Spring naar bijdragen

Ontkerkelijking in de lage landen


Aanbevolen berichten

Nieuw topic aangemaakt voor de post van Mark33, afkomstig uit dit topic: link

_____________________________________________________________ ________

Op vrijdag 14 januari 2011 06:29:19 schreef mark33 het volgende:

Dit forum geeft natuurlijk een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Misschien ook interessant om te zien hoe het staat met het kerkbezoek in Nederland

cbs:

link

Een aantal kerncijfers die ik er uitpik:

10% van de Nederlanders gaat wekelijks naar de kerk (10 jaar geleden 13%)

9% van de mannen gaat wekelijks naar de kerk

23% van de 75 jaar of ouder categorie gaat wekelijks naar de kerk

------

73% van de Nederlanders gaat zelden of nooit naar de kerk (10 jaar geleden 67%)

83% van de 18 tot 25 jarigen gaat zelden of nooit naar de kerk (10 jaar geleden 76%)

------

13% van de mensen met onderwijs niveau vbo gaan wekelijks naar de kerk

7% van de mensen met opleiding niveau hbo of hoger gaan wekelijks naar de kerk

laten we de discussie wat verdiepen:

Wat we kunnen zien is dat het aantal kerkgangers nog steeds flink afneemt. Wat is de rede van deze afnamen?

Je ziet overigens ook dat het aantal gelovigen (los van de kerkgang) ook nog steeds jaarlijks afneemt.

(Let wel dit zijn cijfers uit 2009, ik ben benieuwd of de turbulente nieuwsitems over seksueel misbruik invloed zullen hebben op de cijfers van dit jaar.)

Interessant is dat mannen structureel minder naar de kerk gaan als vrouwen. Wat zou de reden daarachter zijn?

Zijn mannen minder gevoelig voor sociale prikkels? Vrouwen zijn trouwens ook in het algemeen geloviger dan mannen (zie cbs). (dus los van het naar de kerk gaan)

Ook bestaat er een verschil tussen hoger en lager opgeleiden met betrekking tot de kerkgang.

Wat zou de rede hierachter zijn in jullie opinie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat we kunnen zien is dat het aantal kerkgangers nog steeds flink afneemt. Wat is de rede van deze afnamen?

Vergrijzing voornamelijk vermoed ik. Je hebt nu een generatie kerkgangers op hoge leeftijd die geboren zijn voor en rond de periode van de ontzuiling. Je ziet het terug in de leeftijd van je gegevens.

Quote:

Je ziet overigens ook dat het aantal gelovigen (los van de kerkgang) ook nog steeds jaarlijks afneemt.

Hangt daar ook wel deels mee samen, deels ook omdat je nog veel meer mensen hebt die officieel lid van een kerk zijn (door bijv. als baby gedoopt te zijn) uit die oudere generaties.

Quote:

Interessant is dat mannen structureel minder naar de kerk gaan als vrouwen. Wat zou de reden daarachter zijn?

Ook bestaat er een verschil tussen hoger en lager opgeleiden met betrekking tot de kerkgang.

Wat zou de rede hierachter zijn in jullie opinie?

Vrouwen zijn socialer en hoger opgeleiden zijn minder sociaal dan laag opgeleiden. knipoog_dicht.gif

Puur op grond van die gegevens zou ik niet kunnen concluderen waar het aan ligt. Als ik eens teveel tijd heb zal ik misschien eens een post in elkaar schrijven. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat gedachten..

Ik geloof dat de hoeveelheid 'leven' die in een kerk aanwezig is, de kerkgroei beïnvloedt. Hoe meer leven in een kerk is, hoe harder een gemeente groeit. Er moet dus meer leven (lees: (kracht van de) Heilige Geest in de kerk aanwezig zijn).

Vrouwen heben vaak een bijzondere rol. In bv. Zuid-Afrika gaan vaak (bijna) alleen de (zwarte) vrouwen naar de kerk en blijven de mannen thuis en nuttigen alcohol. In Nederland zijn vrouwen soms de voortrekkers (is hetgeen ik om mij heen zie): vrouwen gaan eerst naar een levende kerk en halen later hun man over om mee te gaan. In het NT zie je ook bijzondere rollen van vrouwen, zoals de vrouwen die het eerst kunnen getuigen van Jezus' opstanding enz. . Ik denk dat wanneer het geestelijk klimaat in een kerk minder wordt, de mannen het eerst afhaken en de vrouwen stabieler, vasthoudender zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Wat we kunnen zien is dat het aantal kerkgangers nog steeds flink afneemt. Wat is de rede van deze afnamen?

Beetje flauw antwoord misschien, maar omdat er minder gelovigen komen. De vraag is, waarom komen er minder gelovigen?

Quote:

Je ziet overigens ook dat het aantal gelovigen (los van de kerkgang) ook nog steeds jaarlijks afneemt.

Ik denk dat de beschikbaarheid van informatie een grote rol hier in speelt. Bijvoorbeeld tv en internet. Mensen zien niet alleen meer hun eigen kleine clubje waar ze toe behoren maar ook andere mensen met andere gewoontjes en andere geloven. En ze zien dan in, dat zijn ook gewoon normale mensen die zich proberen te gedragen (de meeste dan). En religie is er nogal goed in om te discrimineren. Andere geloven zijn minder, ons geloof is het ware geloof. Dat zorgt er voor dat mensen milder worden in hun religieuze overtuigingen. Denk aan bijvoorbeeld, ongelovige mensen gaan later naar de hel en gelovige naar de hemel.

Quote:

(Let wel dit zijn cijfers uit 2009, ik ben benieuwd of de turbulente nieuwsitems over seksueel misbruik invloed zullen hebben op de cijfers van dit jaar.)

Interessant is dat mannen structureel minder naar de kerk gaan als vrouwen. Wat zou de reden daarachter zijn?

Zijn mannen minder gevoelig voor sociale prikkels?
Vrouwen zijn trouwens ook in het algemeen geloviger dan mannen (zie cbs). (dus los van het naar de kerk gaan)

Dat zou zomaar kunnen. Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom mannen minder naar de kerk gaan.

Quote:

Ook bestaat er een verschil tussen hoger en lager opgeleiden met betrekking tot de kerkgang.

Wat zou de rede hierachter zijn in jullie opinie?

Hoger opgeleiden mensen zijn gemiddeld gezien meer liberaal en ongelovig. Dus dat is de reden dat ze minder naar de kerk gaan. Simpelweg omdat er onder hoog opgeleiden minder gelovigen zijn.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessant is dat mannen structureel minder naar de kerk gaan als vrouwen. Wat zou de reden daarachter zijn?

Zijn mannen minder gevoelig voor sociale prikkels? Vrouwen zijn trouwens ook in het algemeen geloviger dan mannen (zie cbs). (dus los van het naar de kerk gaan)

Dat is zeer aannemelijk.

Quote:

Ook bestaat er een verschil tussen hoger en lager opgeleiden met betrekking tot de kerkgang.

Wat zou de rede hierachter zijn in jullie opinie?

Zijn intelligenter en beter onderlegd in logica, kritisch denken etc. en zullen de idiote en absurde claims van het christendom dus sneller verwerpen vanwege het botsen ervan met wat wij vanuit de wetenschap weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid