Spring naar bijdragen

Exodus 21-22-23


Aanbevolen berichten

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij vertellen of de rechtsregels die God aan de Israelieten geeft nog gelden voor ons christenen? Zo ja of zo nee...waarom? Alvast bedankt!

gr. mackie

Die wetten gelden voor de joden in het OT. Dus met name de hele strenge wetten.

In een ander topic vergeleek ik die strenge regels met de regels die je opstelt voor je kind als ze klein zijn.

Als je kind nog klein is en dingen doet die het niet mag dan kun je hem of haar in de stouthoek zetten, een pedagogische tik geven(meningen verschillen over of dit correct is) of je kind naar zijn/haar kamer sturen.

Als je kind volwassen wordt zet je hem/haar niet meer in de stouthoek of straf je hem/haar ook niet meer met de straf dat men niet meer mag buiten spelen.

Een deel van die regels laat je langzamerhand los als ouder naarmate je kind zich ontwikkeld.

Zo geldt dat ook voor het joodse volk. Dit volk was zeer ongehoorzaam aan God en daarom had God hele strenge regels, maar naarmate het volk zich ontwikkelde werd dat steeds minder nodig en werden ze "volwassen" in figuurlijke zin.

Met als klap op de vuurpijl de komst van Jezus waardoor een hoop wetten uit het OT in Jezus vervuld werden en bepaalde wetten uit het OT niet meer van belang zijn, denk aan het offeren van een onschuldig lammetje wat in het OT nog werd opgedragen.

Een volwassen zoon zet je ook niet meer in de stouthoek als ouder, maar die heeft zich inmiddels ontwikkeld en wordt zelfstanding. Vandaar dat je die straffen en regels die je vroeger hanteerde niet meer gaat hanteren als je kind volwassen is.

Die ontwikkeling zie ik op een andere manier terug in Gods Woord wat het joodse volk betreft, Dit volk maakt ook een dergelijke ontwikkeling door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mss geldt het voor ons niet, maar Jezus zei toch dat Hij niet gekomen was om de wet op te heffen? Ik kan me herinneren dat ik dat in één van de evangelies gelezen, weet niet meer precies waar.

Hoi Willem,

Dat klopt dat vers staat in math 5:17.

Hier staat dat Jezus niet kwam om de wet te onbinden, maar te vervullen.

Dit houdt in dat we onze redding niet direct van de wet hoeven te verwachten. Wat de wet doet is dat de wet onze zonden openbaart en laat zien dat we vergeving nodig hebben.

Maar voor die vergeving is wat anders nodig dan de wet. Geen enkel mens kan zich aan die wet houden, en daarom heeft God Zijn Zoon gestuurd omdat Hij de wet wel kon houden. Dus sinds de komst van Jezus wordt de eis van de wet in Hem vervuld.

Dus God heeft ons in het Nieuwe testament redding geschonken buiten de wet om. En dat is maar goed ook, daar geen enkel mens zich 100% aan die wet kan houden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of de wetten nóg voor ons gelden? Zij hebben eenvoudigweg nóóít gegolden voor niet-joden. Niet-joden die in Israël woonden moesten natuurlijk zich wel aan enkele wetten houden om het financiële en sociale verkeer in Israël goed te laten verlopen, maar daarbuiten hielden "godvrezenden" zich zeker niet aan de Wet van Mozes. Zij hielden zich aan enkele basale regels zoals niet andere goden aanbidden en geen ontucht plegen, maar dat was het ook wel. Zij brachten op eigen wijze offers en riepen op eigen wijze Hem aan. Ook nu zegt het jodendom dat de Wet van Mozes enkel voor joden geldt.

Wel heeft Christus de Wet vervuld. Alle offers in één tempel hebben plaatsgemaakt voor één Offer, tergenwoordiggesteld in alle kerken. De sabbat is nu Christus zélf geworden (dus niet de zondag); Hij alleen brengt echte rust en echte vrede. De besnijdenis en zo het geloof door afstamming is vervuld in het doopsel, krachtens het Offer, en zo het geloof door bekering en wedergeboorte. En in Christus is er geen rituele onreinheid meer te vinden, nergens, zodat iedereen altijd en overal tot Hem kan naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

k denk dat een jood die de messias aanvaardt geen jood meer is maar een christen, zijn afkomst blijft natuurlijk hetzelfde.

Dus geld het zelfde voor een messiaanse jood als voor een bekeerde heiden.

Je zou je aan enkele gebruiken kunnen houden om geen aanstoot te geven, aan de mensen om je heen, dat zagen we ook paulus doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of ze het achterwege lieten, ik kan me voorstellen dat ze niet ineens andere dingen gaan eten, het krijgt alleen een andere betekenis.

btw petrus vond het ook maar vreemd toen hij het visioen kreeg waar God zei dat hij alles mocht eten, wat betrekking had op de heidenen.

En je ziet ook in paulus zijn brieven, dat er wel door bekeerde joden geprobeerd werd de wet te handhaven, in galaten bijvoorbeeld waar hij de gemeente vraagt of ze hun verstand verloren zijn, omdat ze weer op de wet zijn gaan bouwen inplaats van Jezus.

Ze hadden duidelijk moeite met het los laten van hun tradities.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid