Spring naar bijdragen

De Bijbel betrouwbaar?


Aanbevolen berichten

Hoewel ik soms ook worstel met dat soort vragen, koppel ik 'de mensen' los van God. Mijn relatie met God is iets persoonlijks. Als de mensen in de kerk tegenvallen, dan is dat niet Gods schuld. Ik heb geleerd de leer van mensen en de leer van God los van elkaar te koppelen. Moet Hij er iets aan doen? Met die vraag kan ik niet zo veel. Aan de ene kant is God hardstikke aanwezig in de kerk. Aan de andere kant geeft Hij ons ook de vrijheid op onze plaat te gaan. In de kerk komen de mensen die weten dat ze zondaar zijn. Tegelijk wordt zo'n kerk ook weer een sociale groep, met alle implicaties van dien. Dan zijn mensen weer vooral met zichzelf bezig. Ik vind het wel eens lastig, maar het is wel zaak je op God te richten. Het menselijke blijft er wel. Mensen zijn zwak. In dit leven zijn we nog niet allemaal even heilig of onberispelijk. Kijk op naar Jezus, wat Hij gedaan heeft en doet...

Dat laatste he? Wat heeft Hij gedaan? O jah, naar letter weet ik het allemaal wel. Heb het zelf mensen willen vertellen, willen overtuigen. Maar sta op het moment op het punt dat ik niet meer weet of het werkelijk allemaal wel zo is als staat beschreven in de bijbel. Lees 'een willekeurig boek' en je kan er een geloof aan hangen. Neem bijv. de Kronieken van Narnia. Waarom zou ik niet geloven in Aslan? De Kronieken die gebaseerd zijn op de bijbel, op mythen en sagen. Weet zelfs dat er mensen zijn die dit boek niet willen lezen omdat het een anti-christelijk boek zou zijn.

Waarom het boek 'de bijbel' wel? Waarom bijv 'Narnia' of de 'Koran' niet?

Dat de Bijbel de waarheid is, wordt duidelijk uit het gegeven dat God beloften heeft gegeven in de Bijbel en dat Hij Zich daar ook aan houdt en dat de beloften uitkomen.

Als iemand ziek is, maakt God hem/haar gezond; als iemand angst heeft, verlost God iemand uit de angst; als iemand hulp nodig heeft, helpt God; als iemand bescherming nodig heeft, beschermt God, enz. .

God doet in deze tijd wonderen waarover Hij ook in de Bijbel laten schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 92
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat de Bijbel de waarheid is, wordt duidelijk uit het gegeven dat God beloften heeft gegeven in de Bijbel en dat Hij Zich daar ook aan houdt en dat de beloften uitkomen.

Dat is mooi, maar je bewijst de waarheid van de Bijbel niet met de Bijbel zelf. Daar zal iets extern's aan te pas moeten komen!

Als iemand ziek is, maakt God hem/haar gezond; als iemand angst heeft, verlost God iemand uit de angst; als iemand hulp nodig heeft, helpt God; als iemand bescherming nodig heeft, beschermt God, enz. .

God doet in deze tijd wonderen waarover Hij ook in de Bijbel laten schrijven.

Sorry, maar ik zie ze op dit moment niet. Ooit wel gedacht ze te zien maar kijk terug op 'iets vaags' op 'iets' wat ik graag wilde zien. Een illusie/droom. Ik wilde graag geloven maar ben 'het geloof' kwijtgeraakt door externe factoren, door wat Christenen me vertelden, me lieten geloven. Alleen wil ik daar hier niet dieper op ingaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de Bijbel de waarheid is, wordt duidelijk uit het gegeven dat God beloften heeft gegeven in de Bijbel en dat Hij Zich daar ook aan houdt en dat de beloften uitkomen.

Dat is mooi, maar je bewijst de waarheid van de Bijbel niet met de Bijbel zelf. Daar zal iets extern's aan te pas moeten komen!

Het externe is de wonderen die Hij doet, waarmee Hij bewijst dat Zijn woord waar is.

Helaas zijn er alleen kerken waar deze wonderen niet plaatsvinden en de mensen niet in liefde wandelen. Helaas zijn er mensen die nog nooit een kerk hebben gevonden/meegemaakt waar mensen wel in liefde wandelen en waar wonderen plaatsvinden. Toch bestaan deze kerken er zeker wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de Bijbel de waarheid is, wordt duidelijk uit het gegeven dat God beloften heeft gegeven in de Bijbel en dat Hij Zich daar ook aan houdt en dat de beloften uitkomen.

Dat is mooi, maar je bewijst de waarheid van de Bijbel niet met de Bijbel zelf. Daar zal iets extern's aan te pas moeten komen!

Het externe is de wonderen die Hij doet, waarmee Hij bewijst dat Zijn woord waar is.

Wat voor wonderen? Waar?

Wanneer je het zou willen hebben over wonderbaarlijke genezingen kan ik ook stellen dat er onchristelijke mensen op bijzondere wijze genezen. Of op wonderbaarlijke manier aan de dood ontsnappen. Dit gaat dan buiten de bijbel, buiten de kerk om. Heeft niets van doen met geloven.

Helaas zijn er alleen kerken waar deze wonderen niet plaatsvinden en de mensen niet in liefde wandelen. Helaas zijn er mensen die nog nooit een kerk hebben gevonden/meegemaakt waar mensen wel in liefde wandelen en waar wonderen plaatsvinden. Toch bestaan deze kerken er zeker wel.

Ken persoonlijk alleen maar kerken waar vele scheuringen hebben plaatsgevonden en waar deze nog met de regelmaat van de klok plaatsvinden. Maar, waar vind in de kerken waar jij het over hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor wonderen? Waar?

Ken persoonlijk alleen maar kerken waar vele scheuringen hebben plaatsgevonden en waar deze nog met de regelmaat van de klok plaatsvinden. Maar, waar vind in de kerken waar jij het over hebt?

Genezingen van kanker, reuma, autisme, eczeem, enz. enz. .

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel delen van Nederland weet ik wel zo'n kerk te zitten.

Volgens de Bijbel moeten er wel kerkscheuringen plaatsvinden (1 Kor. 11:19).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor wonderen? Waar?

Ken persoonlijk alleen maar kerken waar vele scheuringen hebben plaatsgevonden en waar deze nog met de regelmaat van de klok plaatsvinden. Maar, waar vind in de kerken waar jij het over hebt?

Genezingen van kanker, reuma, autisme, eczeem, enz. enz. .

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel delen van Nederland weet ik wel zo'n kerk te zitten.

Waar in Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland?

Volgens de Bijbel moeten er wel kerkscheuringen plaatsvinden (1 Kor. 11:19).

Volgens de Bijbel? Of volgens Paulus die dat op dat moment schreef? Had/heeft Paulus gelijk? Is datgene wat hij allemaal schrijft onfeilbaar? Kan een feilbaar mens een onfeilbaar boek of onfeilbare brief schrijven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Bijbel? Of volgens Paulus die dat op dat moment schreef? Had/heeft Paulus gelijk? Is datgene wat hij allemaal schrijft onfeilbaar? Kan een feilbaar mens een onfeilbaar boek of onfeilbare brief schrijven?

Volgens de Bijbel/Paulus/Jezus/God. Paulus heeft gelijk en is onfeilbaar in Jezus Christus. Paulus heeft de waarheid verkondigd. (Als je me een mail schrijft, zal ik even nadenken over dergelijke kerken in Noord-(/Oost-)Nederland.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Bijbel? Of volgens Paulus die dat op dat moment schreef? Had/heeft Paulus gelijk? Is datgene wat hij allemaal schrijft onfeilbaar? Kan een feilbaar mens een onfeilbaar boek of onfeilbare brief schrijven?

Volgens de Bijbel/Paulus/Jezus/God. Paulus heeft gelijk en is onfeilbaar in Jezus Christus. Paulus heeft de waarheid verkondigd. (Als je me een mail schrijft, zal ik even nadenken over dergelijke kerken in Noord-(/Oost-)Nederland.)

Ja maar wanneer Paulus een brief schrijft aan een 'bepaalde gemeente in een bepaalde tijd' geldt dat toch niet direct voor 'iedereen'.

Waarom is de Bijbel onfeilbaar? Kan het niet meer geloven. Ben het kwijtgeraakt. Ik kan niet geloven in een 'boek' geschreven door mensen, een boek wat bestaat uit verschillende boeken uit verschillende tijden. Een groot deel wat notabene eerst ontstaan is uit mondelinge overleveringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is de Bijbel onfeilbaar? Kan het niet meer geloven. Ben het kwijtgeraakt. Ik kan niet geloven in een 'boek' geschreven door mensen, een boek wat bestaat uit verschillende boeken uit verschillende tijden. Een groot deel wat notabene eerst ontstaan is uit mondelinge overleveringen.

Hoi Dwaal-Ster,

om op dat laatste in te gaan, is dat iets dat afdoet aan de Bijbel? Ik vind het zelf juist sterk dat de Bijbel in een bepaalde traditie staat en kan bronnen op meerdere personen uit verschillende tijden. Juist door die overlevering heen zien we de rode lijn van Gods plan met deze wereld. Hij heeft zich geopenbaard aan verschillende profeten en schrijvers, en hun geschriften hebben wij nu. Wat we zien is de omgang tussen mensen en God, vanaf Gods eerste scheppingswoord tot aan de Openbaringen die Johannes heeft gekregen.

En ja, we zijn in zekere mate afhankelijk. Afhankelijk van hoe anderen die ons voorgegaan zijn, Gods woord hebben ontvangen en opgeschreven. Afhankelijk van de overlevering. Alleen geloven we niet dat dit een toevallig proces is geweest, maar dat God hierin altijd een hand heeft gehad. Voor jou klinkt dit misschien als een cirkel-redenering, maar ik geloof dat God zijn Kerk in stand houdt, en de overlevering in de Bijbel is daar een onderdeel van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is de Bijbel onfeilbaar? Kan het niet meer geloven. Ben het kwijtgeraakt. Ik kan niet geloven in een 'boek' geschreven door mensen, een boek wat bestaat uit verschillende boeken uit verschillende tijden. Een groot deel wat notabene eerst ontstaan is uit mondelinge overleveringen.

Elk bijbelboek is geïnspireerd door de Heilige Geest met als doel om Jezus zichtbaar te maken. In het OT is Hij verborgen en in het NT geopenbaard. De bijbel lezen zonder de Heilige Geest zal nooit inzicht geven in hoe mooi alle boeken samengaan en hoe Jezus in al deze boeken tot leven komt.

Zelf als je moeite hebt om te geloven of de bijbel helemaal klopt, als er een God is, zou Hij dan in staat zijn om Zijn woord vandaag de dag te bewaren zoals we het nu kennen of niet? Uiteindelijk komt het neer op geloof, ook of de bijbel wel of niet feilbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst dank je wel voor het 'afsplitsen'.

Waarom is de Bijbel onfeilbaar? Kan het niet meer geloven. Ben het kwijtgeraakt. Ik kan niet geloven in een 'boek' geschreven door mensen, een boek wat bestaat uit verschillende boeken uit verschillende tijden. Een groot deel wat notabene eerst ontstaan is uit mondelinge overleveringen.

Hoi Dwaal-Ster,

om op dat laatste in te gaan, is dat iets dat afdoet aan de Bijbel? Ik vind het zelf juist sterk dat de Bijbel in een bepaalde traditie staat en kan bronnen op meerdere personen uit verschillende tijden. Juist door die overlevering heen zien we de rode lijn van Gods plan met deze wereld. Hij heeft zich geopenbaard aan verschillende profeten en schrijvers, en hun geschriften hebben wij nu. Wat we zien is de omgang tussen mensen en God, vanaf Gods eerste scheppingswoord tot aan de Openbaringen die Johannes heeft gekregen.

Ok, maar dan komen er bij mij concrete vragen op. Geen strijdvragen om andermans geloof te ondermijnen maar vragen waar ik echt mee zit.

Is de Bijbel betrouwbaar?

Het verhaal van Noach, de zondvloed. De gehele aarde zou onder water hebben gestaan. Maar, dat kan helemaal niet. Wel kan ik geloven dat er ooit een zondvloed is geweest die een deel van de aarde onder water heeft gezet.

Daarna de belofte dat God dat nooit weer zou doen. De regenboog als symbool. Maar hoe zit dat dan met bijv. de tsunami in Japan waar ontzettend veel doden zijn gevallen. Waar is God? Hoe zit dat dan?

O, er leven zo vreselijk veel vragen bij mij. Alleen al het scheppingsverhaal. In de Bijbel staat 6 dagen + 1 rustdag. De wetenschap leert iets anders.

En ja, we zijn in zekere mate afhankelijk. Afhankelijk van hoe anderen die ons voorgegaan zijn, Gods woord hebben ontvangen en opgeschreven. Afhankelijk van de overlevering. Alleen geloven we niet dat dit een toevallig proces is geweest, maar dat God hierin altijd een hand heeft gehad. Voor jou klinkt dit misschien als een cirkel-redenering, maar ik geloof dat God zijn Kerk in stand houdt, en de overlevering in de Bijbel is daar een onderdeel van.

Ik begrijp je woorden precies. Maar ik kan niet meer geloven dat er geen 'fouten' in de Bijbel staan.

Lastig hoor. Voor mezelf verwarrend omdat de éne vraag een ander uitlokt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe weten we eigenlijk dat elk bijbelboek geïnspireerd is en wat verstaan we dan precies onder 'elk'?

Even voor mijzelf sprekend, de bijbel, 66 boeken (OT en NT). Ik geloof dat elk boek geïnspireerd is, weten doe ik dat niet.

Kijk en daar komt het volgende probleem. De Rooms Katholieke Kerk heeft meer boeken 'in' de Bijbel.

Daarnaast is het de Rooms Katholieke Kerk geweest die de Bijbel heeft samengesteld. De Rooms Katholiek Kerk die door een aantal Gemeenten/Kerken als verkeerd wordt bestempeld. Satanisch zelfs in sommige gevallen.

Hoe kunnen we nu de Bijbel gebruiken/geloven die door zo'n Kerk is samengesteld? Was/is deze Kerk geïnspireerd door Gods Geest? Even voor de duidelijkheid, persoonlijk heb ik niets (meer, vroeger wel) tegen Roomskatholieken of de Rooms Katholieke Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het in deze discussie altijd zo lastig dat de Bijbel gezien wordt als waarheid van kaft tot kaft. Dat kan namelijk simpelweg al niet, en ook de moderne bijbelwetenschap toont de laatste decennia aan dat het misschien niet zo letterlijk bedoeld is als dat het eeuwenlang door de kerk is opgevat. Ik kan een heleboel punten aandragen waarop er gerede twijfel is of je dit boek wel zo letterlijk moet nemen, maar dan blijven we denk ik hangen in de welles/nietes discussie, die uiteindelijk niet terzake doet denk ik.

Wat ik belangrijk vind aan en in de Bijbel, is dat het mij inspireert (net zoals trouwens andere religieuze boeken, maar ook moderne literatuur en gedichten bv). De uiteindelijke boodschap van compassie die doorklinkt, vooral in de persoon van Jezus, is voor mij van levensbelang. En of het nou allemaal 'waarheid' is, en letterlijk gebeurd is, ik denk het zelf niet, maar ik vind het uiteindelijk ook niet (meer) belangrijk. Ik geloof in geloof, hoop en liefde, en de meeste van deze is de liefde. In wat Jezus, zijn tijd ver vooruit, uitstraalde en voorleefde aan compassie en liefde voor de medemens, élke medemens. Dat is waar het voor mij, en ik hoop toch uiteindelijk voor elke christen, om draait.

@ Dwaal-ster, ik snap je vraagtekens bij de Bijbel trouwens wel goed. Ik vind het realistische vragen, en ik vind het eerlijk gezegd erg dom om daarop te antwoorden met dat God wonderen doet, want we weten allemaal dat er zovelen niet genezen, niet-christenen, maar ook christenen, zelfs in de kerken waarin wonderen nog wel bij de cultuur horen, waar regelmatig gebeden wordt voor een wonder, maar wat helaas ook regelmatig uitblijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het in deze discussie altijd zo lastig dat de Bijbel gezien wordt als waarheid van kaft tot kaft. Dat kan namelijk simpelweg al niet, en ook de moderne bijbelwetenschap toont de laatste decennia aan dat het misschien niet zo letterlijk bedoeld is als dat het eeuwenlang door de kerk is opgevat. Ik kan een heleboel punten aandragen waarop er gerede twijfel is of je dit boek wel zo letterlijk moet nemen, maar dan blijven we denk ik hangen in de welles/nietes discussie, die uiteindelijk niet terzake doet denk ik.

Wat ik belangrijk vind aan en in de Bijbel, is dat het mij inspireert (net zoals trouwens andere religieuze boeken, maar ook moderne literatuur en gedichten bv). De uiteindelijke boodschap van compassie die doorklinkt, vooral in de persoon van Jezus, is voor mij van levensbelang. En of het nou allemaal 'waarheid' is, en letterlijk gebeurd is, ik denk het zelf niet, maar ik vind het uiteindelijk ook niet (meer) belangrijk. Ik geloof in geloof, hoop en liefde, en de meeste van deze is de liefde. In wat Jezus, zijn tijd ver vooruit, uitstraalde en voorleefde aan compassie en liefde voor de medemens, élke medemens. Dat is waar het voor mij, en ik hoop toch uiteindelijk voor elke christen, om draait.

@ Dwaal-ster, ik snap je vraagtekens bij de Bijbel trouwens wel goed. Ik vind het realistische vragen, en ik vind het eerlijk gezegd erg dom om daarop te antwoorden met dat God wonderen doet, want we weten allemaal dat er zovelen niet genezen, niet-christenen, maar ook christenen, zelfs in de kerken waarin wonderen nog wel bij de cultuur horen, waar regelmatig gebeden wordt voor een wonder, maar wat helaas ook regelmatig uitblijft.

Echt helemaal eens :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de Bijbel de waarheid is, wordt duidelijk uit het gegeven dat God beloften heeft gegeven in de Bijbel en dat Hij Zich daar ook aan houdt en dat de beloften uitkomen.

Als iemand ziek is, maakt God hem/haar gezond; als iemand angst heeft, verlost God iemand uit de angst; als iemand hulp nodig heeft, helpt God; als iemand bescherming nodig heeft, beschermt God, enz. .

God doet in deze tijd wonderen waarover Hij ook in de Bijbel laten schrijven.

Daar overtuig je maar weinig mensen mee en zeker geen mensen die over de betrouwbaarheid van de Bijbel twijfelen.

Overigens geloof ik dat de Bijbel van kaft tot kaft betrouwbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe weten we eigenlijk dat elk bijbelboek geïnspireerd is en wat verstaan we dan precies onder 'elk'?

Even voor mijzelf sprekend, de bijbel, 66 boeken (OT en NT). Ik geloof dat elk boek geïnspireerd is, weten doe ik dat niet.

Kijk en daar komt het volgende probleem. De Rooms Katholieke Kerk heeft meer boeken 'in' de Bijbel.

Daarnaast is het de Rooms Katholieke Kerk geweest die de Bijbel heeft samengesteld. De Rooms Katholiek Kerk die door een aantal Gemeenten/Kerken als verkeerd wordt bestempeld. Satanisch zelfs in sommige gevallen.

Hoe kunnen we nu de Bijbel gebruiken/geloven die door zo'n Kerk is samengesteld? Was/is deze Kerk geïnspireerd door Gods Geest? Even voor de duidelijkheid, persoonlijk heb ik niets (meer, vroeger wel) tegen Roomskatholieken of de Rooms Katholieke Kerk.

Dat de RKK of welke stroming dan ook fouten heeft gemaakt betekent toch niet dat de samenstelling van de bijbel dus fout is? Mensen maken fouten maar God inspireert mensen ook door zijn Geest. Je moet er gewoon op vertrouwen dat God bij machte is dat te doen wat nodig is om zijn Woord te bewaren zoals dat vandaag de dag tot ons komt. Daarnaast stelt Hij bedienaars aan om ons het Woord te brengen. Paulus leert ons vervolgens ook dat we het moeten toetsen en onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar het mooie is dat de Bijbel niet en nooit de kern van het christelijk geloof is, dus dat is ook helemaal niet nodig gelukkig.

Leg eens uit? Jezus zelf laat ons zien na de opstanding dat het Woord wel degelijk belangrijk is, door de Emmausgangers niet zijn ware identiteit te laten zien maar juist vanuit de Schrift zichzelf kenbaar te maken aan hun. Maar ook tijdens de verzoeking van Jezus door de duivel laat Jezus zien dat Hij vanuit het Woord zichzelf verdedigd.

M.a.w., ik geloof dat de bijbel, God's Woord alles is wat wij nodig hebben om Hem te leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook erg benieuwd hoe jij dat ziet, Hongerige Wolf. Wat is volgens jou dan de kern van het geloof?

@ Dave, ok, maar wat doe je dan bv met nieuwe inzichten dat van de brieven van Paulus er zeer waarschijnlijk maar zeven echt van zijn hand zijn? Hoe rijm je dat dan met de inspiratie van de Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben ook erg benieuwd hoe jij dat ziet, Hongerige Wolf. Wat is volgens jou dan de kern van het geloof?

Christus zelf natuurlijk.

@Dave: Overigens heb ik er moeite mee om de term 'Gods Woord' geheel en al gelijk te trekken met de Bijbel als object. Ik denk dat het Woord zeker de Bijbel is, en voor ons zijn er weinig concretere vormen te bedenken, maar daarnaast is het veel en veel breder dan dat. Maar dat even terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ok, maar de algemene mening is dat je Christus leert kennen door de Bijbel. Heb jij daar dan nog andere bronnen voor?

Ja hoor. Het gebed, bijvoorbeeld, en datgene wat de kerk leert. Maar e.e.a. is natuurlijk altijd geworteld in de Bijbel. Ik vind het alleen te kort door de bocht om dan maar meteen te gaan zeggen dat de Bijbel de kern van het christelijk geloof is; dat lijkt mij zelfs gruwelijke ketterij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid