Spring naar bijdragen

Hi-Fi topic


Aanbevolen berichten

Quote:

De CMS serie staat echt heel goed bekent. Vooral de CMS 65.

Focals schijnen alleen wel iets vaker last te hebben van technische probleempjes.

Okee, CMS heb ik nooit gehoord, alleen de Chorus serie.

Vond ze best wel mooi om te zien, dat wel widegrin.gif

Quote:
Ik heb zelf een paar yamaha HS-50's staan. Ik ben er best wel tevreden mee alleen missen ze best wat basweergave (ik doe er voornamelijk muziekproducties op afmixen).

Over een tijdje ook maar weer eens op pad voor iets nieuws.

Ik denk dat ik eens in de Adam hoek ga kijken.

Ook monitors, of zuilen?

Quote:
Als je een (wat duurdere) hifi set gaat kopen, zit er dan een frequentie meting grafiekje bij?

Ik heb vorig jaar vrij dure speakers gekocht, en daar zat geen meting bij. De DAC van Cambridge Audio had dit wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook monitors, of zuilen?

Ja ook weer de monitors.

Ik gebruik ze alleen in m'n studio.

Ook als ik muziek luister doe ik dat op die monitors.

Ik vind het heerlijk om een goed nummer, waar ik fan van ben, tot op de bodem uit te pluizen. Welke instrumenten zitten er allemaal precies in, hoe zijn deze gepanned, hoe is het reverb gebruik etc.

Daar zijn monitors uitermate geschikt voor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja ook weer de monitors.

Ik gebruik ze alleen in m'n studio.

Ook als ik muziek luister doe ik dat op die monitors.

Ik vind het heerlijk om een goed nummer, waar ik fan van ben, tot op de bodem uit te pluizen. Welke instrumenten zitten er allemaal precies in, hoe zijn deze gepanned, hoe is het reverb gebruik etc.

Daar zijn monitors uitermate geschikt voor.
smile.gif

Waarom zouden monitors daar beter voor geschikt zijn da bijvoorbeeld zuilen? En dan bedoel ik zuilen in dezelfde makers, type, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ze hoeven niet beter te zijn, als er al zuil-versies waren van zulke monitors.

Stel dat er wel studio-monitor-zuilen (leuk woord voor galgje) waren, zou je misschien problemen kunnen krijgen met trillingen die het spectrum verstoren.

Daarom worden er vaak een soort isolatie pads gebruikt die je eronder kunt leggen zodat er geen directe harde verbinding is met objecten die kunnen trillen. (een bureau bijvoorbeeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ze hoeven niet beter te zijn, als er al zuil-versies waren van zulke monitors.

Ja, maar wat ik nu mis:

Wat is het verschil tussen een monitor en een zuil? Formaat is anders enzo, maar wat is er zo anders aan?

Kijk je naar de B&W CM5 (monitor) of de B&W CM7 (zuil) biedt de CM7 meer detail. Prijsklasse is iets hoger, en het heeft een kleine woofer.

Quote:
Stel dat er wel studio-monitor-zuilen (leuk woord voor galgje) waren, zou je misschien problemen kunnen krijgen met trillingen die het spectrum verstoren.

Daarom worden er vaak een soort isolatie pads gebruikt die je eronder kunt leggen zodat er geen directe harde verbinding is met objecten die kunnen trillen. (een bureau bijvoorbeeld)

Daarvoor heb je spikes, stoeptegels, marmeren tegels, oid. En een zuil zou ik niet op mn bureau zetten widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar wat ik nu mis:

Wat is het verschil tussen een monitor en een zuil? Formaat is anders enzo, maar wat is er zo anders aan?

Monitors kan je plaatsen zoals je wilt, omdat ze idd wat kleiner zijn.

Als je een perfect stereo beeld wilt krijgen van de muziek, moet je zo voor/tussen je monitors gaan zitten zodat er een evenwijdige driehoek ontstaat tussen jou en de monitors (noemen ze ook wel de sweetspot)

monitor.jpg

Belangrijk is dan ook dat ze precies op oorhoogte staan.

Nu is dat in de woonkamer toch bijna niet het geval, maar stel dat je zuilen wilt en deze zet je in die driehoekvorm voor je bank bijv. probeer dan voor zuilen te gaan die op oorhoogte zitten.

Je kan ook aanpasbare zuilen kopen voor monitors, maarja kwa uiterlijk zullen ze niet tippen aan mooie design zuilen.

Quote:

[...]

Daarvoor heb je spikes, stoeptegels, marmeren tegels, oid. En een zuil zou ik niet op mn bureau zetten
widegrin.gif

You are right smile.gif

Als je het dan nog helemaal goed wilt doen, plaats je op de wand achter je speakers nog wat rockwool pannelen (mag een mooi stofje overheen, zolang je hier doorheen kunt blazen) om de directe reflecties te dempen.

Zo houd je alleen nog de reverb over die er in de mix aan is gehangen. Heeft best wel grote, hoorbare en positieve invloed!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Monitors kan je plaatsen zoals je wilt, omdat ze idd wat kleiner zijn.

Als je een perfect stereo beeld wilt krijgen van de muziek, moet je zo voor/tussen je monitors gaan zitten zodat er een evenwijdige driehoek ontstaat tussen jou en de monitors (noemen ze ook wel de sweetspot)

Belangrijk is dan ook dat ze precies op oorhoogte staan.

Nu is dat in de woonkamer toch bijna niet het geval, maar stel dat je zuilen wilt en deze zet je in die driehoekvorm voor je bank bijv. probeer dan voor zuilen te gaan die op oorhoogte zitten.

Je kan ook aanpasbare zuilen kopen voor monitors, maarja kwa uiterlijk zullen ze niet tippen aan mooie design zuilen.

Ah op die manier smile.gif

Da's wel het voordeel ja. Toch vond ik, tijdens 'mijn' luistersessie bij hifi shops, zuilen beter klinken. Je zat bij zowel de monitors als de zuilen op de sweet spot, maar goed, daar i de prijs en de componenten ook naar uiteindelijk smile.gif

Quote:
You are right
smile.gif

Als je het dan nog helemaal goed wilt doen, plaats je op de wand achter je speakers nog wat rockwool pannelen (mag een mooi stofje overheen, zolang je hier doorheen kunt blazen) om de directe reflecties te dempen.

Zo houd je alleen nog de reverb over die er in de mix aan is gehangen. Heeft best wel grote, hoorbare en positieve invloed!

Die heb ik genoteerd smile.gif Kende ik nog niet smile.gif

En wat vind jij van bi-wire, bi-amp, dure interlinks enzo?

Ik heb mijn speakers nu bi-wired aangesloten, maar verschil hoor je niet puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die heb ik genoteerd
smile.gif
Kende ik nog niet
smile.gif

Ik heb ooit eens wat bouwtekeningetjes gemaakt om zulke panelen te maken. Zwarte vitrage stof erover en het staat best wel stylisch :)

Als je het tekeningetje wilt hebben kan ik hem wel uploaden.

Quote:
En wat vind jij van bi-wire, bi-amp, dure interlinks enzo?

Ik heb mijn speakers nu bi-wired aangesloten, maar verschil hoor je niet
puh2.gif

Ik moet bekennen dat ik hier 0,0 % verstand van heb.

Ik werk alleen met gebalanceerde TSR kabels.

Heb je hier wat meer info over? Misschien wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb ooit eens wat bouwtekeningetjes gemaakt om zulke panelen te maken. Zwarte vitrage stof erover en het staat best wel stylisch
:)

Als je het tekeningetje wilt hebben kan ik hem wel uploaden.

Ik ben wel benieuwd smile.gif

Quote:
Ik moet bekennen dat ik hier 0,0 % verstand van heb.

Ik werk alleen met gebalanceerde TSR kabels.

Heb je hier wat meer info over? Misschien wel interessant.

Ik ben geen audiofiel, en knutsel en lees wat aan als hobby zijnde, dus veel weet ik er ook niet van af smile.gif

Interlinks

Je ziet vaak interlinks met vergulde connectors (kan oplopen tot 24k goud hamer.gif) of met gas geïnjecteerde banen. Hoe en waarom dat invloed dat zou hebben weet ik niet. Vaak is de mantel ook tegen ESD en andere storingsbronnen beveiligd.

Wetenschappelijk gezien zou het geloof ik uit kunnen maken, en een collega van mij is heilig overtuigd dat dit ten goede komt van geluidskwaliteit, maar ik moet het nog zien. smile.gif

Om een idee te geven wat een interlink kan kosten: Ik zag laatst een tweeddehands kabeltje voor euro.png9950,-

Luidspreker kabels

Wordt vaak van koper gemaakt, maar in duurdere gevallen zit er een kern in van zilver voor betere geleiding en minder weerstand. Hoe duurder hoe anders uiteraard, en kan je mengsels krijgen van goud, platina, zilver en palladium.

Ook dit is wetenschappelijk te onderbouwen dat het kan zorgen voor betere geluidskwaliteit vanwege de mindere weerstand en betere geleiding.

Sterker: Alles wat waar te nemen is met meetapparatuur kan gehoord worden. Is het niet meetbaar hoor je het ook niet.

Alleen, als het meetbaar is wil het nog niet zeggen dat het menselijk gehoor in staat is het verschil te horen, omdat het bereik van de gemiddelde mens tussen 20hz en 20Khz ligt. Als het verschil te horen buiten deze frequenties zul je weinig horen.

Er is ooit een keer een blinde test geweest waarbij mensen die overtuigd waren van de verbeterde geluidskwaliteit in tegestelling tot goedkopere kabels geluidssampels kregen horen die gespeeld werden over goedkope kabels en kabels van enkele duizenden euro's.

Het resultaat was dat het niet hoorbaar was.

Grappig: Dezelfde collega heeft nu duurdere kabels gekocht, was sceptisch, maar viel op dat het geluid een strakker geheel heeft gekregen.

Een argument wat je ook wel eens hoort is dat muziek meer gevoel met zich mee brengt.

Tja... Placebo effect? knipoog_dicht.gif

Bi-Wire

Bi-wire is als je van een uitgang van de versterker naar de dubbele ingang van de speaker gaat:

biwire

Dit heb ik uit nieuwsgierigheid ook geprobeerd, maar je hoort geen verschil. Je zou een strakker laag, sterker midden en minder scherp hoog moeten horen... -> Kolder.

Bi-amp

Bi-amp is als je twee apart versterkte uitgangen hebt vanaf de versterker:

biamp.jpg

Dit zou technisch gezien wel kunnen uitmaken, en een beter laag etc, voor kunnen zorgen. Maar ook is de vraag in hoeverre dat hoorbaar is.

Wist je dat je zelfs aparte groepen, stekkerdozen, powercalbes hebt voor Hi-Fi? clown.gif

Dat kan soms oplopen tot duizenden euro's widegrin.gif Stroom zou dan beter geleid en verdeeld worden, waardoor men de muziek beter voelt clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Wat doet het allemaal? :)

(Buiten dan het feit dat die tweede cd's kan afspelen. ;) )

Een DAC zet digitale audio om naar analoge audio :) (DAC= Digital Audio Converter :))

Het geluid van de cd speler wordt onbewerkt, dus digitaal, aan de DAC gegeven en die zet het signaal om. Die kan dat beter dan de CD speler in dit geval en kom je op die manier een stuk goedkoper uit als in je indezelfde kwaliteitscatagorie wil zitten :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Net The Mechanic gekeken en daar wordt wel mooie apparatuur in gebruikt, hoe het geluid is, dat is de vraag...

Platenspeler:

image.php?image=2045454

Versterker:

jd302brc1.jpg

Ja, mooi spul :)

Ik had vandaag een discussie met een van de verkopers (Edwin Maas, een vrij bekende speaker\versterker bouwer\modificeerder) en die had een versterker op proef van een ton. Hij zei dat het geluid gewoon zo slecht was dat hij liever een goedkope Marantz prefereerde :#

Sowieso heb je een hoop crap wat betreft HiFi. Neem dit bijvoorbeeld:CD Balancer of bijvoorbeeld een optische kabel van (5 meter) van bijna 210 euro (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid