Spring naar bijdragen

Abraham..Jood/Christen/Moslim?


Aanbevolen berichten

(Voor de Christenen die wel normaal kunnen communiceren/antwoorden en graag mijn vraag willen en kunnen beantwoorden.)

Mijn onbeantwoorde vraag:

Wij als Moslims geloven dat de Profeet Abraham een \"Moslim\" was, het woord Moslim betekend iemand die zich overgeeft aan God/Allaah. Abraham gaf zich over aan de wil van God. Dat maakt hem volgens ons een ware Moslim.

De Bijbel en de Thorah kwamen pas na Abraham, als Abraham geen Moslim was (iemand die zich overgeeft aan God) wat was hij dan wel. Als er wordt gezegd Christen of Jood hoe is dat in verband te leggen met het feit dat die begrippen pas vele jaren later ontstonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 211
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Abraham was gewoon Abraham, klaar. Hij was geen moslim, daar de islam niet bestond en het woord moslim gewoon staat voor "volgeling van de islam," geen jood (technisch gezien bestond het jodendom toen ook nog niet), geen christen (moge duidelijk zijn), maar gewoon een mens die Gods stem verstond en niet te beroerd was daar iets mee te doen.

Natuurlijk kun je leuke semantische draaien maken, zodat ineens iedereen die God aanbidt moslim is, maar wat schiet je ermee op? Het zou natuurlijk wel mooi zijn als dat consequent gebeurde, zodat ook joden en christenen moslims zijn, dus gewoon naar het paradijs gaan en dus niet moslim hoeven te worden daar ze dat al zijn, maar ja, dat zal wel niet in het islamitisch pretpakket zitten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

zal voor de makkelijkheid herhalen wat ik al gezegd had: Jezus zegt over Abraham: Abraham heeft mijn dag gezien. Abraham geloofde al in een plaatsvervangend offer (Jezus Christus dus) net als adam en eva, Jakob, Jozef, Mozes enz.

En waar baseer je dat op?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het jodendom is toch pas ontstaan na de komst van Mozes?

Abraham kwam toch voor Mozes hoe kan abraham dan een Jood zijn? Jood (Qua geloof) ben je toch pas als je toegetreden bent tot het jodendom?

Als jij zegt dat Abraham Jood is, behoort hij dan niet tot de geredde mensen want gered ben je toch pas als je een christen bent?

Quote:

Wat dacht je van Jood? Volgens mij behoorde Abraham gewoon tot het Joodse volk, net als alle andere 'hoofdpersonen' in het OT. Moslim/Christen kon hij nog niet zijn want beide godsdiensten bestonden nog niet in zijn tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dit is wat Wikipedia zegt over het woord moslim:

Een moslim (Arabisch: مسلم, moeslim, Perzisch: مسلمان, Turks: Müslüman) is letterlijk: iemand die zich overgeeft, waarbij gedoeld wordt op de overgave aan God (Arabisch: الله, Allah). "Moslim" kan dus ook in een bredere context gebruikt worden. Meestal wordt met een moslim een aanhanger van de islam bedoeld, ook hier in dit artikel.

Bron: link

verder kun je hier nog wat definities vinden: link

dus topic kan wel dicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims zijn dan eigenlijk ook gewoon joden. Het woord "jood" betekent immers zoiets als "Godlover" en tja, God, of Allah, loven, dat doen moslims. Ik vermoed alleen dat je dat beter niet al te hard kunt zeggen in bepaalde moslimlanden. Iets met stenen enzo.

Blijkt alleen het woord christen vrij uniek te zijn, daar het zoiets betekent als "behorende tot Christus." Tja, je moet toch érgens uniek in zijn. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het jodendom is toch pas ontstaan na de komst van Mozes?

Abraham kwam toch voor Mozes hoe kan abraham dan een Jood zijn? Jood ben je toch pas als je toegetreden bent tot het jodendom.

Hoe kom je er nu bij dat het pas na de komst van Mozes ontstond? De godsdienst als zodanig wellicht ja, incl. Thora en alles, maar God doet aan Abraham de belofte van een talrijk nageslacht. Het complete joodse volk stamt van hem af dus ja, ik denk dan dat hij joods is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Teneerste wikipedia is geen betrouwbare bron dus niks topic kan dicht, wikipedia zegt trouwens ook gewoon Moslim (iemand die zich overgeeft, waarbij gedoeld wordt op de overgave aan God) dat is wat ik heb aangegeven.

Quote:

dit is wat Wikipedia zegt over het woord moslim:

Een moslim (Arabisch: مسلم, moeslim, Perzisch: مسلمان, Turks: Müslüman) is letterlijk: iemand die zich overgeeft, waarbij gedoeld wordt op de overgave aan God (Arabisch: الله, Allah). "Moslim" kan dus ook in een bredere context gebruikt worden. Meestal wordt met een moslim een aanhanger van de islam bedoeld, ook hier in dit artikel.

Bron:

verder kun je hier nog wat definities vinden:

dus topic kan wel dicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

die ook de andere link, waar je onder andere dit kan vinden: moslim

Uitspraak: 'mɔslɪm de -woord (mannelijk) moslims Zelfst. Naamw. iemand die het mohammedaanse geloof aanhangt

Gevonden op link

link


Samengevoegd:

Quote:

Teneerste wikipedia is geen betrouwbare bron dus niks topic kan dicht, wikipedia zegt trouwens ook gewoon Moslim (iemand die zich overgeeft, waarbij gedoeld wordt op de overgave aan God) dat is wat ik heb aangegeven.

[...]

wel knap dat jij de intentie kent van de schrijver van het stuk op wikipedia, ken je hem/haar?


Samengevoegd:

ik heb al eerder in een ander topic aangegeven dat wanneer ik een religie verzin, de volgelingen poekies noem, de naam verzonnen heb, dus ook een betekenis kan geven, voortaan zeg dat "poekies" de enige ware gelovigen zijn.

Vervolgens gaat een van die volgelingen, een "poekie" opmerken in een discussie met een ander, dat een ware gelovige een "poekie" is, de betekenis van "poekie" is immers "enige ware gelovige".

vervang "poekie" nou eens door moslim en zie daar, Barbara's argument!

Dat moslims een bepaalde betekenis hebben gegeven aan het woord moslim, wil nog niet zeggen dat dit de waarheid is, zij hebben immers ook een persoon tot profeet gebombardeerd die er nogal vreemde gewoontes op nahield (moorden, beroven, ect.)

dus nee, Abraham was geen moslim, de moslim is vele eeuwen later pas verzonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Ik zal met jou een verbond aangaan en je zeer veel nakomelingen geven. En je zult de stamvader worden van vele volkeren. Daarom heet je niet langer Abram, maar Abraham. En je vrouw heet niet langer Sarai, maar Sara. En ik zal haar vruchtbaar maken."

Abraham is dus een semiet en de stamvader van diverse semitische volkeren. Abraham had kennis van God, ging intiem met hem om, gehoorzaamde hem. TEgenwoordig maken zijn verre afstammeling zich er druk over wie hem het meest kan claimen. Wat flauwekul is, Abram, later Abraham is van niemand, alleen van God, die hij gehoorzaamde en diende. Hij is SEMIET, zijn beide zonen waren semitisch en Abraham zou zich in zijn graf omdraaien als hij zag hoe de diverse stammen geen broeders meer zijn in liefde, maar slechts in twist en dan ook nog in twist over wie het beste beeld van God heeft, wie God het beste begrijpt. Het zou me neit verbazen dat hij ons zou willen zeggen dat we eens op moeten houden met zo vreselijk luid ruzie te maken, want op die manier kan God zich nooit verstaanbaar maken. Kop dicht en luister en besef dat je elkaars broeder bent en de Vader alleen elk anders ervaart, zoals Izaak en Ismael hun vader ook op verschillende manier zullen hebben gewaardeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom geen Moslim, hij was toch iemand die zich overgaf aan de wil van God?

Quote:

Volgens de Hebreeenbrief was Abraham een gelovige, in de zin van dat hij gerechtvaardigd werd door zijn geloof in God. En daarmee is hij inderdaad geen Jood, Christen of Moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom geen Moslim, hij was toch iemand die zich overgaf aan de wil van God?

Omdat Moslim in het Nederlands alleen de betekenis heeft van 'aanhanger van de Islam'. Dat moslim in het arabisch de betekenis heeft van iemand die zich aan de wil van God overgaf is leuk en aardig. Maar Abraham sprak geen arabisch en wij doen dat ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk geen Moslim, iedereen weet dat Abraham de eerste Jehova getuige was, dat betekent immers iemand die getuigt van JHWH.puh2.gif

De betekenis van het woord Moslim is in het huidige taalgebruik in onze cultuur een Islamitisch gelovige, die de Koran als heilig boek heeft, en onder die definitie valt Abraham niet.

Het is hetzelfde verschil als in het Gronings en Fries. Nuver is in het Gronings mooi, leuk en in het Fries meer zoiets als gek, vreemd. Daarom is in Nederland Abraham geen Moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom geen Moslim, hij was toch iemand die zich overgaf aan de wil van God?

Als in: waarom noem je een mus geen vogel? Hij kan toch vliegen.

Waarom Abraham moslim noemen? Hij was toch verstandig? Noem hem homo sapiens.

Hij kon toch staande piesen? Noem hem man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben jij atheïst ofzo? Iedergeval geen Christen/Jood/Of Moslim, want die geloven allemaal dat Abraham een oprechte gelovige was en zeker bestaan heeft.

Quote:

Het historische bestaan van Abraham is twijfelachtig. Een discussie of Sneeuwwitje kennis had van de veda's is even nuttig in dat geval
knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn echt christenen en joden die niet geloven in een historische Abraham en ik ken in ieder geval 1 Moslim die niet gelooft in een historische Abraham. Daar hoef je geen atheist voor te zijn, dat is een andere variant van het geloof.

Maar ik merk wel vaker op dat je nogal letterlijk bent in je geloven en naar mijn mening mogelijk nog aan het begin staat van de weg met God. Dat maakt het moeilijk om met je te praten.

Voor mijn levende relatie met de Ene maakt het niet zoveel uit wat letterlijk waar is van bijbel, Torah of KOran.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid