Spring naar bijdragen

DUNE fantopic


Aanbevolen berichten

Het topic voor alle fans van het DUNE-universum. Bespreek hier de genialiteit van Frank Herbert, de verschillende facetten van zijn universum, je favoriete personages en nog veel meer!

Zoals bij alle literatuur (jazeker!) heeft DUNE ook (vele) diepere lagen. Dit topic is dan ook bedoeld om die diepere lagen te verkennen.

Twee opmerkingen:

1) BEVAT SPOILERS!! Als je nog nieuw bent in het DUNE universum of de boeken wilt lezen is het niet aan te raden dit topic door te nemen.

2) Verwijzingen naar de boeken van Brian Herbert en Kevin Anderson zullen soms noodzakelijk zijn, maar dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. smile.gif

Welnu, brandt los!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb recent 1 tot 4 gelezen maar ben gestagneerd tijdens het lezen van 5. Ben nog wel van plan dat af te maken. Vind het een hele fascinerende serie.

Goed topic om te openen, wist niet dat er animo voor zou zijn. Zal hier nog wel vaker te vinden zijn.


Samengevoegd:

Quote:

De Dune serie van Frank Herbert is toch wel één van mijn favoriete fictie serie.
yes.gif

Alleen zie je de grote boze protagonist helaas als antagonist. Vraag me dan wel af hoe jij de Duin serie hebt beleeft en wat jij als diens kernpunten van maatschappijkritiek ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De boeken staan nog op mijn todo-lijstje, maar de verfilming vond ik alvast wel goed. Prachtige muziek ook, haha.

Benieuwd naar de diepere lagen, want die miste ik in de verfilming wel. Niet alles was me duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DUNE EN RELIGIE

Als christen is religie toch iets waar je op let als lezer. Herbert gaat op verschillende manieren met religie om:

Spoiler:

1) Met humor. In deel I worden reeds de 'Buddislam' en 'Orange Catholicism' geïntroduceerd. De suggestie is dat de Islam op een bepaald moment is samengegaan met het boeddhisme. Dat niet alleen, er zijn 'Zensunni's' en 'Zenshiieten' (waarbij de verschillen niet heel duidelijk zijn). Er wordt gesuggereerd dat 'de derde profeet' (na Mohammed) gestuurd zou zijn door zijn vrouw Naisha.

2) Als samenbindend element. In één van zijn bijlagen bespreekt Herbert de vorming van de Oranje Katholieke Bijbel, waarin ook geboden zijn opgenomen als 'u zult geen machine maken gelijk de menselijke geest'. Een product van de Butlerse jihad dus.

3) Als politiek element. O.a. de Bene Gesserit gebruiken hun 'Missionaria Protectiva' om een veilige haven te creëren voor verdwaalde zusters. Op ook DUNE is dit het geval maar merkt Jessica dat dit is aangepast, ingepast in de Fremen-cultuur. Religie wordt hier gebruikt als machtsmiddel.

4) Als gevaar. Door deel I heen ziet Paul een verschrikkelijk visioen voor zich, van een religieus geïnspireerde jihad door het bekende heelal. Dit element zien we ook terug in de fanatici die St. Alia volgen (de zgn. 'vissprekers'). Ook de Honorary Matres maken gebruik van religie.

Meest treffend vond ik misschien nog wel het onveranderde jodendom zoals dat in deel VI opgevoerd wordt, met Suzanna en de rabbi. Twintigduizend jaar na 'nu' en niet veranderd... (ik dacht eerst even dat de Fremen nakomelingen van de joden waren).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spoiler:

Mooie thema's vind ik bijvoorbeeld hoe ervaringen uit het verleden de mensheid in een soort van reactionair fanatisme tegen computers stort, waarna vervolgens men eigenlijk vrij hypocriet ermee omspring en door de verloop van tijd de paranoïde houding vergeten wordt. Jammer dat hij nooit een deel 7 heeft kunnen maken. Het lijkt me iets wat vervolgens de (bijna) ondergang van de mensen kan betekenen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het wel handig is als je wat gelezen hebt voordat je erover mee kan praten. En ik heb al aardige gesprekken gevoerd waarin ik behoorlijk wat spoilers heb aangehoord maar met Duin heb ik dat totaal niet als hinderend ervaren. Ik denk dat dit zwartmaken de discussie en het nut van dit topic niet bevordert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boeiend topic. Een geweldige serie. Ik heb alle boeken gelezen maar dat was meer dan 15 jaar geleden. Ik zat er toen zo diep in dat ik een beetje het gevoel had dat ik in twee werelden leefde.

Eerlijk gezegd heb ik de details inmiddels niet meer helemaal paraat knipoog_dicht.gif

Maar ik zal met interesse meelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de serie drie keer gelezen en beschouw mezelf als fan. Ik moet wel zeggen dat ik het een en het ander me meer ging tegenstaan toen ik het voor de derde keer las. Als je een schilderij genoeg bekijkt ga je op een gegeven moment ook de barstjes en slechte afwerking zien hier en daar. Voor mij is God-Emperor of Dune nog steeds het meest indrukwekkende deel van de serie.


Samengevoegd:

Quote:

Spoiler:
Mooie thema's vind ik bijvoorbeeld hoe ervaringen uit het verleden de mensheid in een soort van reactionair fanatisme tegen computers stort, waarna vervolgens men eigenlijk vrij hypocriet ermee omspring en door de verloop van tijd de paranoïde houding vergeten wordt. Jammer dat hij nooit een deel 7 heeft kunnen maken. Het lijkt me iets wat vervolgens de (bijna) ondergang van de mensen kan betekenen.

Het interessante is vooral dat het niet duidelijk wordt wat er nu is gebeurd. De naam Butlerian Jihad wordt gedurende de hele serie eigenlijk niet verder verklaard en het verloop van die jihad is geheel in schaduwen gehuld. Het lijkt vooral iets met de mens zelf te maken te hebben gezien het primaire gebod van de Oranje-Katholieke Bijbel: Thou shalt not disfigure the soul.

Die hele mysterieuze waas die rond die allesbepalende gebeurtenis in de menselijke geschiedenis hangt fascineert me nog het meest. De God-Emperor weet natuurlijk precies wat er toen gebeurd is maar praat er ook alleen over in vage toespelingen. Het lijkt erop dat het iets is dat vergeten moet worden. Het is overigens interessant dat de God-Emperor zelf helemaal niet zo bang lijkt te zijn voor Kunstmatige Intelligentie en er zelfs een beetje mee flirt door de machines die hij laat maken ter compensatie van de fysieke beperkingen waar hij onder lijdt.

Daarom vraag ik me af hoe Frank Herbert dit kon laten doorwerken in zijn eventuele zevende boek. Dan zou er wellicht ook iets van die waas opgeheven moeten worden en dat had denk ik enkel in een anticlimax kunnen resulteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste is dan ook wat gebeurd in de boeken van zoon Brian. Vooral in de serie 'Legends of Dune' wordt eigenlijk de hele Butlerse jihad uitgebreid beschreven.

Ik denk dat Herbert sr. de gegevens die zoonlief gebruikt heeft, zeker ergens op papier had staan, in aantekeningen. Ik vind het zelf ook erg mooi hoe hij eigenlijk een web van mysterie weeft rond wat er nou precies gebeurd is, en dat het voor de mensen zelf ook vooral legenden zijn. Het één opgeblazen, het andere vergeten.

Achteraf bezien doet het daadwerkelijk te weten komen van de gebeurtenissen in de Butlerse jihad alleen maar af aan het mysterie... not_happy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Frank Herbert zal zeker in wel een paar ideeën gehad hebben over hoe het een en het ander eruit ziet. En bovendien zal hij vast wel eens onder het genot van een borrel met zijn zoon over dit onderwerp hebben zitten speculeren.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat die prequels voor een groot deel toch het product van Brian Herbert zelf zijn. En al zit er origineel materiaal bij dan wordt dat nergens duidelijk gemaakt en sowieso in een context geplaatst waardoor het zijn originele betekenis verliest. De brede ontwikkeling die Frank Herbert had (kennis van filosofie en religie, met name de Islam, etc.) ontbreekt volledig en lijkt vervangen door een hitsig action-hero sfeertje. Die prequels en alles wat er verder nog bijhangt hadden nooit geschreven mogen worden.

Christopher Tolkien is voor mij een voorbeeld van iemand die zorgvuldig is omgegaan met de nalatenschap van zijn vader. Brian Herbert is voor mij een voorbeeld van iemand die dat niet heeft gedaan. Meer woorden wil ik er niet aan verspillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k., dan klopt het waarschijnlijk. Die games vond ik destijds (heel lang geleden) erg wreed/vet. De strategygame was heel cool (volgens mij een soort voorloper van Red Alert), de adventure was een 'feel-good adventure' waardoor ik er meer over wilde weten. Daardoor was ik ook meer geïnteresseerd in de film(s). Kwamen daar geen reuzewormen in voor die uit het woestijnzand opdoken om mensen te verschalken? Die wormen kwamen ook in de 'adventure'-game voor. 'Dune, the land of sand'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

The adventure-game is de eerstee Dune-game en is in grote lijnen op het boek is gebaseerd (al loopt het verhaal wel anders in de game). In de game moet je proberen om de leiders van de locale sietches (grotten waarin Fremen leven) overhalen om jouw kant te kiezen. Als dat lukt kun je ze inzetten als oogsters, ecologen of militairen. Uiteindelijk moet je door je invloedssfeer te vergroten en door een leger op te richten genoeg macht opbouwen om de Harkonnens, je tegenstanders, te overwinnen en de hele planeet in handen te krijgen. Tegelijkertijd moet je zorgen dat je genoeg spice oogst om je verplichte belasting aan de Keizer te betalen om te voorkomen dat hij je uit de weg ruimt. Ondertussen ontmoet je allerlei karakters waar je een band mee krijgt en die je ook kunt vragen om met je mee te reizen. Hoewel het een nogal primitieve game is vind ik hem nog steeds erg sterk.

Dune II is de eerste RTS-game van Westwood en volgens velen de daadwerkelijke grondlegger van het RTS-genre.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dune II heb ik vroeger wel gespeeld. Is in het RTS genre echt een enorm belangrijke game geweest. Ik heb het spel vroeger enorm veel gespeeld. Qua verhaal heeft het eigenlijk erg weinig met de boeken te maken.

Er is ook een film van Dune idd, met oa. Sting er in. knipoog_dicht.gif En verder twee miniseries. Van de eerste serie herinner ik me dat ik hem enorm storend vond dat ze bluescreens gebruiken voor woestijnshots. Ik ergerde me iig enorm aan die serie. De tweede serie (die over het tweede en derde boek gaan) vond ik geloof ik nog best oké.

Ik vraag me trouwens af of Dune überhaupt wel geschikt is voor verfilming. Ik denk dat het verhaal teveel leunt op de dialogen, intreges en plots ipv spannende hollywood special sci-fi effects.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dune II heb ik vroeger wel gespeeld. Is in het RTS genre echt een enorm belangrijke game geweest. Ik heb het spel vroeger enorm veel gespeeld. Qua verhaal heeft het eigenlijk erg weinig met de boeken te maken.

Er is ook een film van Dune idd, met oa. Sting er in.
knipoog_dicht.gif
En verder twee miniseries. Van de eerste serie herinner ik me dat ik hem enorm storend vond dat ze bluescreens gebruiken voor woestijnshots. Ik ergerde me iig enorm aan die serie. De tweede serie (die over het tweede en derde boek gaan) vond ik geloof ik nog best oké.

Ik vraag me trouwens af of Dune überhaupt wel geschikt is voor verfilming. Ik denk dat het verhaal teveel leunt op de dialogen, intreges en plots ipv spannende hollywood special sci-fi effects.

Mwah, volgens mij is het enige echt onverfilmbare aspect van het eerste boek (die goed verfilmbaar is, itt. tot GEoD) 'the voice'. Die zie je zowel in de film (die ik thuis heb liggen, maar nooit heb afgekeken) als in de serie vreselijk verkracht worden. Het eerste boek behandelt zaken als ecologie en macht, maar heeft een redelijk vlot verhaal met een duidelijk einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid