Spring naar bijdragen

Wanneer mogen we de ander veroordel


Aanbevolen berichten

"oordeel niet omdat je ook niet veroordeeld word" staat er niet, in mattheus 7 staat "Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt" en als je verder leest zie je wat Jezus daar mee bedoeld.

hij geeft aan dat je wel degelijk mag oordelen, maar haal eerst de balk uit je eigen oog.

Jezus waarschuwt ook dat met de maat die je zelf meet, jij ook gemeten word.

Paulus wijst de romeinen in zijn brief in h2 daar ook op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Ashes

Daarom:[5] Oordeel dus niet voorbarig, voordat de Heer gekomen is. Hij zal wat in het duister verborgen is aan het licht brengen, en openbaar maken wat er in de harten omgaat. Dan zal ieder de lof die hem toekomt, ontvangen van God.(1Kor 4,5)

Met het haal eerst de balk uit je eigen ogen kom je op de vraag kunnen we dat? Kunnen we volmaakt zijn?

Ik zeg ja, velen zullen zeggen: nee! Dan kun je toch alvast opweg gaan door het samen te doen: twee handen wassen beter schoon en als we het met liefde zien kan zelfs een deels voorbarig oordeel van nu zijn, als het maar verder is dan we al zijn. Zo groei je ook in Jezus.

Je mag ook deze tekst die je aanhaalt niet los van de Hele H.Schrift zien want alle profeten veroordeelden, Petrus en Paulus ook en Jezus ook( de verdorde olijfboom)! Zij geven dus het voorbeeld hoe je het hoort te doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"oordeel niet omdat je ook niet veroordeeld word" staat er niet, in mattheus 7 staat "Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt" en als je verder leest zie je wat Jezus daar mee bedoeld.

hij geeft aan dat je wel degelijk mag oordelen, maar haal eerst de balk uit je eigen oog.

Jezus waarschuwt ook dat met de maat die je zelf meet, jij ook gemeten word.

Paulus wijst de romeinen in zijn brief in h2 daar ook op.

Daarmee verandert mijn punt echter niet. Oordeel niet over anderen want dan zal er ook over jou geoordeeld worden. Waar staat dan in context dat je over anderen mag oordelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dacht je van Abraham en de Pharao,

wat dacht je van Mozes en Egypte, Amalekieten en Korach,

wat dacht je van Joshua en Gibeonieten,

Wat dacht je van Samuel en Saul

wat dacht je van Natan over David,

wat dacht je Elia over Israël en de Baälpriesters en de twee keer 51 man,

wat dacht je van Elisa over zijn knecht,

Wat dacht je van Jezus over de Olijfboom,

wat dacht je van de Tempel reiniging,

wat dacht je van de sleutels van binden en ontbinden,

wat dacht je van het onder vier ogen, met een tweede, derde getuige en voor de gemeente

wat dacht je van Petrus over de man en vrouw en de magiër,

wat dacht je van Paulus over de magiër,

wat dacht je van de Pastoor van Ars en de mens die kwam biechten en zijn zonden niet wilde opgeven?

En van de Twee getuigen?

om maar eens een paar te noemen?

Ieder mensen kind is gevraagd te oordelen want een Goed oordeel is een getuigenis dat God Gerecht, Rechtvaardig en Barmhartig is!

Iedere getuigenis is persoonlijk en gemeenschappelijk!

Ieder mensen kind is bij verwekking, als die niet met de zonde tegen de H.geest gebeurt Profeet en Priester, ongeacht geslacht want een kind is volmaakt onschuldig aan de fouten(onvolmaakte verwekking) van de Ouders en is God niet de Volmaakte Profeet en Priester? dan als God in de Ziel volmaakt en onversluierd woont dan is de drager van die ziel dat ook! Zou dat niet zo zijn dan is er ook geen verantwoording, noch af te rekenen!

en H.Paulus zegt:[5] Oordeel dus niet voorbarig, voordat de Heer gekomen is. Hij zal wat in het duister verborgen is aan het licht brengen, en openbaar maken wat er in de harten omgaat. Dan zal ieder de lof die hem toekomt, ontvangen van God.(1Kor 4,5)

en: maar dan zal ik het gaan hebben over visioenen en openbaringen van de Heer. [2] Ik ken een christenmens die veertien* jaar geleden ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ in het lichaam of buiten het lichaam, ik weet het niet, God weet het ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ werd weggerukt naar de derde hemel. [3] Van die mens weet ik dat hij ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ met het lichaam of zonder het lichaam, ik weet het niet, God weet het ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ [4] werd weggerukt naar het paradijs en onzegbare woorden vernam, die geen mens mag uitspreken. [5] Op zo iemand wil ik roemen(2 Korinthe 12, 1b-5a)

en: [1] Maak vooral werk van de liefde. Maar streef ook naar geestelijke gaven, allereerst naar de profetie. [3] Maar wie profeteert, spreekt voor mensen: opbouwend, vermanend en troostend. [4] Wie in talen spreekt, bouwt aan zichzelf; wie profeteert, bouwt aan de gemeente.(1 Korinthe 14,1 en 3)

En Mattheus tekent op uit Jezus mond: Weest volmaakt zoals De vader in de Hemel Volmaakt is.(Mattheus 5,48)

Dus een oordelen en zo nodig veroordelen is gevraagd: [8] Ik zeg jullie: als iemand bij de mensen voor Mij partij kiest, zal ook de Mensenzoon voor hem partij kiezen bij Gods engelen. [9] Maar wie Mij verloochent tegenover de mensen, zal verloochend worden tegenover Gods engelen.

En dat geldt voor alles en iedereen, persoonlijk en gemeenschappelijk!

+PAX


Samengevoegd:

als aanvulling zodat u makkelijk kunt vinden en nalezen. Een verwijzing moet ik u schuldig blijven t.a.v de Pastoor van Ars dat te lezen is in een boek dat over het leven van de Pastoor van Ars te lezen viel.

alle anderen:

Wat dacht je van Abraham en de Pharao (Genesis 12, 10 en lees gelijk Genesis 20)

wat dacht je van Mozes en Egypte( Exodus 5t/m 15) Amalekieten(Exodus 17,8 en ff) en Korach (Numeri 18

wat dacht je van Joshua en Gibeonieten (Jozua 9)

Wat dacht je van Samuel en Saul (1 Samuel 28)

wat dacht je van Natan over David(2 Samuel 12 en lees ook 2 Samuel 24 en 1 Kronieken 21)

wat dacht je Elia over Israël(1 Koningen 17) en de Baälpriesters(1Koningen 18,40 en ff) en de twee keer 51 man (2 Koningen 1)

wat dacht je van Elisa over zijn knecht (2 Koningen 5, 19 en ff)

Wat dacht je van Jezus over de Olijfboom (Marcus 11,12 en ff)

wat dacht je van de Tempel reiniging (Johannes 2, 13 en ff)

wat dacht je van de sleutels van binden en ontbinden (Mattheus 16, 19)

wat dacht je van het onder vier ogen, met een tweede, derde getuige en voor de gemeente (Mattheus 18, 15-18)

wat dacht je van Petrus over de man en vrouw(Handelingen 5) en de magiër (Handeling 8, 9-25)

wat dacht je van Paulus over de magiër(Handelingen 13,9 en ff)

wat dacht je van de Pastoor van Ars en de mens die kwam biechten en zijn zonden niet wilde opgeven (is te lezen in het leven over de Pastoor van Ars)

En van de Twee getuigen (Apocalyps 11, 4-6)

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als aanvulling zodat u makkelijk kunt vinden en nalezen. Een verwijzing moet ik u schuldig blijven t.a.v de Pastoor van Ars dat te lezen is in een boek dat over het leven van de Pastoor van Ars te lezen viel.

Ik had al eerder een idee maar deze zin bevestigd mijn vermoeden dat grammatica niet je sterkste punt is. Overigens is deze zin wel vermakelijk, dat moet ik je nageven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Annzie, ik heb problemen met grammatica: ben dyslectisch en in de 6e klas van de lagere school stond ik vaak in de hoek dan wel werd naar huis gestuurd omdat ik de schuld kreeg dat de verwarming het niet goed deed. Mijn vader had een verwarmingsbedrijf en de schoolhoofd, die mijn leraar was, wilde geen geld uit geven om de verwarming goed te kunnen laten functioneren.

Dus zelfs met een autocorrect gaat het nog vaak mis.

Daarbij komt dat mijn schrijven bemoeilijkt wordt door ander taalgebruik als men gewoonlijk is. Ik tracht ontmenselijkt te schrijven. Dan krijgt bv een woord als alleen niet de betekenis van in je eentje, maar geheel op leen: al-leen.

Velen verstaan onverbeeld niet dan wel hebben het nog nooit Gezien omdat men leert met je zintuigen van je af te kijken en niet in je tegelijkertijd te kijken, danwel starend te kijken en het onzichtbare te Zien.

Dan is de ontmenselijkte taal de dichtbij zijnde taal bij de onverbeelde taal!

Mijn excuses voor het ongemak.

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nogmaals, ik heb het over elkaar veroordelen als mensen nog zonden begaan. Zie ook openingspost van topic starter. Als de vrouw die overspel heeft gepleegd bij Jezus wordt gebracht zien we het ware hart van God. Eerst wordt tegen de meute gezegd 'wie zonder zonde is werpen de eerste steen' maar nog veel belangrijker, als iedereen weg is zegt Jezus zelf ook, ik veroordeel u niet, ga heen en zondig niet meer. En voor de duidelijkheid, deze vrouw had wel degelijk gezondigd.

De wet bracht oordeel, Jezus brengt genade en waarheid. God weet allang dat wij het zelf niet kunnen, daarom heeft Hij Jezus ook gestuurd als verlosser.

Joh 12:

47 En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make.

God alleen is rechtvaardig in zijn oordeel. Elkaar vermanen is iets anders dan elkaar veroordelen. Oordeel is gebaseerd op de wet en het vermogen van de mens om dit wel of niet te houden. Genade, onverdiende gunst is alleen maar gebaseerd op het volbrachte werk van Jezus. Als Jezus nu gekomen is om mensen te redden en Hij zelf als zegt ik oordeel de wereld niet, waarom doen wij dat dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja Annzie, ik heb problemen met grammatica: ben dyslectisch en in de 6e klas van de lagere school stond ik vaak in de hoek dan wel werd naar huis gestuurd omdat ik de schuld kreeg dat de verwarming het niet goed deed. Mijn vader had een verwarmingsbedrijf en de schoolhoofd, die mijn leraar was, wilde geen geld uit geven om de verwarming goed te kunnen laten functioneren.

Dus zelfs met een autocorrect gaat het nog vaak mis.

Daarbij komt dat mijn schrijven bemoeilijkt wordt door ander taalgebruik als men gewoonlijk is. Ik tracht ontmenselijkt te schrijven. Dan krijgt bv een woord als alleen niet de betekenis van in je eentje, maar geheel op leen: al-leen.

Velen verstaan onverbeeld niet dan wel hebben het nog nooit Gezien omdat men leert met je zintuigen van je af te kijken en niet in je tegelijkertijd te kijken, danwel starend te kijken en het onzichtbare te Zien.

Dan is de ontmenselijkte taal de dichtbij zijnde taal bij de onverbeelde taal!

Mijn excuses voor het ongemak.

+PAX

Vandaar dat ik je dan zo vaak niet begrijp. Als je gewoon de menselijk taal gebruikt, zullen wij je een stuk beter begrijpen en hoef jij minder te knoeien met je dyslexie. Een win-win situatie dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dave,

ik zou dat van de overspelige vrouw toch eens beter lezen, niet los van de rest van de H.Schrift en al helemaal niet van Het Wit van de H.Schrift.

Jezus heeft haar geoordeeld en omdat zij zweeg en nergens tegensprak was zij nog redbaar. Als iemand onwillig is te luisteren dan hoor je te veroordelen want u zou zich schuldig maken aan kwaad laten voort woekeren en zelf daar deelgenoot aan zijn!

Jezus zegt dat de mens volmaakt behoort te zijn en draagt daar toe op aan zijn volgelingen en dat het kan.

Paulus zegt dat men een volmaakt oordeel kan halen en zonodig een veroordeling en dat men Eén met God moet zijn. Dan oordeelt en veroordeelt God niet als Enige! Of toen Jezus de olijfboom deed verschrompelen deden de Vader en De H.Geest niet mee? Deden alle 7e kamer van de Zielen niet mee?

God weet dat we het wel kunnen, want het kunnen is niet zonder God. Het enige dat wij niet meer kunnen is zonder Jezus terug naar de Hemel keren omdat wij niet altijd volmaakt geleefd hebben, Maar volmaakt leven als Jezus met Jezus kan wel.

Daarbij is de genade niet geheel onverdiend want de 7e kamer van de ziel van de mens heeft altijd volmaakt met God gewerkt. u verstaat het "om niet" verkeerd. Om niet betekend dat u het te kort aan Jezus geeft en Hij daarvoor de herstel werken doet opdat men heilig is. Maar uw heeft niet altijd kwaad gedaan want het niet is het kwaad. U heeft vruchten van goed en kwaad gedaan en daarbij is goed volmaakt Goed. Dus heeft deels al meegeholpen! En dan hoort u ook nog de 7e kamer te wegen zoals ik al aangaf hoe die werkt!

U moet echt beter lezen want Hij zegt dat Hij het zwaard komt brengen: Mattheus 10:

[34] Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard. [35] Want Ik ben gekomen om een wig te drijven tussen zoon en vader, tussen dochter en moeder, tussen schoondochter en schoonmoeder; [36] ja, huisgenoten worden vijanden. [37] Wie meer houdt van zijn vader of moeder dan van Mij, is Mij niet waard. Wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van Mij, is Mij niet waard. [38] Wie zijn kruis niet opneemt en Mij niet volgt, is Mij niet waard. [39] Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, en wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden. [40] Wie jullie ontvangt, ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem die Mij gezonden heeft. [41] Wie een profeet ontvangt omdat het een profeet is, krijgt het loon van een profeet, en wie een rechtvaardige opneemt omdat het een rechtvaardige is, krijgt het loon van een rechtvaardige. [42] Wie één van deze kleinen een beker koud water geeft omdat het een leerling is, Ik verzeker jullie, zijn loon zal hem niet ontgaan.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™

Zoals u schrijft zijn allen die ik aangegeven heb schuldig aan veroordelen en dan heb ik het nog niet over wonderen doen want ook daar wordt geoordeeld en veroordeeld. Oordelen en veroordelen is niet als enige negatief, het kan ook positief zijn. en hoezo krijgt iemand Gods lof als die niets is(1 Korinthe 4,5):om niet....? dan hoezo krijgen allen dan geen volmaakte Christusverschijningen?

Jacobus zegt: geloof zonder werken is dood en werken der gerechtigheid en barmhartigheid in waarachtig geloof is het gewicht in de schaal dat een gebed doet slagen!

Of was het "niet" zoals Mozes met zijn armen omhoog had en bad om de Amelekieten te verslaan. Ooit geprobeerd. Wel degene die niet met zondigen wilde stoppen werd door de pastoor 6 keer geweigerd en de 7e keer moest die met zijn armen omhoog om vergeving bidden tot hij zou zeggen: "genoeg" en dacht u dat die mens niet gesmeekt en gebeden had aan anderen om zijn armen omhoog te houden? En dat is om niet?

Als het om niet is dan is het werken op aarde om een loon een afspiegeling van satan!

+PAX


Samengevoegd:

Annzie,

dan nog zou je mij misverstaan, ja nog erger want je denkt te verstaan en je doet het niet. Om God te leren Zien/Vinden moet je volmaakt leren definiëren en dat kun je als enige in woorden die gerecht zijn. Onze taal en leer zoals wij leren is zo vervuild dat het niet tot Zien/Vinden kan brengen. Wij houden de kinderen hun Engel niet direct voor Gods Troon want dan zouden we naar hen moeten luisteren, wij verbuigen kinderen naar onze levenswijze, onze taal ipv Zoals Jezus in de Hemel is en spreekt.

Zegt Jezus niet: wie niet als een kind is......., en welke volwassene is als een kind?

Daarom is de mens zo blind en zo lauw en naar de wereld gekeerd want wie gelooft nu dat je van God geheel en als enige kan leven op aarde?

Wie gaat niet opweg in de morgen om de buit voor de dag binnen te halen om van te leven?

Wie weet Manna van de Hemel te bidden, en water uit de rots te slaan? Veel te moeilijk! liever de kip zijn kinderen in de pan gooien die heb ik in mijn hok gevangen zitten.....

Wie wilt vasten en bidden om gezond te worden? Liever om de hoek bij de dokter die doet voor geld, ja daar moet ik voor werken en leven verkopen.....heb daar genoeg van....

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Dave,

ik zou dat van de overspelige vrouw toch eens beter lezen, niet los van de rest van de H.Schrift en al helemaal niet van Het Wit van de H.Schrift.

Joh 8:

10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?

11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.

Lijkt mij duidelijk, Jezus veroordeeld haar ook niet. Als je inhoudelijk wilt discussiëren prima, maar graag op basis van de bijbel. Ik kan niets met het Wit van de schrift dus daar ga ik het ook niet over hebben.

Quote:
Jezus heeft haar geoordeeld en omdat zij zweeg en nergens tegensprak was zij nog redbaar. Als iemand onwillig is te luisteren dan hoor je te veroordelen want u zou zich schuldig maken aan kwaad laten voort woekeren en zelf daar deelgenoot aan zijn!

Jezus heeft haar niet geoordeeld, Hij zegt namelijk zelf 'ik veroordeel u ook niet'. Wat snap je daar nu niet aan? Waarom maak je er iets anders van dan wat er staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dave,

u leest de letters/woorden met hun betekenis zoals u geleerd is.

De Waarheid is meer want Die is onverbeeld. Letters/woorden zoals wij ze schrijven en verstaan zijn vruchten van goed en kwaad!

Dat zegt H.Paulus met 1 Korinthe 4,5 en 2 Korinthe 12, 1b-5a!

Letterlijk hoort Gods Letterlijk te zijn en dat is onverbeeld want God doet niets af aan de waarde, recht, vorm, macht, rechtspositie, vrij wil, keuze, liefde, trouw, één en al-één zijn(nu maar eens klein geschreven opdat het beter leesbaar is)

Vooral het laatste is belangrijk: één en al-één zijn en dat betekend dat elk Godsoordeel ook een veroordeling is. Die zijn niet los van elkaar te zien, daarbij is veroordeling ook ver-oordeel te lezen want God is eeuwig en oneindig!

Daarmee wil ik duidelijk maken dat u de geschreven woorden niet zomaar kunt lezen zoals u geleerd is want uw leraren waren niet volmaakt en dat blijkt al dat geen één van uw leraren u er op gewezen heeft dat u het naar Het Wit hoort te lezen, géén één u gewezen heeft op de volmaakte exegese: 1 Korinthe 4,5 en 2 Korinthe 1b-5a, ja, hoe pijnlijk het ook is om het te schrijven, zij Mattheus 5,48 ook uit de H.Schrift hebben geknipt want wie van hen gaat naar God om alles te onderzoeken en het volmaakte te behouden? Wie van hen heeft de leer die u geleerd is gecontroleerd zoals H.Paulus verlangt(onderzoek alles en behoud het goede) zoals Mattheus optekent: Weest volmaakt zoals De Vader in de Hemel volmaakt is?

Wie van hen heeft de Roomse Leer bij Jezus gecontroleerd, danwel elke ander leer?

Zegt u niet genade om niet? Zegt u niet zalig zij die niet zien..m.a.w. zalig zij die blind zijn..... want had u waarachtig geloof als een mosterdzaadje dan had u gezegd tegen de moerbeiboom en de berg....!

Dus hoe verkrijg je waarachtig geloof? Door te gaan Zien want daarmee wordt geloof vervuld want u weet dat het zo is!

God geeft niet zicht vooruit om blind te blijven. God geeft zicht vooruit opdat het vervuld wordt, niet pas als u dood bent.

Dus hoe zijn uw werken van gerechtigheid en barmhartigheid? Alsof ze er niet toe doen. En wie zegt dat? Paulus? Petrus, Jacobus? Wie? Jezus? ja als ik hun teksten verknip en zelf plak, ja dan! Als ik Eén en Al-Eén lees zoals De Liefde is dan komt u daar nooit aan!

Had de vrouw maar één tegenwerping gemaakt was ze verloren geweest. Het was dat Jezus nog Goed in haar vond en zo veroordeelde Hij haar om terug te gaan naar har echtgenoot om hem onder ogen te komen en het oordeel van de goe-gemeente te aanvaarden en te versterven. Dat heet zondigt niet meer!

en dat is geen veroordeling?

U zou die beker eens moeten drinken, want wij allen zijn echtbrekers, hoerenlopers en tollenaars. Men ziet dat niet eens want men loopt over van zelfrechtvaardiging. Wij allen zondigen en als ik één liefdes gebod overtreedt overtreedt ik allen! En hen die De Wet voor opgeheven zien nog meer want zij zullen klein heten in het Koninkrijk Gods!

Wie kan volmaakt de liefde bedrijven? Iedereen waar God in de ziel woont! Het bewijs: De Ouders van Maria!, Henoch en Elia de weggenomen werden en Mozes die stierf en men zijn lichaam niet vond want ander hadden ze zijn gebeente mee genomen om is Israël te begraven zoals de Israëlieten deden met het gebeente van Jozef dat ze meenamen uit Egypte!

En dan spreek ik niet van hen die in de 7e kamer van de Ziel zijn aangekomen ook al hebben ze de weg terug nog niet volbracht! Want zij die daar geweest zijn kunnen al in dat deel volmaakt liefhebben!

Dus als je één tekst wilt aanhalen, moet alle teksten aanhalen, want niet Eén is zonder de Ander dat zegt de relatie die in de H.Drie-Eenheid is te Zien. Zo hoort te De waarheid gelezen te worden en niet anders. Dus wiens lof heeft u verkregen? Van God of van mensen?

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Henk,

Mijn leraar is de Heilige Geest, de auteur van de bijbel. Deze spreekt ook door mensen die vervuld zijn met de Geest. Op basis van deze boodschap kunnen we dit vervolgens zelf toetsen aan de hand van de bijbel, wat Paulus ons ook leert en waar de Geest ons bij helpt. Jij geeft er een eigen draai aan door er een heel ingewikkeld verhaal van te maken wat bijna niemand meer begrijpt. Gelukkig is de Heilige Geest geen geest van verwarring en is het evangelie niet iets wat alleen mensen die het Wit lezen van de schrift nog kunnen bevatten. Ik lees de schrift vanuit het oogpunt van genade en Jezus zijn volbrachte werk en daarmee komt de bijbel tot leven.

Is het evangelie goed nieuws of een nieuwe lijst van eisen en wensen aan de mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Henk: gebruikte Jezus ook niet de manier van spreken die door zijn toehoorders verstaan werd? Neem dan een voorbeeld aan Hem zou ik zeggen, en ga niet je eigen betekenis aan woorden geven, maar gebruik de betekenis van woorden zoals die in het woordenboek staan en zoals het je op school geleerd is.

@Dave: goed samengevat.

Het is zo jammer. Dit begon als een superinteressant topic, en nu begrijp ik er geen snars meer van omdat Henk Gadellaa weer eens om de hoek komt kijken.

Henk: laat je 'ontmenselijkte' taal links liggen, en gebruik gewoon de taal van de mensen. Dan begrijpen we je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarmee verandert mijn punt echter niet. Oordeel niet over anderen want dan zal er ook over jou geoordeeld worden. Waar staat dan in context dat je over anderen mag oordelen?

Hi dave, in dezelfde tekst staat het volgende ook,

4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,†zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

dat is twee zinnen verder, wat Jezus dus zegt is dat je niet zomaar moet oordelen, zonder eerst jezelf te oordelen.

Maar het gaat hier niet om te veroordelen, maar oordelen, oftewel bepalen dat iets niet goed is, en die persoon daar mee helpen, dus het is een handeling van liefde.

Veroordelen is weer iets heel anders denk ik.

Als christenen moeten we ook oordelen, we moeten namelijk nagaan als er geprofeteerd word, of het juist is, of als iemand iets aan ons leert moeten we dit beoordelen.

dat is iniedergeval hoe ik het zie.


Samengevoegd:

k vond ook nog deze tekst, uit 1 kor 5

11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Annzie:

ooit gelezen: [25] Dit alles heb Ik tegen jullie gezegd in versluierende* taal. Er komt een uur* dat Ik geen versluierende taal meer zal gebruiken, maar onomwonden over de Vader zal spreken.(John 16, 25)

Na 3 en 1/2 jaar en laat het iets minder zijn dat de apostelen direct met Jezus optrekken, ja stel je voor dat Jezus nu in de wereld is en jij 3 en 1/2 jaar met Hem direct optrekt en dan zegt Jezus dit tegen je!

Als je dan kijkt na Jezus verrijzenis dan gaan zij in vasten en bidden om van de H.Geest uitleg te verkrijgen dan hoezo was alles zo verstaanbaar. Hoeveel zijn er weg gelopen van hen die Hem volgden?

En zelfs op de avond van gevangenschap weten ze niet waar Jezus heen gaat.

Zo goed verstaan ze Hem!

Zo goed dat Jezus zegt:

Ik heb uw leerlingen al gevraagd hem uit te drijven, maar ze waren er niet toe in staat. [41] Jezus antwoordde: Ongelovig en tegendraads slag mensen, hoelang moet Ik nog bij u blijven en u verdragen? Breng uw zoon hier. [42] Nog terwijl de jongen naderbij kwam, wierp de demon hem stuiptrekkend op de grond. Maar Jezus bestrafte de onreine geest, Hij genas de jongen, en gaf hem weer aan zijn vader. [43] Allen stonden versteld van de grootheid van God. Te midden van de algemene verbazing over alles wat Hij deed, zei Hij tegen zijn leerlingen: [44] Knoop goed in je oren wat Ik jullie nu zeg: de Mensenzoon zal worden uitgeleverd en valt in de handen van mensen.[45] Ze begrepen het echter niet; wat Hij zei bleef voor hen verborgen, zodat ze het niet snapten, maar ze durfden Hem er niets over te vragen. [46] Zij kregen een meningsverschil, wie van hen de grootste was. [47] Omdat Jezus wist wat er in hen omging, haalde Hij een kind naar zich toe, [48] en zei tegen hen: ?Wie dit kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt degene die Mij gezonden heeft. Want de kleinste van jullie allemaal, die is groot.[49] Johannes antwoordde: Meester, wij hebben iemand in uw naam demonen zien uitdrijven, en wij hebben geprobeerd hem tegen te houden, omdat hij U niet volgt, zoals wij.[50] Maar Jezus zei tegen hem: ?Houd hem niet tegen, want wie niet tegen jullie is, is vóór jullie.(Luc 9, 40-50)

Dus hoeveel hebben zij verstaan na 3 en 1/2 jaar direct met Jezus zijn? Zij deden wonderen, en na Jezus heen gaan ook en nu? Dus zoveel verstaat men niet, ja men verstaat nog minder dan toen.

Dus jouw raad geeft dat geen één werkelijk Jezus verstaat. Géén één want géén één die uw taal spreekt weet hoe je wonderen, profetie, Gods Recht verkrijgt en Zielen Licht! Laat staan oordelen en ver-oordelen terwijl geen één mens het niet doet. 24 uur per dag uw hele leven lang oordeelt en veroordeelt u al want zegt Jezus niet: zoals u vergeeft wordt u vergeven? En wie gaat zonder vagevuur direct naar de Hemel? Wie gaat gelijk de Twee Getuigen na hun opstaan uit de doden direct naar de Hemel?. Daarmee wordt duidelijk dat u niet vergeeft zoals God vergeeft en daarmee is duidelijk dat u te kort oordeelt en veroordeelt naar zoals u zou moeten!

U verstaat het Liefdes gebod niet eens: "Heb God lief met heel uw lichaam, geest en ziel en al uw krachten en uw naaste gelijk uzelf" en is dat zo moeilijk te lezen, niet eens: "Weest volmaakt zoals De Vader in de Hemel volmaakt is", en u heeft toch een woorden boek, de H.Schrift, en? Waar is uw antwoord? U verstaat mij niet eens en Jezus wel?

Dus, liefdevol gevraagd, wie is jullie Jezus? Wie is jullie H.Geest?

Dus vraag ik u net zoals Dave: van wie heeft uw lof, van God of van mensen?

Dave geeft geen antwoord, noch over dat Jezus veroordeelt met ga terug naar uw gezin, uw man en verschijn hem en het dorp/stad onder ogen en heb lief hetgeen u toekomt want dat is zondigt niet meer. Dat is geen: "ik laat u uw vrede en geef u Mijn vrede"! Zo van: "ach het is niet zo belangrijk probeer maar een beetje en lukt het niet, ach is ook niet zo erg"!

Hij wijkt uit en zwijgt en gaat verder over: de H.Geest is mijn leraar.

Naar het Liefdesgebod is iedereen zijn leraar. Pas als hij volmaakt in alles is en zo behoudt is het leren voorbij!

Mijn verhaal is simpel, ja simpel: De Waarheid is Eén en Al-Eén in Alles en er is geen andere waarheid in De waarheid dan De waarheid want Die is Eeuwig, Oneindig, de enige evenzo De Liefde! Zo is de H.Drie-Eénheid!

Dat iedereen hoort te oordelen en veroordelen naar zoals H.Paulus iedereen verordent: 1Korinthe 4,5 en 2Korinthe 12, 1b-5a! dan vervult men: Weest volmaakt zoals De Vader in de Hemel volmaakt is!

Dus de hele H.Schrift heeft daar aan te voldoen en als u dat niet verstaat dan vraag ik u beide nogmaals, liefdevol: Wie is uw Jezus en Uw H.Geest en uw Vader? Van wie van u beide is uw lof? Van God of van mensen?

En als laatste aan Dave het evangelie brengt dat God altijd al bracht: heb God volmaakt lief met geheel lichaam, geest en ziel en al uw krachten en uw naaste gelijk zo, want dat gold in de tuin van Eden ook al en dat is Jezus en dat vraagt Jezus! Dat is Weest volmaakt zoals De vader in de Hemel volmaakt is! Dat is altijd nieuw en eeuwig en oneindig!

+PAX

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ashes, beide teksten moeten in de juiste context worden gelezen. De eerste tekst wordt gesproken tegen farizeers, zij die Jezus afwezen en pretendeerde de wet te kunnen houden. Zij oordeelde over mensen die een splinter hadden terwijl ze zelf een balk in hun ogen hadden. Dit gaat echter wel over de wet, het oude verbond.

De tekst uit Korinthe is ook niet zo eenvoudig. In vers 11 zie je de eerste clue, namelijk dat iemand over zichzelf zegt een broeder of zuster te zijn maar in feite een ... is. Er is een man in de gemeente die naar herhaalde pogingen blijft vreemdgaan met zijn schoonmoeder. In dat soort gevallen kan het nodig zijn om mensen uit de gemeente te zetten ter bescherming van de rest. Iemand die werkelijk tot geloof is gekomen en Jezus in zijn hart heeft kan niet blijven volhouden dat ontucht, uitbuiting, lasteren goed is en prima samengaan met genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid