Spring naar bijdragen

Hoe weet ik dat ik gered ben?


Aanbevolen berichten

Hey Arianne,

Ik herken het gevoel dat je hebt. Allereerst wil ik dan ook zeggen dat het dus maar goed is dat onze relatie met God niet (alleen) afhankelijk is van gevoel, maar juist en vooral van Gods genade.

Verder: ik ben ook opgevoed met het spectaculaire moment van bekering. Je moet je bekering het liefst tot op de seconde nauwkeurig aan kunnen geven, een beetje zoals Paulus tot geloof kwam. Maar wat je ook in de bijbel leest, is het verhaal van Timotheus. Hij was opgegroeid in het geloof en kreeg heel geleidelijk een levende relatie met God, dus zonder dat hij een exact tijdstip aan kon wijzen. Zoals al gezegd is, werkt God met iedereen anders!

Bless!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk zelf niet dat een ritueel noodzakelijk is voor iemands behoud. Daarin ben ik het dus niet eens met de RK kerk! Dan zou je heil afhankelijk zijn van bepaalde mensen binnen een kerk die een bepaald ritueel uitvoeren.

Maar dat mag als protestant smile.gif(het oneens zijn met deze opvatting bedoel ik dan.) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is natuurlijk wel zo dat als je na je doopsel verlost bent van de erfzonde en toegang tot Gods Koninkrijk hebt ontvangen, maar je daarna bewust verzaakt Christus na te volgen in woord en gedachte, doen en laten, je natuurlijk wel alsnog het bokje bent. knipoog_dicht.gif

Uiteindelijk wordt je gered door bekering, het doopsel en vervolgens weer bekering. knipoog_dicht.gif En ach, afhankelijk van mensen is natuurlijk nóóít een probleem. Bij ons mag en moet in noodgevallen iedereen dopen en bij het protestantisme ben je ook afhankelijk van mensen om het Evangelie te horen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is natuurlijk wel zo dat als je na je doopsel verlost bent van de erfzonde en toegang tot Gods Koninkrijk hebt ontvangen, maar je daarna bewust verzaakt Christus na te volgen in woord en gedachte, doen en laten, je natuurlijk wel alsnog het bokje bent.
knipoog_dicht.gif

Uiteindelijk wordt je gered door bekering, het doopsel en vervolgens weer bekering.
knipoog_dicht.gif
En ach, afhankelijk van mensen is natuurlijk nóóít een probleem. Bij ons mag en moet in noodgevallen iedereen dopen en bij het protestantisme ben je ook afhankelijk van mensen om het Evangelie te horen.
knipoog_dicht.gif

Uiteraard ligt het soms ook wel wat genuanceerder als je er verder op doorgaat smile.gif

Maar ik ben zelf van mening dat het geloof in Christus 1 van de belangrijkste zaken is voor je behoud.

Maar uiteraard is er een verschil tussen een baptist en een katholiek wat doop betreft. Bij ons is het volwassendoop en bij de RK, maar ook de hervormden en gereformeerden heb je de kinderdoop.

Ook bij ons is de doop wel iets belangrijks dat zeker. Maar het is ook niet zo dat het me zal verbazen als ik een ongedoopte broeder of zuster in de hemel tegen zou komen. Bij ons wordt ook niet geleerd dat de doop een voorwaarde is voor je heil. Wel dat het een bevestiging is van je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof in Christus is natuurlijk essentiëel inderdaad. Je kunt bij ons dan enkel gedoopt worden vanuit het geloof in Christus. Als volwassene door je eigen geloof, als kind door het geloof van je ouders. Een oprechte wil om je te bekeren, of je kind in Christus op te voeden, is daarmee onlosmakelijk verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ ashes

Ik denk dat jij en ik het met elkaar eens zijn en alleen andere termen gebruiken.

Jij zegt dat iemand die echt gelooft geen foute dingen doet omdat die persoon God geen pijn wil doen. Daar ben ik het helemaal mee eens.

De bijbel trekt hierbij 2 aspecten uit elkaar (geloof en echte liefde voor God)

Geloof kan namelijk ook zonder werken zijn:

Jakobus redeneert over geloof in hoofdstuk 2

In vers 19 zegt hij dat zelfs de demonen geloven. Logisch zij weten dat God bestaat,

maar volgen hem niet na in hun werken.

Daarom staat in vers 14 dat geloof iemand niet kan redden:

Jak 2:14: " Wat voor nut heeft het broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft , maar hij heeft geen werken. Dat geloof kan hem toch niet redden?"

Geloof in Jezus alleen is dus niet voldoende.

Vers 26 zegt dat geloof zonder werken dood is.

Dat is feitelijk hetgeen ik eerder probeerde te zeggen dat geloof in Jezus niet voldoende is.

Het gaan om de wil van de vader doen.

Als je Matth 7 goed leest zie je dat er gesprken wordt over personen die in de naam van Jezus vele werken verrichten. Zelfs wonderen. Toch zullen zij niet worden gered, zegt Jezus?

Hoe komt dat dan? Omdat zij niet doen wat de wil van de vader is.

Het kan heel tricky zijn. Spreuken 14:12 zegt: "Er bestaat een weg is die recht is voor het aangezicht van een man, maar de wegen van de dood zijn er naderhand het einde van"

Het feit dat iemand Oprecht denkt dat hij het goede doet is ook niet voldoende.

Paulus bijvoorbeeld dacht dat hij het juiste deed, maar bleek Jezus te vervolgen.

Het draait om het toepassen van nauwkeurige kennis uit Gods woord. Soms moeten we daarom radicaal ons standpunt aanpassen als blijkt dat we iets verkeerd zien of verkeerd toepassen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk zelf niet dat een ritueel noodzakelijk is voor iemands behoud. Daarin ben ik het dus niet eens met de RK kerk! Dan zou je heil afhankelijk zijn van bepaalde mensen binnen een kerk die een bepaald ritueel uitvoeren.

Maar dat mag als protestant
smile.gif
(het oneens zijn met deze opvatting bedoel ik dan.)
knipoog_dicht.gif

Danny,

Baseer jij je mening op de bijbel?

1 Petr 3:21 zegt nl. heel duidelijk dat de doop een middel tot redding is net zoals de Ark van Noach dat destijds was.

Zonder Ark kon Noach Gods oordeel niet overleven, ook al was er meer nodig voor Noach om gered te worden.

Het is een kenmerk, gelijk het figuurlijke kenmerk dat door de engel op het voorhoofd van mensen gezet moest worden in Jeruzalem (Ez. 9:4)

Het zelfde idee kom je tegen met het bloed dat de Israelieten aan de deurposten moesten smeren, zodat Gods engel niet de eerstgeborene zou doden.Bloed aan de deurposten was een middel tot redding. Zonder bloed was er geen redding. Dit bloed was puur symblisch gebruikt.

Zo is de doop een openbare bekendmaking tot redding en een symbolisch middel dat God gebruikt voor redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Danny,

Baseer jij je mening op de bijbel?

1 Petr 3:21 zegt nl. heel duidelijk dat de doop een middel tot redding is net zoals de Ark van Noach dat destijds was.

Zonder Ark kon Noach Gods oordeel niet overleven, ook al was er meer nodig voor Noach om gered te worden.

Het is een kenmerk, gelijk het figuurlijke kenmerk dat door de engel op het voorhoofd van mensen gezet moest worden in Jeruzalem (Ez. 9:4)

Het zelfde idee kom je tegen met het bloed dat de Israelieten aan de deurposten moesten smeren, zodat Gods engel niet de eerstgeborene zou doden.Bloed aan de deurposten was een middel tot redding. Zonder bloed was er geen redding. Dit bloed was puur symblisch gebruikt.

Zo is de doop een openbare bekendmaking tot redding en een symbolisch middel dat God gebruikt voor redding.

Maar dit zegt toch niet dat als een christen niet gedoopt is en zij of hij sterft meteen verloren is?

Het is een belangrijke stap, maar ik denk zelf niet dat als je een bepaald ritueel niet ondergaat zoals de doop je bij voorbaat verloren bent.

Jij zou je wel verbazen als je ongedoopte broeders en zusters zou tegenkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mar. 16

16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Alleen op basis van je (on)geloof kan je worden veroordeeld.

Dit vers laat alleen wel zien dat dopen samengaat met geloof. Als je gelooft, is het de normale gang van zaken dat je je ook laat dopen, als gevolg van het geloof.

De houding naar de doop is belangrijk. Een mens laat zich niet dopen uit angst omdat de mens denkt anders niet behouden te zijn. Een mens laat zich uit vrije wil, uit blijdschap en liefde, dopen als iemand in het hart overtuigd wordt dat dit naar Jezus' wil is.

Hand.

36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word? 37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.]

Er is niets op tegen om gedoopt te worden, als iemand gelooft.

Filippus zei niet dat de kamerling moest worden gedoopt, maar de kamerling begon er zelf over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Danny,

Het is inderdaad zoals Eulogia aangeeft, dat wie gelooft zich zal laten dopen.

Niet door mij maar door de bijbel wordt het letterlijk als een middel van redding genoemd en vergeleken met de ark.

Zou Noach gered worden zonder Ark?

Nee! Door geloof in God liefde voor God, gehoorzaamde Noach aan zijn verzoek een ark te bouwen.

Als hij niet geloofd had, zou hij geen ark gebouwd hebben. als hij wel geloofd had maar geen ark gebouwd had, was hij toch niet gered.

De doop is één van de kenmerken waaraan iemand dient te voldoen om gered te worden uit de vernietiging van Goddelozen en (in Gods ogen onrechtvaardigen) tijdens Gods reiniging van deze aarde genaamd Armagedon.

Bij eerdere voorschaduwingen van dit oordeel, bijvoorbeeld de vernietiging van Jeruzalem in 70 n. Chr. moesten sten de gelovigen Jerzulem verlaten en naar de bergen vluchten.

Bij de vernietiging van Sodom & Gomorra moest men de stad uit vluchten. Bovendien mocht men niet omkijken. De vrouw van Lot, die overigens geloof oefende, keek toch om en werd een zoutpilaar.

Het draaide dus niet alleen om geloof maar ook om gehoorzaamheid aan de gevraagde zaken te voldoen.

In het grotere oordeel dat over de gehele aarde zal worden uitgevoerd zal er niet gevlucht kunnen worden, maar dienen ware Christenen aan de vereisten voldoen die God gesteld heeft.

De doop is daar een onderdeel van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is natuurlijk wel zo dat als je na je doopsel verlost bent van de erfzonde en toegang tot Gods Koninkrijk hebt ontvangen, maar je daarna bewust verzaakt Christus na te volgen in woord en gedachte, doen en laten, je natuurlijk wel alsnog het bokje bent.
knipoog_dicht.gif

Dus eigenlijk ben je gered zolang je doet wat God van je eist anders ben je weer verloren? Denk je werkelijk dat God zo redt? God is niet zoals een mens. Wij krijgen zijn rechtvaardigheid als een gift, als je die eenmaal hebt ontvangen pakt Hij dat nooit meer af. Je bent opnieuw geboren in Christus, je bent een kind van God. Denk jij nou echt dat je weer ongeboren kan worden, weer wees en verloren kan gaan door jouw daden? Zijn jouw daden/zonden groter dan God's genade?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus eigenlijk ben je gered zolang je doet wat God van je eist anders ben je weer verloren? Denk je werkelijk dat God zo redt? God is niet zoals een mens. Wij krijgen zijn rechtvaardigheid als een gift, als je die eenmaal hebt ontvangen pakt Hij dat nooit meer af. Je bent opnieuw geboren in Christus, je bent een kind van God. Denk jij nou echt dat je weer ongeboren kan worden, weer wees en verloren kan gaan door jouw daden? Zijn jouw daden/zonden groter dan God's genade?

Dus als je gedoopt en bekeerd bent, en daarna sla je aan het moorden en alles en je gaat dood als moordenaar, denk jij dat je nog steeds naar de hemel gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus eigenlijk ben je gered zolang je doet wat God van je eist anders ben je weer verloren? Denk je werkelijk dat God zo redt? God is niet zoals een mens. Wij krijgen zijn rechtvaardigheid als een gift, als je die eenmaal hebt ontvangen pakt Hij dat nooit meer af. Je bent opnieuw geboren in Christus, je bent een kind van God. Denk jij nou echt dat je weer ongeboren kan worden, weer wees en verloren kan gaan door jouw daden? Zijn jouw daden/zonden groter dan God's genade?

Denk jij dat als ik Jezus aanneem in mijn leven en dan vervolgens een leven ga leiden waar ik letterlijk alles doe wat God verbiedt, elke zonde omarm en leef op een manier dat de duivel vol blijdschap naar mij omkijkt, ik naar de hemel ga?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dus eigenlijk ben je gered zolang je doet wat God van je eist anders ben je weer verloren? Denk je werkelijk dat God zo redt? God is niet zoals een mens. Wij krijgen zijn rechtvaardigheid als een gift, als je die eenmaal hebt ontvangen pakt Hij dat nooit meer af. Je bent opnieuw geboren in Christus, je bent een kind van God. Denk jij nou echt dat je weer ongeboren kan worden, weer wees en verloren kan gaan door jouw daden? Zijn jouw daden/zonden groter dan God's genade?

Dave, je omschrijft het nu als een juridisch spel, maar ik zie het liever als een huwelijk dat je met Hem aangaat. God eist niets, God nodigt uit. Hij wil jou gelukkig maken, omdat Hij jou liefheeft. Daarom wil Hij jou een weg wijzen om met Hem te gaan en je aan Hem over te geven. Precies zoals Hij zich aan jou overgeeft, totaal en geheel. Niet om het je extra moeilijk te maken, integendeel juist. Mensen doen moeilijk, God niet.

Het moge duidelijk zijn dat zowel Christus als de apostelen oproepen Hem na te volgen en je uitverkiezing waar te maken. In het jodendom en ook in het katholicisme wordt er in feite dan ook geen onderscheid gemaakt tussen geloven en doen. Geloven ís doen en hetgeen je doet bepaalt uiteindelijk wat je gelooft. Net zoals de keuzes die je ook in alledaagse situaties maakt bepalen of je het goede navolgt of het kwade.

Als je Christus niet navolgt, dan is het ook niet zozeer dat Hij je weer zou laten vallen, maar meer dat Hij als het ware simpelweg van je vandaan loopt, omdat je Hem dus niet meer volgt. Niet dat Hij écht van je vandaan loopt, want liever wacht Hij dan even en reikt je de hand, maar als je Hem in woord en gedachten, doen en laten echt de rug toekeert, dan zal Hij verder lopen. Al wachtend tot je je weer bekeerd binnen de tijd die je gegeven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus eigenlijk ben je gered zolang je doet wat God van je eist anders ben je weer verloren? Denk je werkelijk dat God zo redt? God is niet zoals een mens. Wij krijgen zijn rechtvaardigheid als een gift, als je die eenmaal hebt ontvangen pakt Hij dat nooit meer af. Je bent opnieuw geboren in Christus, je bent een kind van God. Denk jij nou echt dat je weer ongeboren kan worden, weer wees en verloren kan gaan door jouw daden? Zijn jouw daden/zonden groter dan God's genade?

Denk eens aan de illustratie van de verloren zoon. Hij was in de rechtvaardigheid van z'n vader maar koos ervoor om die te verlaten en een goddeloos leven te gaan leiden.

Deze illustratie staat synoniem voor personen die uit eigen wil God verlaten. Zij hebben nog wel steeds de keus om terug te komen. Dan aanvaard God hun berouw.

Of wat dacht je van Judas? Die was eerst door Jezus uitgekozen als zijn apostel. Ook hij week af.

Wie tot het einde volhard, die zal gered worden. Mat. 24:13

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dave, je omschrijft het nu als een juridisch spel, maar ik zie het liever als een huwelijk dat je met Hem aangaat. God eist niets, God nodigt uit. Hij wil jou gelukkig maken, omdat Hij jou liefheeft. Daarom wil Hij jou een weg wijzen om met Hem te gaan en je aan Hem over te geven. Precies zoals Hij zich aan jou overgeeft, totaal en geheel. Niet om het je extra moeilijk te maken, integendeel juist. Mensen doen moeilijk, God niet.

Het moge duidelijk zijn dat zowel Christus als de apostelen oproepen Hem na te volgen en je uitverkiezing waar te maken. In het jodendom en ook in het katholicisme wordt er in feite dan ook geen onderscheid gemaakt tussen geloven en doen. Geloven ís doen en hetgeen je doet bepaalt uiteindelijk wat je gelooft. Net zoals de keuzes die je ook in alledaagse situaties maakt bepalen of je het goede navolgt of het kwade.

Als je Christus niet navolgt, dan is het ook niet zozeer dat Hij je weer zou laten vallen, maar meer dat Hij als het ware simpelweg van je vandaan loopt, omdat je Hem dus niet meer volgt. Niet dat Hij écht van je vandaan loopt, want liever wacht Hij dan even en reikt je de hand, maar als je Hem in woord en gedachten, doen en laten echt de rug toekeert, dan zal Hij verder lopen. Al wachtend tot je je weer bekeerd binnen de tijd die je gegeven is.

Robert, bedankt voor je uitleg, Ik begrijp hoe je er nu tegenaan kijkt. God loopt echter niet van je weg. Het is eerder zo dat wij weglopen en niet vertrouwen op zijn voorziening. Net als met het voorbeeld van de verloren zoon, echter de vader stond hem al op te wachten. God gaat nergens heen, als jij valt, dan is Hij er altijd om je weer op te rapen.

Wat mij opvalt is dat je het over opnieuw bekeren hebt. wat jij feitelijk zegt is ik kan me bekeren, dan wordt ik gered, daarna ga ik zondigen en mij bewust afkeren, dan ben ik weer verloren totdat ik mij weer bekeer. Zie je werkelijk niet in dat dit gewoon de wet is? Hoe mooi je er ook een draai aangeeft, je eindconclusie is dat wij onze redding kunnen verspelen. Daarmee maak je het reddingswerk van Jezus weer afhankelijk van de mens en zijn gedrag en is Jezus feitelijk voor niets gestorven.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Denk eens aan de illustratie van de verloren zoon. Hij was in de rechtvaardigheid van z'n vader maar koos ervoor om die te verlaten en een goddeloos leven te gaan leiden.

Deze illustratie staat synoniem voor personen die uit eigen wil God verlaten. Zij hebben nog wel steeds de keus om terug te komen. Dan aanvaard God hun berouw.

En wat was dat berouw precies van de zoon? Inderdaad, ik heb honger en bij mijn pa was het zo slecht nog niet. Zijn motief was verre van oprecht, hij kwam omdat hij geen andere optie zag, was bereidt als slaaf te werken zolang hij maar een dak boven ze hoofd had en beter eten dan wat hij nu bij de varkens had.

Dus dit weerwoord gaat helaas niet op. Dit noem ik geen oprechte bekering.

Quote:
Of wat dacht je van Judas? Die was eerst door Jezus uitgekozen als zijn apostel. Ook hij week af.

Wie tot het einde volhard, die zal gered worden. Mat. 24:13

Judas nam zijn eigen leven, ik weet zeker dan als Judas nog had geleefd, Jezus hem had opgezocht en had vergeven, net als Hij bij Petrus deed toen die Hem had verraden.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus als je gedoopt en bekeerd bent, en daarna sla je aan het moorden en alles en je gaat dood als moordenaar, denk jij dat je nog steeds naar de hemel gaat?

Laat ik eerst de vraag een omdraaien? Zondig jij nog elke dag? Maak jij je zorgen? Vloek je nog wel eens? Doe je lelijk tegen mensen en roddel je wel eens? heb je nog wel eens slechte gedachten?

Waarom denk jij dat je rechtvaardiger bent dan een moordenaar? Omdat in jouw beleving een moordenaar niet rechtvaardig kan zijn, maar als je roddelt dan valt het wel mee en dan mag je wel naar de hemel?

Het is niet onze rechtvaardigheid die ons redding geeft, maar de rechtvaardigheid van Jezus. Als iemand oprecht, en God alleen weet dat, tot geloof is gekomen dan is hij gered, ook al is deze persoon later een moordenaar geworden.

Als Jezus werkelijk in je leven komt, dan blijf je niet hetzelfde. Zijn genade zorgt ervoor dat we meer en meer naar zijn beeld veranderen als we Hem aanschouwen. Ik niet en niemand niet kan het hart van een mens doorgronden, behalve God. Dus we kunnen de meest idiote opties gaan verzinnen over 'stel dat...' maar de realiteit is dat al je Gods rechtvaardigheid hebt ontvangen als een gift je dit nooit meer kan kwijtraken. God is niet als mensen, geven en weer terugnemen, dat is geen liefde.

Dus als antwoord op je vraag, ja, die persoon is gered, uitgaande dat hij zijn bekering en doop werkelijk met geloof in zijn hart heeft gedaan. God alleen kan dat beoordelen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Denk jij dat als ik Jezus aanneem in mijn leven en dan vervolgens een leven ga leiden waar ik letterlijk alles doe wat God verbiedt, elke zonde omarm en leef op een manier dat de duivel vol blijdschap naar mij omkijkt, ik naar de hemel ga?

Denk jij dat je werkelijk Jezus hebt aangenomen en het resultaat hiervan alleen maar zonden tot uitwerking kan hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Denk jij dat je werkelijk Jezus hebt aangenomen en het resultaat hiervan alleen maar zonden tot uitwerking kan hebben?

Nee, maar wel dat de mens een eigen wil heeft en dingen kan doen waarvan dat geen uitwerking is en daarmee dus ook een breuk met God kan bewerkstelligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat mij opvalt is dat je het over opnieuw bekeren hebt. wat jij feitelijk zegt is ik kan me bekeren, dan wordt ik gered, daarna ga ik zondigen en mij bewust afkeren, dan ben ik weer verloren totdat ik mij weer bekeer. Zie je werkelijk niet in dat dit gewoon de wet is? Hoe mooi je er ook een draai aangeeft, je eindconclusie is dat wij onze redding kunnen verspelen. Daarmee maak je het reddingswerk van Jezus weer afhankelijk van de mens en zijn gedrag en is Jezus feitelijk voor niets gestorven.

Ik zie bekering dan ook niet als een éénmalige gebeurtenis, Dave. Mijns inziens is het een proces dat meestal je leven lang duurt en pas eindigt als je geheel volmaakt, dus heilig bent. Natuurlijk, ik geloof ook dat je éénmaal wedergeboren kunt worden en dat daarbij je verlost wordt van de erfzonde en je zonden je vergeven zijn. En dat het eerste besluit het kwade te verzaken en Christus na te volgen al bekering is. Maar net zoals een baby pas na zijn geboorte zich in het natuurlijke ontwikkeld en echt mens wordt, zo ontwikkeld een kind Gods zich pas na de wedergeboorte in het bovennatuurlijke en wordt hij een echte heilige. En júíst omdat we dan toegang hebben tot het bovennatuurlijke, dus tot God zelf, kan het proces van omvorming, van heiliging van de menselijke geest zich ontwikkelen.

Christus is dan ook voor ons gestorven om ons die toegang tot het bovennatuurlijke te geven. Wij kunnen niet tot in alle volmaaktheid God worden, dus werd God mens tot in alle volmaaktheid, dus inclusief het lijden, de dood én de overwinning daarop, om ons vervolgens tot het bovennatuurlijke te trekken. Net zoals Hij de gestorven rechtvaardigen toegang gaf tot de hemel, zo krijgen wij door het Offer als levenden toegang tot de hemel, de vereniging met God. En Christus reikt ons alle genaden, dus alle onverdiende, bovennatuurlijke gaven aan die wij nodig hebben om ons en onze levens door Hem te laten heiligen. Zodat wij écht mens worden, voorbestemd om te delen in de goddelijke natuur.

Dat is niet zomaar een terugkeren naar de Wet, want de Wet van Mozes an sich verschaft die toegang tot het bovennatuurlijke niet. Het is juist een vervúlling van de Wet, want uiteindelijk had de Wet juist als doel dat de mens écht volledig mens wordt en volledig deelt in de goddelijke natuur. De reden dat de mens die Wet niet kan vervullen is niet zozeer omdat de geboden zo moeilijk zouden zijn, want in de Schrift staat juist ook dat ze te volbrengen waren (vgl Deut 30,11). Maar de mens kan zichzelf niet zomaar toegang verschaffen tot het bovennatuurlijke leven, net zoals een dier zichzelf niet zomaar een onsterfelijke ziel kan geven. Daartoe moet hij dus in het bovennatuurlijke wedergeboren worden en door Gods kracht zijn geest laten vormen naar het bovennatuurlijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, maar wel dat de mens een eigen wil heeft en dingen kan doen waarvan dat geen uitwerking is en daarmee dus ook een breuk met God kan bewerkstelligen.

Hoe kun je dan een breuk bewerkstelligen met God? Zijn mijn zonden dan sterker dan Gods genade? Is het volbrachte werk van Jezus alleen voor heilige mensen die nooit meer fouten maken? Jij maakt ook nog elke dan fouten, zeg je nu dat je elke keer een breuk met God hebt als jij je eigen wil doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Petr 2: 20 t/m 22: En als zij die zich door hun kennis van onze Heer en redder Jezus Christus hebben losgemaakt van het vuil van de wereld, daar weer in verstrikt raken en er opnieuw door worden beheerst, zijn ze er erger aan toe dan voorheen. 21 Het was beter voor hen geweest de weg van de rechtvaardigheid nooit gekend te hebben dan die weg wel te kennen, en zich vervolgens af te wenden van het heilige gebod dat hun is overgeleverd. 22 Op hen is het spreekwoord ‘Een hond keert terug naar zijn eigen braaksel’ volledig van toepassing, of ‘Een gewassen zeug rolt al snel weer door de modder.’ (NBV)

Uit deze tekst zou je kunnen opmaken dat iemand zijn/haar geloof weer kan kwijtraken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik zie bekering dan ook niet als een éénmalige gebeurtenis, Dave. Mijns inziens is het een proces dat meestal je leven lang duurt en pas eindigt als je geheel volmaakt, dus heilig bent.

Beste Robert, de bijbel leert in Rom 8 het volgende:

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Als wij tot geloof komen dan zijn we rechtvaardig omdat Jezus rechtvaardig is en dan zijn wij heilig omdat Jezus heilig is. Dat is niet iets wat je moet verdienen of naar moet streven, dan is een gift die je krijgt zodra Jezus in je leven komt. God zijn heilsplan is zoveel beter, wij starten direct met het eindresultaat en mogen dan een leven lang gaan ontdekken hoe goed onze Vader het met ons voorheeft. Dan gaan we van heerlijkheid tot heerlijkheid met onbedekt gezicht.

Quote:
Natuurlijk, ik geloof ook dat je éénmaal wedergeboren kunt worden en dat daarbij je verlost wordt van de erfzonde en je zonden je vergeven zijn. En dat het eerste besluit het kwade te verzaken en Christus na te volgen al bekering is. Maar net zoals een baby pas na zijn geboorte zich in het natuurlijke ontwikkeld en echt mens wordt, zo ontwikkeld een kind Gods zich pas na de wedergeboorte in het bovennatuurlijke en wordt hij een echte heilige. En júíst omdat we dan toegang hebben tot het bovennatuurlijke, dus tot God zelf, kan het proces van omvorming, van heiliging van de menselijke geest zich ontwikkelen.

Het probleem met dit verhaal is dat wij echter al heilig zijn gemaakt in Christus. In onze nieuwe schepping zijn wij zoals Jezus nu is in de hemel (1 Joh 4:17). Als we dat gaan zien en begrijpen zal dat een uitwerking in ons leven tot gevolg hebben (vruchten) waardoor we ook meer en meer heilig kunnen gaan leven. Maar let op, mijn status in Christus is dat ik heilig ben, omdat Jezus heilig is.

Quote:
Christus is dan ook voor ons gestorven om ons die toegang tot het bovennatuurlijke te geven. Wij kunnen niet tot in alle volmaaktheid God worden, dus werd God mens tot in alle volmaaktheid, dus inclusief het lijden, de dood én de overwinning daarop, om ons vervolgens tot het bovennatuurlijke te trekken. Net zoals Hij de gestorven rechtvaardigen toegang gaf tot de hemel, zo krijgen wij door het Offer als levenden toegang tot de hemel, de vereniging met God. En Christus reikt ons alle genaden, dus alle onverdiende, bovennatuurlijke gaven aan die wij nodig hebben om ons en onze levens door Hem te laten heiligen. Zodat wij écht mens worden, voorbestemd om te delen in de goddelijke natuur.

Dat zijn we al, wij krijgen God's rechtvaardigheid als een gift dankzij Jezus. Alleen door geloof, niet door werken. Jij pleit voor een heilig leven om iets te bereiken, wat de bijbel leert is dat je vanaf de start heilig bent en we daarom heilig kunnen gaan leven, dankzij Jezus die alles in alles is.

Quote:
Dat is niet zomaar een terugkeren naar de Wet, want de Wet van Mozes an sich verschaft die toegang tot het bovennatuurlijke niet. Het is juist een vervúlling van de Wet, want uiteindelijk had de Wet juist als doel dat de mens écht volledig mens wordt en volledig deelt in de goddelijke natuur.

Paulus leert ons in Rom 5:

20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Het doel van de wet was om mensen te laten zien dat ze zondig waren en dat ze een verlosser nodig hadden. De wet was nooit bedoeld om te heiligen.

Quote:
De reden dat de mens die Wet niet kan vervullen is niet zozeer omdat de geboden zo moeilijk zouden zijn, want in de Schrift staat juist ook dat ze te volbrengen waren (vgl Deut 30,11).

Niemand was in staat om de wet te houden, daarom is Jezus ook gekomen om voor ons de wet te vervullen en als offer aan het kruis te sterven. Zondaars kunnen de wet nooit houden want 1 Kor 15 leert ons:

56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.

Daarnaast leert Paulus ons ook in Rom 6:

11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.

Het is onmogelijk voor een zondaar om heilig te worden, wat onze staat was zondig. Echter in Christus is het onmogelijk om een zondaar te zijn wat onze staat is rechtvaardig. Helaas zondigen we nog, maar God ziet ons niet langer als zondaars maar als rechtvaardigen, omdat Jezus in ons leeft.

Quote:
Maar de mens kan zichzelf niet zomaar toegang verschaffen tot het bovennatuurlijke leven, net zoals een dier zichzelf niet zomaar een onsterfelijke ziel kan geven. Daartoe moet hij dus in het bovennatuurlijke wedergeboren worden en door Gods kracht zijn geest laten vormen naar het bovennatuurlijke.

Dat klopt, Jezus verschaft ons namelijk die toegang. Daarom hebben wij ook de Geest in ons.

Je maakt het allemaal veel te moeilijk. Mensen hebben een grotere openbaring nodig van het reddingswerk van Jezus, zijn volbrachte werk aan het kruis en wat dat voor ons betekent. Het probleem met de meeste kerken is dat ze wet en genade mixen.

Als je de standaard van de wet verlaagd tot op het punt dat de mens in staat is om deze te houden heb je het oude verbond ontkracht en zien mensen niet langer de noodzaak voor een verlosser in.

Als je de genade gaat verlagen door te zeggen, ja er is genade maar daar moet je wel voor werken om het te behouden dan heb je de genade (onverdiende gunst) buiten werking gesteld.

Of je bent voor de wet, of je bent voor genade, er is geen middenweg. Daarom zegt Jezus ook dat je geen nieuwe wijn in oude zakken kan doen, dan gaan beide verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 Petr 2: 20 t/m 22: En als zij die zich door hun kennis van onze Heer en redder Jezus Christus hebben losgemaakt van het vuil van de wereld, daar weer in verstrikt raken en er opnieuw door worden beheerst, zijn ze er erger aan toe dan voorheen. 21 Het was beter voor hen geweest de weg van de rechtvaardigheid nooit gekend te hebben dan die weg wel te kennen, en zich vervolgens af te wenden van het heilige gebod dat hun is overgeleverd. 22 Op hen is het spreekwoord ‘Een hond keert terug naar zijn eigen braaksel’ volledig van toepassing, of ‘Een gewassen zeug rolt al snel weer door de modder.’ (NBV)

Uit deze tekst zou je kunnen opmaken dat iemand zijn/haar geloof weer kan kwijtraken.

Alleen worden deze teksten gesproken tegen valse leraren. Lees maar eens vers 1. Daarbij moet je goed beseffen dat het kennen van de weg van de rechtvaardigheid niet betekent dat je rechtvaardig bent.

Er zijn zat mensen die het evangelie horen en verwerpen, of er hun eigen voordeel uit willen halen.

In de griekse grondtekst staat voor kennen het volgende woord: epiginôskô

Dit betekent:

1) to become thoroughly acquainted with, to know thoroughly

a) to know accurately, know well

2) to know

a) to recognise

1) by sight, hearing, of certain signs, to perceive who a person is

B) to know i.e. to perceive

c) to know i.e. to find out, ascertain

d) to know i.e. to understand

Zoals je ziet zegt dit niets over wel/niet rechtvaardig zijn, maar kennis hebben van. Wees gerust, dit wordt niet gesproken tegen rechtvaardigen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid