Spring naar bijdragen

Jezus komt terug?


Aanbevolen berichten

Mattheus 24

36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Deze tekst is natuurlijk op meerdere manieren te interpreteren, dus ook dat de mens nooit zal weten wanneer Jezus terug komt. Ook niet aan de hand van allerlei tekenen die in deze tijd gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Even een kick omhoog voor dit onderwerp.

Ik begrijp de visies die hierboven genoemd worden. Het is in mijn mening echter niet waar dat Jezus voor iedereen als een dief in de nacht komt, simpelweg omdat de "tekenen van de tijd" die in de Bijbel staan dan geen enkel nut zouden hebben. Ook zouden deze tekenen geen enkel nut hebben als het verspreid zou zijn over de afgelopen 2000 jaar.. HET kenmerk van weeën is juist dat je kunt zien dat de bevalling er zeer snel aan komt! De bevalling zou niet onverwacht moeten komen voor degene die de weeën heeft zien toenemen, tot het punt van de geboorte. En hoe kun je die weeën zien toenemen als je daar 2000 jaar voor zou moeten leven?

In mijn mening zijn deze weeën nu onvoorstelbaar duidelijk aan de gang, en zelfs ver gevorderd. Dat zeg ik niet om angst te zaaien o.i.d, maar omdat dat is wat ik bijna dagelijks observeer als ik het nieuws aan zet. Vaak hoor ik het argument: "Het is simpelweg schijn dat de extreme natuurverschijnselen toenemen, vroeger waren het er waarschijnlijk evenveel.. maar door de moderne Technologie weten we het gewoon sneller".

Dit klinkt mij in de oren als een nette manier om te zeggen dat je het eigenlijk niet weet, maar je er gewoon voor kiest om het niet te geloven.

Als het zo is dat de weeën vergevorderd zijn, dan zou het dus zo moeten zijn dat alles wat betreft natuurgeweld, politieke onrust, opstanden, financiële crisissen, honger, tekorten, geweld onderling, (geruchten over) oorlogen, (angst voor) ziektes (ik heb maar even een greep gedaan op wat momenteel actueel is in het nieuws).. de komende tijd niet af zal nemen, maar juist toe zal nemen.

Het lijkt mij een uitdaging hier eens op te letten in de nieuwsberichten van de nabije toekomst, zonder alles wat er nog staat te gebeuren te snel af te doen als "toeval".

Dit is wat ik geloof aangaande dit onderwerp (voor degene die engels kunnen):

http://trumpetcallofgod.punt.nl/?id=546 ... _archief=&

Link naar bericht
Deel via andere websites

Punt is dat je sowieso al Christus moet navolgen met alles wat je hebt, ongeacht wanneer Hij komt. Wat ik al schreef hier: al zou het nog drieduizend jaar duren, dan nog zul je Hem binnen nu en tachtig jaar ontmoeten en kun je daar maar beter op voorbereid zijn. Hoe? Door zoveel mogelijk afstand te doen van alles wat je toch al niet kunt meenemen als je Hem tegemoet gaat en zo enkel Hem te beminnen en de naaste als jezelf. Want je naasten kun je immers wél meenemen naar Hem toe, al zullen ze dan wellicht eerder of later dan jou aankomen. Het zou dus helemaal niet moeten uitmaken of je de wederkomst nu verwacht en de tekenen herkent of niet. De meeste christenen hebben dan ook meer een houding van "we zien wel" en houden zich meer bezig met hun naderende dood. Wat dan in feite qua vroomheid op hetzelfde neerkomt, want in beide gevallen wordt je immers vrij onverwacht door Christus gehaald en geoordeeld.

Wat mij trouwens ook hier weer opvalt, is dat mensen altijd zeggen dat de wederkomst al heel snel is en dat de tekenen er nu toch echt niet om liegen. Je hoort nooit iemand zeggen dat het nog wel een lange tijd gaat duren, dat de tekenen nog niet zo duidelijk zijn. Ook in de middeleeuwen zei men toch ook niet dat men slechts op de helft van de tijdlijn was en dat Christus dus pas ergens in tweeduizendnogwat zal wederkeren. Nee, Hij komt altijd "heel snel" en de tekenen zijn altijd "juist nu zeer duidelijk." Maar ondertussen valt er weinig anders te doen dan maar geduldig te blijven wachten, tot je van ellende maar naar Hém toegaat, omdat dat nu eenmaal uiteindelijk het lot van alle mensen blijkt te zijn. Tenzij Hij nu eens een keertje terugkomt natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een voortijdige Opname zal er niet plaatsvinden. Dat heeft de Kerk nooit geleerd en dat heeft de reformatie ook nooit geleerd. Die leerstelling kwam pas eind negentiende eeuw uit het niets op en heeft dus totaal geen apostolisch fundament.

x2

Was het niet de Scofield Reference Bible die dat veroorzaakt heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Punt is dat je sowieso al Christus moet navolgen met alles wat je hebt, ongeacht wanneer Hij komt. Wat ik al schreef hier: al zou het nog drieduizend jaar duren, dan nog zul je Hem binnen nu en tachtig jaar ontmoeten en kun je daar maar beter op voorbereid zijn. Hoe? Door zoveel mogelijk afstand te doen van alles wat je toch al niet kunt meenemen als je Hem tegemoet gaat en zo enkel Hem te beminnen en de naaste als jezelf. Want je naasten kun je immers wél meenemen naar Hem toe, al zullen ze dan wellicht eerder of later dan jou aankomen. Het zou dus helemaal niet moeten uitmaken of je de wederkomst nu verwacht en de tekenen herkent of niet. De meeste christenen hebben dan ook meer een houding van "we zien wel" en houden zich meer bezig met hun naderende dood. Wat dan in feite qua vroomheid op hetzelfde neerkomt, want in beide gevallen wordt je immers vrij onverwacht door Christus gehaald en geoordeeld.

Wat mij trouwens ook hier weer opvalt, is dat mensen altijd zeggen dat de wederkomst al heel snel is en dat de tekenen er nu toch echt niet om liegen. Je hoort nooit iemand zeggen dat het nog wel een lange tijd gaat duren, dat de tekenen nog niet zo duidelijk zijn. Ook in de middeleeuwen zei men toch ook niet dat men slechts op de helft van de tijdlijn was en dat Christus dus pas ergens in tweeduizendnogwat zal wederkeren. Nee, Hij komt altijd "heel snel" en de tekenen zijn altijd "juist nu zeer duidelijk." Maar ondertussen valt er weinig anders te doen dan maar geduldig te blijven wachten, tot je van ellende maar naar Hém toegaat, omdat dat nu eenmaal uiteindelijk het lot van alle mensen blijkt te zijn. Tenzij Hij nu eens een keertje terugkomt natuurlijk...

Voor een groot deel mee eens. Het verschil met de tijd van nu is dat ik geloof dat er ook talloze mensen zijn die in dromen en visioenen vertelt krijgen dat Zijn komst zeer nabij is. Dat is in voorgaande tijden nooit voorgekomen zoals nu. Het is een optelsom van tekenen die je kunt waarnamen en tekenen die mensen persoonlijk krijgen.

Een voortijdige Opname zal er niet plaatsvinden. Dat heeft de Kerk nooit geleerd en dat heeft de reformatie ook nooit geleerd. Die leerstelling kwam pas eind negentiende eeuw uit het niets op en heeft dus totaal geen apostolisch fundament.

x2

Was het niet de Scofield Reference Bible die dat veroorzaakt heeft?

Het lijkt mij dat je daarmee dus zegt dat je Hem niet verwacht, dus lijkt het me dan ook logisch dat Hij in jouw geval zal komen als een dief in de nacht.

Daarom vertrouw ik ook niet blind op wat "de kerk" zegt of "de reformatie" leert. Maar wat ik zelf in de Bijbel lees. Ik lees ook gewoon de HSV en geen Scofield Reference Bible o.i.d.

Ik behoor zelf dan ook niet tot een kerk-dominatie. Ik behoor bij Jezus Christus, en samen met iedereen die van Hem is, is dat de kerk waar ik bij hoor.

Ik vind het in dit geval ook opmerkelijk dat "de kerk" de opname niet in de tekst kan terugvinden.. terwijl zij er wel zaken als Maria verering en biechten tegen een priester voor vergeving van je zonden in kunnen vinden. Maar dat is een andere discussie ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Daniel54, Voor een groot deel mee eens. Het verschil met de tijd van nu is dat ik geloof dat er ook talloze mensen zijn die in dromen en visioenen vertelt krijgen dat Zijn komst zeer nabij is. Dat is in voorgaande tijden nooit voorgekomen zoals nu. Het is een optelsom van tekenen die je kunt waarnamen en tekenen die mensen persoonlijk krijgen.
Meer mensen, internet, sociale media... elke jaar honderden miljoenen mensen meer die direct met elkaar kunnen communiceren. Eigenlijk vind ik het dan erg tegenvallen met die hoeveelheid visioenen en tekenen, verder kun je er weinig over zeggen omdat je geen vergelijk hebt met vroeger, immers de tijden zijn veranderd, zoals ze altijd zullen veranderen. De angst voor verandering is al sinds eeuwen een reden om te verkondigen dat Hij komt. We zien het wel als het zover is.

Als je nu had aangedragen dat de communicatie revolutie van het moment een ''teken'' zou kunnen zijn dan had je een iets realistischer stelling gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat hij komt staat voor mij vast. Ik kan het ook zien omdat er al 2000 jaar de tekenen zijn waarvan hij gezegd heeft dat ze er zullen zijn. Maar wanneer hij komt dat weet geen mens daarom moet je altijd waakzaam zijn want als de eigenaar weet wanneer de dief komt hoeft hij niet op wacht te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij dat je daarmee dus zegt dat je Hem niet verwacht,

Nee dat zeg ik niet. Ik verwacht Hem als een tierelier.

Ik vind het in dit geval ook opmerkelijk dat "de kerk" de opname niet in de tekst kan terugvinden..

Het zit zeg maar zo: eerst was er de Kerk, toen was er de Bijbel. Ik kan er niks aan doen maar zo is het gegaan, dat is gewoon een historisch feit, of je het nu leuk vindt of niet. Daarom hecht ik best veel waarde aan wat met name de vroege kerk leerde. En de vroege kerk leerde pertinent niets over de opname. Dat heeft niks te maken met denominaties of Maria, dat is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Dat mensen in de negentiende eeuw een serie documenten (nl. de Bijbel) totaal krom zijn gaan interpreteren met hun negentiende-eeuwse hersentjes, daar kan ik ook niks aan doen.

Overigens, voor iedereen die het interessant vindt. De (hernieuwde; er zijn meer m.i. ketterse groeperingen geweest die deze onzin proclameerden) interesse voor de opname sinds de negentiende eeuw is dus veroorzaakt door de Scofield Reference Bible, waarin in de kanttekeningen een interpretatie wordt gegeven waaruit deze (en vele andere) populaire ideeën voortvloeien.

Zie: http://www.studylight.org/com/srn

Volgens mij was dhr. Scofield überhaupt de eerste die zo'n parallel-commentaar bedacht. Helaas bleken mensen erg veel moeite te hebben met het onderscheid tussen Schrift en commentaar.

In de bijbel staat dat Hij als een dief in de nacht zal komen. Dat Hij komt geloof ik vast. Mijn opdracht is om in Hem te geloven en zo te leven dat ik me niet hoef te schamen als Hij ineens voor mijn neus staat.

Precies. Dat staat dan gelukkig wel weer vrij letterlijk in de Bijbel en werd altijd zo geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Hongerige Wolf: De tijd zal het leren vriend.. Wel jammer dat je het woord "ketterij" erbij moest halen, en op mij wat geïrriteerd overkomt in je reactie. ;)

Mijn conclusie is: Jij/jullie vind(en) het idee van de opname verzonnen, en ik vind de ideeën van maria vereering/paus als bemiddelaar/zondag=rustdag/zalig-verklaringen en biechten bij de priester ipv Jezus verzonnen. Daarom haalde ik de dominanties er ook bij. Ik zou er uitgebreid op in kunnen gaan, maar dat zou ons ver off-topic doen dwalen.

Ik blijf op mijn Heiland hopen om mij weg te nemen voordat het ergste komt, en met mij véle anderen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daniel54, die andere onderwerpen zijn hier inderdaad off-topic; het was niet eens nodig om ze te noemen voor deze discussie. Als katholiek belijd ik van harte het christendom dat ons is overgeleverd door de apostelen en hun opvolgers en dat haar basis vindt in de Schrift. En dat christendom, dat voor een deel ook door veel protestanten wordt beleden, heeft nooit een voortijdige opname van de Kerk geleerd. Natuurlijk kun je de Schrift zó lezen dat je er een Opname uit kunt halen, maar dergelijke lezingen zijn leerstellig van weinig waarde als ze niet rijmen met wat het christendom leert, als ze daar niet op voortbouwen. Uiteraard is hetgeen het christendom leert terug te vinden in de Schrift, omdat de Schrift uit zowel het jodendom als het christendom voortgekomen is. Maar het christelijk geloof was er eerder dan de Schrift en niet andersom. Alleen daarom al kun je niet zomaar elke interpretatie aannemen, hoe overtuigend deze ook klinkt, maar moet je het toetsen aan wat de Kerk altijd al geleerd heeft. En de Kerk leert, samen met vele van haar broeders en zusters uit de reformatie, géén voortijdige opname van de Kerk.

Nu nog even over de tekenen waarover je spreekt. Dat vele mensen visioenen en dromen zouden hebben is mooi, maar daar kan ik ook maar weinig mee. Sowieso geldt bij de Kerk waar ik toe behoor de regel dat private openbaringen nooit door alle gelovigen aanvaardt hoeven te worden en dus geen nieuwe leerstellingen kunnen openbaren. Mocht iemand menen een openbaring te hebben gehad die wél voor alle gelovigen zou gelden, dan moet die openbaring onderzocht, getoetst en erkend worden. Maar ook dán blijven gelovigen vrij om de openbaring te geloven of niet. Alleen hetgeen Christus ons openbaart in de Schrift en in het leergezag van de Kerk dienen wij te geloven. Als iemand dus een droom of visioen zegt te hebben gehad, dan moeten we eerst onderzoeken of diegene wel de waarheid spreekt en of het echt een droom of visioen van God is, of gewoon vanuit de eigen hersenen komt. En daarbij hoort ook het analyseren van de inhoud van die droom of dat visioen, om te onderzoeken of daarin geen dingen gezegd worden die tegen het christelijk geloof ingaan. Je kunt er echter wel redelijk vanuit gaan dat als iemand een visioen krijgt dat zegt dat deze per se door elke gelovige erkent moet worden, dat het visioen dan vals is en enkel verwarring en verdeeldheid wil stichten onder de gelovigen.

Uiteraard spreek ik nu vanuit het katholieke geloof, maar hetgeen ik hier schrijf kun je ook prima vertalen naar andere kerkgemeenschappen. Ook gereformeerde, evangelische en charismatische gemeenschappen zullen de plicht hebben om visioenen te onderzoeken op echtheid en waarheid en zullen als het goed is nooit welk visioen of welke droom ook een absolute status meegeven. En ook zij zullen niet zomaar elke interpretatie van de Schrift dulden, maar deze toetsen aan de eigen leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
We weten dat Jezus terugkomt, maar in de kranten staat dat Hij morgen terug komt? Iemand er iets over gelezen? Is het vals?

Uiteraard is het vals, als zelfs Jezus toen hij nog op aarde was het niet wist wanneer het einde zou komen hoe zou iemand hier en nu het weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
We weten dat Jezus terugkomt, maar in de kranten staat dat Hij morgen terug komt? Iemand er iets over gelezen? Is het vals?

Uiteraard is het vals, als zelfs Jezus toen hij nog op aarde was het niet wist wanneer het einde zou komen hoe zou iemand hier en nu het weten?

Uitvoerige Bijbelstudie onder leiding van de Heilige Geest zal ongetwijfeld het antwoord zijn van deze meneer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
We weten dat Jezus terugkomt, maar in de kranten staat dat Hij morgen terug komt? Iemand er iets over gelezen? Is het vals?

Uiteraard is het vals, als zelfs Jezus toen hij nog op aarde was het niet wist wanneer het einde zou komen hoe zou iemand hier en nu het weten?

Ja, ik vroeg het alleen maar voor de zekerheid, want in God's ogen hoor ik bij de duivel. Daarom ben ik juist op zoek naar Hem! En dingen als dit maakt me toch zenuwachtig.

Hoe dan ook, ik dacht al dat het vals was, want Jezus vertelde in de Bijbel dat alleen God weet wanneer die dag komt en in welk uur! Geen mens die het kan weten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
We weten dat Jezus terugkomt, maar in de kranten staat dat Hij morgen terug komt? Iemand er iets over gelezen? Is het vals?

Uiteraard is het vals, als zelfs Jezus toen hij nog op aarde was het niet wist wanneer het einde zou komen hoe zou iemand hier en nu het weten?

Ja, ik vroeg het alleen maar voor de zekerheid, want in God's ogen hoor ik bij de duivel. Daarom ben ik juist op zoek naar Hem! En dingen als dit maakt me toch zenuwachtig.

Hoe dan ook, ik dacht al dat het vals was, want Jezus vertelde in de Bijbel dat alleen God weet wanneer die dag komt en in welk uur! Geen mens die het kan weten!

Als je naar Hem op zoek bent hoor je niet bij de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, ik vroeg het alleen maar voor de zekerheid, want in God's ogen hoor ik bij de duivel
Hoezo hoor jij bij de duivel?

Omdat ik nog niet in God geloof zoals dat moet. Ik ben nog naar Hem op zoek! En dat betekent dat wanneer ik dood zou gaan, dat ik naar de Hel ga en dus bij de duivel hoor.

Maar ik wil dat snel veranderen! Ik wil niks te maken hebben met de duivel en ik ben van plan om God te eren. Ik heb alleen tijd nodig om Hem te vinden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dingo

Ja en wat dan wanneer ik dood ga? Dan vindt God dat ik naar de Hel moet omdat ik gezondigd heb. Ik ben nog naar Hem op zoek en zeker nu ben ik gemotiveerd om naar Hem opzoek te gaan. Want mensen hebben het wel over het einde van morgen, maar dat kan niet, want alleen God weet wanneer. Mensen kunnen het absoluut niet weten! Wel is het mogelijk dat het SNEL gaat gebeuren. Misschien wel voor 2050!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat ik nog niet in God geloof zoals dat moet. Ik ben nog naar Hem op zoek! En dat betekent dat wanneer ik dood zou gaan, dat ik naar de Hel ga en dus bij de duivel hoor.

Maar ik wil dat snel veranderen! Ik wil niks te maken hebben met de duivel en ik ben van plan om God te eren. Ik heb alleen tijd nodig om Hem te vinden!

Er is niet DE manier om in God te geloven, al denken heel veel mensen van wel ze zijn zo bezig met de hele dag hun gelijk halen en het laten zien dat hun manier DE manier is dat ze misschien wel juist bij de duivel terecht komen. Ga vooral je eigen weg, leer, denk na, lees overal wat, maar raak er aub nooit van overtuigd dat je De manier kent.
Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Dingo

Ja en wat dan wanneer ik dood ga?

Dan sta je oog in oog met Jezus en zegt Hij je hebt me gevonden maar belangrijker nog Ik heb jou gevonden en naar huis gebracht.

Denk je echt? Ik ben naar Hem opzoek. Ik wil in Jezus geloven en ik zoek naar Hem heel serieus! Maar ik kan dan wel naar Hem zoeken, maar dat zegt nog niet dat ik gered ben!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Dingo

Ja en wat dan wanneer ik dood ga?

Dan sta je oog in oog met Jezus en zegt Hij je hebt me gevonden maar belangrijker nog Ik heb jou gevonden en naar huis gebracht.

Denk je echt?

Dat weet ik zeker.
Ik ben naar Hem opzoek. Ik wil in Jezus geloven en ik zoek naar Hem heel serieus! Maar ik kan dan wel naar Hem zoeken, maar dat zegt nog niet dat ik gered ben!
Als jij Hem zoekt betekend dat,dat Hij jou al gevonden heeft en als hij je gevonden heeft ben je gered. Lees maar na in
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Wat denken jullie? Als iemand honderd schapen bezit en een daarvan dwaalt af, zal hij er dan niet negenennegentig in de bergen achterlaten en op weg gaan om het afgedwaalde dier te zoeken? 13 Als het hem lukt het te vinden, dan zal hij zich, dat verzeker ik jullie, over dat ene meer verheugen dan over de negenennegentig andere die niet afgedwaald waren. 14 Zo is het ook bij jullie Vader in de hemel: hij wil niet dat een van deze geringen verloren gaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid