Spring naar bijdragen

Shia en Sunni


Aanbevolen berichten

Quote:

Een soenni volgt de soenna... Een sjiiet volgt de 12 imaams. Daarom worden ze ook wel
Ithna 'ashari
(12, twelver) genoemd. Overigens zijn er nog andere stromingen binnen het sjiisme (niet twelver), maar die zijn in de minderheid. Ze vallen niet allemaal buiten het geloof, maar de twaalvers zijn geen Moslims. Ik kan een aantal belangrijke onderdelen van hun credo opsommen en weerleggen als je wilt.

Ik vraag me altijd af waarom ik een beginnerscursus islam krijg als ik om een argumentatie vraag bij gepeperde uitspraken vraag. Het lijkt erop alsof veel digitale moslims hun argumentatie vooral baseren op het gebrek aan kennis bij hun gesprekspartner. Door wat algemeenheden op te noemen denken ze zich ervan af te maken. Als je mijn posts had gelezen had je geweten dat ik al die dingen allang weet. Nu naar de inhoud.

Quote:

Zelfkastijding (verboden in de Qur'an)

Kun je de ayat erbij geven? Bovendien is de rouw om de dood van Imam Hussein binnen de Shia een cultureel verschijnsel waar in iedere cultuur anders uiting aan wordt gegeven.

Quote:

Muta'a (tijdelijk huwelijk voor geld, meestal in de vorm van prostitutie; uitdrukkelijk verboden in de Qur'an)

Wederom zou ik graag een ayat zien.

Quote:

Taqiyya (liegen om de ware aard van hun geloof te verbergen, DUIDELIJK verboden in de Qur'an)

Ik dacht dat dat in het soennisme ook toegestaan was. Daar zijn ook verhalen bekend bijv. van terroristen die liegen om vervolgens hun handeling uit te kunnen voeren en zich beroepen op leerstellingen van het geloof.

Quote:

Verketteren van de metgezellen van Mohammad (vrede zij met hem), terwijl ze geprezen zijn in de Qur'an.

Ayat waarin staat dat het zo is aub.

Quote:

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar de zaak van de sjiieten is duidelijk.

Gelukkig maar. Daar hoeven we niet meer over na te denken dan. Je hebt met dit halve postje zonder enkele bronvermelding zeker je doel bereikt...puh2.gif

Quote:

[...]Ze erkennen de soenna
niet
. Sterker nog, ze noemen de meeste overleveraars leugenaars en ongelovigen! Dan heb ik het zowel over degenen die de overleveringen hebben opgeschreven als de metgezellen die ze hebben verhaald. Ze hebben hun eigen "overleverings" boeken, met woorden van hun 12 imaams die zelfs zogenaamd profetische openbaringen hebben gehad.

Ze hebben dus een eigen soenna die jij vervolgens weer verketterd evenals hun overleveraars. Ik zie niet echt veel verschil.

Quote:

In plaats van de vijf zuilen van de Islam geloven zij in de zogenaamde "10 secundaire principes" en in plaats van de 6 zuilen van Imaan (geloof), hebben zij de "5 primaire principes".

Dat kan. Maar waar worden die vijf zuilen in de Koran als zodanig opgegeven?

Quote:

Hij mag zeggen wat hij wil, maar IK noem hem geen Moslim.
knipoog_dicht.gif

Dat kan. Dat je niet de meest tolerante man van deze wereld bent was me allang duidelijk.

Die andere dingen wil ik nog wel behandelen maar zulke grote thema's afdoen in een zinnetje kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

@Bonaventura: Goed geredeneerd en vooral goed je hersenen gebruikt. Ik voel me opgelucht, dat je Eesa met zijn eigen woorden hebt ontkracht in zijn redenatie. Chapeau, zoals ik het lees ben je goed ontwikkeld van geest. Ik zou graag willen weten welke religie je aanhangt, aangezien je dat in één van je reacties aangeeft. Krijg ik daar geen antwoord op, is het ook goed. Hoe dan ook bedankt voor je reacties. Super!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Bonaventura: Goed geredeneerd en vooral goed je hersenen gebruikt. Ik voel me opgelucht, dat je Eesa met zijn eigen woorden hebt ontkracht in zijn redenatie. Chapeau, zoals ik het lees ben je goed ontwikkeld van geest. Ik zou graag willen weten welke religie je aanhangt, aangezien je dat in één van je reacties aangeeft. Krijg ik daar geen antwoord op, is het ook goed. Hoe dan ook bedankt voor je reacties. Super!
Hallo Husseijn. Bedankt voor je vriendelijke reactie. Ik ben een discipel van Jezus Christus, een christen dus.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo bonaventura.

Ondanks je betichting richting mij van het zijn van een "trojan";p.

Wil ik toch een steentje bijdrage in jouw topic. Mocht er vragen

overgebleven zijn in dit intressante topic. Hoor ik het graag en zal

ik wat licht er op proberen te werpen. Daar ik zie dat uitleg, je niet meer

werd gegeven sinds februari.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach als psycholoog in opleiding weet ik wel hoe een menselijk brein ongeveer in elkaar steekts los van de neurologie;p. Dus kwalijk neem ik het je zeker niet kan het zeker begrijpen, was alleen wat fijner geweest als je had gewacht of het in iedergeval niet zo openlijk had gedaan in me topic maar no hard feelings hoor. Mocht je twijfelen aan mijn goede bedoeling zou ik je aanraden, me topics eens door te lezen. Kan je zelf een mening vormen over de persoon die ik ben:). Weet in iedergeval dat ik hier met geen enkele verkeerde intentie ben gekomen en weet zeker dat ik zeer respectvol ben geweest(als ik mag geloven wat ik lees). Maar nogmaals ik zou zeggen lees een beetje me topics door lees wat ik schrijf, misschien dat je me dan uit het hokje haalt waar ik in geplaats ben:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ach als psycholoog in opleiding weet ik wel hoe een menselijk brein ongeveer in elkaar steekts los van de neurologie;p. Dus kwalijk neem ik het je zeker niet kan het zeker begrijpen, was alleen wat fijner geweest als je had gewacht of het in iedergeval niet zo openlijk had gedaan in me topic maar no hard feelings hoor. Mocht je twijfelen aan mijn goede bedoeling zou ik je aanraden, me topics eens door te lezen. Kan je zelf een mening vormen over de persoon die ik ben:). Weet in iedergeval dat ik hier met geen enkele verkeerde intentie ben gekomen en weet zeker dat ik zeer respectvol ben geweest(als ik mag geloven wat ik lees). Maar nogmaals ik zou zeggen lees een beetje me topics door lees wat ik schrijf, misschien dat je me dan uit het hokje haalt waar ik in geplaats ben:)
Ik twijfel niet aan je goede intenties hoor. Die opmerking is alweer een tijdje geleden. ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bonaventura

Aller eerst ik ben niet vrij van fouten dus wat ik zeg loop het altijd na. Moge ik vergeven worden mocht ik een fout of iets dergelijks de wereld in helpen.

Ten tweede wil ik toevoegen dat wij als mens een verstand hebben gekregen (gelukkig).

Ik kan eigenlijk kort antwoorden op je vragen. Zelfkastijding word niet specifiek verboden in enige ayat dus in de zin van dat niet het woord zelfkastijding word gebruikt. Maar in alle eerlijkheid kan elk wel denkend mensen zonder het van iemand te horen of van een geloof aan te nemen. Jezelf zo pijnigen zonder enige medische redenen, geen slim idee is en best verschrikkelijk eigenlijk. Je zou niet dat het een ander dat word aangedaan en dus iemand ook niet bij zichzelf. Geweld is geweld.

Betreft het verketteren ook dit komt niet zo letterijk voor. Maar nogmaals elk weldenkend mens weet dat roddelen slecht is. En het ongelovig noemen van een gelovige is een ernstige zonde, dus ook het ongelovig noemen van de metgezellen die bekend staan als gelovigen is een zonde. Dus er is geen persoonlijke uitzondering op metgezellen maarze staan door hun voortreffelijke karakter wel hoogaangeschreven in de islam.

Over het geld voor een tijdelijk huwelijk kan ik me niks herinneren in de Koran, ik weet het niet zeker doe dit nu uit me hoofd namelijk. Misschien dat het erinstaat kan er achteraangaan voor je.

De 5 zuilen staan niet letterlijk in 1 ayat achterelkaar met dit zijn de 5 zuilen. Welk komen de zakat,vasten en het gebed,aanbidden van God heel vaak terug in een zelfde ayat in verschillende sura's sura 98 vers 5 is hier een voorbeeld van. Ik hoop dat dit duidelijk is, mocht je willen weten waarom het de 5 zuilen is kan je het altijd vragen of googlen.

Ik hoop je vragen genoeg te hebben beantwoord, zoniet mijn oprechte excuus. Laat het mij weten en ik zal het proberen duidelijker uit te leggen.Mocht je tevreden zijn met me antwoord vraag ik je een blik te werpen op 1(of alle) van mijn vragen in mijn vragen topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid