Spring naar bijdragen

doodstraf OT


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik las net een artikel ( link ) dat Al-Shabaad, een orthodoxe moslimgroep, veel populariteit aan het verliezen is onder de Somalische bevolking vanwege hun gewelddadigheid zoals het handen afhakken bij dieven, het stenigen van echtbrekers en het vermoorden van bekeerde moslims tot het Christendom.

Nu zat ik te denken....mensen houden niet van deze gewelddagheid, hoewel het de stricte interpretatie van de Koran is naar het schijnt, en vallen die stricte lijn dus af.

In het OT komen ook passages voor waarin God zegt dat men bepaalde mensen buiten de poort moet stenigen en dat mensen moeten worden verbrand ( in het geval van incest?).

Nu is de Al-Shabaab een ander verhaal, maar zouden mensen van nu dan niet ook een afkeer hebben van het Jodendom? Als je de stricte leer van het Jodendom zou hanteren, zouden er ook mensen de doodstraf krijgen door steniging.

Mijn vraag is dus waarom God in eerste instantie beveelt dat mensen in bepaalde gevallen moet worden gestenigd en verbrand en dat dit in het NT niet meer gebeurd of niet meer wordt verordend? Is dat een koerswijziging van God ofzo?

Mijn andere vraag is als mensen de gewelddagheid van de Al-Shabaab verafschuwen, zouden ze dan niet hetzelfde doen van de gewelddadigheid van het OT? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het OT moesten de straffen wel streng zijn, want het joodse volk moest heilig blijven ten midden van de heidense volken, omdat God er een reddingsplan mee had, om de Verlosser te sturen.

Het joodse volk bestond uit miljoenen mensen dat in het gareel moest blijven en de gebruiken in het volk waren nog niet zo goed gereguleerd als het Nederlandse volk vandaag de dag. De samenleving was toen nogal primitief.

Nadat Jezus was geofferd, waren dergelijke straffen niet meer nodig, omdat Jezus de straf had gedragen.

Ik kan het me voorstellen dat mensen nu een afkeer hebben van stenigen enzo, omdat er nu voorbeelden zijn van meer beschaafde volken. De straffen van eeuwen geleden zijn nu niet meer nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het OT moesten de straffen wel streng zijn, want het joodse volk moest heilig blijven ten midden van de heidense volken, omdat God er een reddingsplan mee had, om de Verlosser te sturen.

Maar waarom zou dat de doodstraf moreel goed maken?

Quote:

Het joodse volk bestond uit miljoenen mensen dat in het gareel moest blijven en de gebruiken in het volk waren nog niet zo goed gereguleerd als het Nederlandse volk vandaag de dag. De samenleving was toen nogal primitief.

Wat bedoel je hier mee? Dat het huidige moraal van de mensen in Nederland gemiddeld beter is als die van de oude joden?

Quote:

Nadat Jezus was geofferd, waren dergelijke straffen niet meer nodig, omdat Jezus de straf had gedragen.

Als dat zo is, waarom moeten mensen dan nog wel de gevangenis is als Jezus voor alle zonden is gestorven?

Quote:

Ik kan het me voorstellen dat mensen nu een afkeer hebben van stenigen enzo, omdat er nu voorbeelden zijn van meer beschaafde volken. De straffen van eeuwen geleden zijn nu niet meer nodig.

Dus, het doel heiligt alle middelen? De doodstraf blijft naar mijn mening barbaars, in welke situatie je ook zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat bedoel je hier mee? Dat het huidige moraal van de mensen in Nederland gemiddeld beter is als die van de oude joden?

[...]

Dus, het doel heiligt alle middelen? De doodstraf blijft naar mijn mening barbaars, in welke situatie je ook zit.

Je laatste zin is tevens het antwoord op je vraag, rotsblok.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

@RobertF en Rotsblok, wat is jullie mening dan t.a.v. mijn vragen en opmerkingen? Alvast bedankt!

gr. mackie

het historische feit is dat de doodstraf niet meer werd uitgevoerd in het "NT" wat dus betekent Tweede Tempeltijd omdat de Romeinen de macht hadden over Israël en dus het niet toe stonden dat de Kinderen van Israël de doodstraf uitvoerden op hunzelf onder romeins gezag.

God verandert niet, Hij is en blijft Dezelfde. de mens maakt daar weer iets anders van en zegt dat Hij een hippy feel good godheid voorstelt sinds het NT maar uitspraken zoals "indien iemand één van deze kleinen verleidt is het beter dat hij met een molensteen rond zijn nek in het water wordt gegooid" door Jezus leggen ze dan naast hen neer of het feit dat hij met een zweep mensen verdreef van het Tempelplein.. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Machiavelli en Rotsblok: Jullie vinden de doodstraf moreel verwerpelijk / barbaars. Waar baseren jullie dat op? NB. dit is een vraag uit nieuwsgierigheid, ik wil hiermee op zich de doodstraf niet verdedigen of verwerpen.

voor mij blijft het in ieder geval grappig dat mensen zo inconsistent kunnen zijn, de doodstraf is door God Zelf gegeven als rechtvaardige straf voor bepaalde daden en dan gaan een paar mensjes zeggen dat ze het beter dan Hem weten omdat in de 21ste Europese verstandshouding "doodstraf barbaars is".. tja als je de Bijbel wil begrijpen met een 21eeuws westers denken ga je vele keren de bal compleet misslaan :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Machiavelli en Rotsblok: Jullie vinden de doodstraf moreel verwerpelijk / barbaars. Waar baseren jullie dat op? NB. dit is een vraag uit nieuwsgierigheid, ik wil hiermee op zich de doodstraf niet verdedigen of verwerpen.

Ik vind de doodstraf niet moreel verwerpelijk of barbaarssmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid