Spring naar bijdragen

Hi-Fi topic


Aanbevolen berichten

Zo, een topic waar audiofreaks, mensen die lijden aan audiophilia nervosa of geluidsliefhebber hun ei kwijt kunnen smile.gifknipoog_dicht.gif

Een tijd geleden ben ik uit nieuwsgierigheid eens wezen kijken naar high end luidsprekers. Wat mij opviel is dat er heel veel keus is, en dat je dingen tegenkomt waarvan je van te voren niet had gedacht dat dit mee zou kunnen spelen, of in die mate daarvan, zoals:

Type kamer

Afstand tot muur

Het gebruiken van spikes

Verschil tussen versterkers en DAC's

En nog veel meer

Het is en blijft een ontzettend leuk iets om te doen in je leven (mits je van audio en muziek houdt knipoog_dicht.gif)

Wat vragen engel.gif

Zijn hier mensen met een Hi-Fi set?

Heb je plannen om iets aan te schaffen? Welke eisen zou het moeten hebben, en waar zat je aan te denken?

Brand los smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn hier mensen met een Hi-Fi set?

Momenteel niet echt. Ik heb een dvd speler waar surround boxen (5.1) op aangesloten zitten en die ik naast dvd speler (en om filmbestanden af te spelen) ook gebruik om muziek af te spelen. Ik heb er trouwens ook mijn pc op aangesloten zodat ik rechtstreeks mp3's kan afspelen in plaats van moeilijk te doen of ze via pc speakers af te spelen.

Quote:

Heb je plannen om iets aan te schaffen? Welke eisen zou het moeten hebben, en waar zat je aan te denken?

Momenteel nog niet echt. Het geluid vind ik best prima en geld voor duurder spul heb ik niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een tijdje geleden via marktplaats een lekker ouderwetse Akai set gekocht, bestaande uit losse delen, mijn schoonvader had nog wat (eveneens oude) JVC speukers staan, wat samen erg goed klinkt, als ik het vergelijk met het 5.1 setje dat we eerst hadden, je kent het wel, 2000 watt met lekker schreeuwerige letters, maar intussen mag je blij zijn als alles bij elkaar misschien 100 watt is.

De versterker heeft lekker veel ingangen ook, de tuner ligt inmiddels op zolder, als tuner gebruiken we onze vandaag aangesloten interactieve tv ontvanger, cdtje draaien we via de dvd speler, die er ook op zit aangesloten, dus staat van de set alleen de versterker en de equalizer op de kast.

Ik ben destijds echt opzoek gegaan naar een ouderwetse set, omdat ik het in vergelijking echt vele malen beter vind klinken dan wat ik zo nu en dan hoor van home cinema sets.

Uiteraard hebben we geen surround, maar gezien onze kleine woonkamer is het ook niet echt wenselijk het idee te hebben dat er bv een helikopter door de kamer vliegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb deze:

sony-420w.jpg

Specs:

420 Watt Dolby 5.1 Surround Sound Receiver

S-Video, Composite, Analog, Coaxial, & Optical Digital Inputs

5 Speakers and a Subwoofer

2 - Front Speakers (80 Watts x 2)

2 - Rear (80 Watts x 2)

1 - Center (100 Watts x 1)

8" Subwoofer With Built-in 100 Watt AMP

Ik vind het geluid erg goed. De actieve subwoofer blaast hard genoeg voor een flatje en staat derhalve dus op minimaal (behalve als buren het weer nodig vinden om op de meest onmogelijke tijden hardcore te gaan draaien).

En ik ben erg tevreden over optisch DTS geluid (hoewel je dan natuurlijk geen film moet gaan kijken vanaf je MacBook, die een analoge uitgang heeft widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geluid is kraakhelder en met de aktieve subwoofer heb je meer dan genoeg dedicated sublaag. Je moet 'm dan alleen wel op '2ch' zetten want anders gaat ie het geluid natuurlijk als surround zien. Gelukkig is op elke ingang apart in te stellen hoe het geluid er uit moet komen.

Overigens heb ik de center-speaker vervangen door eentje met meer bereik:

31C3PzC%2ByrL._SL500_AA280_.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

5.1 is leuk maar niet voor muziek. Dolby ProLogic II enzo is dan ook onzin om voor muziek te gebruiken, omdat 9/10 cd's opgenomen is in stereo.

Tel daarbij op dat een versterker van, ik noem wat, euro.png500 ,- beter zal klinken als er alleen stereo uitkomt, dan als het een surroundversterker is. Heel simpel, voor die euro.png500 moeten er meer componenten worden ingebouwd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb deze in het pikzwart:

Ook in het pikzwart

Zelfde kleur:

Ook zelfde kleur:

Wat je ziet:

Luidsprekers: Phonar P3.5 EdMa

Subwoofer: Phonar sub EdMa

Versterker: Marantz PM8003

DAC: Cambridge Audio Dacmagic

smile.gif

oewwww Marantz, die staat helemaaaaaal niet mooi bij jou, staat bij mij veel beter engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

No shit, Sherlock!

Jij denkt serieus dat een dergelijke versterker geen stereo aan kan?
puh2.gif

Dat zeg ik niet widegrin.gif

Quote:

Tel daarbij op dat een versterker van, ik noem wat, ?500 ,- beter zal klinken als er alleen stereo uitkomt, dan als het een surroundversterker is. Heel simpel, voor die ?500 moeten er meer componenten worden ingebouwd
smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jammer dat hifi sets het geluid zo kleuren.

Geef mij maar een zo vlak mogelijke frequentie response
puh2.gif
dan hoor je tenminste echt de muziek.

Nee hoor. als het goed is wordt het juist niet verkleurd.

Sowieso wordt het geluid altijd vervormt, wat voor speakers je ook hebt.

B&W klinkt bijvoorbeeld heel warm. Phonar klinkt heel kil maar ook weer heel neutraal, Focal chorus vond ik héél schel klinken, etc, etc.

Perfect geluid uit een luidspreker bestaat niet smile.gif Wel kan je een poging tot doen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor. als het goed is wordt het juist niet verkleurd.

Sowieso wordt het geluid altijd vervormt, wat voor speakers je ook hebt.

Geluid wordt juist enorm gekleurd. Als je een hifi set koopt hebben deze vanuit de fabriek een bepaalde eq-curve. Dit is meestal een smilie. Hoge bass weergave, lage mid weergave en weer een hogere hoog weergave.

Hoe deze "getuned" wordt bepaald met name de sound van de hifi set die je koopt.

Als je echt zoveel mogelijk ongekleurd geluid wilt, moet je toch richting de monitors gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geluid wordt juist enorm gekleurd. Als je een hifi set koopt hebben deze vanuit de fabriek een bepaalde eq-curve. Dit is meestal een smilie. Hoge bass weergave, lage mid weergave en weer een hogere hoog weergave.

Hoe deze "getuned" wordt bepaald met name de sound van de hifi set die je koopt.

Als je echt zoveel mogelijk ongekleurd geluid wilt, moet je toch richting de monitors gaan.

Ja, misschien met complete 5.1 sets wel, kijk je naar high-end audio heb je dat niet.

Hoe dan ook, geluid is altijd gekleurd wanneer het uit een speaker komt. Ook bij high-end speakers van 20.000,- euro per stuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat bedoel ik ook te zeggen :)

Juist bij de duurdere wordt het gekleurd, alleen mooier en zit er meer werk in.

Het lichaam van een mens reageert veel meer op lage en hoge tonen dan op het middengebied.

Als je meer naar studio-monitors gaat kijken, krijg je een zo ongekleurd mogelijk (er is idd altijd wel iets aan kleuring zoals je zelf al zei) geluid.

Focal heeft trouwens hele goeie. De CMS serie. Zijn wel aan de prijzige kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De CMS serie staat echt heel goed bekent. Vooral de CMS 65.

Focals schijnen alleen wel iets vaker last te hebben van technische probleempjes.

Ik heb zelf een paar yamaha HS-50's staan. Ik ben er best wel tevreden mee alleen missen ze best wat basweergave (ik doe er voornamelijk muziekproducties op afmixen).

Over een tijdje ook maar weer eens op pad voor iets nieuws.

Ik denk dat ik eens in de Adam hoek ga kijken.

Als je een (wat duurdere) hifi set gaat kopen, zit er dan een frequentie meting grafiekje bij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid