Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Door Zijn dood en opstanding heeft Jezus de heerschappij teruggenomen. Maar nu zien we nog niet dat Hem alles onderworpen is en Paulus spreekt nog over de wereldbeheersers (machten van de duisternis). De duivel is de god van deze wereld. God kan alleen iets doen op aarde als Zijn volk bidt. Anders zou iedereen nu gezond zijn en christen, want dat is Zijn wil. Voor wat betreft Job: daar ging het deze zondag bij ons in de dienst ook over. Het enige wat ik van dat boek begrijp is: God bracht een keer in het lot van Job toen hij voor zijn vrienden had gebeden.

Sorry, ik begrijp je niet zo goed. Hoe kan er gezegd worden dat Satan niet meer de heerser van deze wereld is, terwijl hij op hetzelfde moment nog wel "de god van deze wereld" is?

Zelf lees ik in 1 Joh.5:19 dat "de hele wereld in de macht van de duivel is".

Dat Job moest bidden voor zijn zogenaamde vrienden, vind ik ook een mooie les. Zij worden wel vrienden genoemd, maar erg vriendelijk waren ze niet. Ook wij kunnen bidden voor personen die ons hebben teleurgesteld. Het zal zeker helpen om niet rancuneus te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cobybryant schreef:

De duivel is de god van deze wereld. Gods wil kan alleen geschieden op aarde als Zijn volk bidt. Anders zou iedereen nu gezond zijn en christen, want dat is Zijn wil.

zo, dus dan geloof jij in 2 Goden; God en de Duivel en tevens geloof je dat de Duivel machtiger is dan God, omdat deze regeert over deze wereld zoals jij beweert.

zo niet, dan is God een sadist dat Hij dat allemaal toelaat en lijdzaam toekijkt.

en een God die afhankelijk is van het bidden van mensen?

hoe groot is deze God? en hoe almachtig? :?

dat lijkt mij meer een God, die door mensen gemaakt is of een dictator, die continu aanbeden wil worden ter zelfverheerlijking.

bovendien is het een utopie en een wens gedachte van sommige christenen dat God wil dat iedereen ter wereld christen zou moeten zijn of worden.

God is een God van iedereen, anders verdient deze de naam God niet. (K)

God - Allesomvattend....

God is de schepper van het goede en het kwade toch? [volgens de Bijbel]

Jesaja 45:7

Ik formeer het licht, en schep de duisternis;

Ik maak den vrede en schep het kwaad,

Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

of zoals Job zei: ''waarom zou ik het goede van God ontvangen en het kwade niet?''

Job zei niet: waarom zou ik het kwade van Satan ontvangen en het goede van God?

verder begrijp ik niet, dat zoals men zegt en leert dat Jezus de duivel heeft overwonnen, de duivel dan nog steeds zo'n grote rol zou spelen; dat klinkt mij behoorlijk tegenstrijdig in de oren.

Satan in het OT [Jodendom]is dan ook totaal iemand anders dan de duivel in het NT.[Christendom] - zoals Ken ook zegt.

in het OT {in het verhaal van Job] is deze een aanklager en kan niets doen vanuit zichzelf, dus moet hij voor alles toestemming vragen aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is de schepper van het goede en het kwade toch? [volgens de Bijbel]

Jesaja 45:7

Ik formeer het licht, en schep de duisternis;

Ik maak den vrede en schep het kwaad,

Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

of zoals Job zei: ''waarom zou ik het goede van God ontvangen en het kwade niet?''

Job zei niet: waarom zou ik het kwade van Satan ontvangen en het goede van God?

Jesaja 45:7 moet toch echt even in de context gelezen worden.

En Job zei dat wel, maar hij sprak zonder dat hij kennis van zaken had. In het Bijbelboek Job kunnen we juist leren wie de veroorzaker van het kwade is en waarom God het toelaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is de schepper van het goede en het kwade toch? [volgens de Bijbel]

Jesaja 45:7

Ik formeer het licht, en schep de duisternis;

Ik maak den vrede en schep het kwaad,

Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

of zoals Job zei: ''waarom zou ik het goede van God ontvangen en het kwade niet?''

Job zei niet: waarom zou ik het kwade van Satan ontvangen en het goede van God?

Jesaja 45:7 moet toch echt even in de context gelezen worden.

En Job zei dat wel, maar hij sprak zonder dat hij kennis van zaken had. In het Bijbelboek Job kunnen we juist leren wie de veroorzaker van het kwade is en waarom God het toelaat.

Ja dat klopt. Aan het eind zegt Job ook: Daarom herroep ik ( wat hij heeft gezegd) en doe boete in stof en as.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kwaad is nu eenmaal in de wereld gekomen toen de mens viel en de duivel de heerschappij overnam. Jezus heeft de heerschappij van de duivel weer teruggenomen en de duivel van zijn macht ontdaan. Dat betekent niet dat er geen kwaad meer is in de wereld. De mensheid is gevallen en is destructief, zelfgericht en angstig. De duivel werkt vandaag de dag door misleiding en leugens.

Ik heb de gedachte dat Jezus de heerschappij van Satan weer heeft overgenomen vaker gehoord. Ik vraag me af waar die gedachte op gebaseerd is. Zelf geloof ik dat Satan nog steeds de heerser van de wereld is. Toen Jezus na zijn doop door Satan werd beproefd, toonde Satan hem alle koninkrijken van de wereld. Satan zei dat hij ze aan Jezus zou geven als hij één daad van aanbidding zou verrichten.(Zie Mattheus 4:8,9). Hoe zou Satan deze kunnen aanbieden als ze niet van hem waren?

Dit is pas gebeurd na het kruis. Dus voor het kruis had de duivel de heerschappij/autoriteit over de wereld (wat dus gegeven was aan Adam). Jezus heeft nu echter alle autoriteit terug:

Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: 'Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.’ Openbaring 1:17-18

Als jij wordt aangehouden door een politieagent omdat je de wet hebt overtreden, dan staat die agent er niet namens zichzelf maar namens de autoriteit die in Nederland erop toe ziet dat de wet wordt nageleefd. Jij kan ervoor kiezen om je te houden aan de wet of om deze te overtreden. Zo is het ook met de duivel vandaag de dag, hij heeft niet meer de autoriteit want Jezus heeft alle autoriteit ontvangen. Dat neemt niet weg dat de duivel nog wel rotzooi in ons leven kan proberen te brengen maar dat is echter wel onrechtmatig. De bijbel leert ons hoe we ons daar tegen kunnen wapenen.

Aan het kruis is alles dus volbracht, ziekte, vergeving, verlossing etc zijn gekocht en betaald. Als gelovigen ontvangen wij Gods genade en rechtvaardigheid en daar hoort alles bij (alle beloften van God). Als er dus onrechtmatig van je geroofd wordt door de vijand dan moet je beseffen wat jou positie is in Christus en dat je met Christus autoriteit hebt over de duivel.

Hoe mag je jezelf dus zien?

Je ben een zoon/dochter van God (erfgenaam met Jezus)

Je ben de meester over de duivel (omdat Jezus met alle autoriteit in je woont en jij en Jezus één zijn)

Je bent een dienstknecht van mensen (net als Jezus ons heeft voorgedaan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Door Zijn dood en opstanding heeft Jezus de heerschappij teruggenomen. Maar nu zien we nog niet dat Hem alles onderworpen is en Paulus spreekt nog over de wereldbeheersers (machten van de duisternis). De duivel is de god van deze wereld. God kan alleen iets doen op aarde als Zijn volk bidt. Anders zou iedereen nu gezond zijn en christen, want dat is Zijn wil. Voor wat betreft Job: daar ging het deze zondag bij ons in de dienst ook over. Het enige wat ik van dat boek begrijp is: God bracht een keer in het lot van Job toen hij voor zijn vrienden had gebeden.

Sorry, ik begrijp je niet zo goed. Hoe kan er gezegd worden dat Satan niet meer de heerser van deze wereld is, terwijl hij op hetzelfde moment nog wel "de god van deze wereld" is?

Zelf lees ik in 1 Joh.5:19 dat "de hele wereld in de macht van de duivel is".

Dat Job moest bidden voor zijn zogenaamde vrienden, vind ik ook een mooie les. Zij worden wel vrienden genoemd, maar erg vriendelijk waren ze niet. Ook wij kunnen bidden voor personen die ons hebben teleurgesteld. Het zal zeker helpen om niet rancuneus te zijn.

Satan is wel de god of heerser van deze wereld, omdat er nog mensen zijn die hem toestemming geven (misleid door hem) om te heersen. Jezus heeft zijn heerschappij afgenomen. Daarom heerst hij niet meer over mensen die Jezus aannemen en overgaan in Zijn Koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Maran

Ik geloof in 1 God en dat de duivel, een geschapen wezen, bestaat en dat dat de god van deze wereld is. Adam gaf hem de autoriteit door God niet te gehoorzamen en dat doen wel meer mensen. Als je God gaat gehoorzamen, krijg je in Zijn Naam macht over de satan. Waarom hij nog zoveel invloed heeft? Mensen geven hem die. Denk even aan moordlustige dictators. Daardoor heeft hij aardig wat invloed. Wat moet de Almachtige God daaraan doen? De dictators uitroeien? God is wel almachtig, maar Hij kan niet tegen iemands wil ingaan, want Hij kan niet tegen Zijn Natuur ingaan. Hij is ook rechtvaardig en als mensen de satan rechtmatig toestemming geven, kan de satan werken. Daarom moet er straks een nieuw Koninkrijk van Hem op aarde gevestigd worden.

In de grondtekst staat er: Ik laat de duisternis ontstaan (niet actief scheppen). Duisternis in die psalm slaat op rampen. Het licht heeft Hij geschapen: Hij zeide: Er zei licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dave en Cobybryant, bedankt voor jullie reactie. Volgens mij zitten jullie zo'n beetje op één lijn wat het onderwerp heerschappij betreft. Ik was niet bekend met deze gedachte hierover. Als ik het goed heb begrepen, geloven jullie dat Satan na Jezus dood en opstanding geen autoriteit meer heeft, tenminste alleen via mensen als die dat toelaten.

Dit zou dan betekenen dat hij niet meer de kracht zou zijn achter alle koninkrijken en regeringen in deze tijd. Want dat die in zijn bezit waren, blijkt uit Mattheus 4:8,9.

Nu lees ik echter in Openbaring 13:1,2 iets waarom ik zelf geloof dat Satan nog steeds deze macht heeft. Hier wordt over "een wild beest" gesproken. Dit beest heeft opvallend veel overeenkomsten met de beesten die Daniël ziet in zijn visioen in Daniël 7:2-8. En Daniël legt uit wat deze beesten betekenen, namelijk "koningen" (7:17).

Nu lezen we verder in Openbaring 13:2 "de draak (Satan) gaf het beest zijn kracht en zijn troon en grote autoriteit". Ik trek hier de conclusie uit dat Satan nog steeds macht geeft aan regeerders en niet andersom.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit dan zouden uitleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Sanne69, als de duivel nog niet verslagen is dan was Jezus overduidelijk niet de messias en zijn wij verloren omdat we hopen op de verkeerde.

'Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.' (1 Joh 3,8)

Maar jij zegt dat de Zoon van God wel geopenbaard is maar niet de werken van de duivel heeft kunnen verbreken. Wat ben ik blij dat ik geen voorhuid heb aangetrokken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Dave en Cobybryant, bedankt voor jullie reactie. Volgens mij zitten jullie zo'n beetje op één lijn wat het onderwerp heerschappij betreft. Ik was niet bekend met deze gedachte hierover. Als ik het goed heb begrepen, geloven jullie dat Satan na Jezus dood en opstanding geen autoriteit meer heeft, tenminste alleen via mensen als die dat toelaten.

1. Dit zou dan betekenen dat hij niet meer de kracht zou zijn achter alle koninkrijken en regeringen in deze tijd. Want dat die in zijn bezit waren, blijkt uit Mattheus 4:8,9.

2. Nu lees ik echter in Openbaring 13:1,2 iets waarom ik zelf geloof dat Satan nog steeds deze macht heeft. Hier wordt over "een wild beest" gesproken. Dit beest heeft opvallend veel overeenkomsten met de beesten die Daniël ziet in zijn visioen in Daniël 7:2-8. En Daniël legt uit wat deze beesten betekenen, namelijk "koningen" (7:17).

Nu lezen we verder in Openbaring 13:2 "de draak (Satan) gaf het beest zijn kracht en zijn troon en grote autoriteit". Ik trek hier de conclusie uit dat Satan nog steeds macht geeft aan regeerders en niet andersom.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit dan zouden uitleggen.

Sorry ik kan geen gedeeltes quoten, zo dan maar:

1. Dat betekent alleen dat hij niet de kracht is achter koninkrijken die niet tegen Gods wetten ingaan. De vier wereldrijken worden dieren genoemd, omdat hun streven niet uit God is, maar aards gericht en tegen Gods wetten en zijn volk.

2. Ja de Satan geeft nog steeds macht aan regeerders en straks helemaal aan het beest.

De draak gaf het beest zijn kracht: het beest is de antichrist die o.a. bedrieglijke wonderen gaat doen door de kracht van de satan. Maar de satan kan dit alleen maar doen omdat het beest hem wil volgen en niet God wil dienen. Dat bedoel ik met dat mensen de satan macht geven om iets te doen. Anders gezegd: ze staan hem toe en hij geeft hen dan macht, maar zo heeft hij dus eigenlijk zelf macht. Want de duivel heeft geen lichaam en heeft mensen nodig om doorheen te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Dave en Cobybryant, bedankt voor jullie reactie. Volgens mij zitten jullie zo'n beetje op één lijn wat het onderwerp heerschappij betreft. Ik was niet bekend met deze gedachte hierover. Als ik het goed heb begrepen, geloven jullie dat Satan na Jezus dood en opstanding geen autoriteit meer heeft, tenminste alleen via mensen als die dat toelaten.

Dit zou dan betekenen dat hij niet meer de kracht zou zijn achter alle koninkrijken en regeringen in deze tijd. Want dat die in zijn bezit waren, blijkt uit Mattheus 4:8,9.

Nu lees ik echter in Openbaring 13:1,2 iets waarom ik zelf geloof dat Satan nog steeds deze macht heeft. Hier wordt over "een wild beest" gesproken. Dit beest heeft opvallend veel overeenkomsten met de beesten die Daniël ziet in zijn visioen in Daniël 7:2-8. En Daniël legt uit wat deze beesten betekenen, namelijk "koningen" (7:17).

Nu lezen we verder in Openbaring 13:2 "de draak (Satan) gaf het beest zijn kracht en zijn troon en grote autoriteit". Ik trek hier de conclusie uit dat Satan nog steeds macht geeft aan regeerders en niet andersom.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit dan zouden uitleggen.

Jezus zegt het volgende in Math 28 tegen zijn discipelen:

18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.

Het woord macht is in het Grieks: exousia

Dit betekent o.a.:

1) power of choice, liberty of doing as one pleases

2) physical and mental power

3) the power of authority (influence) and of right (privilege)

4) the power of rule or government (the power of him whose will and commands must be submitted to by others and obeyed)

Deze uitspraak van Jezus laat dus zien dat Hij nu alle macht over hemel en aarde heeft.

Nog een aantal andere teksten in de bijbel die duidelijk laten zien wie de baas is :)

Hand 10:

37 U weet wat er in heel het Joodse land is gebeurd, hoe het begon in Galilea, hoe God, na de doop waartoe Johannes opriep, 38 Jezus uit Nazaret met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij.

Let op, dit is nog voor het kruis, toen de duivel nog autoriteit had en ook toen moest hij al buigen voor Jezus.

Kol 2:

15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

Fil 2:

9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

In Openbaringen 1 staat vervolgens:

Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.

Kort samengevat, Jezus heeft autoriteit (authority) en bekwaamheid (ability), de duivel heeft niet langer de autoriteit maar nog wel de bekwaamheid. Als we nu gaan kijken naar Op 13:2 dan staat daar:

2 Het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.

Kracht is het Griekse woord: dynamis

1) strength power, ability

Gezag is hier ook het woord: exousia

De vraag is nu welke betekenis is hier voor de hand liggend rekening houdend met de voorgaande teksten waarin duidelijk wordt gemaakt dat Jezus alle macht heeft ontvangen maar ook macht heeft over de duivel?

1) power of choice, liberty of doing as one pleases

2) physical and mental power

3) the power of authority (influence) and of right (privilege)

4) the power of rule or government (the power of him whose will and commands must be submitted to by others and obeyed)

Het lijkt niet logisch om de opties 3 en 4 toe te kennen aan de duivel, want dat zou betekenen dat de naam van Jezus niet boven elke naam staat en dat Hij niet alle macht heeft ontvangen in hemel en op aarde.

Daarnaast is het wel zo dat de duivel op de gevallen aarde nog wel macht heeft over ongelovigen maar gelovigen zijn nu onderdeel van het koninkrijk van God. Neemt niet weg dat teksten uit Openbaringen per definitie nu niet zo eenvoudig uit te leggen zijn, dus meestal kijk ik wat de rest van de bijbel hierover leert en als een tekst in Openbaringen dan wellicht het tegendeel lijkt te zeggen dan moet dit wel in lijn gebracht worden met de overige teksten. Vandaar dat de betekenis om optie 1 en/of 2 te kiezen dan meer voor de hand liggen dan optie 3 en/of 4.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Dave en Cobybryant, bedankt voor jullie reactie. Volgens mij zitten jullie zo'n beetje op één lijn wat het onderwerp heerschappij betreft. Ik was niet bekend met deze gedachte hierover. Als ik het goed heb begrepen, geloven jullie dat Satan na Jezus dood en opstanding geen autoriteit meer heeft, tenminste alleen via mensen als die dat toelaten.

Dit zou dan betekenen dat hij niet meer de kracht zou zijn achter alle koninkrijken en regeringen in deze tijd. Want dat die in zijn bezit waren, blijkt uit Mattheus 4:8,9.

Nu lees ik echter in Openbaring 13:1,2 iets waarom ik zelf geloof dat Satan nog steeds deze macht heeft. Hier wordt over "een wild beest" gesproken. Dit beest heeft opvallend veel overeenkomsten met de beesten die Daniël ziet in zijn visioen in Daniël 7:2-8. En Daniël legt uit wat deze beesten betekenen, namelijk "koningen" (7:17).

Nu lezen we verder in Openbaring 13:2 "de draak (Satan) gaf het beest zijn kracht en zijn troon en grote autoriteit". Ik trek hier de conclusie uit dat Satan nog steeds macht geeft aan regeerders en niet andersom.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit dan zouden uitleggen.

Jezus zegt het volgende in Math 28 tegen zijn discipelen:

18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.

Het woord macht is in het Grieks: exousia

Dit betekent o.a.:

1) power of choice, liberty of doing as one pleases

2) physical and mental power

3) the power of authority (influence) and of right (privilege)

4) the power of rule or government (the power of him whose will and commands must be submitted to by others and obeyed)

Deze uitspraak van Jezus laat dus zien dat Hij nu alle macht over hemel en aarde heeft.

Nog een aantal andere teksten in de bijbel die duidelijk laten zien wie de baas is :)

Hand 10:

37 U weet wat er in heel het Joodse land is gebeurd, hoe het begon in Galilea, hoe God, na de doop waartoe Johannes opriep, 38 Jezus uit Nazaret met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij.

Let op, dit is nog voor het kruis, toen de duivel nog autoriteit had en ook toen moest hij al buigen voor Jezus.

Kol 2:

15 Hij heeft zich ontdaan van de machten en krachten, hij heeft hen openlijk te schande gemaakt en in Christus over hen getriomfeerd.

Fil 2:

9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

In Openbaringen 1 staat vervolgens:

Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk.

Kort samengevat, Jezus heeft autoriteit (authority) en bekwaamheid (ability), de duivel heeft niet langer de autoriteit maar nog wel de bekwaamheid. Als we nu gaan kijken naar Op 13:2 dan staat daar:

2 Het beest dat ik zag leek op een panter, met poten als van een beer en een bek als de muil van een leeuw. De draak droeg zijn kracht en heerschappij en gezag aan het beest over.

Kracht is het Griekse woord: dynamis

1) strength power, ability

Gezag is hier ook het woord: exousia

De vraag is nu welke betekenis is hier voor de hand liggend rekening houdend met de voorgaande teksten waarin duidelijk wordt gemaakt dat Jezus alle macht heeft ontvangen maar ook macht heeft over de duivel?

1) power of choice, liberty of doing as one pleases

2) physical and mental power

3) the power of authority (influence) and of right (privilege)

4) the power of rule or government (the power of him whose will and commands must be submitted to by others and obeyed)

Het lijkt niet logisch om de opties 3 en 4 toe te kennen aan de duivel, want dat zou betekenen dat de naam van Jezus niet boven elke naam staat en dat Hij niet alle macht heeft ontvangen in hemel en op aarde.

Tot zover een uitstekend betoog, maar vervolgens sluit je tot mijn spijt af met een conclusie die net zo goed de reactie had kunnen zijn van iemand die het niet met je eens is.

Daarnaast is het wel zo dat de duivel op de gevallen aarde nog wel macht heeft over ongelovigen maar gelovigen zijn nu onderdeel van het koninkrijk van God. Neemt niet weg dat teksten uit Openbaringen per definitie nu niet zo eenvoudig uit te leggen zijn, dus meestal kijk ik wat de rest van de bijbel hierover leert en als een tekst in Openbaringen dan wellicht het tegendeel lijkt te zeggen dan moet dit wel in lijn gebracht worden met de overige teksten. Vandaar dat de betekenis om optie 1 en/of 2 te kiezen dan meer voor de hand liggen dan optie 3 en/of 4.

Jezus heeft de werken van de duivel verbroken of hij heeft het niet, allebei lijkt me nogal lastig. Ik dacht dat het offer van Jezus volkomen was, maar kennelijk moet satan daar nog dagelijks aan bijdragen als zijnde de zondebok van al het leed in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Sanne69, als de duivel nog niet verslagen is dan was Jezus overduidelijk niet de messias en zijn wij verloren omdat we hopen op de verkeerde.

'Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.' (1 Joh 3,8)

Maar jij zegt dat de Zoon van God wel geopenbaard is maar niet de werken van de duivel heeft kunnen verbreken. Wat ben ik blij dat ik geen voorhuid heb aangetrokken!

Na Jezus hemelvaart moest hij toch wachten aan Gods rechterhand totdat zijn vijanden als een voetbank voor zijn voeten werden gesteld. (Psalm 110:1; Hebreeen 10:12,13).

Ik geloof dat dit in verschillende fases zal gebeuren. In Openbaring 12:7-17 lees je over een oorlog in de hemel. Satan en zijn demonen worden uit de hemel geworpen. Je leest dat op dat moment het koninkrijk gekomen is (12:10). In de hemel wordt dan alleen maar Gods wil gedaan. Voor de aarde betekent het nog "wee".

Maar ik ben ervan overtuigd dat binnenkort ook op aarde alle gevolgen van zonde en dood weggedaan worden. En dit onder leiding van Jezus als koning van het koninkrijk. En Jezus zal regeren totdat hij heeft afgerekend met alle vijanden. En de laatste vijand is de dood. (1Kor.15-25-28). Pas als het zover is, kun je zeggen dat hij alle werken heeft verbroken toch?! Ik ben er wel van overtuigd dat het gaat gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tot zover een uitstekend betoog, maar vervolgens sluit je tot mijn spijt af met een conclusie die net zo goed de reactie had kunnen zijn van iemand die het niet met je eens is.

Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat de duivel dus verslagen is gezien de overige teksten die dat allemaal zeggen. Maar neemt niet weg dat er hetzelfde woord staat echter hier meerdere betekenissen voor gelden. Aangezien ik geen Griekse geleerde ben kan ik niet meer zeggen dan wat ik nu doe wat betreft bewijslast. Ik kan wel gaan speculeren wat er bedoeld wordt, zoals je zegt kan een tegenstander precies het tegenovergestelde beweren (ook al komt deze persoon dat wel in de knoop met de overige teksten die ik heb laten zien).

Jezus heeft de werken van de duivel verbroken of hij heeft het niet, allebei lijkt me nogal lastig. Ik dacht dat het offer van Jezus volkomen was, maar kennelijk moet satan daar nog dagelijks aan bijdragen als zijnde de zondebok van al het leed in de wereld.

Het probleem is dat jij het te zwart wit ziet, dat is niet wat de bijbel leert. Kijk bijvoorbeeld eens naar het afschaffen van de slavernij. Nadat deze wet werd geaccepteerd waren toen alle slaven de volgende dag vrij? Nee dat duurde nog jaren, zowel de slaven die te horen moesten krijgen dat ze vrij waren als de slavendrijvers die er geen gehoor aan gaven.

HEbr 10:

11 De priesters blijven dagelijks hun dienst verrichten en steeds opnieuw dezelfde offers opdragen die de zonden nooit teniet zullen kunnen doen, 12 terwijl hij, na zijn eenmalig offer voor de zonden, voorgoed zijn plaats aan Gods rechterhand heeft ingenomen, 13 waar hij wacht op het moment dat zijn vijanden voor hem tot een bank voor zijn voeten zijn gemaakt.

Jezus zit nu aan de rechterhand, dat betekent dat Hij klaar is met zijn werk. Het is de gemeente, het lichaam van Christus, die deze vijanden onder de voeten van Jezus gaat brengen. Dat doen we uiteraard niet op eigen kracht maar met de Heilige Geest die elke gelovige ontvangt. Wij zijn één met Jezus en elke knie zal zich moeten buigen. Jezus zegt natuurlijk niet voor niets tegen zijn volgelingen om het evangelie te gaan verkondigen aan alle mensen en geeft ze ook de kracht om dat te gaan doen (uitstorting van de Heilige Geest).

Zie het als met de wet in Nederland, die garandeert natuurlijk niet dat niemand ooit meer de wet zal overtreden. Daar hebben we vervolgens politie voor om de wet te handhaven. Ziekte is een overtreding van de duivel tegen de beloften van God in, genezing is echter het rechtmatige erfdeel dus is het aan de gemeente/kerk/gelovigen om hier recht te spreken en de wet te handhaven, namelijk genezing van de zieke. Dan ben je bezig om alle vijanden onder zijn voeten te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bezie het niet minder zwart wit dan zoals het er staat Dave. Wat Johannes zeer zwart wit stelde kun je niet zonder meer bagatelliseren met een brief van Paulus of een andere apostel. Wiens brief is ouder? Wie schreef wat? En was er misschien iets veranderd?

Kun je wat concreter zijn wat je bedoeld aub?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bezie het niet minder zwart wit dan zoals het er staat Dave. Wat Johannes zeer zwart wit stelde kun je niet zonder meer bagatelliseren met een brief van Paulus of een andere apostel. Wiens brief is ouder? Wie schreef wat? En was er misschien iets veranderd?

Kun je wat concreter zijn wat je bedoeld aub?

Wel, ik bedoel dat het vers op zichzelf staat en ook zo bekeken dient te worden, i.p.v. het in te vullen met iets wat in een andere brief staat. De Bijbel is toch geen potje schaak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zit nu aan de rechterhand, dat betekent dat Hij klaar is met zijn werk. Het is de gemeente, het lichaam van Christus, die deze vijanden onder de voeten van Jezus gaat brengen. Dat doen we uiteraard niet op eigen kracht maar met de Heilige Geest die elke gelovige ontvangt. Wij zijn één met Jezus en elke knie zal zich moeten buigen. Jezus zegt natuurlijk niet voor niets tegen zijn volgelingen om het evangelie te gaan verkondigen aan alle mensen en geeft ze ook de kracht om dat te gaan doen (uitstorting van de Heilige Geest).

Toen Gabriël aan Maria bekend maakte dat ze Jezus zou baren, zei hij dat hij koning zou worden. In Lukas 1:32,33 staat o.a. dat Jezus "voor eeuwig als koning over het huis van Jakob (zal) regeren.." en "aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn". Toen Jezus op aarde was, is hij niet als koning gaan regeren. Dat lag dus nog in de toekomst. Wordt Jezus dan een werkeloze koning?

Hoe zie je het gebeuren dat christenen Jezus vijanden onder zijn voeten gaan brengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid