wat ook onder Romantiek schijnt te vallen. Ik krijg als ik die verhalen lees de neiging om de personen eens door mekaar te schudden en 'DOETESEFFENORMAALMAN!' te blèren in hun gezicht. Ik kan er denk ik niks mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb laatst wel wat gelezen van Edgar Allen Poe gelezen wat ook onder Romantiek schijnt te vallen. Ik krijg als ik die verhalen lees de neiging om de personen eens door mekaar te schudden en 'DOETESEFFENORMAALMAN!' te blèren in hun gezicht. Ik kan er denk ik niks mee.

x2

Verder zou het ook zo kunnen zijn dat sommige christenen negatief tegenover de Romantiek staan (of stonden) omdat er vaak nou niet echt waardering voor het leven uit blijkt. Bijvoorbeeld bij de schrijver Rhijnvis Feith (preromantiek) zie je dat heel sterk, meer in het bijzonder in zijn 'Julia'. Iedereen wil maar dood en zo, of wil niet dood maar gaat dood waardoor anderen wel weer dood willen. Rhijnvis Feith is ook een goed voorbeeld van waarom ik de Romantiek als literair gebeuren veel te hoogdravend vind trouwens. Ik ben daar te nuchter voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Dit gedicht kwam ik tegen. Ik vond het wel schattig:

The Lamb

Little Lamb, who made thee?

Dost thou know who made thee?

Gave thee life, and bid thee feed,

By the stream and o'er the mead;

Gave thee clothing of delight,

Softest clothing, woolly, bright;

Gave thee such a tender voice,

Making all the vales rejoice?

Little Lamb, who made thee?

Dost thou know who made thee?

Little Lamb, I'll tell thee,

Little Lamb, I'll tell thee.

He is called by thy name,

For He calls Himself a Lamb.

He is meek, and He is mild;

He became a little child.

I a child, and thou a lamb,

We are called by His name.

Little Lamb, God bless thee!

Little Lamb, God bless thee!

William Blake

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid