Spring naar bijdragen

Foto's maken in de kerk


Aanbevolen berichten

Onlangs las ik een boekje van een christelijk gereformeerde kerk. Hierin kwam ik het volgende tegen: 'Tijdens trouwdiensten mogen geen foto's gemaakt worden. Het wordt in strijd geacht met de waardigheid van het Wood van God en het huis van God'

Hebben jullie dit weleens eerder gehoord of gelezen? Of misschien is het in jullie eigen kerk ook zo? Wie heeft een idee van waarom dit zo is en waar dit op gebaseerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het in een gereformeerde kerk is vermoed ik dat dat te maken heeft met het tweede gebod 'Gij zult geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is, noch wat hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is,noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.'

Het hoe en waarom precies dat weet ik niet, aangezien ik zelf niet gereformeerd ben. Maar ik weet wel dat het tweede gebod in protestantse kringen vaak strenger wordt onderhouden dan in katholieke. Vandaar ook dat protestantse kerken een stuk saaier (soberder) zijn dan katholieke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmnee.. Ik weet het niet.. Ik weet wel dat bijvoorbeeld tijdens een doop bij een evangelische gemeente je bij sommige voorgangers ook geen foto's mag maken van het moment zelf, omdat dat dat zo'n heilig moment is.

Zijn hier een paar refo's die opheldering kunnen geven? Ik ben zelf alleen maar aan het speculeren nu...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er nog nooit van gehoord dat het niet zou mogen. Vind het eigenlijk ook best idioot.

Bij ons in de kerk mag je eigenlijk altijd wel foto's maken. Maakt niet uit of het een speciale dienst is of niet. Er wordt ook vaak gefilmd, bij een trouwerij of doopdienst of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij heeft dat er niet wat mee te maken. Het is gewoon het idee dat je in de kerk 'eerbied' toont. In dat soort kerken draag je meestal ook hoeden, rokken en fluister je heel zachtjes voor de aanvang van de dienst.

In b.v. de GKv praten mensen gewoon hardop, een kwestie van gewenning en traditie voornamelijk. Daarnaast, het belangrijkste aspect van trouwen in de kerk mis je op een foto. Namelijk God. Ik wil op mijn bruiloft ook niet dat er gefotografeerd wordt in de kerk. Vind dat persoonlijk ongepast.

Wel foto's maken van de kerk, maar niet tijdens de dienst, vlak daar voor o.i.d. Net als flitsen in een katholieke kerk vaak niet mag, gevraagd wordt om stil te zijn e.d.


Samengevoegd:

Wat heb ik er toch weer een goed gevoel voor:

refoweb

Vraag:

Mag je tijdens je bruiloft in de kerk fotograferen/filmen? Kun je dit op bijbelse gronden verbieden?

Antwoord:

Ik weet niet of er speciale Bijbelse gronden voor zijn, aangezien er nog geen camera's waren in die tijd, dacht ik. Wel kun je je afvragen of alle momenten -zeker zulke bijzondere- op de gevoelige plaat moeten worden vastgelegd. Bedenk ook daarbij wat het belangrijkste is. Dat je het moment zelf intens beleeft, of dat het er allemaal zo mooi opstaat voor de fotograaf? De dienst afspelen kun je het altijd. De dienst overdoen niet.

Wat betreft de trouwdienst gelden -mits ze ambtelijk zijn- dezelfde 'regels' en gewoonten van het huis, als de eredienst op zondag. Dus: geen foto's tussen votum en zegen.

Advies: laat de fotograaf vooraf foto's maken. Zelf ontvang ik het bruidspaar bij de ingang (of onder de toren). Paar foto's. Zo gebeurd. Steeds vaker wordt het binnenbrengen/-komen door familieleden gefilmd. Geen probleem. Maar als de predikant zijn stil kanselgebed gaat doen, is het voorbij. Dat voorkomt ook storende afleiding wanneer een fotograaf de beste hoek zoekt om zijn plaatje te maken.

Maak (als predikant) goede afspraken met het bruidspaar. En maak vooral goede afspraken met de fotograaf. Zo zijn onze manieren. Een 'betaalde' fotograaf wil nog wel eens aan een zekere klandizie doen...

Kortom: De Bijbel zwijgt hierover. De vraag is: Wat is eredienst?

en

refoweb

Wij zijn erg benieuwd hoe er gedacht word over...

Vraag:

Wij zijn erg benieuwd hoe er gedacht word over fotograferen in de kerk tijdens de trouwdienst. Kan dit gewoon als het onopvallend en niet storend gebeurt? Of is het oneerbiedig?

Antwoord:

Beste vragenstellers,

Het zal niet zomaar zijn dat jullie deze vragen stellen. Wellicht hebben jullie al uitgewerkte trouwplannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie deze vragen stellen in verband met een trouwdienst in de kring van familie en vrienden. Hoe dan ook precies, ik ben in ieder geval erg blij dat ook op de trouwdag er een dienst van Woord en gebed is. Natuurlijk kan ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“trouwen in de kerk?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â iets van een loze vorm zijn, een aardige dagvulling. Dat is echt zonde. Ik hoop dat het jullie innerlijke behoefte is om samen als man en vrouw voor Gods aangezicht te komen en jullie afhankelijkheid en aanhankelijk te belijden. Een betere start dan samen in Gods huis is er niet.

Nu die foto?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s. Laat ik helder zijn. Hier is niet zomaar één antwoord op te geven. Er wordt ook heel verschillend over gedacht. Dit behoort tot de categorie zaken die niet zomaar direct uit de Bijbel zijn af te leiden. Zelf ben ik erg terughoudend: een foto bij aankomst bij de kerk (ik wacht -in toga- de stellen altijd op bij de ingang). Verder heb ik er geen moeite mee als er een foto wordt gemaakt bij het binnenkomen van het bruidspaar in de kerk, maar zodra de dienst begint, heb ik liever geen fotograaf meer die rondloopt. Dit inderdaad vanwege de eerbied en de rust. Natuurlijk zijn er soms technisch mogelijkheden om vanaf een galerij met een grote lens etc toch wat foto?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s te maken. Wat is de winst? De aanwezigheid van God is niet af te beelden en groepsfoto?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™s zijn al gemaakt/of worden nog gemaakt!

Wel heb ik na de dienst nog wel eens enkele foto?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢s (eventueel met ouders) in het kerkgebouw gemaakt! Zeker als dit een gebouw is waar bijvoorbeeld ook je ouders/grootouders zijn gedoopt, getrouwd etc, kan dit een emotionele waarde hebben.

Zoals al gezegd: er is niet één antwoord op deze vraag. Laat een dienst in ieder geval waardig zijn en niet onnodig verstoort worden.

Mochten jullie deze vraag stellen in verband met een aankomend huwelijk: een goede, gezegende dag toegewenst! Ga met de HEERE.

Katwijk aan Zee,

Ds. E. K. Foppen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit in de CGK, maar ik moet zeggen dat ik deze regel niet ken. Ik kan me wel voorstellen waar die regel vandaan komt: het is niet heel erg relaxed als er tijdens de dienst telkens iemand (en bij multiculti bruiloften: iedereen) met een fototoestel door de kerk rent.

Volgens mij staat het los van het 2e gebod, maar komt het voort uit eerbied, rust, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er wel begrip voor dat er kerken zijn die er niet op staan te wachten dat de aanwezigen foto's lopen te maken. Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die het oneerbiedig vinden.

Zelf heb ik er overigens geen bezwaar tegen. Ik kan me prima voorstellen dat mensen het fijn vinden als er foto's zijn van bijzondere momenten (Doop of trouwen bijvoorbeeld) of misschien wel mooie foto's voor op de website van je kerk, of voor een afscheidsboek/jubileumboek voor de voorganger/dominee/pastoor. Ik vind het wel wat anders als mensen de hele kerkdienst meemaken door de lens van hun fototoestel en hun medekerkgangers lopen te storen met constant geflits of gewoon doordat iemand de hele tijd bezig is met van alles en nog wat behalve de liturgie. Zeker niet als je niet de professionele fotograaf bent die het bruidspaar ingehuurd heeft voor het trouwalbum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een goede fotograaf hebt beheerst hij ook de kunst van onopvallend foto's maken. Als ik ga trouwen vind ik dat een grote pré. In de kerk is het ronduit oneerbiedig om de hele tijd heen en weer te rennen en de te flitsen maar het is ook gewoon super irritant. Toen mijn broertje overleed hadden we een fotograaf ingehuurd die heeft de hele afscheidsdienst gefotografeerd, zonder flits en ik heb nauwelijks doorgehad dat hij er was. Als je het zó kan denk ik dat er in de kerk ook geen bezwaren zouden moeten zijn..

Maarja, verder kan ik wel in de bezwaren van die gereformeerde kerken komen hoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hebben jullie dit weleens eerder gehoord of gelezen? Of misschien is het in jullie eigen kerk ook zo? Wie heeft een idee van waarom dit zo is en waar dit op gebaseerd is.

Bij mijn ouders (Gereformeerde Bond) is dit ook zo. Mijn vader is fotograaf en videograaf en komt de gekste dingen tegen op dit gebied, als hij huwelijken moet vastleggen. Bijvoorbeeld: wel foto's maar niet lopen met de camera, wel filmen maar alleen vanaf het orgel, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de katholieke Kerk zijn er geen voorgeschreven regels over fotograferen en filmen. Wel zijn er in verschillende parochies wensen/richtlijnen waaraan fotografen en filmers zich moeten houden. Eentje daarvan is, dat men zich niet met de apparatuur op het priesterkoor begeeft (de ruimte waar altaar en ambo staan). Het gebruik van een flitser is ook niet op elk moment gepast. Om te voorkomen dat bij bijv. een viering van de eerste H. Communie een horde fotografen staat te fotografen, wordt daarvoor meestal een beroepsfotograaf gevraagd en is het niet de bedoeling dat er daarnaast nog door anderen gefotografeerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft inderdaad te maken met de gewenste eerbied in de kerkdienst. Bij ons trouwen werd het aan de dominee overgelaten of er wel of niet gefotografeerd, geflitst etc.mocht worden maar onder het bidden moest iedereen dus ook de fotograaf blijven zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben semiproffotograaf en heb al best een paar kerkelijke huwelijken gedaan, ook doop- en kinderopdrachtdiensten. Bij huwelijken vind ik het wel fijn om vantevoren even contact te hebben met de dominee en dat vinden ze zelf ook wel fijn. Ik heb gelukkig inmiddels de vaardigheid ontwikkeld om redelijk 'onzichtbaar' te opereren. Best wel knap voor iemand van 1,93 lang....

W.b. doop/k.o.d. is er bij mijn in de kerk wel aangegeven om niet tijdens de gebeden te fotograferen en voor de rest probeer ik zo min mogelijk op te vallen. In grote gemeentes heeft het ook een ordefunctie, een goede fotograaf zorgt ervoor dat familie en vrienden niet te pas en te onpas heen en weer lopen en foto's maken. Toch zie ik regelmatig foto's en fimpjes voorbij komen. Het is over het algemeen niet goed gesteld met het respecteren van het portretrecht op zijn zachtst gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben semiproffotograaf en heb al best een paar kerkelijke huwelijken gedaan, ook doop- en kinderopdrachtdiensten. Bij huwelijken vind ik het wel fijn om vantevoren even contact te hebben met de dominee en dat vinden ze zelf ook wel fijn. Ik heb gelukkig inmiddels de vaardigheid ontwikkeld om redelijk 'onzichtbaar' te opereren. Best wel knap voor iemand van 1,93 lang....

W.b. doop/k.o.d. is er bij mijn in de kerk wel aangegeven om niet tijdens de gebeden te fotograferen en voor de rest probeer ik zo min mogelijk op te vallen. In grote gemeentes heeft het ook een ordefunctie, een goede fotograaf zorgt ervoor dat familie en vrienden niet te pas en te onpas heen en weer lopen en foto's maken. Toch zie ik regelmatig foto's en fimpjes voorbij komen. Het is over het algemeen niet goed gesteld met het respecteren van het portretrecht op zijn zachtst gezegd.

Portretrecht heeft daar geen zak mee te maken, tenzij al die lustige fotograafjes ze gaan publiceren (voor commerciële doeleinden).
Link naar bericht
Deel via andere websites
Portretrecht heeft daar geen zak mee te maken, tenzij al die lustige fotograafjes ze gaan publiceren (voor commerciële doeleinden).

Of tenzij het op enige wijze aantoonbaar belastend voor jou is, meen ik.

Daar heb je gelijk in, dus wanneer de lustige fotograafjes je in de kerk op je eigen bruiloft betrappen op overspel...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik mocht laatst in een dienst ook niet fotograferen, wel vooral met de dominee op de foto. Bij een ander huwelijk mocht ik bij de binnenkomst, eerste lied, jawoord en zegen een foto maken, voor de rest niet om de dienst niet te veel te storen. Dat vind ik zelf wel een goede regeling. Veel mensen vinden toch het zegen moment mooi en belangrijk om op de foto te hebben. Maar ik snap de bezwaren ook echt wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Portretrecht heeft daar geen zak mee te maken, tenzij al die lustige fotograafjes ze gaan publiceren (voor commerciële doeleinden).

Elke foto van een persoon die zonder toestemming van die persoon gepubliceerd wordt, is een schending van het portretrecht, commercieel of niet. Geldt ook voor groepsfoto's trouwens. De enige uitzondering is een straatbeeld waarin mensen herkenbaar zijn, maar duidelijk niet het onderwerp van een foto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In opdracht gemaakte foto's:

#

Artikel 19

1.Als inbreuk op het auteursrecht op een portret wordt niet beschouwd de verveelvoudiging daarvan door, of ten behoeve van, den geportretteerde of, na diens overlijden, zijne nabestaanden.

*

2.Bevat eene zelfde afbeelding het portret van twee of meer personen, dan staat die verveelvoudiging aan ieder hunner ten aanzien van andere portretten dan zijn eigen slechts vrij met toestemming van die andere personen of, gedurende tien jaren na hun overlijden, van hunne nabestaanden.

*

3.Ten aanzien van een fotografisch portret wordt mede niet als inbreuk op het auteursrecht beschouwd het openbaar maken daarvan in een nieuwsblad of tijdschrift door of met toestemming van een der personen, in het eerste lid genoemd, mits daarbij de naam des makers, voor zoover deze op of bij het portret is aangeduid, vermeld wordt.

*

4.Dit artikel is slechts van toepassing ten aanzien van portretten, welke vervaardigd zijn ingevolge eene opdracht, door of vanwege de geportretteerde personen, of te hunnen behoeve aan den maker gegeven.

Zonder opdracht:

#

Artikel 21

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

Daar staat niet in dat elke foto die gepubliceerd wordt een schending is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elke foto van een persoon die zonder toestemming van die persoon gepubliceerd wordt, is een schending van het portretrecht, commercieel of niet. Geldt ook voor groepsfoto's trouwens. De enige uitzondering is een straatbeeld waarin mensen herkenbaar zijn, maar duidelijk niet het onderwerp van een foto.

Onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar staat niet in dat elke foto die gepubliceerd wordt een schending is.

Nee, net niet, maar het komt er wel in de buurt. Maar dan nog, wie dan ook een foto van jou publiceert zonder toestemming kun je dringend verzoeken de foto te verwijderen als het je niet aanstaat. En boos aankijken omdat hij of zij dat gedaan heeft ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid