Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hangt maar net af van wat je onder 'christelijke fora' verstaat.

Ik zou iig het zwaartepunt van de discussie noemen. Een christelijk forum dat voor 99% over breien en punniken gaat is een beetje vreemd. knipoog_dicht.gif Ik denk verder dat een christelijk forum zich ook 'christenen' als de primaire doelgroep heeft.

Voor de rest hangt het af van je invulling van die term.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou dit in feedback zetten, maar dat is een ander verhaalpuh2.gif

Wat ik eronder versta is dat er ruimte is om je te uiten als christen en met elkaar kunt discussiëren over alles wat je bezighoudt, dat kunnen geloofszaken zijn, daar is het geloofs-forum zijn, maar net zo goed over hobbby´s en nieuws, maar allereerst is een christelijk forum een plek waar je in geloof kan delen, en daar soms ook hoop en troost kun uitputten smile.gif

Oh en ik ben een zoekend iemand, ik vind het vooral prettig om hier af en toe eens langs te komen omdat de forummers over het algemeen ook een gezellige groep is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarin moet christelijke fora zich onderscheiden van andere fora?

Ik vind het een bijzondere vraag. Waarom zou een christelijk forum zich moeten onderscheiden van andere fora?

Een christelijk forum onderscheidt zich simpelweg meestal omdat het georganiseerd is door christenen. Iedereen is welkom, maar in tegenstelling tot sommige andere fora, is niet 'alles' mogelijk. Er wordt respect gevraagd voor elkaar religieuze traditie, en er zijn soms restricties aan de discussies, zoals bijv. het subforum 'Geloof Algemeen' dat binnen de kaders van het Apostolicum blijft.

Andere fora hebben natuurlijk weer andere regels en restricties. Ik vraag me af of er een verschil in waarde is of zou moeten zijn. Vind jij van wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind het een bijzondere vraag. Waarom zou een christelijk forum zich moeten onderscheiden van andere fora?

Een christelijk forum onderscheidt zich simpelweg meestal omdat het georganiseerd is door christenen. Iedereen is welkom, maar in tegenstelling tot sommige andere fora, is niet 'alles' mogelijk. Er wordt respect gevraagd voor elkaar religieuze traditie, en er zijn soms restricties aan de discussies, zoals bijv. het subforum 'Geloof Algemeen' dat binnen de kaders van het Apostolicum blijft.

Andere fora hebben natuurlijk weer andere regels en restricties. Ik vraag me af of er een verschil in waarde is of zou moeten zijn. Vind jij van wel?

Daar christenen 'vreemdelingen op aarde' zijn, zou dat ook op christelijke fora te merken moeten zijn, nietwaar?

Wat voor de wereld van waarde is is voor een christen ondergeschikt aan de eeuwigheidswaarde die deze in God heeft.

Persoonlijk vind ik dat een chr. forum God centraal moet stellen; dat het een forum is tot Zijn eer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hangt er natuurlijk van af wat er gebreid wordt.

smile.gif

Quote:

Daar christenen 'vreemdelingen op aarde' zijn, zou dat ook op christelijke fora te merken moeten zijn, nietwaar?

Wat voor de wereld van waarde is is voor een christen ondergeschikt aan de eeuwigheidswaarde die deze in God heeft.

Persoonlijk vind ik dat een chr. forum God centraal moet stellen; dat het een forum is tot Zijn eer.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

Voor mij is dit inderdaad in de eerste plaats een soort van gelegenheid om je gedachten over je geloof te vertellen. Ikzelf ben een zeer verlegen persoon, ik durf niet echt over mijn geloof/gedachten/twijfels praten met mensen die ik ken, uit vrees om raar te worden bevonden. Wat denkt die nu weer?

Daarom dat ik lid van dit forum ben geworden, omdat ik zo erover kan vertellen én ook kan zien met wat voor dingen anderen bezig zitten..

Buiten het feit dat hier christenen zitten, kunnen hier ook perfect ongelovigen/anders-gelovigen zitten. Ik denk dat je steeds open moet staan voor andermans ideën/gedachten, met natuurlijk wel respect voor elkaar. Het is altijd fijn om de mening van een anders-gelovige te weten, voor mij persoonlijk toch

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit topic roept ook het volgende bij me op..

Als ook niet-christenen welkom zijn, waar ligt dan de grens, daar je als het goed is een christelijk uitgangspunt hebt..

Wij hebben op Credible daarvoor de Help aangemaakt, daarin hebben we als Credible een definitie opgenomen wat wij ten minste als Christelijk beschouwen. Ga je hier tegenin, dan ben je voor Credible niet christelijk. Dat klinkt hard, maar het geeft wel aan vanuit welk oogpunt er op Credible gewerkt wordt, namelijk vanuit Nicea-Constantinopel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn twee vormen van christelijk-zijn als het om media gaat. Je kunt als medium christelijk zijn in die zin dat je medium over het christendom gaat. Maar je kunt ook christelijk zijn in die zin dat je deelnemers christelijk zijn en vanuit christelijke normen en waarden over hun hobby's of werkzaamheden schrijven of spreken. Niet alles wat christelijk is hoeft immers over het christelijk geloof zelf te gaan.

Een christelijk forum in de eerste categorie bevat discussies en gesprekken over allerlei geloofszaken, net zoals dit forum. Men spreekt er dus over de Schrift, de Kerk, het leven als christen, allerlei (persoonlijke) problemen, maar men kan er ook gebeden neerzetten of lofprijzingen. Een forum kan ook geheel gewijd zijn aan lofprijzing of getuigenissen. Als andersgelovigen welkom zijn (en dat kan zo'n forum verbieden als men zonder apogoletische kwesties uitsluitend dieper op geloofszaken en of persoonlijke ervaringen wil ingaan), dan kunnen zij vaak wel meediscussiëren, maar zonder het christelijk geloof te minachten of direct aan te vallen. Op dit forum is echter zelfs daarvoor al iets meer ruimte, namelijk in Levensbeschouwing.

Een christelijk forum in de tweede categorie kan over van alles gaan, van diepzeeduiken tot puzzelen, maar men neemt er de christelijke normen en waarden in acht. God en het christendom worden er niet bespot, andere denkwijzen beter ook niet, er wordt niet gevloekt, men gaat beleefd en hoffelijk met elkaar om en men kan (maar hoeft niet!) vrijuit over geloofszaken praten indien men zou willen. Op dit forum is daarvoor ook meer ruimte in Pauze en in Wat speelt er?. Als andersgelovigen welkom zijn (en dat kan zo'n forum verbieden als men "onder elkaar" wil blijven), dan kunnen zij gewoon volledig aan het forum deelnemen, zolang zij zich maar aan die normen en waarden houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn twee vormen van christelijk-zijn als het om media gaat. Je kunt als medium christelijk zijn in die zin dat je medium over het christendom gaat. Maar je kunt ook christelijk zijn in die zin dat je deelnemers christelijk zijn en vanuit christelijke normen en waarden over hun hobby's of werkzaamheden schrijven of spreken. Niet alles wat christelijk is hoeft immers over het christelijk geloof zelf te gaan.

Een christelijk forum in de eerste categorie bevat discussies en gesprekken over allerlei geloofszaken, net zoals dit forum. Men spreekt er dus over de Schrift, de Kerk, het leven als christen, allerlei (persoonlijke) problemen, maar men kan er ook gebeden neerzetten of lofprijzingen. Een forum kan ook geheel gewijd zijn aan lofprijzing of getuigenissen. Als andersgelovigen welkom zijn (en dat kan zo'n forum verbieden als men zonder apogoletische kwesties uitsluitend dieper op geloofszaken en of persoonlijke ervaringen wil ingaan), dan kunnen zij vaak wel meediscussiëren, maar zonder het christelijk geloof te minachten of direct aan te vallen. Op dit forum is echter zelfs daarvoor al iets meer ruimte, namelijk in Levensbeschouwing.

Een christelijk forum in de tweede categorie kan over van alles gaan, van diepzeeduiken tot puzzelen, maar men neemt er de christelijke normen en waarden in acht. God en het christendom worden er niet bespot, andere denkwijzen beter ook niet, er wordt niet gevloekt, men gaat beleefd en hoffelijk met elkaar om en men kan (maar hoeft niet!) vrijuit over geloofszaken praten indien men zou willen. Op dit forum is daarvoor ook meer ruimte in Pauze en in Wat speelt er?. Als andersgelovigen welkom zijn (en dat kan zo'n forum verbieden als men "onder elkaar" wil blijven), dan kunnen zij gewoon volledig aan het forum deelnemen, zolang zij zich maar aan die normen en waarden houden.

Dat zeg ik Credible!

:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid