Spring naar bijdragen

Op kamers en geloof(sbeleving)


Aanbevolen berichten

Het betekent: 'Onderzoek of het je heil oplevert en zo ja: Omarm het en zo nee, verwerp het. Doe alleen het goede, zodat je gezegend zal zijn'.

Is dit bedoelt als argument tegen hetgeen ik beweerde? Dan kunnen we er meteen een nieuw topic bij openen: Wat betekent "heil" in dezen? "Heil" binnen de semantiek komt neer op "het goede". "Gezegend" kunnen we een vergelijkbare discussie over voeren. Dit soort woorden interpreteren is sowieso iets wat op individueel niveau gebeurt, derhalve blijft het devies intact met de simpele woordkeus.

Het gaat mij niet zozeer om de woorden 'heil' en 'zegen'. Het gaat mij erom dat velen het vers gebruiken als: 'Doe gewoon alles wat je leuk vindt, om er zo achter te komen wat het leven je te bieden heeft en zo te weten te komen wat je kan blijven doen om aan je eigen behoeften te voldoen en zo te proberen gelukkig te worden', terwijl de Bijbel juist zegt: 'Ga weg bij de dingen die je kunnen schaden, dus toets alles en houd je alleen bezig met de dingen die iets goeds in je leven kunnen opleveren'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij heeft het weinig invloed gehad. Ik heb mijn hele studententijd net zo weinig over geloof nagedacht als in mijn tiener tijd. Ik was veel te druk met te leren hoe het leven als volwassene is. Dat geloof dat was iets voor: ' later als ik groot ben, dan ga ik daar wel over nadenken' (toen ik 20 was voelde ik me nog niet echt volwassen' Daarbij kwam ook dat ik altijd de basisgedachte had dat het geloof vanzelfsprekend was (ik heb veel theologen (predikanten) in de familie) Ook al zij het me persoonlijk niet zo veel, dat was voor mij geen teken dat het misschien niet waar was, hoogstens dat ik er persoonlijk nog niet genoeg aandacht aan had besteed)

Pas 5-10 jaar later ging ik er meer over nadenken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik woon nog thuis, maar merk wel dat mijn gezin me soms in de weg staat bij mijn ontwikkelingen op geloofsgebied. Wanneer ik zelf een beetje zoekende ben en het een en ander uitprobeer, zijn zij vaak al snel op de hoogte. Toch merk ik dat ik ook thuis wel mijn eigen visie op dingen kan vormen en ik verwacht eigenlijk niet dat mijn geloofsbeleving erg sterk zal veranderen als ik uit huis ga.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat mij erom dat velen het vers gebruiken als: 'Doe gewoon alles wat je leuk vindt, om er zo achter te komen wat het leven je te bieden heeft en zo te weten te komen wat je kan blijven doen om aan je eigen behoeften te voldoen en zo te proberen gelukkig te worden'

Deed ik dat dan? Nieuw voor me, zeker gezien de lijn der discussie.

En Andere Jas: Oud Grieks, dat is lang geleden. Ik moet zeggen dat ik niet wist wat er in de oude vertaling stond, maar "kalos" als "heil" vertalen gaat inderdaad wel heel erg ver. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Blijkbaar ervaren veel van ons dezelfde zaken. Als we op kamers gaan of als we gaan trouwen en opeens samen invulling moeten geven aan een zondag en aan alle andere dingen in de week. Ja, dat is lastig.

Ik weet nog goed dat toen ik net getrouwd was, mijn man en ik elkaar op zondag aankeken en zeiden: "Zondag is geen leuke dag, dat kan de bedoeling niet zijn!"

Het is een heel natuurlijk proces wat plaats vind rond deze periode in je leven. Je hebt het altijd zo gedaan en zo ervaren zoals je ouders het belangrijk vinden, maar nu komt het er op aan wat jij belangrijk vind en welke keuzes jij wilt maken. Het is ook heel begrijpelijk dat je je daardoor even heel onzeker gaat voelen.

Het mooiste is als jij er met je ouders open over kan blijven communiceren, dan kan je jouw zienswijzen toetsen aan wat je ouders hiervan vinden en kom je er achter waarom je ouders bepaalde keuzes maken (want dat is vaak wat je niet echt weet, het is inmiddels een gewoonte) en zo blijft er een open sfeer van wederzijds respect bestaan.

Wat heel goed kan is dat je het zelf niet meer zo goed weet. Wie ben ik, wat kan ik, wat vind ik belangrijk. Je kan dit soort vragen bespreken met een voorganger maar ook met een coach. Er zijn Christelijke coaches (waarvan ik er een ben) waarmee je kan sparren over alle zaken die met je identiteit te maken hebben en met je geloof, dat is zo mooi aan een christelijke coach, hij of zij kan meekomen in jouw achtergrond. Daarnaast vind ik het belangrijk dat jij je eigen antwoorden vind op je eigen vragen en mijn vragen over jou antwoorden. Ik dring je dus geen bepaalde geloofswijze of visie op..(dat moeten andere coaches wat mij betreft ook niet doen) nee, jij gaat opzoek naar jouw visie, dat is het aller belangrijkste. Jij bent uniek in Gods ogen en nu is het tijd om jouw uniciteit en authenticiteit vorm te gaan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat mij erom dat velen het vers gebruiken als: 'Doe gewoon alles wat je leuk vindt, om er zo achter te komen wat het leven je te bieden heeft en zo te weten te komen wat je kan blijven doen om aan je eigen behoeften te voldoen en zo te proberen gelukkig te worden'

Deed ik dat dan? Nieuw voor me, zeker gezien de lijn der discussie.

En Andere Jas: Oud Grieks, dat is lang geleden. Ik moet zeggen dat ik niet wist wat er in de oude vertaling stond, maar "kalos" als "heil" vertalen gaat inderdaad wel heel erg ver. _O-

Ik zeg niet dat je dat deed. Het was een algemene opmerking van mij.

Daarnaast is er niemand die zegt dat 'kalos' als 'heil' moet worden vertaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid