Spring naar bijdragen

De eeuwige straf


Aanbevolen berichten

Ik heb altijd geleerd dat de hel, een plek is waar ongelovige eeuwig gestraft zullen worden.

De meeste christenen die ik ken, hebben moeite hiermee.

Nou vind ik zelf dat ergens moeite mee hebben natuurlijk geen argument is.

wat ik er lastig aan vind is het volgende,

Stel dat ik 60 jaar lang leef, en 60 jaar lang in zonde leef,

hoe kan God rechtvaardig zijn en mij daartegen over voor eeuwig straffen. terwijl we in Gods wetten vaak zien, oog om oog, tand om tand.

Maar nou was ik aan het zoeken naar een tekst die hier iets over zei, maar kon niks vinden wat echt heel duidelijk was.

wel teksten die zeggen dat ongelovige naar de hel gaan, maar niks over wat de eeuwige straf precies is

In mattheus 25:46 staat over de bokken, dat zei in tegenstelling tot eeuwig leven, een eeuwige bestraffing krijgen.

In openbaring 20:15 zien we dat de gene die niet het eeuwige leven hebben in de vuurpoel geworpen worden.

In romeinen 6:23 staat dat het loon van de zonde dood is, dat is in tegenstelling tot eeuwig leven.

Is de straf niet gewoon \"dood\" zijn, en weg ben je?

Ik ben me bewust van de verschillende standpunten over de hel, bijvoorbeeld dat iedereen na zijn straf toch nog gered kan worden,

of dat zoals ik hierboven geschreven heb, dat ongelovige simpelweg ophouden met bestaan.

In mijn omgeving, en ikzelf voorheen ook, schiet men vaak in de verdediging, omdat het absoluut onbijbels is,

maar de bijbel zelf lijkt helemaal niet zo duidelijk erover als men doet denken.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, bepaalde teksten die wel duidelijk zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eeuwige pijniging klinkt zowieso niet echt als dood aangezien je dan blijkbaar nog leeft.

Als je (eeuwig) dood bent kun je dus niet gepijnigd worden omdat je niet leeft.

Ik twijfel dus ook een beetje aan hetzelfde en of de mensen de Bijbel op dit gebied dus wel goed snappen.

Als je eeuwig gepijnigd wordt heb je dus ook eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het christendom wordt onderscheid gemaakt tussen de fysieke en de geestelijke (of mystieke) dood. De fysieke dood behelst de tijdelijke scheiding tussen lichaam en ziel, de geestelijke dood behelst het leven zonder God. De mens leeft van nature niet met God, hoewel ze wel neigingen daartoe kan hebben, maar kan door bekering en wedergeboorte alsnog "tot leven komen." Pas als we daadwerkelijk Gods Aangezicht mogen aanschouwen en delen in zijn Natuur, zullen we denk ik pas ten volle begrijpen dat Jezus niet overdreef toen Hij bewuste niet-gelovigen als dood omschreef.

De topicstarter gaat er vanuit dat wij na de dood er hetzelfde uitzien als nu. Dat is naar mijn persoonlijke overweging niet het geval. Na je dood groei je, even in beelden gesproken, als het ware metéén door naar goedheid of kwaadheid, afhankelijk van welke richting je in dit leven gekozen hebt. Tijd en ruimte beperken je niet meer, dus dat beetje jaloezie is dan een verstikkende, duivelse jaloersheid als je niet bereid was daar iets aan te doen. En dat beetje gulheid is dan een werkelijk heilige, welgeurende zelfgave, als je bereid was verder het goede pad te gaan. De weg die je nu gaat bepaald straks welke karaktereigenschappen uiteindelijk aanvaardt worden door Christus en dus zullen "overwinnen." Nogmaals, ik spreek nu enkel in beelden, omdat ik niet anders kan.

Als je nu ervoor kiest het goede pad te wandelen en Christus na te volgen, zal het na je dood zijn alsof je miljarden jaren lang enkel in het goede doorgegroeid bent. Weliswaar zijn er dan misschien nog littekens op de ziel waarvan je gereinigd zult worden, maar daarna is de volmaakte vereniging met de Bron van alle goedheid een logisch gevolg. Ga je het slechte pad op, dan zal later het Aangezicht van God je zodanig afschrikken en doen huiveren, dat je haast vanzelf al zoekt naar een plaats waar je dat allesdoordringende Licht niet meer hoeft te aanschouwen, te voelen. "Gelukkig" zal God je dan, met pijn in het Hart omdat Hij beter weet, al naar zo'n plaats verwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Ik wilde enkel aangeven dat je geoordeeld wordt op basis van hoe je dán voor God staat. En dus aangeven dat je er dan, zeg maar, heel anders bijloopt dan nu. Dat spreekt de bijbelse beelden niet tegen, maar poogt enkel aan te vullen en te duiden. Kun je niets met dat beeld, dan staat het natuurlijk vrij het weer te vergeten, daar het slechts een (per definitie mank) beeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn diverse opvattingen over de hel:

-alverzoening leert dat mensen in de hel alsnog gered kunnen worden, en de straf maar tijdelijk is.

-de puriteinse leer dat de straf in de hel altijddurend is. Dus de klassieke leer dat de hel eeuwig is.

-de vernietigingsleer dat mensen in de hel vernietigd worden en ophouden te bestaan. Dus daarin verschilt deze opvatting dat men niet eeuwigdurend gestraft wordt in de hel, maar dat het een plaats is waar je simpelweg vernietigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

-de puriteinse leer dat de straf in de hel altijddurend is. Dus de klassieke leer dat de hel eeuwig is.

Hoewel de Puriteinen -zoals vrijwel altijd- de juiste leer hierin hadden, is het bepaald geen exclusief puriteinse of zelfs gereformeerde opvatting. Het is de opvatting die binnen het Christendom breed aanvaard wordt, door zowel de Orthodoxie, Katholieke Kerk en het orthodoxe protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb over deze opvattingen gelezen,

en ik moet zeggen dat ik eigenlijk op basis van wat de bijbel zelf zegt, je niet echt kan zeggen wat nou definitief de juiste is.

Er staan een aantal vrij duidelijke teksten in de Schrift, over eeuwige straf.

2 Tessalonicenzen bijv.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoewel de Puriteinen -zoals vrijwel altijd- de juiste leer hierin hadden, is het bepaald geen exclusief puriteinse of zelfs gereformeerde opvatting. Het is de opvatting die binnen het Christendom breed aanvaard wordt, door zowel de Orthodoxie, Katholieke Kerk en het orthodoxe protestantisme.

Dat is waar, het is de opvatting die het breedst wordt geaccepteerd binnen het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er staan een aantal vrij duidelijke teksten in de Schrift, over eeuwige straf.

2 Tessalonicenzen bijv.

toch sluit deze tekst bijvoorbeeld de vernietigingsleer niet uit, want het spreekt slecht over een straf, en die straf is voor eeuwig verstoten worden van God. en kan dus ook vernietiging zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ashes,

voor je jouw vraag kunt beantwoorden moet je eerst de volgende vragen beantwoorden:

Wie was/is de mens?

Waarin ligt zijn/haar opdracht in dit heelal?

Hoe en waaraan meet God?

hoe en door wie en waardoor is de hel ontstaan.

Welke voor-/waarden moeten vervuld zijn voor iemand zich verdoemt?

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus het Christendom is niet duidelijk over de Hel? Waar zijn de vaststaande leerstellingen bij jullie, het lijkt soms of jullie niet weten waar in te geloven, en hoe alles eigenlijk allemaal zit, wat de bijbel nou precies leert, jullie interpreteren zelf alles lijkt wel. Waarom is er geen duidelijkheid in het christendom? Als jullie niet eens weten of de hel bestaat hoe weetje dan of er een paradijs bestaat, van wat zijn jullie wel dan wel zeker. Je moet toch weten wat er na de dood je te wachten staat, vind ik wel een HEEL belangrijk iets eigenlijk. Sorry als ik verkeerd overkom maar ik ben een beetje verbaast. En ik dacht eigenlijk ook dat alleen de jehovah getuigen niet geloofde in een hel, maar het christendom is er dus niet over uit of er nou een hel bestaat een ja of de nee. Hebben jullie niet bijvoorbeeld uitspraken van bijbel-geleerden of bestaan en geen christelijke geleerde die hebben gezegd of er een hel bestaat en wat de bijbel daarover leert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@barbara

je moet goed lezen, er is niemand in het christendom die zegt dat er geen hel is.

er is alleen discussie over de tijd en de vorm van de hel/straf.

jij vind het belangrijk om te weten wat er na je leven gebeurd, wij ook, maar we hoeven niet in detail te weten, het belangrijkste wat we weten is dat wij met onze Heer zijn en bij God mogen zijn.

hoe of wat doet er niet toe, de bijbel legt vooral nadruk op hoe we hier moeten leven, omdat dat relevant is.

maar op deze vraag heb je toch al antwoord gehad in jouw topic over hel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus het Christendom is niet duidelijk over de Hel? Waar zijn de vaststaande leerstellingen bij jullie, het lijkt soms of jullie niet weten waar in te geloven, en hoe alles eigenlijk allemaal zit, wat de bijbel nou precies leert,

Jij kent de vasstaande leerstellingen van de christelijke leer wel, die heb je namelijk meerdere malen aangevallen. Dus volgens mij weet jij heel erg goed wat die leerstellingen zijn.

Quote:

jullie interpreteren zelf alles lijkt wel.

De koran is later ook dmv bepaalde commentaren door mensen geinterpreteerd volgens mij. En ook nu schijnen moslims bepaalde passage anders te interpreteren onderling. Vandaar dat fundamentalistische moslims sommige koranteksten anders interpreteren dan de 'gematigde' moslims, al zet ik zelfs daar mijn kanttekeningen bij gezien eerdere uitspraken op dit forum elders.

Quote:

Waarom is er geen duidelijkheid in het christendom?

Deze uitspraak is nogal een overdreven generalisatie. Over de meest zaken is heel veel duidelijkheid binnen het christendom. Zoals ik al zei, de meeste zaken binnen het christendom die door de islam wordt bestreden daar is binnen het christendom zeer veel eenduidigheid over. Dus je overdrijft een beetje.

Daarbij zijn er inderdaad teksten waaruit je zou kunnen opmaken dat de mens in de hel vernietigd wordt, maar andere teksten dat de mens eeuwig gepijnigd/gestraft wordt. Maar hoe het ook zit, het is in ieder geval geen pretje. Daar is in ieder geval heel veel duidelijkheid over binnen het christendom!

Quote:

Als jullie niet eens weten of de hel bestaat hoe weetje dan of er een paradijs bestaat, van wat zijn jullie wel dan wel zeker.

Volgens mij zeg je hier iets wat niet op gelijke voet met de waarheid staat. Wie van de christenen hier op het topic heeft volgens jou beweerd dat er geen hel bestaat?

Quote:

Je moet toch weten wat er na de dood je te wachten staat, vind ik wel een HEEL belangrijk iets eigenlijk. Sorry als ik verkeerd overkom maar ik ben een beetje verbaast.

Uiteraard is dat belangrijk, en de bijbel is daar ook heel helder over. Je verbazing is vooral gebaseerd op niet goed lezen en verkeerd begrijpen van hetgeen hier geschreven wordt over de hel.

Quote:

En ik dacht eigenlijk ook dat alleen de jehovah getuigen niet geloofde in een hel, maar het christendom is er dus niet over uit of er nou een hel bestaat een ja of de nee.

Sorry maar dan heb je niet goed gelezen wat mensen hebben geschreven. Jehova's getuigen geloven namelijk dat de mens vernietigd wordt ipv eeuwig gestraft. Raad eens waar die vernietiging plaats vindt? knipoog_dicht.gif Dus niet meer zeggen dat men niet gelooft dat de hel niet bestaat he!? knipoog_dicht.gif

Quote:

Hebben jullie niet bijvoorbeeld uitspraken van bijbel-geleerden of bestaan en geen christelijke geleerde die hebben gezegd of er een hel bestaat en wat de bijbel daarover leert?

Er zijn zat theologen in dit land die je dat kunnen uitleggen. Maar uiteraard heeft men op sommige punten weleens andere inzichten. Binnen het christendom wordt je dan niet meteen van afvalligheid verweten als je dat doet. Deze theologen zullen ook over de koran verschillende meningen hebben.

Maar over de meest wezenlijke zaken bestaat binnen het christendom niet zoveel verschil van mening als jij doet voorkomen. Al vinden moslims het altijd prettig om daar altijd weer op te wijzen. Maar ik denk dat het allemaal wel iets genuanceerder ligt dan jij hier schetst

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de hel bestaat is een geloofswaarheid. In het christendom is een rijke traditie van theologie en interpretatie die begint bij de apostolische vaders en dan via de kerkvaders door de scholastiek is ontwikkeld naar de hedendaagse theologie. In alle richtingen van het christendom heb je deze traditie van reflectie en studie. Over de fundamentele waarheden is grote duidelijkheid.

Er bestaan wel verschillende scholen en inzichten over bepaalde dingen. Dan gaat het vooral over de invulling van details. Binnen de Islam is dit ook. Er is grote onenigheid rond belangrijke islamitische leerstellingen zoals de invulling van het kalifaat tegenover het imamaat en de positie van de Ahul-Bayt in de islamitische theologie. Dit uit zich het meest duidelijk in de tegenstelling tussen shia en sunni.

Op het gebied van de interpretatie van de shariat zijn ook verschillende scholen (geweest) die tot verschillende inzichten zijn gekomen over bepaalde zaken. De discussie is er altijd. Het probleem is dat het salafisme al deze discussies ongeldig verklaard en iedereen die iets anders aanhangt dan zij tot niet-moslim verklaard en (mond)dood probeert te maken. Zo ook de positie van het soefisme als mystieke richting in de Islam. De discussie is er.

Dus vaststaande leerstellingen: ja het geloof is duidelijk. Mogelijkheid tot discussie: ja interpretaties kunnen verschillen. Bovendien kun je niet alles van God weten omdat we tenslotte toch maar mensen zijn.

"Zeg: Niemand kent in de hemelen en de aarde het verborgene, behalve God."

-Soerat 27:65

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik denk aan de Hel denk ik aan een betraffing, topicstarter zei het volgende: " of dat zoals ik hierboven geschreven heb, dat ongelovige simpelweg ophouden met bestaan." Dit lijkt op een totale ontkenning van het bestaan van een Hel.

Danny je zegt eeuwige vernietiging waar vind dat dan plaats, de jehovah getuigen hebben toch het begrip hel afgeschaft omdat God liefde is volgens hen, je zegt dat ze geloven in eeuwige vernietiging door middel van in de hel gegooid te worden. Dus eigenlijk ze schaffen een bestraffing in de hel af maar daar in tegen zeggen ze wel je wordt in de hel gegooid en dan ben je dood, volgens mij gebruiken hun het begrip hel niet eens toch, en bestaat dat helemaal niet bij hen? Is er ook een mening in het christendom dat misschien sommige in de hel gegooid worden en dan eeuwig dood blijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als ik denk aan de Hel denk ik aan een betraffing, topicstarter zei het volgende: " of dat zoals ik hierboven geschreven heb, dat ongelovige simpelweg ophouden met bestaan." Dit lijkt op een totale ontkenning van het bestaan van een Hel.

als je goed leest zie je dat ik zei, dat er standpunten zijn over de hel, dat je na je straf alsnog gered word, of vernietigt word.

dus geen totale ontkenning van de hel, is dat je in de hel dus een straf krijgt, en de bijbel niet specifiek is over wat precies die straf is, en in wat voor vorm die is.

hoe het zit met de jehova's getuigen, is niet belangrijk in deze discussie, waar ik op probeer te wijzen is dat de bijbel minder zegt over de hel, dan dat sommige christenen doen denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oooh oke duidelijk wat je bedoeld.

Quote:

[...]

als je goed leest zie je dat ik zei, dat er standpunten zijn over de hel, dat je na je straf alsnog gered word, of vernietigt word.

dus geen totale ontkenning van de hel, is dat je in de hel dus een straf krijgt, en de bijbel niet specifiek is over wat precies die straf is, en in wat voor vorm die is.

hoe het zit met de jehova's getuigen, is niet belangrijk in deze discussie, waar ik op probeer te wijzen is dat de bijbel minder zegt over de hel, dan dat sommige christenen doen denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbara,

De H.Schrift is niet het enige en alles in Leer.

De Ziel wel want daar woont God volmaakt, zolang degene niet de zonde tegen de H.Geest heeft begaan. Idere mens die sterft moet al het geschrevene, gezegde en gemaakte van en in deze wereld achterlaten. Het enige dat de stervende dan nog heeft is de Ziel. De geheel Leer zoals God leert en alles dat iedereen gedaan en gedacht heeft is daar te vinden als ook de betekenis naar God's Oordeel.

Profeten/Heiligen zijn niets om niets Gods Zieners/listeraars/sprekers.

De H.Schrift zegt wel veel en het wit van de H.Schrift zegt alles!

Een van de antwoorden die de H.Schrift zegt is dat de zonde tegen de H.geeft voor eeuwig onvergeefbaar is. dat wil zeggen dat als iemand die begaat nooit meer van die zonde afkomt en daar die persoon voor eeuwig verantwoordelijk is voor die daad blijft die ook voor eeuwig met het gevolg zitten die het vernietigen van leven te weeg brengt.

U kunt zich geen voorstelling van de Hel maken omdat u de offerreligie niet verstaat, die voort komt uit de directe afgeleide van DE Wet: Oog om Oog, Tand om tand, Leven om Leven.

Voor hen die zeggen dat jezus niet meer is dan een profeet verstaan ook niet waarop de uitboeting gebasserd is.

Het zelfde geldt voor degene die zeggen dat de schepping uit niets is ontstaan. Zij nemen jezus als verlosser blind aan en toch verstaan zij de ware betekenis niet omdat ze de ware logica niet willen toestaan.

De Ware Logica zegt dat iedere mens en natuurling verantwoordelijk is voor zijn/haar daden naar Gods Maat. dat is niet verstaanbaar als men blind aaneemt dat de schepping uit niets is ontstaan want dat was er een tijd dat de schepping er niet was. Dan weet de schepping ook niets van hetgeen voor haar was.

Dat betekend dat de zonde tegen de H.Geest, die een eeuwige verantwoording draagt niet geldt voor het weten in alles. Daarmee is de maat van verantwoording onevenredig aan Weten in alles. Dan is Russchisch Roulette genadiger want daar gaat het als enige om leven en dood en genadiger dan God.

Het zijn hen die graag blind blijven en anderen graag blind houden die hun oorsprong niet willen weten danwel verkeerd leren/voorstellen want dan denken ze te kunnen ontsnappen, dan wel rekenen op genade omdat zij niet konden weten.

Zij zijn gelijk de dwaze maagden want ook zij geloofden dat God als enigste kon doen en alles kan doen.

Iederen heeft recht om naar God te gaan omdat het kind geheel onschuldig is aan de fouten van de ouders tijdens de verwekking en iedereen heeft meer recht om naar God te gaan dan satan want iedereen is minder kwaadaardig en kwaad dan satan.

Iedereen is iemand die de zonde tegen de H.Geest nog niet heeft begaan!

Als u dus absolute zekerheid wilt t.a.v. de hel dan kunt u niet anders dan naar God zelf gaan en Hem vragen. En dat kunt u als u oprecht en nederig van Hart bent en de weg van de Profeten volgt, zij hebben het voor gedaan, de echte, want er zijn ook valse, dan wel deels valse.

U verkrijgt pas het volmaake antwoord als u God Volmaakt Ziet en het antwoord dat u krijgt is niet in de taal van deze wereld, welke dan ook want God spreekt onverbeeld, dat geen oor kan horen en geen oog kan zien. Als enigste is uw 7e kamer van uw ziel bij machte dat te Verstaan en te Horen en te Zien. Als u dan de weg der profeten volgt leert u uw geest gelijk de 7e kamer te zijn zodat u met uw geest uw Ziel verstaat! Dan zal u ook duidelijk worden wie Jezus, De Mens en natuur werkelijk is!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid