Spring naar bijdragen

within temptation


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

hej,

nu werd ik vandaag aangesporoken op de muziek die ik luister... met name dat de personen in kwestie deze muziek niet vonden kunnen en dat ze er dus niet mee eens waren dat ik naar Within temptaition luister nu vraag ik mezelf af er bijbelteksten zijn die verwijzen naar muziekkeuze... graag gewonen teksten evt met uitleg

ps: let niet op spelling svp

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn geen bijbelteksten die verwijzen naar muziekkeuze. Niet direct iig. En anders moet je Eulogia even vragen.

Maar als toegewijd WT-fan kan ik je vertellen dat WT geen satanische teksten heeft. Op het album Mother Earth kun je ze hoogstens occult noemen, maar The Heart Of Everything heeft een sterke christelijke thematiek. Die teksten kun je zelfs als een zoektocht naar het geloof interpreteren. De teksten van de laatste singles kan ik nog niks over zeggen, die heb ik niet bekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste mensen die WT niet goed vinden vinden dat op basis van de 'occulte' teksten van hun album Mother Earth. Valt ook wat voor te zeggen, maar je kunt die teksten ook gewoon als sprookje zien. En als je weet dat WT zelf zegt 'efteling metal' te maken dan moet je hun teksten ook niet opvatten als geloofsbelijdenissen oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hej,

nu werd ik vandaag aangesporoken op de muziek die ik luister... met name dat de personen in kwestie deze muziek niet vonden kunnen en dat ze er dus niet mee eens waren dat ik naar Within temptaition luister nu vraag ik mezelf af er bijbelteksten zijn die verwijzen naar muziekkeuze... graag gewonen teksten evt met uitleg

ps: let niet op spelling svp

Zou mij niet te druk maken daarover, er zijn veel bands die het veel bonter maken. WT is geen schim vergeleken met veel andere bands.

Het lijkt mij wel duidelijk dat je als christen geen bands luisterd die het geloof zwart maken of anti zijn. Tenminste daar kan ik zelf niet achter staan meer. Ik heb het wel gedaan in de periode dat ik nog wat minder met het geloof bezig was

Ik word er ook mee geconfronteerd op school dat ik metal luister, ze vinden metal muziek van de duivel.... zonder een argument te noemen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik word er ook mee geconfronteerd op school dat ik metal luister, ze vinden metal muziek van de duivel.... zonder een argument te noemen

Al die mensen denken ook dat \m/ het teken van duivel is. Maar dat hebben de anti-metal mensen/de duivelse metalmensen ervan gemaakt want het is gewoon een oud christelijk teken om naar God te verwijzen/iemand te zegenen (dat laatste is het later geworden).

Maar anyway, zoals Iria al zei: ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor argumenten die mensen uit de OP gebruiken, dan kan ik ze lekker weerleggen namelijk^^

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

de redenen waren:

- de tekst van het nummer mother earth zou niet christelijk zijn

- de kleding van de bandleden was te occult

- het logo van de band was ook niet goed

- de manier waarop de muziek gebracht wordt is niet goed (drumstel en gitaren mogen niet volgens hen)

- het gerne metal deugt per defenitie niet... evenals hardrock

- deze muziek is per defenitie van de duivel...

let wel: deze mensen zijn afkomstig uit een behoudende gemeente

dit is dus de reden dat ik zoek naar aanwijzingen zodat ik hen iig kan proberen te overtuigen want als ik geen grond heb. heb ik geen poot om op te staan...

gr wees een licht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, dat klinkt alsof je hen niet zou kunnen overtuigen omdat ze sowieso al een mening over muziek hebben die lijnrecht tegenover de jouwe staat. Het is goed als je dan zo helder mogelijk kan uitleggen waarom jij de muziek wel ok vindt, maar reken er niet op dat ze het met je eens gaan zijn.

-De tekst van het nummer mother earth (en van wel meer nummers op die cd) is inderdaad niet christelijk en refereert meer aan een soort natuurreligie. Dat mensen daar moeite mee hebben, kan ik me voorstellen. Anderzijds is de tekst ook niet anti-christelijk oid, het is geen type band van "666 brand alle kerken af". knipoog_dicht.gif Maar zoals Annzie al zei wil dat niet noodzakelijk zeggen dat die tekst het geloof van die bandleden uit, het is best mogelijk dat ze het een boeiende, sprookjesachtige thematiek vonden waar ze verder inhoudelijk niet zoveel mee hebben. Ze hebben trouwens ook een hoop nummers waar dat bezwaar niet bij geldt, dus als dat het grote probleem is kan je dergelijke nummers ook vermijden.

-De kleding, is dat niet gewoon van die nogal standaard gothic-achtige kleding, lange zwarte jurken enzo? Daar is in se niks occults aan, 't is gewoon een bepaalde kledingsstijl waar sommige mensen van houden, ook sommige christenen. Of waren ze misschien soms te zien met occulte symbolen oid? Dat kan, ik weet niet zo goed wat voor kleding ze zoal dragen, kun je beter zelf eens nagaan. Maar gewoon gothic kledingsstijl is op zich niet occult.

-Wat was er dan mis met het logo? Ik ken het zelf niet eens eigenlijk.

-Drumstel en gitaren, nja goed, als dat niet mag moet je zowat alle hedendaagse muziek verbieden, inclusief K3 en opwekking... Ok, het kan dat die mensen dat inderdaad zouden willen, maar daar kan jij denk ik weinig mee, dan verschil je gewoon dusdanig van mening over popmuziek dat verdere discussie vast weinig oplevert.

-Er is zat christelijke metal en christelijke hardrock, er zijn ook zat christenen die zulke genres luisteren. 't Is niet omdat iets metal is, dat het per definitie occult is ofzo.

-Nja, als ze dat al besloten hebben valt er weinig meer te zeggen he, kan je nog zo lang welles nietes spelen maar wat schiet je ermee op... Mijn advies zou zijn om zulke mensen gewoon vriendelijk en duidelijk te vertellen dat jij anders denkt en waarom je dat doet, maar om verder niet te uitgebreid in discussie te gaan daarover, met dat soort discussies schiet je zelden wat op. Zorg dat je de muziek die je luistert voor jezelf kan verantwoorden, voor God, en voor de mensen die werkelijk iets over je te zeggen hebben zoals je ouders als je nog thuis woont en de voorganger van je gemeente. Je kan nooit iedereen tevreden stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de redenen waren:

Quote:
- de tekst van het nummer mother earth zou niet christelijk zijn

Niet direct christelijk idd. Er zijn christenen die daar moeite mee hebben. Anderen hebben dat weer niet. Zoals in dit topic te lezen is, zijn er ook gelovigen die naar de teksten luisteren alsof het een sprookje is.

Maar afgezien daarvan, stel dat je dat liedje verkeerd zou vinden, maakt dat ene liedje dan vervolgens elk lied van hun verkeerd?

Quote:

- de kleding van de bandleden was te occult

Als ik foto's op internet zie, dan vind ik er weinig occult aan. Die jongens hebben zwarte kleren aan. Als ze dat al occult maakt dan zijn een hoop dominee's, priesters en rijke burgers uit de gouden eeuw ook occult. knipoog_dicht.gif En de zangeres draagt lange jurken die er kuiser uit zien dan je op een warme zomerdag op straat tegen zult komen. knipoog_dicht.gif

Quote:
- het logo van de band was ook niet goed

Wat is er niet goed aan?

Quote:
- de manier waarop de muziek gebracht wordt is niet goed (drumstel en gitaren mogen niet volgens hen)

- het gerne metal deugt per defenitie niet... evenals hardrock

- deze muziek is per defenitie van de duivel...

Waarom dan?

Ik zie niet in waarom instrumenten of een bepaald muziek muziek genre de reden is dat muziek verkeerd kan zijn. Er bestaan zelfs christelijke metalbands en er zijn kerken waar de muziek begeleid wordt door een drumstel en gitaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de redenen waren:

- de tekst van het nummer mother earth zou niet christelijk zijn

Klopt, istie ook niet. Maar de bandleden geloven niet specifiek in deze teksten. Sterker nog: de band ziet deze teksten meer als mooie sprookjes.

Quote:
- de kleding van de bandleden was te occult

Wat al eerder gezegd is: de mannen dragen zwart en de zangeres draagt jurken die een heel stuk netter zijn dan wat je gemiddeld op straat tegenkomt.

Quote:
- het logo van de band was ook niet goed

Dit is wel héél fantasierijk van die mensen. Het huidige logo is gewoon 'within temptation' in mooie letters. Het vorige logo kan ik met héél veel fantasie wellicht nog een bokkekop in zien ofzo, maar dat is gewoon een w en een t boven elkaar. Die mensen moeten er niet meer van maken dan het is, want het logo is gewoon niet meer dan wat letters.

Quote:
- de manier waarop de muziek gebracht wordt is niet goed (drumstel en gitaren mogen niet volgens hen)

Help! Opwekking is ook occult!:o *stort dramatisch ten aarde* Dit is gewoon stierenpoep. Ze konden blijkbaar geen steekhoudende argumenten meer verzinnen dus toen hebben ze het maar op de drums en gitaren gegooid.

Quote:
- het genre metal deugt per defenitie niet... evenals hardrock

- deze muziek is per defenitie van de duivel...

let wel: deze mensen zijn afkomstig uit een behoudende gemeente

Deze mensen kun je dus duidelijk geen discussie mee aangaan. Ze zijn sowieso al bevooroordeeld tegenover jouw muzieksmaak dus je kunt hoogstens bovenstaande argumenten vertellen en verder zou ik me niet zoveel aantrekken van die mensen.

Quote:

dit is dus de reden dat ik zoek naar aanwijzingen zodat ik hen iig kan proberen te overtuigen want als ik geen grond heb. heb ik geen poot om op te staan...

gr wees een licht

Ik zou ze voor de lol eens Slechtvalk laten horen. Dat is christelijke metal, maar dat zullen ze er niet in horenwidegrin.gif


Samengevoegd:

Ik kan je ook nog een uitgebreid betoog geven over het \m/ symbool met bewijzen uit de 5e eeuw dat dat een christelijk symbool is. Als je dat wilt, zet ik het hier wel neer, kun je het ze laten lezensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de redenen waren:

- de tekst van het nummer mother earth zou niet christelijk zijn

Alleen bands die de intentie hebben christelijke muziek te maken, maken christelijke muziek. De rest is niet christelijk, wat je kan onderscheiden in meerdere groepen.

Neem klassiek, je had veel christelijke componoisten, je had ook componisten die je niet christelijk zou kunnen noemen.

Ik weet niet of de volgende site betrouwbaar is, maar je zou het iig kunnen lezen: link

Gaat over moderne muziek en waarom dat fout zou zijn of niet smile.gifGothic metalrock komt er ook in voor knipoog_dicht.gif

Quote:
- de kleding van de bandleden was te occult

Tja, zwart = fout.

Gaan je ouders wel eens naar de oud gereformeerde gemeente?

Quote:
- het logo van de band was ook niet goed

Dat argument zie ik niet zo..

Quote:
- de manier waarop de muziek gebracht wordt is niet goed (drumstel en gitaren mogen niet volgens hen)

Even denkend vanuit je ouders: Kan het zijn dat ze vinden dat muziek alleen christelijk moet zijn?

Dan is bovenstaande wel enigzins te verklaren, men wil eerbierdigheid voor God en geen gebeuk op drumstel en gitaren.

Maar dat is hun mening. In de Bijbel komen percussie instrumenten met regelmaat voor (Psalm 150, de tamboerijn, etc)

Quote:
- het gerne metal deugt per defenitie niet... evenals hardrock

- deze muziek is per defenitie van de duivel...

Ik kan me best voorstellen dat je als buitenstaander dat denkt.

Neem nu

muziek. Is christelijke muziek. Maar dat hoor je niet. Te zien aan je ouders standpunten zien zij muziek meer om God mee te loven, en doe je dat met Impending Doom, tja, ik kan me voorstellen dat dat een beetje scheef lijkt smile.gif

Quote:
dit is dus de reden dat ik zoek naar aanwijzingen zodat ik hen iig kan proberen te overtuigen want als ik geen grond heb. heb ik geen poot om op te staan...

Als laatste tip: zoek eens teksten op van christelijke metal bands. Crimson Moonlight heeft mooie teksten bijvoorbeeld. Laat ze die eens lezen, en vraag wat ze er van vinden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

[...]

Ik kan me best voorstellen dat je als buitenstaander dat denkt.

Neem nu

muziek. Is christelijke muziek. Maar dat hoor je niet. Te zien aan je ouders standpunten zien zij muziek meer om God mee te loven, en doe je dat met Impending Doom, tja, ik kan me voorstellen dat dat een beetje scheef lijkt smile.gif

Geniaal voorbeeld, is ook gelijk wel een van de hardste christelijke bands

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Behalve in de statenvertaling

Nee hoor. Zowel in de statenvertaling als de herziene statenvertaling hebben ze het over een luit en snarenspel en over cimbalen. In de statenvertaling hebben ze het ook over de trommel, in de herziene statenvertaling is trommel vervangen door tamboerijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

[...]

1. Tja, zwart = fout.

Gaan je ouders wel eens naar de oud gereformeerde gemeente?

2. Als laatste tip: zoek eens teksten op van christelijke metal bands. Crimson Moonlight heeft mooie teksten bijvoorbeeld. Laat ze die eens lezen, en vraag wat ze er van vinden.
smile.gif

1. tging niet tusen mn ouders en mij maar tussen mn klasgenoten.

2. dank ga ik proberen en als ze het er niet mee eens zijn is dat jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het leuke is dat het christelijk geloof niet gaat over de vraag wat goed en wat fout is. En daarmee dus ook niet over de vraag of WT goed of fout is en of je dat dan wel of niet zou mogen luisteren. Het idee van het indelen van de wereld in wat goed is en wat fout is in feite nogal wettisch gedacht. Het is precies het idee van een wet om duidelijk te maken wat goed is en wat fout. Of eigenlijk alleen om aan te geven wat fout is en voor de rest mag je doen wat je wilt.

Dus mijn antwoord op de vraag of de Bijbel relevant spreekt over welke muziek je mag luisteren is dat de Bijbel daar inderdaad niets over te melden heeft. Het christelijk geloof is het geloof van het navolgen van Jezus Christus en de kern van wat we mogen navolgen is te vinden in de Bergrede.

Volg Jezus na en ik denk dat het antwoord op deze vraag vanzelf irrelevant zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister kapot veel Metal, heb WT dan ook al wat keertjes live gezien. Erg leuk. Heb ook totaal geen problemen hiermee met m'n ouders,gelukkig. Ze zeuren wel eens over de herrie, maar dat is dan gewoon omdat het te hard staat smile.gif. Met andere mensen uit de kerk bij mij [CGK, behoorlijk behoudend] ligt het inderdaad anders, zoals jij beschrijft. Dingen worden per definitie afgeschreven zonder dat er inhoudelijk naar gekeken wordt of op ingegaan. Dat vind ik zelf altijd erg jammer, behalve het feit dat ik dan wel weer gaan uitleggen naar welke muziek ik luister en er vervolgens uren lang met passie over kan discussierensmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid