Spring naar bijdragen

Abraham..Jood/Christen/Moslim?


Aanbevolen berichten

@ Ashes: dank, dat was exact wat ik bedoeldesmile.gif.

Daarnaast: iemand die geboren wordt uit een Joodse moeder, is een Jood. Zo is het nou eenmaal, en dat heeft lang niet altijd met religie te maken.

Ik zeg helemaal niet dat er meerdere geloven goed zijn, maar ik denk dat het wat ver voert in dit topic om de hele lijn van de schepping, via Adam, Abraham, Izak en Jezus naar het Christendom te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 211
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mijn vraag is was Jezus (vrede zij met hem)volgens jullie een aanhanger van het jodendom.

Voor de rest je tekst klopt niet echt ik heb dat namelijk nooit beweerd, ik heb nooit grondig het christendom of jodendom bestudeerd voor mijn bekering, dat was ook niet nodig, ik was al overtuigd van de Islaam.

Simpele beredenering, jodendom gelooft niet dat Jezus een profeet was.

Christendom gelooft in de 3-eenheid.

Islaam = een monotheïstisch geloof

Keuze is dan heel simpel, maar dit was niet hetgeen wat mijn ogen deed openen. Het waren de tekenen in zijn schepping die mij naar Hem leidde.

En ik ben dankbaar dat de schepper mijn hart heeft geleid naar de waarheid.

Quote:

[...]

Het christendom komt voort uit het jodendom. Heb jij je ooit verdiept in de ontstaansgeschiedenis van het jodendom en christendom?

Ik herinner me dat je ooit zei al deze zaken goed bestudeerd te hebben alvorens jij moslim werd. op grond van bepaalde uitspraken van jou gaf ik aan dat ik zo mijn twijfels had bij jouw 'bestudering' van deze zaken.

Ook nu bekruipt mij het gevoel om 1 of andere reden dat jij die zaken toch niet zo heel goed bestudeerd hebt. Ik ben daar nog steeds niet zo van overtuigd namelijk en heb daar sterke twijfels bij.

En natuurlijk hadden mensen voor Jezus ook een geloof, wat dacht jij dan?

Maar dat het allemaal moslims waren kan je helaas niet hard maken. Dat geloof is pas eeuwen daarna ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Simpele beredenering, jodendom gelooft niet dat Jezus een profeet was.

Christendom gelooft in de 3-eenheid.

Islaam = een monotheïstisch geloof

Christenen geloven in 1 God, zij geloven ik Ik Ben die Ik Ben.

Dat is wat anders... zijn verwoorden deze materie in de drieeenheid, wat niet wegneemt dat ze geloven in 1 God.

Quote:
Keuze is dan heel simpel, maar dit was niet hetgeen wat mijn ogen deed openen. Het waren de tekenen in zijn schepping die mij naar Hem leidde.

En ik ben dankbaar dat de schepper mijn hart heeft geleid naar de waarheid.

Er zijn heel wat christenen en Joden die de schepping aan zullen halen voor de bekering van hun leven tot God. Dat de schepping hen geleid heeft tot de waarheid in Hem. In die zin denk ik dat het uiteindelijk je persoonlijke overtuiging blijft of je wel of niet het "ware geloof" hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat Moslim in het Nederlands alleen de betekenis heeft van 'aanhanger van de Islam'. Dat moslim in het arabisch de betekenis heeft van iemand die zich aan de wil van God overgaf is leuk en aardig. Maar Abraham sprak geen arabisch en wij doen dat ook niet.

Het woord Moslim is echter geen Nederlands woord, maar een Arabisch woord. Abraham sprak ook geen Nederlands, maar eerder Aramees, wat voorloper is van het Hebreeuws en (jawel) het Arabisch. En wat had je dan gewild, dat Allah sommige verzen in het Latijn had geopenbaard?? Zodat niemand het zou begrijpen? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn vraag is was Jezus (vrede zij met hem)volgens jullie een aanhanger van het jodendom.

Voor de rest je tekst klopt niet echt ik heb dat namelijk nooit beweerd, ik heb nooit grondig het christendom of jodendom bestudeerd voor mijn bekering, dat was ook niet nodig, ik was al overtuigd van de Islaam.

Eerder wekte je nog de suggestie dat je dit wel gedaan had en uiteindelijk koos voor de islam, en nu zeg je weer dat je al overtuigd was van de islam... muur.gif

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen eerlijk gezegd muur.gif

Maar goed je bent in ieder geval om de 1 of andere reden moslim geworden, laten we het daar dan maar even op houden.

Quote:

Simpele beredenering, jodendom gelooft niet dat Jezus een profeet was.

Niet helemaal juist, niet profeet maar Messias. Joden geloofden niet dat Jezus de Messias was. Dit even ter correctie!

Quote:

Christendom gelooft in de 3-eenheid.

Islaam = een monotheïstisch geloof

Ook het christendom is een monotheistische godsdienst daar wij geloven in One Trinity God

Quote:
Keuze is dan heel simpel, maar dit was niet hetgeen wat mijn ogen deed openen. Het waren de tekenen in zijn schepping die mij naar Hem leidde.

En ik ben dankbaar dat de schepper mijn hart heeft geleid naar de waarheid.

Maar er zijn ook veel mensen die op grond van de tekenen in de schepping christen zijn geworden, dus wat nu je echte beweegredenen waren om moslim te worden blijven voor mij een beetje vaag. Dit doet verder niks af aan het feit dat iedereen mag geloven wat hij/zij wil. Maar ik vind alleen de redenen die jij opgeeft waarom je moslim bent geworden nogal vaag.

Maar goed als je dat niet wil vertellen maakt dat verder niet uit. Even goede vrienden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even op jou manier beredeneren,als Jezus een Jood was en aanhanger van het jodendom, hoezo zijn jullie dan geen Joden? Als Jezus een Jood was,aanhanger van het jodendom, dan horen jullie toch ook aanhangers van het jodendom te zijn, maar jullie zijn Christenen, aanhangers van het christendom, dan klopt er toch iets niet? Waar kan ik lezen dat Jezus heeft gezegd Ik ben een aanhanger van het jodendom, mijn geloof is het jodendom? Kun je mij dat aantonen?

[...]

In het Jodendom wordt overal een verlosser aangekondigd. Die verlosser is Jezus. Jezus is de vervolmaking van het Jodendom. Het christendom is dus op die manier ontstaan uit het jodendom. Het feit dat het jodendom er nu nog steeds is, komt omdat zij niet denken dat Jezus de voorspelde verlosser is. Zij wachten dus nog steeds op de verlosser die volgens het Christendom allang is geweest. Maar ik kan het niet zo goed uitleggen denk ik. Wellicht weet Iriacynthe hier meer van, die heeft Theologie gestudeerd. En RobertF weet ook veel van de relatie tussen het Jodendom en Christendom volgens mij, dus hij zal wellicht ook het één en ander goed uit kunnen leggen.

Alhoewel ik betwijfel of deze users zich in deze discussie willen mengen, anders hadden ze dat wellicht wel gedaan. Al heeft Iriacynthe op het moment ook geen internet, en dat zal ook wel meespelen.

En even voor de duidelijkheid: moslims schijnen te denken dat Jehova's getuigen christenen zijn. Ondanks dat de JG zichzelf wel christen noemen, zijn ze dit volgens de definitie van credible niet.

En Anastasia is geen JG, geen katholiek en ook geen protestant. Zij behoort tot geen enkele stromingsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Wat dacht je van Jood? Volgens mij behoorde Abraham gewoon tot het Joodse volk, net als alle andere 'hoofdpersonen' in het OT. Moslim/Christen kon hij nog niet zijn want beide godsdiensten bestonden nog niet in zijn tijd.

Yehudi (jood) is iemand afkomstig van de stam Yehudah of iemand van het vroegere Zuiderrijk van Israël.. was Abraham één van die twee ?? Neen, dus was Abraham géén Jood.

Abraham was volgens de Bijbeltekst zelf (alleen die heeft authoriteit voor mij dan toch) was hij een "ibrit" een hebreeër, iemand die "overstak", Abraham was van een Aramese familie (van de lijn van Eber) die wegtrok van zijn familie en "overstak".

Abraham was de eerste Arameeër die "ibrit" werd genoemd en was van de familielijn van Eber wat ervoor zorgde dat hij Hebreeuws sprak.

Abraham was niet van een religieuze tak maar een man die zich overgaf aan de Stem die hem leidde.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

In het Jodendom wordt overal een verlosser aangekondigd. Die verlosser is Jezus. Jezus is de vervolmaking van het Jodendom. Het christendom is dus op die manier ontstaan uit het jodendom. Het feit dat het jodendom er nu nog steeds is, komt omdat zij niet denken dat Jezus de voorspelde verlosser is. Zij wachten dus nog steeds op de verlosser die volgens het Christendom allang is geweest. Maar ik kan het niet zo goed uitleggen denk ik. Wellicht weet Iriacynthe hier meer van, die heeft Theologie gestudeerd. En RobertF weet ook veel van de relatie tussen het Jodendom en Christendom volgens mij, dus hij zal wellicht ook het één en ander goed uit kunnen leggen.

Alhoewel ik betwijfel of deze users zich in deze discussie willen mengen, anders hadden ze dat wellicht wel gedaan. Al heeft Iriacynthe op het moment ook geen internet, en dat zal ook wel meespelen.

En even voor de duidelijkheid: moslims schijnen te denken dat Jehova's getuigen christenen zijn. Ondanks dat de JG zichzelf wel christen noemen, zijn ze dit volgens de definitie van credible niet.

En Anastasia is geen JG, geen katholiek en ook geen protestant. Zij behoort tot geen enkele stroming
smile.gif

Uit zowel het NT als historische geschriften zoals die van de kerkvaders en joodse leiders van die tijd blijkt dat de eerste generatie gelovigen in de Messias allemaal joden waren en joods bleven toen ze begonnen geloven in de Messias.. ze waren volgens Handelingen "vurig voor de Thora" (Handelingen 21:20, aub) dus lijkt me nauwelijks zo dat diegene die jij Jezus noemt, een nieuwe religie kwam stichten..


Samengevoegd:

Quote:

Barbara, Jezus leefde volgens de wet die de joden aanhingen, sterker nog zijn leven vervulde de wet.

Omdat in hem alles vervuld is, zijn wij in hem gered en zijn wij niet meer onder deze wet, maar onder Jezus, en doen we wat hij van ons vraagt.

vervullen.. weet u dat dat een woord is dat in rabbijnse terminologie/joodse traditie héél bekend is? Als u eens de Mishnah openslaat dan zal u het woord "vervullen" vinden en weet je het ze het gebruiken ?

Toevallig gebruiken ze identiek dezelfde zin als Jezus en zeggen ze "dit is de vervulling van de Thora".. toevallig praktiseren alle gelovige joden nog steeds de Thora dus denk ik dat de niet-joodse mensen Jezus zijn zin misbegrijpen want voor een jood (zoals je zelf aangeeft dat Jezus er één was) betekent "vervullen van de Thora" hetzelfde als "het correct interpreteren van de Thora" en niet "het afschaffen van de Thora"..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Yehudi (jood) is iemand afkomstig van de stam Yehudah of iemand van het vroegere Zuiderrijk van Israël.. was Abraham één van die twee ?? Neen, dus was Abraham géén Jood.

Abraham was volgens de Bijbeltekst zelf (alleen die heeft authoriteit voor mij dan toch) was hij een "ibrit" een hebreeër, iemand die "overstak", Abraham was van een Aramese familie (van de lijn van Eber) die wegtrok van zijn familie en "overstak".

Abraham was de eerste Arameeër die "ibrit" werd genoemd en was van de familielijn van Eber wat ervoor zorgde dat hij Hebreeuws sprak.

Abraham was niet van een religieuze tak maar een man die zich overgaf aan de Stem die hem leidde.

Uit Abraham is het Joodse volk ontstaan, vandaar mijn aanname dat hij Jood was.

Quote:

[...]

Uit zowel het NT als historische geschriften zoals die van de kerkvaders en joodse leiders van die tijd blijkt dat de eerste generatie gelovigen in de Messias allemaal joden waren en joods bleven toen ze begonnen geloven in de Messias.. ze waren volgens Handelingen "vurig voor de Thora" (Handelingen 21:20, aub) dus lijkt me nauwelijks zo dat diegene die jij Jezus noemt, een nieuwe religie kwam stichten..

Weet je? Dat zijn twee verschillende religies geworden, omdat wij zo erg de verschillen bleven benadrukken, en de mens alles maar in hokjes wil stoppen. Maar in feite zijn het Jodendom en Christendom hetzelfde geloof. Het Christendom is de vervolmaking van het Jodendom. Vergelijk het met het kind dat opgroeit tot volwassene. Het kind krijgt tijdens het opgroeien verschillende nieuwe inzichten (openbaringen) en groeit zo op tot volwassene. Éen van die nieuwe inzichten kwam door Jezus, dat is het inzicht geweest waardoor het kind definitief geen kind meer was, maar een volwassene. Begrijp je wat ik bedoel?

Bovendien zei Jezus zelf ook dat Hij geen nieuwe religie kwam stichten. "Geen jota en tittel van de wet vervalt" zei Hij. Hij kwam de religie vervolmaken, vervullen. Door Hem is de wet vervuld. Als jij dus de perfecte christen bent, houdt je je door de liefde voor Jezus automatisch al aan de tien gebodensmile.gif Helaas bestaan volledig perfecte christenen niet, omdat wij nog steeds mensen zijn met onze foutjes, maar dat is de ideale situatie.

Je hebt ook gelijk over dat de eerste generatie 'christenen' allemaal joods waren. Dat is waar. Die noemen wij tegenwoordig 'messiasbelijdende joden'. Alle heidenen die in christus geloven, heten christenen. Twee verschillende namen, maar hetzelfde geloof. Want in principe zijn messiasbelijdende joden ook christenen, alleen hebben zij ook nog steeds de rijke tradities van het jodendom, en behoren zei tot Gods oorspronkelijke uitverkoren volk. In principe is dat het enige verschil tussen die twee. Maar mensen die er wat minder van weten (en dat zijn er veel) denken dat het twee verschillende geloven zijn. Dat klopt dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

vervullen.. weet u dat dat een woord is dat in rabbijnse terminologie/joodse traditie héél bekend is? Als u eens de Mishnah openslaat dan zal u het woord "vervullen" vinden en weet je het ze het gebruiken ?

Toevallig gebruiken ze identiek dezelfde zin als Jezus en zeggen ze "dit is de vervulling van de Thora".. toevallig praktiseren alle gelovige joden nog steeds de Thora dus denk ik dat de niet-joodse mensen Jezus zijn zin misbegrijpen want voor een jood (zoals je zelf aangeeft dat Jezus er één was) betekent "vervullen van de Thora" hetzelfde als "het correct interpreteren van de Thora" en niet "het afschaffen van de Thora"..

Je hebt helemaal gelijk, vervullen is niet afschaffen, zoals Jezus het zelf ook zei.

Maar wat is correct interpreteren van de thora?

Dat is de grote vraag natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Yehudi (jood) is iemand afkomstig van de stam Yehudah of iemand van het vroegere Zuiderrijk van Israël.. was Abraham één van die twee ?? Neen, dus was Abraham géén Jood.

Hoeveel joden stammen er daadwerkelijk af van het Zuidrijk? Als je je tot het jodendom bekeerd stam je niet af van het Zuidrijk maar ben je wel een jood. Het is gewoon semantisch geneuzel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt helemaal gelijk, vervullen is niet afschaffen, zoals Jezus het zelf ook zei.

Maar wat is correct interpreteren van de thora?

Dat is de grote vraag natuurlijk

correct interpreteren is zien dat de Messias de belofte is en de rode draad van de Tanak, dat betekent niet dat de praktisering van de Thora gelijk stopt maar het betekent dat alles een dieper Messiaanse betekenis heeft


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Uit Abraham is het Joodse volk ontstaan, vandaar mijn aanname dat hij Jood was.

[...]

Je hebt ook gelijk over dat de eerste generatie 'christenen' allemaal joods waren. Dat is waar. Die noemen wij tegenwoordig 'messiasbelijdende joden'. Alle heidenen die in christus geloven, heten christenen. Twee verschillende namen, maar hetzelfde geloof. Want in principe zijn messiasbelijdende joden ook christenen, alleen hebben zij ook nog steeds de rijke tradities van het jodendom, en behoren zei tot Gods oorspronkelijke uitverkoren volk. In principe is dat het enige verschil tussen die twee. Maar mensen die er wat minder van weten (en dat zijn er veel) denken dat het twee verschillende geloven zijn. Dat klopt dus niet.

ik weet dat het Handelingen 15 héél erg besproken is maar ik vraag je één ding om mij uit te leggen, dit:

20. Nu zullen wij hen het woord sturen dat ze zich moeten onthouden van onreinheid, (afgoden)offers, overspel en van het verstikte en van bloed (eten).

21. Mozes daarom van alle oude generaties in alle steden had hij voor hem predikers in alle gemeenten zodat op elke Shabbat zij hem voorlazen.

Dit wordt geschreven aan de "christene" zoals u ze omschreef, ik merk op dat weinig christenen zich bezig houden met de reinheidswetten (die in de Thora te vinden zijn) om onreinheid te vermijden noch bepaalde dieren niet eten omdat ze niet goed geslacht zijn maar "verstikt" werden noch dat er een ban op bloed eten is.

En het frappanste van allemaal is.. leg mij aub vers 21 uit en wat dat voor jou inhoudt?? voor mij lijkt dat vers te zeggen dat de "christenen" met die basisgeboden moesten beginnen aan hun bekering om dan de rest van de Thora (Mozes) te leren elke Shabbat in de synagogen.. Het vers lijkt ook te zeggen dat niemand met een excuus moet afkomen dat ze nooit de Thora gekend hebben want volgens de Apostelen is er een "mozes" in iedere stad zodat mensen zich kunnen bekeren..

that's my two shekelim on the subject, how about yours now?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt ook gelijk over dat de eerste generatie 'christenen' allemaal joods waren. Dat is waar. Die noemen wij tegenwoordig 'messiasbelijdende joden'.

Het is niet hetzelfde.

Messiasbelijdend jodendom vind ik een raar soort mix van christendom met joodse gebruiken en voorschriften. Het is ook een aparte groep, en geen verzamelnaam voor christenen van joodse afkomst. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoeveel joden stammen er daadwerkelijk af van het Zuidrijk? Als je je tot het jodendom bekeerd stam je niet af van het Zuidrijk maar ben je wel een jood. Het is gewoon semantisch geneuzel.

inderdaad maar het gaat hier over Abraham, hij bestond voor de "joden" bestonden en er was dus voor hem geen jodendom om naar te bekeren, dus ook in die zin wat jij aanhaalt was Abraham géén jood

wat we moeten leren van Abraham zijn verhaal is dat religie, afkomst of bloedbanden er niet toe doen voor God maar enkel doen wat Hem behaagt en dat is volgens Kohelet (prediker) dit;

13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

wauw.. "alle mensen" dus niet "alle joden" maar mensen.. :) no comment


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het is niet hetzelfde.

Messiasbelijdend jodendom vind ik een raar soort mix van christendom met joodse gebruiken en voorschriften. Het is ook een aparte groep, en geen verzamelnaam voor christenen van joodse afkomst.
knipoog_dicht.gif

dan vind jij Handelingen maar een "raar" boek zeker? aangezien dit er staat in hoofdstuk 21;

20 En zij, dat gehoord hebbende, loofden den Heere, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden van Joden er zijn, die geloven; en EN ZIJ ZIJN ALLEN VURIG VOOR DE THORA.

de apostelen waren joden, messias was een jood, volgens handelingen waren de eerste bekeerlingen grotendeels joods en leefden binnen Israël.. wat een "raar" boeltje daar allemaal lijkt mij

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit wordt geschreven aan de "christene" zoals u ze omschreef, ik merk op dat weinig christenen zich bezig houden met de reinheidswetten (die in de Thora te vinden zijn) om onreinheid te vermijden noch bepaalde dieren niet eten omdat ze niet goed geslacht zijn maar "verstikt" werden noch dat er een ban op bloed eten is.

Veel christenen zijn dan ook geen jood he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
de apostelen waren joden, messias was een jood, volgens handelingen waren de eerste bekeerlingen grotendeels joods en leefden binnen Israël.. wat een "raar" boeltje daar allemaal lijkt mij

Je verdraait het een beetje of je hebt een bril nodig.Dat je christen bent, en joodse wortels hebt, maakt je nog geen 'Messiasbelijdende jood.'Niet omdat je als jood de Messias niet kan belijden, maar omdat het een bepaalde religieuze groepering is die die naam gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

inderdaad maar het gaat hier over Abraham, hij bestond voor de "joden" bestonden en er was dus voor hem geen jodendom om naar te bekeren, dus ook in die zin wat jij aanhaalt was Abraham géén jood

Niet persé denk ik. Hij heeft zichzelf besneden in een verbond met God. Hij heeft ook zijn zoons Ismaël en Isaak besneden en zijn hele clan. De oorsprong van de joodse religie ligt dus bij Abraham. Als je het begin van het jodendom moet markeren in de heilshistorie dan is dat bij de besnijdenis van Abraham. Anders moet je zeggen dat Isaak ook geen jood was. Evenals Jakob en zijn zoons. Waarom zouden zij wel ineens joden zijn als Abraham dat niet was?

Of wil je vasthouden aan de idee dat joden afstammelingen van het Zuidrijk zijn? Wat heb je eraan om je definitie van het woord jood zo te specificeren dat het eigenlijk de betekenis verliest die het in het algemeen taalgebruik heeft. Het enige gevolg daarvan is dat je de begrippen in de discussie verduistert waardoor het onmogelijk wordt om een helder gesprek te voeren.

Daar pas ik voor.

Quote:

wat we moeten leren van Abraham zijn verhaal is dat religie, afkomst of bloedbanden er niet toe doen voor God maar enkel doen wat Hem behaagt en dat is volgens Kohelet (prediker) dit;

13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.

Prediker (laten we het Nederlands houden) was nog niet geschreven toen Abraham leefde. Als jij graag voor een historische hermeneutiek gaat (joden - Zuidrijk) vind ik het gek dat je hier wel anachronistisch te werk gaat door Abraham vanuit Prediker te verklaren. Er zit weinig consistentie in je verhaal.

Quote:

de apostelen waren joden, messias was een jood, volgens handelingen waren de eerste bekeerlingen grotendeels joods en leefden binnen Israël.. wat een "raar" boeltje daar allemaal lijkt mij

In boek Handelingen en ook in de brieven van Paulus zie je de spanning die optrad zodra niet-joden zich tot het christendom wilden bekeren. Een spanning die hoog op leek te lopen in de bijeenkomst in Jeruzalem waarbij Paulus en Barnabas het standpunt bepleitte dat jodendom en christendom niet samenvallen maar twee losse grootheden zijn: je kunt volgens hen in Christus geloven zonder de joodse rituelen te onderhouden. In zijn brieven, met name die aan de Galaten, blijft Paulus op dat standpunt hameren.

In de loop der eeuwen is het standpunt van Paulus en Barnabas dominant geworden en heeft het de identiteit van het orthodoxe christendom bepaald. De judaïstisch-jakobische richting binnen het christendom is in de loop van de eerste twee eeuwen na Christus vrijwel verdwenen.

Deze laatste heeft nog wel een bloeiperiode beleefd in de theologische school van Antiochië maar na het Concilie van Nicea is deze school in de verdrukking geraakt en verdween de semitische christologie langzaam maar zeker in het domein van de ketterij. Een groep van deze semitische christenen heeft nog wel in Iran en Irak geleefd. Later zijn deze semitische unitarische christenen allemaal overgegaan op de Islam. Sommige islamologen denken zelfs dat de Islam is voortgekomen uit de gemeenschap van deze christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik weet dat het Handelingen 15 héél erg besproken is maar ik vraag je één ding om mij uit te leggen, dit:

20. Nu zullen wij hen het woord sturen dat ze zich moeten onthouden van onreinheid, (afgoden)offers, overspel en van het verstikte en van bloed (eten).

21. Mozes daarom van alle oude generaties in alle steden had hij voor hem predikers in alle gemeenten zodat op elke Shabbat zij hem voorlazen.

Dit wordt geschreven aan de "christenen" zoals u ze omschreef, ik merk op dat weinig christenen zich bezig houden met de reinheidswetten (die in de Thora te vinden zijn) om onreinheid te vermijden noch bepaalde dieren niet eten omdat ze niet goed geslacht zijn maar "verstikt" werden noch dat er een ban op bloed eten is.

Lees handelingen 10:10-16 maar eens. Daar staat het volgende:

0 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ 16 Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.

Quote:
En het frappanste van allemaal is.. leg mij aub vers 21 uit en wat dat voor jou inhoudt?? voor mij lijkt dat vers te zeggen dat de "christenen" met die basisgeboden moesten beginnen aan hun bekering om dan de rest van de Thora (Mozes) te leren elke Shabbat in de synagogen.. Het vers lijkt ook te zeggen dat niemand met een excuus moet afkomen dat ze nooit de Thora gekend hebben want volgens de Apostelen is er een "mozes" in iedere stad zodat mensen zich kunnen bekeren..

Dat is niet zo moeilijk. Lees nog maar eens goed wat er staat. En dan vooral het vers dat daarvóór staat.

19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen

Die opsomming die daar staat is dus een opsomming van wetten waar heidenen zich aan moeten houden. Dat zijn er een héél stuk minder dan die in het OT staan of niet? Dat zijn dus ook de énige wetten waar heidenen zich aan moesten houden.

Ik vraag me trouwens af wat voor vertaling jij gebruikt, want zelfs de Statenvertaling is duidelijker dan de citaten die jij hier neerzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zijn messiaanse Joden? Wat geloven zij over Jezus? Ook dat hij God is, of hoe zien ze hem, wat is het verschil tussen de Christenen en de Messiaanse Joden, iemand die er verstand van heeft en mij dit kan vertellen?

Het kan van alles zijn. Bijvoorbeeld Joden die Christen zijn maar daarnaast vasthouden aan de Joodse leefregels en feestdagen. Bepaalde groepjes die misschien een wat vreemde kijk hebben op Jezus. Daarnaast heb je een groep die zich zo noemt die in feite niet Joods zijn maar christenen die op één of andere reden zich Joods zijn gaan noemen en bepaalde aspecten zijn gaan overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat zijn messiaanse Joden? Wat geloven zij over Jezus? Ook dat hij God is, of hoe zien ze hem, wat is het verschil tussen de Christenen en de Messiaanse Joden, iemand die er verstand van heeft en mij dit kan vertellen?

heej bar, het lijkt wel of je altijd wanhopig op zoek ben naar mensen die wel in Jezus geloven, maar niet dat hij God is.

waarom is dat?

of zie ik het helemaal verkeerd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha weetje wat het is ashes ik vind het interessant om te weten wat andere mensen geloven, en ik vraag mij soms af, of alleen de Moslims hem als Profeet zien. Ben gewoon soms een beetje nieuwsgierig. Beetje mijn kennis vergroten m.b.t. wat andere geloven etc.

Quote:

[...]

heej bar, het lijkt wel of je altijd wanhopig op zoek ben naar mensen die wel in Jezus geloven, maar niet dat hij God is.

waarom is dat?

of zie ik het helemaal verkeerd


Samengevoegd:

Bedankt, maar zien zij hem dan net als de Christenen als God of weet je dat niet, misschien ga ik gewoon even googelen.

Quote:

[...]

Het kan van alles zijn. Bijvoorbeeld Joden die Christen zijn maar daarnaast vasthouden aan de Joodse leefregels en feestdagen. Bepaalde groepjes die misschien een wat vreemde kijk hebben op Jezus. Daarnaast heb je een groep die zich zo noemt die in feite niet Joods zijn maar christenen die op één of andere reden zich Joods zijn gaan noemen en bepaalde aspecten zijn gaan overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Veel christenen zijn dan ook geen jood he.

man man man.. wat zeg jij nou eigenlijk ?

Ik zeg duidelijk dat die vijf basisregels voor "niet-joden" zijn en dat de Apostelen dat duidelijk zeiden én dat christenen zich nog niet eens daaraan houden hoe simpel ze ook zijn..

en dan het commentaar "veel christenen zijn dan ook geen jood he" ... waar slaat dat nou eigenlijk op ? :)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

[...]Prediker (laten we het Nederlands houden)

[...]

De judaïstisch-jakobische richting binnen het christendom is in de loop van de eerste twee eeuwen na Christus vrijwel verdwenen.

"laten we het nederlands houden" ow ja sorry ik realiseerde mij niet dat je de Nederlandse taal nodig hebt om echt de Bijbel te begrijpen want de grondtaal van de Bijbel is dan ook Nederlands, juist even vergeten :)

'judaistische-jakobische'.. in andere woorden de stroming van mensen die de Messias dag na dag aanschouwden en het best van allemaal wisten hoe het in elkaar zat?

Wat ik dan bizar vindt is dat jij zegt dat de latere heidenen het beter wisten en dan diegene die de Messias zelf gekend hebben ??

En dat Paulus zijn theologie zo in elkaar zit kan jouw mening zijn, ik lees het in ieder geval nergens :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid