Spring naar bijdragen

Effecten satanische muziek


Aanbevolen berichten

Toen ik net de metal leerde kennen, is er iets wat je ongetwijfeld opvalt:

De satansische bands en muziek. Overal zie je pentagrammen, omgekeerde kruizen en meer van dat symbolen terug komen. Soms is het alleen provocatie, sommigen zijn weer heilig overtuigd van hun eigen boodschap.

Dit hoeft overigens geen eens metal te zijn.

Satanische invloeden kan wellicht ook voorkomen in pop, rock, klassiek, etc.

Toen ik dus net kwam koekeloeren in de metal wereld was ik bang om dergelijke muziek te luisteren. Bang dat ik geïnfecteerd ofzo zou raken, ik weet eigenlijk niet.

In de media, wanneer er een bloedbad heeft plaats gevonden zoals bij Columbine High School, wordt vaak gerefereerd naar de muziekstijl die de daders zouden luisteren. Deze muziek wordt dan als satanisch of zeer provocerend neer gezet.

Wat vinden jullie?... Kan satanische muziek je beïnvloeden? Kan het je mening veranderen, je levensstijl, of is het alleen maar loos gezwets?

Of is het geen loos gebrul, en is het, ondanks dat het provocatie kan zijn, iets om enorm mee op te passen? Is het iets wat recht van Satan komt?

Ik ben benieuwd! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Satanische" muziek kan christenen net zo beïnvloeden als dat christelijke muziek satanisten kan beïnvloeden. De vraag is dan dus: als een niet-christen maar vaak genoeg naar christelijke muziek luistert, zal hij dan ook daardoor christelijk kunnen gaan denken? Kan iemand dan katholiek worden door veel gregoriaans te luisteren, of gereformeerd door veel hele noten te luisteren, of evangelisch door veel Opwekking te luisteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of de muziek soort je leven kan veranderen? misschien..

Of de muziek soort je gedrag kan beinvloeden? Dit vind ik lariekoek. Net zoals wanneer je zegt van, zij luistert emo muziek, dan zal ze ook wel meteen emo zijn en zichzelf snijden en weet ik veel wat nog meer.

Tegenwoordig gaat iedereen er maar van uit dat je hetzelfde zou zijn als de muziek die je luistert. Ik luister zelf een heleboel soorten muziek door elkaar, maar ik ben echt geen emo, gothic, punker, watje, miss popu, freak. Nou okee, misschien dat laatste wel een beetje (H) Maar dit is in mijn ogen oordelen over mensen, die je niet eens kent. al is dit laatste weer wat raar gezegd en bedoel ik het anders

Maar, en nu spreek ik mezelf tegen, je bent wel een beetje te beinvloeden denk ik. Emotioneel gezien.. Als ik me depri voel, en ik luister muziek die deprimerend overkomt op mij, geraak ik er niet bepaald vrolijker door

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeilijk, er zijn bands die gewoon rebels willen zijn en daarom over de duivel zingen. Maar je hebt ook bands die echt anti-God zijn en dan ben ik er wel van overtuigd dat satan ze "inspiratie" geeft en hun haat voor God aanwakkert.

Sowieso luister ik niet naar metalbands die ook maar iets tegen God hebben of over de duivel zingen. Het zal vast invloed op je hebben, ookal merk je dat misschien niet. Christenen die wel naar zulke muziek luisteren met als reden; "De muziek is gewoon goed", tja... daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.

Verder kan ik er niet tegen als de media gaat suggereren dat de muziek mensen aanzet tot geweld en moorden. Net als dat games als GTA mensen niet vertellen dat ze naar de hoeren moeten gaan en daarna de hoer moeten doodschieten om het geld terug te krijgen. (:P)

Er zitten gewoon een boel rotte appels in de maatschappij. Waarschijnlijk zullen sommige mensen wel ideeën krijgen van satanistische muziek of geweldadige games, maar dat ligt dan - mijns inzien - toch echt bij die mensen zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een deel van de muziek waar sommige anti-foute-muziek groepen en websites tegen waarschuwen vind ik eigenlijk al geen satanische muziek. Dan heb je bijvoorbeeld van die liedjes waar het woord ‘hell’ in voor komt en dan dus wel fout zou zijn, terwijl de muziek er eigenlijk niet over gaat. Of zoiets als The eagles, waar je van die memes over hebt maar die gewoon even realiteit zijn als virussen bestaan. Ik bedoel, bepaalde van die verhaaltjes kloppen niet en ze blijven maar opnieuw opduiken zelfs als de tekstschrijver het weerlegt.

Dan heb je nog van die liedjes waar ik eigenlijk ook totaal geen kwaad in zie zoals van AC/DC. Die teksten zijn loos en gaan nergens over. Leuke muziek trouwens. Daarnaast heb je muziek met een bepaalde maatschappij kritiek of een bepaalde filosofische inslag. Ik hoef het niet volledig aan te hangen om het toch wel interessant of mooi vinden.

Maar muziek waar een album één grote scheldtirade naar God toe is hoef ik niet te luisteren, eveneens als het thema de verdelging van een groep mensen oproept of het doel heeft het verderfelijke te verheerlijken. Intentie speelt daarin mee. Een nazi tekst op een Hitler knuffelrock album nummer 88 is anders dan een nazi tekst op een album van een Joodse artiest die met zijn muziek aandacht vraagt voor het thema van vervolging van minderheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of de muziek soort je leven kan veranderen? misschien..

Of de muziek soort je gedrag kan beinvloeden? Dit vind ik lariekoek. Net zoals wanneer je zegt van, zij luistert emo muziek, dan zal ze ook wel meteen emo zijn en zichzelf snijden en weet ik veel wat nog meer.

Tegenwoordig gaat iedereen er maar van uit dat je hetzelfde zou zijn als de muziek die je luistert. Ik luister zelf een heleboel soorten muziek door elkaar, maar ik ben echt geen emo, gothic, punker, watje, miss popu, freak. Nou okee, misschien dat laatste wel een beetje (H) Maar dit is in mijn ogen oordelen over mensen, die je niet eens kent. al is dit laatste weer wat raar gezegd en bedoel ik het anders

Maar, en nu spreek ik mezelf tegen, je bent wel een beetje te beinvloeden denk ik. Emotioneel gezien.. Als ik me depri voel, en ik luister muziek die deprimerend overkomt op mij, geraak ik er niet bepaald vrolijker door

Er staat: kán muziek je gedrag beïnvloeden. Muziek kan je gedrag wel degelijk beïnvloeden, net als je humeur. En als jij als psychisch niet zo stabiel iemand naar satanische muziek gaat luisteren kan ik me heel goed voorstellen dat je vervolgens zo gek wordt dat je een geweer aanschaft en je klasgenoten neerknalt.

Gelukkig zijn de meeste mensen sterk genoeg om zulke invloeden te kunnen weerstaan, maar iedereen kent het gevoel wel dat je je rot voelt, er één of andere ballade op de radio komt en dat je dat ding dan wel door het raam kunt smijten omdat dat liedje je je alleen maar slechter laat voelen.

Dus ja: het kan. Maar ook als je denkt dat je sterk in je schoenen staat moet je met dat soort muziek oppassen omdat je soms pas merkt dat je ergens door beïnvloed bent als het te laat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat -wanneer je stevig in je schoenen staat- muziek je kan 'meenemen' naar een gemoedsgesteldheid waarin je niet meer stevig in je schoenen staat.

Dat gebeurt niet van de een op de andere dag, maar kan gebeuren als je als stabiel persoon jarenlang bepaalde muziek draait die je geest steeds zwakker maakt, zoals water een rots kan uitslijten over een hele lange periode.

Als je jarenlang opbouwende christelijke muziek draait, zal dit je geest in de loop der jaren opbouwen. Met negatieve muziek zal het tegenovergestelde gebeuren.

(Dit is puur wat ik geloof. Ik zal het niet onderbouwen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, cool, Newworldson!

Ik weet niet, ik heb ergens vanuit mijn onderbuik een enorme aversie tegen satanische muziek. Sowieso ben ik geneigd om bijna alle niet-christelijke muziek links te laten liggen omdat ik van mezelf weet dat ik gevoelig ben voor de muziek en teksten, maar satanische muziek vind ik veel verder gaan. Dat komt denk ik omdat ik er niet tegen kan dat iemand zo duidelijk onze God vervloekt en Zijn grote vijand aanbidt.

Of het je beïnvloedt? Ik denk dat ik me daarvoor bij Annzie en Eulogía aansluit: het beïnvloedt je stemming en gedachten en ik denk dat het van daaruit ook je handelen kan bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn ogen is een gemoedstoestand iets anders dan het aanhangen van een religie. En zou ik ook niet durven zeggen dat je dat kunt vergelijken.

Verder denk ik dat het persoonsgebonden is. Maar dat iedereen zijn eigen mening en principes heeft, en dat je niet zomaar kan zeggen dat dat verandert door het luisteren van muziek.

Iemand die psychisch niet stevig in zijn schoenen staat gelijk stellen met een labiele moordenaar vind ik overigens óf niet doordacht, óf laag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In mijn ogen is een gemoedstoestand iets anders dan het aanhangen van een religie. En zou ik ook niet durven zeggen dat je dat kunt vergelijken.

Er wordt ook nergens gezegd dat je satanisch wordt als je naar satanische muziek luistert. Er wordt gevraagd of het je handelen kan beïnvloeden.

Verder denk ik dat het persoonsgebonden is. Maar dat iedereen zijn eigen mening en principes heeft, en dat je niet zomaar kan zeggen dat dat verandert door het luisteren van muziek.

Iemand die psychisch niet stevig in zijn schoenen staat gelijk stellen met een labiele moordenaar vind ik overigens óf niet doordacht, óf laag.

Niemand stelt een psychisch zwak persoon gelijk met een labiele moordenaar. Ik bijvoorbeeld zei dat iemand die psychisch niet stevig in zijn schoenen staat makkelijk beïnvloed kan worden door satanische/gewelddadige lyrics en dat ik me dan voor kan stellen dat hij dan in zoverre beïnvloed kan worden dat hij zijn klasgenoten neerschiet. En dan heb ik mogelijkheden als psychoses nog niet eens genoemd. Dus ik zeg dat het kán, niet dat het altijd zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat vinden jullie?... Kan satanische muziek je beïnvloeden?

Ja, absoluut. Muziek kan emoties en gedachten beïnvloeden en je uitingsvormen geven voor wat je denkt en voelt.

Kan het je mening veranderen, je levensstijl, of is het alleen maar loos gezwets?

Het kan absoluut, al betwijfel of je dat slechts op de muziek kunt afschuiven. Het is ook een groep of subcultuur waar je je in begeeft en van waaruit je invloeden opdoet.

Of is het geen loos gebrul, en is het, ondanks dat het provocatie kan zijn, iets om enorm mee op te passen? Is het iets wat recht van Satan komt?

Mwah, wat mij betreft hoeven we Satan hier niet meteen bij te betrekken. Muziek die een sterk anti-christelijke lading heeft of gewoon een negatieve lading heeft kan invloed uitoefenen en wmb. zouden ouders daarin ook enige sturing moeten geven aan hun kinderen. Ik denk niet dat metal de meest geschikte muziek is voor jonge geesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer je satanistische muziek luistert hoeft dat je niet meteen te veranderen. En ik denk dat de een het beter kan hebben. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen, maar of je er nu gevoelig voor bent of niet, denk ik niet dat je het moet opzoeken.

Ik geloof echt dat het effect kan hebben, want ik merk bijvoorbeeld al een heel verschil in sfeer bij concerten. En soms raak ik er wel opgefokt door. Maar om nou gedrag af te schuiven op muzieksmaak, dat vind ik overdreven. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen keuzes, ongeacht welke muziek je luistert.

Voor mezelf heb ik vroeger bewust ervoor gekozen om muziek te luisteren waar ik achter kon staan en ben dus altijd erg kritisch geweest naar muziek toe. Nu laat ik de teugels iets meer veren en luister ik ook wel meer dan alleen christelijke muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
waar is muziek voor bedoeld voor jou en zingen voor mij voor jou plezier of voor God te eren

Ik geloof dat muziek er is om God te eren, maar dat mensen er ook gewoon zelf plezier in mogen hebben om muziek te maken/luisteren. Ik geloof dat God er plezier aan heeft als mensen genieten van muziek maken/luisteren.

Muziek is er alleen niet voor bedoeld om puur mensen te verheerlijken/aanbidden of om geweld, wetteloosheid en zonden te verheerlijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om maar even een boude stelling de groep in te slingeren: ik geloof er geen reet van dat muziek je negatief beïnvloedt ómdat de muziek is gemaakt door atheïsten, moslims, christenen of satanisten.

Ik geloof wel dat muziek invloed kan hebben. Muziek kan emoties die (in potentie) aanwezig zijn versterken. Ik merk bijvoorbeeld dat ik in een bepaalde gemoedstoestand naar bepaalde bands beter niet kan luisteren omdat ik me er rotter door ga voelen of bozer. Dat is voor mijn geen reden om die muziek dan maar te verketteren of af te doen als 'slecht', maar wel om op dat moment de keuze te maken er even niet naar te luisteren. Ik kan ook met een gerust hard naar satanische metal luisteren als ik daar zin in heb en het op dat moment kan hebben. Ik ga er echt geen gekke dingen van doen - ook niet als ik het niet kan hebben overigens (dan heb ik er hooguit zelf last van, maar mijn omgeving niet).

Mensen zoeken graag een stok om mee te slaan en als er iets ergs gebeurt, zoals Columbine High School, is het makkelijk om het te wijten aan de muzieksmaak van de daders, waardoor ze indirect die duivelse Marilyn Manson (onder meer) de schuld kunnen geven. Lariekoek van het ergste soort.

In de metalscene wordt veel gedweept met Satan en met anti-christelijk gedachtegoed. Ik heb echter al van diverse artiesten gehoord dat dit vooral uit commerciële overwegingen wordt gedaan. What the public wants, is what the public gets. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de heren van Dimmu Borgir en Cradle Of Filth - om maar even twee retecommerciële metalbands te noemen - dit vooral zien als een grote grap. Nadat ze van het podium komen en nog even plichtsgetrouw wat satanische leuzen in de microfoon van een b-journalist van een zielige metalwebsite hebben geschreeuwd, wassen ze hun uitgelopen mascara en belachelijke corpse paint van het gezicht en met een grote grijns op het inmiddels schone gezicht tellen ze de euro's. Dat er ook best een aantal zieke geesten is dat écht meent wat er geschreeuwd word en dat echt zieke dingen doet staat als paal boven water, maar dat zegt alsnog niets over de muziek an sich. En als we het dan toch over 'gevaren' hebben, zie ik het groeiende extreem-rechtse gedachtegoed onder metalheads in bepaalde gebieden als een groter probleem. De extreem-rechtse metalbands winnen in bepaalde landen - waaronder Duitsland - enorm aan terrein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met jou eens, Kurt.

Wil nog wel aanvullen dat satanische teksten, uitspraken en tekens door bands niet alleen het 'mode-beeld' willen beantwoorden en daarmee geld willen verdienen, maar dat een hoop van deze teksten ook vaak een excorcistisch thematiseren van dood, geweld en het kwaad zijn met als doel op extreme wijze de zere plekken in de maatschappij te raken en hierdoor als het ware bevrijd te worden van de (naar de mening van deze bands en hun luisteraars) negatieve en onderdrukkende uitingsvormen van de heersende cultuur.

Uiteindelijk is er maar een zeer klein percentage onder dit genre muziek wat zijn teksten ook daadwerkelijk gelooft. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik met deze laatste groep weinig op heb. Ik voel mij er niet direct door beinvloed, maar de paar concerten die ik bijgewoond heb van overtuigd satanische bands waren wel erg, ja, ik weet het niet goed, de sfeer was niet fijn voor mij iig. Maar ditzelfde gevoel heb ik zeker ook, en ik denk nog erger, bij optredens van overtuigd rechts-extremistische bands. Ik ben het met Kurt eens dat daar een groter probleem ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat: kán muziek je gedrag beïnvloeden. Muziek kan je gedrag wel degelijk beïnvloeden, net als je humeur. En als jij als psychisch niet zo stabiel iemand naar satanische muziek gaat luisteren kan ik me heel goed voorstellen dat je vervolgens zo gek wordt dat je een geweer aanschaft en je klasgenoten neerknalt.

Ik luister al jaren naar "satanische" muziek. Ik heb nog nooit de neiging gehad om dit te doen. Zou het niet eerder door andere dingen komen dat mensen dit soort dingen doen ipv door de "satanische" muziek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat: kán muziek je gedrag beïnvloeden. Muziek kan je gedrag wel degelijk beïnvloeden, net als je humeur. En als jij als psychisch niet zo stabiel iemand naar satanische muziek gaat luisteren kan ik me heel goed voorstellen dat je vervolgens zo gek wordt dat je een geweer aanschaft en je klasgenoten neerknalt.

Ik luister al jaren naar "satanische" muziek. Ik heb nog nooit de neiging gehad om dit te doen. Zou het niet eerder door andere dingen komen dat mensen dit soort dingen doen ipv door de "satanische" muziek.

Je leest niet goed. Er staat 'kan' dat betekent niet dat het altijd zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yep ik denk het wel.... van een goede vriend hoorde ik dat ze in amerika satan vieringen hebben... vunzige dingen uithalen met bloed en dat allemaal omdat ze dit in muziek hebben gehoort.

Ik ben de naam van de band vergeten....help!!!.... Is wel een metelband waarin de zanger eigenlijk niet zingt maar schreeuwt..

maar goed hier heb ik het wel over amerika...waar ze tegenwoordig dronke worden door alcohol in de oog te gieten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste: sorry voor de spelfouten in mijn vorige bericht. Ik moet erg moe geweest zijn zo te zien... En ik kan het niet wijzigen?

Wil nog wel aanvullen dat satanische teksten, uitspraken en tekens door bands niet alleen het 'mode-beeld' willen beantwoorden en daarmee geld willen verdienen, maar dat een hoop van deze teksten ook vaak een excorcistisch thematiseren van dood, geweld en het kwaad zijn met als doel op extreme wijze de zere plekken in de maatschappij te raken en hierdoor als het ware bevrijd te worden van de (naar de mening van deze bands en hun luisteraars) negatieve en onderdrukkende uitingsvormen van de heersende cultuur.

Dit zal ongetwijfeld voor een deel kloppen en ik zie ook wel wat je bedoelt te zeggen. Maar ik vind dit eigenlijk een wat te wetenschappelijke benadering van een vrij marginaal gebeuren waarmee je dit gegeven wel erg op een voetstuk plaatst. Ik heb niet het idee dat de meeste bands en artiesten die zich hier 'schuldig aan maken' daadwerkelijk op deze manier denken en bezig zijn met het 'bevrijden en bevrijd worden van de negatieve en onderdrukkende uitingsvormen van de heersende cultuur'. Ze zullen vast een boodschap voor die cultuur c.q. maatschappij hebben, maar ik denk dat je het met bovenstaande serieuzer maakt dan het is.

Met de strekking ben ik het overigens in zekere zin wel eens en met het tweede deel van je bericht - niet onlogisch - ook.

Er staat: kán muziek je gedrag beïnvloeden. Muziek kan je gedrag wel degelijk beïnvloeden, net als je humeur. En als jij als psychisch niet zo stabiel iemand naar satanische muziek gaat luisteren kan ik me heel goed voorstellen dat je vervolgens zo gek wordt dat je een geweer aanschaft en je klasgenoten neerknalt.

Ik weet dat je het woord 'kan' gebruikt, maar dan nog kan ik hier weinig mee. Ik geloof niet dat dergelijke geweldsdelicten samenhangen met de muzieksmaak en dat iemand door deze muziek wordt aangezet tot ernstige misdaden. Iemand die zo ziek in zijn hoofd is, vind sowieso wel een reden om dit te doen. Ik geloof niet dat de muziek in zo'n geval iemand aanzet tot een dergelijke daad of iemands gedrag zo negatief beïnvloedt dat hij hiertoe overgaat terwijl hij dat zonder die muziek niet had gedaan. Dat valt in genen dele te wijten aan muziek, games, films, literatuur of wat dan ook.

Yep ik denk het wel.... van een goede vriend hoorde ik dat ze in amerika satan vieringen hebben... vunzige dingen uithalen met bloed en dat allemaal omdat ze dit in muziek hebben gehoort.

Ik ben de naam van de band vergeten....help!!!.... Is wel een metelband waarin de zanger eigenlijk niet zingt maar schreeuwt..

maar goed hier heb ik het wel over amerika...waar ze tegenwoordig dronke worden door alcohol in de oog te gieten...

Ik hoop dat je niet meent wat je schrijft? Anders: wat een lulkoek. Die vieringen zijn enorme onzin waar geen enkel bewijs voor te vinden valt. Er is totaal geen serieus bewijs gevonden door instanties als, bijvoorbeeld, de FBI. En reken maar dat er onderzoek is gedaan naar aanleiding van die idiote geruchten. Er zijn gekken die dit soort belachelijke berichten verspreiden - zoals dat idiote mens, die vrouw van onze grote TRIN-leider -, maar het is echt baarlijke nonsens. En in goede metal wordt sowieso niet gezongen.

Wat betreft dat dronken worden... Heb je een bron voor me waaruit blijkt dat dit klopt? Er zijn wél andere manieren om dronken te worden dan alcohol drinken, zoals een in alcohol gedrenkte tampon anaal inbrengen. Dat wordt wel eens gedaan, maar is een marginaal verschijnsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid