Spring naar bijdragen

Abraham..Jood/Christen/Moslim?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 211
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als iemand uitgehuwelijkt is, hoe kun je dan scheiden in de verzen wordt gesproken over scheiden. En ze wordt zelfs zijn vrouw genoemd, dat ben je dan toch nog niet, dan ben je toch aanstaande vrouw. Maar goed nogal off-topic ja, dit topic kan beter opgeschoond worden of helemaal op slot.

24 Toen Jozef uit zijn slaap ontwaakt was, deed hij, zoals de engel des Heren hem bevolen had en hij nam zijn vrouw tot zich. 25 En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had. En hij gaf Hem de naam Jezus.

Quote:

ze waren nog niet getrouwd, maar in ondertrouw, oftewel uitgehuwelijkt, maar ik denk dat het beter is om van dit punt af te stappen en terug te gaan naar de topic, want of abraham een moslim was heeft natuurlijk weinig met de echtelijke staat van maria te maken, denk ik
smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat abraham iemand was die zich over gaf aan de wil van God, dus met die definitie een moslim was, maar hij was ook een christen.

Ik zal uitleggen waarom ik dat denk.

In handelingen leren wij dat de discipelen voor het eerst christenen werden genoemd, een christen is dus een discipel.

Een discipel is een leerling van iemand, en in het geval van christenen een leerling van Jezus.

Je zou misschien denken hoe kan Abraham een discipel zijn van Jezus, want die was nog niet op aarde geweest, maar in het nieuwe testament leren wij dat Jezus er altijd is geweest, want Jezus is God, ik ben me bewust van het feit dat jij daar natuurlijk niet in mee gaat, maar dit is vanuit het christelijke perspectief.

We leren dat Jezus het woord is van God, Het Woord van God schiep de aarde, het Woord van God zjn ook de beloftes die aan Abraham gemaakt zijn.

Abraham was trouw en geloofde deze beloftes, deze beloftes zijn uiteindelijk vlees geworden, in Jezus, hij is de vervulling van deze beloftes.

Daarom denk ik dat Abraham een christen was, omdat hij deze beloftes, geloofde, en er naar leefde.

hoop dat k duidelijk ben, anders hoor ik het ongetwijfeld wel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Abraham en zelfs Adam waren Moslims. Islam is geen nieuwe religie.

Wat wil je hier nu mee zeggen?

Waarom waren ze dan Moslim? In die tijd was er geen islam en dus ook geen moslims. Of de islam een nieuwe religie is of niet is niet relevant, in de tijd van Abraham was de islam er simpelweg nog niet, net zomin als het christendom of het jodendom.

Quote:
Alle profeten kwamen met dezelfde boodschap "Dat er maar 1 God is en dat we alleen Hem moeten aanbidden" De Thawraat&Indjil en Quran zijn allemaal van dezelfde God afkomstig. Islaam betekend o.a volledige overgave aan God. Abraham is een Pure Monotheïst, Jezus ook, en alle andere profeten. Profeten die zich overgaven aan de wil van God oftewel in het arabisch Muslimeen. Maar om het echt te begrijpen moet je weten wat de woorden Islaam&Moslims betekenen. Dan begrijp je waarom we de Profeten Moslims noemen.

Misschien kun je dan uitleggen wat dit betekend en waarom jullie hen moslims noemen.

Christenen en Joden geloven in 1 God, waarbij ik niet zou weten waarom Abraham dan moslim zou zijn geweest en geen Jood of christen.

Quote:
Maar de vraag was aan jullie, als Abraham niet iemand was die zich overgaf aan de wil van God (in 1 woord Muslim in arabisch) wat was hij dan wel?

Dan heb je de Joodse en christelijke visie niet begrepen, want Abraham gaf zich over aan de wil van God. Hij heeft hierin menselijke fouten gemaakt, maar volgde daarna wel de wil van God door bereid te zijn, zijn zoon te offeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Sommige mensen hier zijn walgelijk ik verbaas mij dat dit toegelaten wordt op dit forum, daar mijn reacties die normale inhoud bevatten altijd zonder pardon verwijderd worden en dit soort reacties doodleuk blijven staan, ik doel op de reacties van RAIN)

zo snap ik niet waarom jij nog toegelaten wordt Barbara, je intenties zijn overduidelijk.

Waarom ben ik walgelijk? omdat ik de misdaden van jouw profeet bij de naam noem en onderbouw en meteen de vergelijking met de priesters waarnaar jij graag verwijst onderuit haal? (ook op basis van feiten)

Wat zich erop neer komt dat wanneer iemand Barbara geen gelijk geeft "walgelijk" is.

maar wat denk je nou Barbara, dat de mods op verzoek van jou, iemand die hier constant bezig is met propaganda, daarvoor ook al meerdere malen gewaarschuwd is, mij gaan bannen, zodat jij minder weerwoord krijgt? dat zal je misschien lukken op een islamitische site, maar niet hier.

Bovendien is nu al meerdere malen door meerdere personen aangetoond dat Abraham geen moslim kan zijn geweest, omdat de islam pas veel later verzonnen is en de definitie van het woord moslim niet overeenkomt met de betekenis die moslims eraan geven, maar zoals gebruikelijk negeer je die feiten en ga je weer zielig doen en mensen uitschelden, wat dan weer meer over jou zegt dan over mij, ik baseer mijn uitspraken op feiten, jij de jouwe op frustratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Aviator,

Met alle respect hoor. Maar de wijze waarop Barbara beweerd dat Abraham en zelfs adam moslim waren, daarmee zou ik ook even hard en stellig kunnen beweren dat Adam en Abraham Nederlands Hervormd waren.

Ik kan er in alle eerlijkheid geen touw aan vast knopen bij Barbara. Dat zeg ik niet om haar dwars te zitten, maar haar bewijslast voor deze stelling is nogal zwak en amper gefundeerd te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Barbara: als je door wilt speculeren over de trouwdatum van Jozef en Maria: zullen we dat via een PB doen, ofzo? kVind het namelijk wel een interessante discussie, maar het voert inderdaad erg offtopic.

Ontopic: Abraham betekent volgens mij (maar correct me if I'm wrong) 'Stamvader alle gelovigen'. Dat betekent dat er tot op dat moment nog géén sprake is van Jodendom, Christendom of Islam. Toch geloof ik dat Abraham, ondanks dat ik hem niet direct een christen zou noemen, wel gered is. Hij vertrouwde namelijk op Gods heilplan, dat later in Jezus vervuld werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De kennis van Barbara over deze zaken is ongeveer even groot als een ingekrompen pinda. Dat heb ik al eerder gemerkt toen ik de duivelsverzen noemde en dit bij haar geen belletje dit rinkelen. Dat geeft aan dat ze ook geen donder van de islam weet.
rofl.gif

Ik kan er zelf inderdaad ook heel weinig mee. De manier waarop Barbara beargumenteerd dat Abraham en Adam moslims waren is gewoon heel zwak.

Een argument zoals: Abraham was de eerste moslim omdat hij net als de moslims van nu met zijn hoofd naar de grond bad heb ik letterlijk de revue horen passeren.

Als dat nu het enige argument is om daarmee aan te tonen dat Abraham een moslim was vind ik nogal zwakke bewijslast.

Vandaar dat ik aangeef dat ik op deze manier met een beetje creativiteit bij wijze van spreken ook kan beweren dat Adam of Abraham Nederlands Hervormd waren.

Dus ik vind de onderbouwing van Barbara nogal zwak. Ze gelooft gewoon dat het zo is, dat is verder heel fijn. Maar om dit te bewijzen zeker aan mensen die geen moslim zijn zul je met goede onderbouwingen moeten komen, en die heeft ze niet.

Als ze zegt: 'Ik geloof dat Abraham een moslim was' daar heb ik geen moeite mee als ze dat zonder enige onderbouwing beweerd. Het is haar goed recht omdat te geloven.

Maar nu beweerd ze: 'Abraham was net als Adam een moslim!' En deze uitspraak verschilt met de bovenste uitspraak omdat Barbara het nu presenteert als een feit aan ons. En vanaf dan moet iemand dat stevig kunnen onderbouwen, en dat gebeurd niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

btw de definitie van moslim is volgens mij letterlijk "iemand die zich overgeeft/onderwerpt" waar word gedoeld op overgave aan allah, maar dat zit niet in het woord zelf.

dus strikt de definitie genomen, is abraham idd iemand die zich overgeeft/onderwerpt in dit geval aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

btw de definitie van moslim is volgens mij letterlijk "iemand die zich overgeeft/onderwerpt" waar word gedoeld op overgave aan allah, maar dat zit niet in het woord zelf.

dus strikt de definitie genomen, is abraham idd iemand die zich overgeeft/onderwerpt in dit geval aan God.

Het punt is dat het woord moslim betekent "aanhanger van de islam". Abraham was dus geen moslim. Wat een woord letterlijk betekent als je het taalkundig gaat ontleden doet dan niet ter zake.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat klopt, maar dat is niet de definitie die in dit topic werd besproken, ik ben het met je eens dat het nu "aanhanger van de islam" betekent.

Maar het ging erover of abraham een moslim was, volgens de definities die ze zelf gaf.

of die definitie dan klopt is weer een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dat klopt, maar dat is niet de definitie die in dit topic werd besproken, ik ben het met je eens dat het nu "aanhanger van de islam" betekent.

Maar het ging erover of abraham een moslim was, volgens de definities die ze zelf gaf.

of die definitie dan klopt is weer een ander verhaal.

De definitie in dit topic is "aanhanger van islam". Vervolgens rekken moslims zelf die definitie op naar "eenieder die zich aan God onderwerp" en als mensen dan zeggen ohja dat klopt dan vernauwen ze het weer naar "aanhanger van de islam". Daarom is het onzinnig gegoochel met semantiek en nogal zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zit jij te liegen, ik was ingegaan op die duivelsverzen, ik had de volgende link gegeven, waarin duidelijk staat dat het niet klopt. Nogmaals link

Quote:

De kennis van Barbara over deze zaken is ongeveer even groot als een ingekrompen pinda. Dat heb ik al eerder gemerkt toen ik de duivelsverzen noemde en dit bij haar geen belletje dit rinkelen. Dat geeft aan dat ze ook geen donder van de islam weet.
rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zit jij te liegen, ik was ingegaan op die duivelsverzen, ik had de volgende link gegeven, waarin duidelijk staat dat het niet klopt. Nogmaals

[...]

Die post is ws verwijderd omdat argumenting by link verboden is op het forumknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke zodat jullie beter begrijpen wat ik nou wil zeggen ga ik even iets kopieren, want ik heb het met eigen bewoordingen proberen uit te leggen maar jullie begrijpen niet wat ik probeer te zeggen.

Er is niet zoiets als het Jodendom of het Christendom. Wij zouden graag van de profeet Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, willen weten wat zijn religie is. Als hij hier zou zijn, zouden we hem vragen: O Mozes, wat is uw religie? Ik kan u verzekeren dat hij niet zou zeggen: het Jodendom. Want dit woord, Jodendom, is een woord waar hij nooit van zijn leven van had gehoord. Dit woord is lang na Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, bedacht. Er is een gebied genaamd Judea, rondom Palestina van vandaag. Mensen van buiten dit gebied zeiden altijd, verwijzende naar de kinderen van Juda, uit Judea, zij volgen de religie van het Jodendom. Daar stamt het woord van af! Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, zou dit niet als antwoord geven. Als we Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, de vraag zouden stellen: ?welke religie hangt u aan zou hij zeggen: ik hang de religie aan van volledige onderwerping aan de Wil van God. In één woord samengevat in het Arabisch: Islam!

Wij zouden graag van de profeet Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, willen weten wat zijn religie is. Als hij hier zou zijn, zouden we hem vragen: O Jezus, wat is uw religie? Ik kan u verzekeren dat hij niet zou zeggen: het Christendom. Want hij heeft nog nooit gehoord van de woorden Christendom of Christen. Dit is allemaal Bijbels en in het boek van Handelingen bij Anteorch is de term Christen als eerst gebruikt door de vijanden van Jezus die spottend de volgelingen van Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, aanduidden als Christenen, de aanbidders van Christus. Jezus zou dit antwoord dus niet hebben gegeven. Als we Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, de vraag zouden stellen: welke religie hangt u aan? zou hij zeggen: ik hang de religie aan van volledige onderwerping aan de Wil van God. In één woord samengevat in het Arabisch: Islam!

Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en Mijn gunst aan jullie volledig gemaakt en de Islam voor jullie als godsdienst gekozen.

(Koran: Hoofdstuk 5, vers 3)

link

Het woord Christen en Jood is pas NA Abraham ontstaan dan kunnen jullie zeggen het woord Muslim ook, als je het woord Moslim vertaald betekend het iemand die zich overgeeft aan God, wij zeggen dus o.a Abraham is een Moslim omdat hij een pure monotheïst was, en iemand die zich overgaf aan God. In de arabische taal dus simpel door te zeggen Muslim. Een christen kan die niet zijn geweest omdat je een christen bent als je een volgeling bent van christus, daarbij Abraham geloofde niet in een 3-eenheid. Hij kan ook geen jood zijn geweest want het jodendom ontstond veel later en zoals hierboven ook staat dat het woord bedacht is.

Zelfs bepaalde joden geven toe dat Islaam de oudste religie is, zo als je in het volgende filmpje een jood dat hoort zeggen. Voor de geïnteresseerde

Dat jullie het niet er mee eens zijn dat kan, maar zelfs de jood in het filmpje geeft het toe. Maar ik vraag niet aan jullie het te accepteren maar om te begrijpen waarom ik dat dus zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even op jou manier beredeneren,als Jezus een Jood was en aanhanger van het jodendom, hoezo zijn jullie dan geen Joden? Als Jezus een Jood was,aanhanger van het jodendom, dan horen jullie toch ook aanhangers van het jodendom te zijn, maar jullie zijn Christenen, aanhangers van het christendom, dan klopt er toch iets niet? Waar kan ik lezen dat Jezus heeft gezegd Ik ben een aanhanger van het jodendom, mijn geloof is het jodendom? Kun je mij dat aantonen?

Quote:

Over Mozes heb je gelijk. Maar Jezus was een Jood. Of je wil of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus (= Christus) zou zichzelf ook nooit Christen noemen, simpelweg omdat je jezelf niet volgen kan. Dat zou schizofreen zijn.

Maar ik blijf erbij dat ik vind je Abraham niet zomaar een moslim kan noemen. Je kan hem dan, zoals al gezegd is, met hetzelfde recht 'hervormd' noemen, omdat God hem opnieuw vormde, of 'gereformeerd', God re-formeerde hem, zodat Abraham Gods wil deed..

Oh, en Jodendom is niet alleen iets religieus, maar ook iets 'erfelijks'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij zegt dat Jezus geen Christen is, aanhanger van het christendom, welk geloof had hij dan?

Tentweede als je dat zegt,zeg je dus eigenlijk er zijn meerdere geloven die goed zijn.

Of de mensen die voor Jezus leefde, hadden die geen geloof, wat voor geloof hadden zij dan, of bestond er geen geloof?

Er moet toch 1 geloof correct zijn, en 1 geloof zijn die van het begin af aan bestaat.

Quote:

Jezus (= Christus) zou zichzelf ook nooit Christen noemen, simpelweg omdat je jezelf niet volgen kan. Dat zou schizofreen zijn.

Maar ik blijf erbij dat ik vind je Abraham niet zomaar een moslim kan noemen. Je kan hem dan, zoals al gezegd is, met hetzelfde recht 'hervormd' noemen, omdat God hem opnieuw vormde, of 'gereformeerd', God re-formeerde hem, zodat Abraham Gods wil deed..

Oh, en Jodendom is niet alleen iets religieus, maar ook iets 'erfelijks'.


Samengevoegd:

Ging even teruglezen..

Dus jij bent een Jehovah-Getuigen van het Wachttorengenootschap?

En zo niet? Waarom zeg je dan dat abraham een jehovah-getuigen is, en waarom zijn jullie dan geen jehovah getuigen als abraham dat volgens jou is?

Quote:

Natuurlijk geen Moslim, iedereen weet dat Abraham de eerste Jehova getuige was, dat betekent immers iemand die getuigt van JHWH.
puh2.gif

De betekenis van het woord Moslim is in het huidige taalgebruik in onze cultuur een Islamitisch gelovige, die de Koran als heilig boek heeft, en onder die definitie valt Abraham niet.

Het is hetzelfde verschil als in het Gronings en Fries. Nuver is in het Gronings mooi, leuk en in het Fries meer zoiets als gek, vreemd. Daarom is in Nederland Abraham geen Moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij zegt dat Jezus geen Christen is, aanhanger van het christendom, welk geloof had hij dan?

Tentweede als je dat zegt,zeg je dus eigenlijk er zijn meerdere geloven die goed zijn.

Of de mensen die voor Jezus leefde, hadden die geen geloof, wat voor geloof hadden zij dan, of bestond er geen geloof?

Er moet toch 1 geloof correct zijn, en 1 geloof zijn die van het begin af aan bestaat.

[...]

Barbara, Jezus kan geen christen zijn, want de definitie van christen zijn is volgeling zijn van Jezus, dat betekent die naam, niet "aanhanger van het christendom"

Jezus volgt niet zichzelf, hij is onze herder, leider.

Jezus had een joodse afkomst, daarom is Jezus joods.

Abraham volgde God, onderwierp zich aan God, en hij geloofde in de beloftes.

Toen kwam Jezus, en hij was de belofte die gedaan werd aan de nakomelingen van Abraham.

Nu zijn wij er, christenen, en wij houden ons ook vast aan de belofte, die reeds in vervulling is gegaan, en wij volgen Jezus.

dat is dus 1 geloof


Samengevoegd:

Quote:

Dus jij bent een Jehovah-Getuigen van het Wachttorengenootschap?

En zo niet? Waarom zeg je dan dat abraham een jehovah-getuigen is, en waarom zijn jullie dan geen jehovah getuigen als abraham dat volgens jou is?

[...]

Ik heb het vermoede dat dit een sarcastische opmerking was

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ging even teruglezen..

Dus jij bent een Jehovah-Getuigen van het Wachttorengenootschap?

En zo niet? Waarom zeg je dan dat abraham een jehovah-getuigen is, en waarom zijn jullie dan geen jehovah getuigen als abraham dat volgens jou is?

[...]

dit heeft iets te maken met humor vermoed ik, maar dat snapt Barbara waarschijnlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien helpt deze quote een beetje om te begrijpen wat de mede gebruikers tegen je proberen te zeggen, Barbara.

Quote:

Er is niet zoiets als de islam. Wij zouden graag van de profeet Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, willen weten wat zijn religie is. Als hij hier zou zijn, zouden we hem vragen: O Mozes, wat is uw religie? Ik kan u verzekeren dat hij niet zou zeggen: de Islam. Want dit woord, Islam, is een woord waar hij nooit van zijn leven van had gehoord. Dit woord is lang na Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, bedacht. Er is een gebied genaamd Judea, rondom Palestina van vandaag. Mensen van buiten dit gebied zeiden altijd, verwijzende naar de kinderen van Juda, uit Judea, zij volgen de religie van het Jodendom. Daar stamt het woord van af! Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, zou dit niet als antwoord geven. Als we Mozes, vrede en zegeningen zij met hem, de vraag zouden stellen: ?welke religie hangt u aan zou hij zeggen: ik hang de religie aan van volledige onderwerping aan de Wil van God. Het Christendom!

Wij zouden graag van de profeet Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, willen weten wat zijn religie is. Als hij hier zou zijn, zouden we hem vragen: O Jezus, wat is uw religie? Ik kan u verzekeren dat hij niet zou zeggen: De islam. Want hij heeft nog nooit gehoord van de woorden islam en moslim. Dit is allemaal Bijbels en in het boek van Handelingen bij Anteorch is de term Christen als eerst gebruikt door de vijanden van Jezus die spottend de volgelingen van Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, aanduidden als Christenen, de aanbidders van Christus. Jezus zou dit antwoord dus niet hebben gegeven. Als we Jezus, vrede en zegeningen zij met hem, de vraag zouden stellen: welke religie hangt u aan? zou hij zeggen: Ik hang geen religie aan, Ik ben de Zoon van God.

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
Johannes 1

Het woord moslim is pas NA Abraham ontstaan dan kunnen jullie zeggen het woord christen ook, als je het woord Christen vertaald betekend het iemand die Jezus volgt, wij zeggen dus o.a Abraham is een Christen omdat hij een pure monotheïst was, en Zoon van God. Hij kan ook geen moslim zijn geweest want Islam ontstond veel later en zoals hierboven ook staat dat het woord bedacht is.

Dat jullie het niet er mee eens zijn dat kan, maar zelfs de jood in het filmpje geeft het toe. Maar ik vraag niet aan jullie het te accepteren maar om te begrijpen waarom ik dat dus zeg.

Wat kan nou 1 Jood zeggen in vergelijking tot een hele geloofsgemeenschap? Alsof alle moslims hetzelfde zeggen, zo kan ik er ook nog wel 10 verzinnen, dit is niet echt een toevoeging aan de discussie. Het gaat niet om de mening van 1 persoon.

Er wordt nergens gezegd dat er meerdere geloven goed zijn, je geeft op deze manier aan weinig te weten over de geschiedenis van het Jodendom en het Christendom en wat de samenhang ertussen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij zegt dat Jezus geen Christen is, aanhanger van het christendom, welk geloof had hij dan?

Tentweede als je dat zegt,zeg je dus eigenlijk er zijn meerdere geloven die goed zijn.

Of de mensen die voor Jezus leefde, hadden die geen geloof, wat voor geloof hadden zij dan, of bestond er geen geloof?

Er moet toch 1 geloof correct zijn, en 1 geloof zijn die van het begin af aan bestaat.

Het christendom komt voort uit het jodendom. Heb jij je ooit verdiept in de ontstaansgeschiedenis van het jodendom en christendom?

Ik herinner me dat je ooit zei al deze zaken goed bestudeerd te hebben alvorens jij moslim werd. op grond van bepaalde uitspraken van jou gaf ik aan dat ik zo mijn twijfels had bij jouw 'bestudering' van deze zaken.

Ook nu bekruipt mij het gevoel om 1 of andere reden dat jij die zaken toch niet zo heel goed bestudeerd hebt. Ik ben daar nog steeds niet zo van overtuigd namelijk en heb daar sterke twijfels bij.

En natuurlijk hadden mensen voor Jezus ook een geloof, wat dacht jij dan?

Maar dat het allemaal moslims waren kan je helaas niet hard maken. Dat geloof is pas eeuwen daarna ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid