Spring naar bijdragen

"Geloof is niet nodig..."


Aanbevolen berichten

Het antwoord is dat we moreel besef niet toetsen aan een heilig boek, maar aan het verminderen van menselijk lijden.

ik wens echt dat er een "vind ik leuk" knopje hier was :)

ik wil maar bedoelen dat de christenen niet de bijbel volgen maar mespringen met de evolutie van de maatschappij, anders gezegd de seculiere maatschappij vormt het christendom en niet omgekeerd

Dat is een heel erg simpele opvatting van het christendom. Het christendom staat voor bepaalde kernwaarden die in elke tijd en maatschappij gelden. Neemt niet weg dat christenen die kernwaarden moeten vertalen naar de tijd en maatschappij waarin ze leven. Dat deden ze 2000 jaar geleden en dat doen ze nu nog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het antwoord is dat we moreel besef niet toetsen aan een heilig boek, maar aan het verminderen van menselijk lijden.

ik wens echt dat er een "vind ik leuk" knopje hier was :)

ik wil maar bedoelen dat de christenen niet de bijbel volgen maar mespringen met de evolutie van de maatschappij, anders gezegd de seculiere maatschappij vormt het christendom en niet omgekeerd

Dat is een heel erg simpele opvatting van het christendom. Het christendom staat voor bepaalde kernwaarden die in elke tijd en maatschappij gelden. Neemt niet weg dat christenen die kernwaarden moeten vertalen naar de tijd en maatschappij waarin ze leven. Dat deden ze 2000 jaar geleden en dat doen ze nu nog.

je gebruikt nu gewoon andere zinnen om te zeggen wat ik al zei, ik hoop dat je dat beseft.. ?

er is geen enkele christelijke waarde die tegenover de seculiere maatschappij staat zo ja noem er mij aub eentje ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wens echt dat er een "vind ik leuk" knopje hier was :)

ik wil maar bedoelen dat de christenen niet de bijbel volgen maar mespringen met de evolutie van de maatschappij, anders gezegd de seculiere maatschappij vormt het christendom en niet omgekeerd

Dat is een heel erg simpele opvatting van het christendom. Het christendom staat voor bepaalde kernwaarden die in elke tijd en maatschappij gelden. Neemt niet weg dat christenen die kernwaarden moeten vertalen naar de tijd en maatschappij waarin ze leven. Dat deden ze 2000 jaar geleden en dat doen ze nu nog.

je gebruikt nu gewoon andere zinnen om te zeggen wat ik al zei, ik hoop dat je dat beseft.. ?

er is geen enkele christelijke waarde die tegenover de seculiere maatschappij staat zo ja noem er mij aub eentje ?

Welke seculiere kernwaarde die niet uit het christendom afkomstig kun jij opnoemen? Jij stelt iets namelijk en dan verwacht ik ook een onderbouwde reactie niet het simpele pingpong vraag en antwoordspelletje wat je nu speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een heel erg simpele opvatting van het christendom. Het christendom staat voor bepaalde kernwaarden die in elke tijd en maatschappij gelden. Neemt niet weg dat christenen die kernwaarden moeten vertalen naar de tijd en maatschappij waarin ze leven. Dat deden ze 2000 jaar geleden en dat doen ze nu nog.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het beeld van een christendom dat enkel appelleert aan externe factoren of zou moeten appelleren aan externe factoren, niet klopt. 'Het Christendom' als groep heeft altijd al een interne ontwikkeling gekend, waarin die kernwaarden steeds weer op nieuwe manieren geïnterpreteerd en in de praktijk gebracht werden en worden. Ook nu is de kerk nog volop in beweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke seculiere kernwaarde die niet uit het christendom afkomstig kun jij opnoemen?

Zelfontplooing.

Misschien speelt die waarde door hun nadruk op passiviteit en fatalisme geen rol bij de gereformeerden...
Zelfontplooing in de moderne zin van het woord (Een Nietzschesque geradicaliseerd Bildungsideaal), waar de ontplooing het hoogste is in het leven, ja. Maar zelfontplooing is ook prima te zien in het licht van het 'Woekeren met je talenten' zoals de 'passief-fatalistische' gereformeerden dat noemen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, als ik naar zelfontplooiing kijk kom ik dat door de hele kerkgeschiedenis heen tegen. Bijvoorbeeld, in de Moderne devotie nam dat een hele belangrijke plaats in. Terwijl dat een sterk verkloosterlijkte beweging binnen de Kerk was waar de navolging van Christus een van de belangrijkste thema's was. Hier was zelfontplooiing werken aan je persoonlijke geloof en dit tot bloei doen komen binnen de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euhm, ik wou dat ik de precieze bron kon noemen, maar in de bijbel of een boek over het christelijke geloof las ik eens dat je (vrij vertaald) zondigt als je niets met de talenten doet die God je gegeven heeft. Zelfontplooiing is naar mijn idee dus wel degelijk een christelijke waarde...

Onvoorwaardelijke (naasten)liefde is bij mijn weten de enige christelijke waarde die tegenover het secularisme staat. Iemand hierboven noemde al naastenliefde.

Sterker nog: voorwaarden worden steeds belangrijker in deze maatschappij en als je er niet aan kan voldoen, val je erbuiten.

Waar voelt een mens zich beter bij: bij een partner die van hem/haar houdt zoals hij/ze is, of een partner die iedere dag dreigt hem/haar te verlaten, tenzij ze spannend in bed blijft, gezellig blijft, er goed uit blijft zien, een betere baan vindt...? Daarom denk ik dat het geloof een betere manier is om duurzaam geluk in je leven te vinden dan leven zonder geloof. Het is een rustiger leven, en ja, een zinvoller. Want wat geeft zin aan je leven als je geen geloof hebt? Liefde en hoop? Je mist er dan toch nog eentje...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onvoorwaardelijke (naasten)liefde is bij mijn weten de enige christelijke waarde die tegenover het secularisme staat. Iemand hierboven noemde al naastenliefde.

Sterker nog: voorwaarden worden steeds belangrijker in deze maatschappij en als je er niet aan kan voldoen, val je erbuiten.

Sterker, (het denken over) de maatschappij is gebaseerd op elementaire zelfzucht van de mens. Eén van de basiswetten van de economie is dat de mens streeft naar maximale behoeftebevrediging. Als iedereen maar egoïstisch genoeg is dan werkt de samenleving/economie goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid