Spring naar bijdragen

Beamer in de kerk?  

52 leden hebben gestemd

  1. 1. Beamer in de kerk?

    • Voor
      37
    • Tegen
      7
    • geen mening
      7
    • Anders, namelijk...
      2


Aanbevolen berichten

Ik heb vernomen dat predikanten dit inmiddels wordt afgeleerd, omdat iedereen daarmee voornamelijk zit te wachten wanneer het volgende punt nou komt ;)

Er is niks mis met een enumeratio en dit heeft absoluut zijn (bewezen) voordelen voor bijvoorbeeld de retentie van informatie, maar het kan echt bespottelijk zijn, die drie punten. Er kleven voor- en nadelen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Wij hebben in de gemeente ook een beamer. Ik ben wel degelijk voor. Ik vind het juist heerlijk om de liederen van het scherm af te kunnen lezen.

En ik kan vaak me hoofd beter bij een preek houden met ondersteuning van de Bijbelteksten en plaatjes dan een preek zonder.

En het scheelt natuurlijk elke week een Bijbel, liedboek enzo mee te nemen. Bijbel neem ik altijd mee want die staat op de telefoon:p Dat is ook ideaal trouwens

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat het niet zozeer de keuze is tussen 'beamer of bijbel' (klinkt wel episch...). Een beamer kan handig zijn wanneer mensen niet over een Bijbel beschikken. En daarnaast natuurlijk voor de liturgie. Gebruik van een beamer kan wel leiden tot gemakzucht, zo van: 'oh, is er een beamer? Dan hoef ik m'n Bijbel ook niet mee'. Ligt dat dan aan de beamer? Dat er een beamer is houdt mij niet tegen mijn Bijbel mee te nemen, en dat zal ik blijven doen. Het gaat dan meer om je houding dan om de technische mogelijkheden.

Ik kom zelden in vrijgemaakte diensten en waar ik kom zitten dus nog wel het eea. onbekeerden en mensen bij wie de heiliging nog niet echt opgeschoten is en heb dus weinig fiductie in de houding van de meeste kerkgangers. De ouderen (die het gewoon zijn) zullen echt nog wel hun bijbel meenemen, maar jongeren die opgroeien met een beamer zullen veel minder snel een Bijbel meenemen omdat dat makkelijker is en niet nodig. Dat is niet de schuld van, maar wordt wel veroorzaakt door de beamer.

En zeker omdat we al grote moeite hebben met geloofsoverdracht denk ik niet dat we hier te makkelijk overheen moeten stappen. Mijn voorkeur heeft het dus zeker niet om een beamer voor bijbelteksten te gebruiken.

En voor die 150 psalmen en enige gezangen is die evenmin nodig :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als we moeten kiezen tussen Bijbel en beamer dan roep ik in het kader van deze discussie 'beamer'. Las laatst ergens dat de Bijbel inmiddels bijna de status van afgod heeft bereikt. We noemen de Bijbel het Woord van God, maar dat was Jezus zelf toch? En als je kijkt naar hoe sommige gemeenten vasthouden aan de SV 1637.... Ik geloof absoluut dat de Bijbel leidend is, maar dat God zelf toch echt veel breder en groter dan de Bijbel is.

Sola Scriptura?

Enfin, wat je zegt is op z'n best natuurlijk een argument tégen de manier waarop er met de Schrift wordt omgegaan en niet vóór een beamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kom zelden in vrijgemaakte diensten en waar ik kom zitten dus nog wel het eea. onbekeerden en mensen bij wie de heiliging nog niet echt opgeschoten is en heb dus weinig fiductie in de houding van de meeste kerkgangers.

Waarsch. deel ik je opvatting over 'onbekeerden' niet, als ik het goed lees. Kerkgangers heb je inderdaad in allerlei soorten. Maar ben jij dan voor een (gedeeltelijke) forcering van het geloofsleven?

De ouderen (die het gewoon zijn) zullen echt nog wel hun bijbel meenemen, maar jongeren die opgroeien met een beamer zullen veel minder snel een Bijbel meenemen omdat dat makkelijker is en niet nodig. Dat is niet de schuld van, maar wordt wel veroorzaakt door de beamer.

Het kan leiden tot laksheid inderdaad. Vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Afgelopen zondag zat ik met vier mensen op de eerste rij, waarvan drie met een Bijbel. Allemaal studenten (ook een soort jongeren).

En zeker omdat we al grote moeite hebben met geloofsoverdracht denk ik niet dat we hier te makkelijk overheen moeten stappen. Mijn voorkeur heeft het dus zeker niet om een beamer voor bijbelteksten te gebruiken.

OK.

En voor die 150 psalmen en enige gezangen is die evenmin nodig :E

Lang geleden dat je dan in de GK(v) geweest bent... tegenwoordig hebben we naast de Psalmen een stuk of 180 gezangen en 400 liederen uit het LvK. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem zelf nooit de bijbel mee, maar dat komt niet door de beamer. Voor de beamer er was nam ik hem al enige tijd niet meer mee. Aan de opvoeding zal het niet gelegen hebben, want mijn ouders nemen hem mee en ik had des tijds zelf een kleine NBG51 zakbijbel gekregen (was voor het nbv tijdperk). Een hoop in mijn kerk nemen de bijbel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem zelf nooit de bijbel mee, maar dat komt niet door de beamer. Voor de beamer er was nam ik hem al enige tijd niet meer mee. Aan de opvoeding zal het niet gelegen hebben, want mijn ouders nemen hem mee en ik had des tijds zelf een kleine NBG51 zakbijbel gekregen (was voor het nbv tijdperk). Een hoop in mijn kerk nemen de bijbel mee.

En waarom neem je de Bijbel dan niet meer mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem zelf nooit de bijbel mee, maar dat komt niet door de beamer. Voor de beamer er was nam ik hem al enige tijd niet meer mee. Aan de opvoeding zal het niet gelegen hebben, want mijn ouders nemen hem mee en ik had des tijds zelf een kleine NBG51 zakbijbel gekregen (was voor het nbv tijdperk). Een hoop in mijn kerk nemen de bijbel mee.

En waarom neem je de Bijbel dan niet meer mee?

Een bijbel meebrengen heeft voor mij niet echt veel meerwaarde omdat de predikant de teksten voorleest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik trouwens als een groot voordeel zie van een muziekbundel (of zo'n papiertje met de liturgie en liederen) boven een beamer is dat er dan noten op kunnen staan. Dat helpt me enorm als ik de liederen niet goed ken. Nu, in mijn kerk maakt dat punt niet echt uit want de standaard uitvoering in de bundel van mijn kerk heeft geen noten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom kunnen er geen noten op de beamer?

Het 'kan' wel. Maar het lijkt me knap lastig.

Als je de tekst een beetje leesbaar wilt hebben vult het scherm al snel met een paar regels tekst. Daar passen notenbalken denk ik vrij moeilijk nog tussen. Daarbij wordt muziek vaak door speciale software geprojecteerd waar geen notenbalk opties in zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ook gewoon plaatjes inscannen of iets dergelijks. Wij hebben voor sommige 'moeilijke' melodieën (bij sommige vraag je je echt af hoe de componist er op komt, en vooral: waarom..?) een database met simpelweg slides met de tekst en de noten(balken).

@Olorin: jij hebt een 'auditief' geheugen? Ik bedoel, het is/kan goed zijn mee te lezen en later nog eens terug te lezen, als je dat wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom kunnen er geen noten op de beamer?

Het 'kan' wel. Maar het lijkt me knap lastig.

Als je de tekst een beetje leesbaar wilt hebben vult het scherm al snel met een paar regels tekst. Daar passen notenbalken denk ik vrij moeilijk nog tussen. Daarbij wordt muziek vaak door speciale software geprojecteerd waar geen notenbalk opties in zitten.

Nou, bij ons in de kerk hadden we gewoon powerpoint presentaties met de liedteksten. Daar hadden we prima (ingescande) plaatjes van notenbalken tussen kunnen zetten. Enig nadeel is dan dan de beamer-bediener vaker moet switchen, maar als je een goeie hebt (zoals ik bijv was :E ) is dat ook geen ramp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkgangers heb je inderdaad in allerlei soorten. Maar ben jij dan voor een (gedeeltelijke) forcering van het geloofsleven?

Niet voor forcering van geloofsleven, maar wel voo hulp, leiding wellicht in een stukje disciplinering van de gemeente:).

Het kan leiden tot laksheid inderdaad. Vind ik ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. Afgelopen zondag zat ik met vier mensen op de eerste rij, waarvan drie met een Bijbel. Allemaal studenten (ook een soort jongeren).

Ik zeg ook niet alle jeugd verdorven en laks is, maar mijn eigen ervaring is wel dat je bij veel jongeren (zeker scholieren) geen bijbel meer ziet zodra de beamer zijn intrede doet en als die gewoonte er niet vroeg inslijt is die later moeilijk aan te leren.

En uiteraard, het blijft een eigen verantwoordelijkheid, maar een kerkeraad heeft in haar beslissingen ook rekening te houden met de gevolgen voor de gemeente.

Lang geleden dat je dan in de GK(v) geweest bent... tegenwoordig hebben we naast de Psalmen een stuk of 180 gezangen en 400 liederen uit het LvK. :)

I know, maar daarin voel ik geheel mee met de bezwaarden;).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom kunnen er geen noten op de beamer?

Het 'kan' wel. Maar het lijkt me knap lastig.

Als je de tekst een beetje leesbaar wilt hebben vult het scherm al snel met een paar regels tekst. Daar passen notenbalken denk ik vrij moeilijk nog tussen. Daarbij wordt muziek vaak door speciale software geprojecteerd waar geen notenbalk opties in zitten.

Je kan een tekst inscannen en in Powerpoint (want dat gebruikt iedereen) die afbeelding opnemen en projecteren, dan heb je wel noten bij een tekst. :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik trouwens als een groot voordeel zie van een muziekbundel (of zo'n papiertje met de liturgie en liederen) boven een beamer is dat er dan noten op kunnen staan. Dat helpt me enorm als ik de liederen niet goed ken. Nu, in mijn kerk maakt dat punt niet echt uit want de standaard uitvoering in de bundel van mijn kerk heeft geen noten.

Zeker 80% van de muzikanten bij ons in de kerk kan geen noten lezen, dus ze hebben er volgens mij nog nooit over nagedacht dat het voor de aanwezigen handig kan zijn ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom kunnen er geen noten op de beamer?

Het 'kan' wel. Maar het lijkt me knap lastig.

Als je de tekst een beetje leesbaar wilt hebben vult het scherm al snel met een paar regels tekst. Daar passen notenbalken denk ik vrij moeilijk nog tussen. Daarbij wordt muziek vaak door speciale software geprojecteerd waar geen notenbalk opties in zitten.

Je kan een tekst inscannen en in Powerpoint (want dat gebruikt iedereen) die afbeelding opnemen en projecteren, dan heb je wel noten bij een tekst. :)

Kan, maar lijkt me best veel werk en de liederen die ik staan de notenbalken wel bij het eerste couplet maar niet bij de rest. Ik vraag me wel ook af of het wel goed leesbaar is achterin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook gewoon plaatjes inscannen of iets dergelijks. Wij hebben voor sommige 'moeilijke' melodieën (bij sommige vraag je je echt af hoe de componist er op komt, en vooral: waarom..?) een database met simpelweg slides met de tekst en de noten(balken).

@Olorin: jij hebt een 'auditief' geheugen? Ik bedoel, het is/kan goed zijn mee te lezen en later nog eens terug te lezen, als je dat wilt.

Meelezen kan wel voordeel hebben, dat klopt. Teruglezen vind ik niks. Althans niet tijdens de kerkdienst zelf dan (en thuis ligt de bijbel er gewoon ;)). Want ik kan niet twee dingen tegelijk doen, als ik teruglees mis ik een stuk kerkdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelregel voor projectie is dat het allemaal erg duidelijk moet zijn, dus ditch die notenbalken maar, de tekst heeft al genoeg ruimte nodig als je niet na elke drie of vier regels naar een volgende slide wilt.
Ik zou het al erg makkelijk vinden als er aan werd gegeven wat een hele en wat een halve noot was..

dus zegmaar zo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe de beamer 1 keer in de zoveel tijd in de kerk. Het is wel handig met liedjes projecteren zodat iedereen ze mee kan zingen. Ook is het mogelijk voor de predikant/evangelist om powerpoint presentaties of filmpjes te laten zien die de preek ondersteunen. Bijbelteksten projecteren doe ik niet elke keer. Ik vind namelijk dat mensen wel hun bijbel zelf horen mee te nemen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid