Spring naar bijdragen

Taalfouten, spellingsnazi's en taalverloedering


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Alle bovenstaande opties. Uitgaand van mijzelf:

- Grammatica is niet heel erg mijn 'ding'.

- Ik ben er wat laks in.

- Ik worstel zo nu en dan met het d of t gebeuren.

- Gebruik te weinig punten en heel veel komma's .

Daarnaast gaat het er wat mij betreft ten eerste om 'dat je elkaar begrijp'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn mensen gewoon laks in het schrijven waardoor ze vaak taalfouten maken, of is er een taalontwikkelingsachterstand?

Of zijn het taalfetisjisten die zeuren om het zeuren terwijl de lezer ook een tekst prima kan begrijpen als er dt fouten instaan?

Het hangt er maar van af; de ene mens is laks, de andere heeft er gewoon niet zo'n gevoel voor. Het valt me bij jou bijvoorbeeld regelmatig op dat je soms een foutje maakt, terwijl de rest van je tekst gewoon verzorgd is. Op dat moment vind ik het helemaal niet storend. Ik ben zelf bijna (!) neerlandica, en krijg héél vaak de vraag wat ik nou vind van die vreselijke taalverloedering (waar ligt het verschil tussen taalverloedering en taalverandering?). Ik kan er meestal eigenlijk niet van wakker liggen hoe mensen spellen. In de praktijk bestaan er geen perfecte spellers. Wat ik wél belangrijk vind, is dat er effectief gecommuniceerd wordt, en soms obstrueert slordige spelling dat enorm. Op dat moment (bijv. hier) zeg ik er ook wel wat van of vraag ik in ieder geval om verduidelijking. Overigens is uit onderzoek van o.a. Renkema gebleken dat het al dan niet gebruiken van d/dt op de juiste plaats niet bijdraagt of afdoet aan leessnelheid en de verwerking en/of retentie van informatie. Het is eigenlijk ook wel een gekke regel, want als je 'hij wordt' schrijft, zou je eigenlijk ook 'hij eett' moeten schrijven. Maar goed, dat is nu eenmaal niet zo. Op termijn denk ik dat het foxgaap afgeschaft gaat worden, eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het verleden kon ik me storen aan taalfouten bij anderen, maar daar ben ik gelukkig los van gekomen :)

Ik kan me er wel aan storen als ik zelf fouten maak en daarom kan er bij mij ook regelmatig '8x bewerkt' onder mijn post staan, omdat ik soms inhoudelijk dingen verander en soms een 'd' of 't' of iets anders verander wat betreft spelling.

Ik vind het wel prettig om niet gelijk een foutloze post te schrijven, maar deze in fasen te schrijven en aan te passen. Eerst pas ik de post soms een aantal keren aan in het 'Voorbeeld' en daarna soms nog een paar keer in de 'bevestigde post'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jesss, een nieuw spellingnazi-topic!

Grammatica en spelling zijn er om het taalverkeer te reguleren en te optimaliseren. Zeker in een format als dat van een forum is dat nodig. Immers, naast de verderfelijke emoticons zijn we voornamelijk afhankelijk van geschreven tekst. Om de informatie-overdracht zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen hebben we goede regels nodig.

Nu is er een verschil tussen een sporadisch d/t-foutje en onleesbare gedrochten van zinnen. Daarin sluit ik me volkomen aan bij HW. Als men echter zonder al te veel moeite een verhaal neerpent met grammaticale en spellingfouten of gebrek aan punctuatie of hoofdlettergebruik, dan komt dat bijzonder ergerlijk op mij over. Overigens wil ik mijn dank uitbrengen aan de autocorrect in mijn browser, die mij bewaart voor foute spellingen zoals 'ergelijk' en 'spellingsfout'. ;) Spellingfouten vind ik minder erg; dat kan een keertje gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer zo veel mogelijk op te letten voor ik een fout maak. Gewoon om me zelf te controleren. Maar het overkomt me vaak genoeg dat ik neit schrijf in plaats van niet. Doordat ik ook snel wil schrijven / typen ;) En gelukkig geeft google chrome het ook aan als ik iets verkeerd type. Dus daarmee word het nog een beetje in de hand gehouden.

Ennn... Leestekens heb ik niet zo'n moeite mee om ze te gebruiken. Ik heb zelf veel verhalen geschreven, dus dan moet je wel een beetje kennis hebben wat leestekens betreft ;)

Wel kan ik me er soms kapot aan ergeren dat sommige mensen het gewoon niet in de gaten hebben dat ze een hele grote spelfout maken. De d,t,dt,tt,dd kwestie vind ik dan zo'n ramp nog niet, maar de woorden waarvan je zou verwachten dat iemand toch wel weet hoe je het moet schrijven.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn mensen gewoon laks in het schrijven waardoor ze vaak taalfouten maken, of is er een taalontwikkelingsachterstand?

Of zijn het taalfetisjisten die zeuren om het zeuren terwijl de lezer ook een tekst prima kan begrijpen als er dt fouten instaan?

Jij bent zelf ook niet echt een kei als het om grammatica gaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm, ik dacht van niet. Zo weinig mogelijk komma's, toch? Wie biedt uitstel? Onze near-neerlandica? HW?

Ik ben van mening dat jij het goed geschreven hebt, aangezien het geen aparte bijzin was. Als het een bijzin was met bijvoorbeeld een apart(e) persoonsvorm en onderwerp, was een komma wel nodig.

En zelfs dan klopt het volgens mij nog niet helemaal. Zie mijn onderstaande zin:

Ik ben van mening dat jij het goed geschreven hebt, aangezien het geen aparte bijzin was.

In lijn met hetgeen ik eerder schreef, zou tussen 'mening' en 'dat' een komma moeten komen, maar dat zou ik daar toch weglaten, omdat volgens mij ook het aantal komma's enigszins beperkt moet blijven.

Volgens mij heeft het ermee te maken dat 'Ik' t/m 'was' de hoofdzin is en 'aangezien' t/m 'was' de bijzin (om een of andere reden). Tsjonge, het is weer lang geleden dat ik op de middelbare school zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn mensen gewoon laks in het schrijven waardoor ze vaak taalfouten maken, of is er een taalontwikkelingsachterstand?

Of zijn het taalfetisjisten die zeuren om het zeuren terwijl de lezer ook een tekst prima kan begrijpen als er dt fouten instaan?

Jij bent zelf ook niet echt een kei als het om grammatica gaat.

Klopt. Ik heb vroeger zelfs Remedial teaching op het gebied van spelling en grammatica gehad. Relatief gezien ben ik er een stuk beter op geworden de afgelopen jaren, maar het blijft een enorme zwakte van mij en ik leun enorm sterk op de spellingscontrole.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn mensen gewoon laks in het schrijven waardoor ze vaak taalfouten maken, of is er een taalontwikkelingsachterstand?

Of zijn het taalfetisjisten die zeuren om het zeuren terwijl de lezer ook een tekst prima kan begrijpen als er dt fouten instaan?

Als ik personeelschef (pardon: manager human resources) zou zijn, zouden sollicitatiebrieven met spelfouten rechtstreeks in het cilindrische archief belanden.

In de meeste gevallen kun je een tekst nog steeds goed begrijpen als er spel- of stijlfouten in staan. Toch vind ik dat iemand er alles aan moet doen om ze te vermijden omdat het getuigt van desinteresse in de ontvanger van je boodschap als je onvoldoende aandacht aan de spelling besteedt. Het onvoldoende aandacht besteden aan spelling is in die zin (bijv.) te vergelijken met het onvoldoende aandacht besteden aan de kleding als je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.

Of de oorzaak van taalfouten nu ligt in laksigheid of een taalontwikkelingsachterstand? Kan allebei. Ik erger me overigens meer aan fouten van het type 'Me broer zegt...' dan die van de soort 'de klant betaald niet' (vele malen gezien) maar in 'officiële' communicatie hoort ook laatstgenoemde niet voor te komen. Zo ben ik in een regionaal dagblad ook eens 'surfer' tegengekomen waar het een 'server' moest zijn. Zo'n spelfout vloeit voort uit gebrek aan kennis van de materie waarover je schrijft.

Ik vermoed dat er nog een andere oorzaak is van taalfouten, namelijk onvoldoende aandacht in het onderwijs aan stijl en spelling, althans hier in Nederland. Ik begeleid op mijn werk wel eens stagiairs van het ROC en ik sta niet meer vreemd te kijken van fouten als 'de factuurnummer', het verwijzen naar zelfstandige naamwoorden met verkeerde aanwijzende voornaamwoorden ('dit' als het 'deze' moet zijn, 'dat' als het 'die' moet zijn, en omgekeerd) en werkwoordsfouten ('gescant'). Of het los schrijven van woorden die aan elkaar geschreven moeten worden (in bepaalde kring bekend als een vorm van de 'Engelse ziekte'.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hm, ik dacht van niet. Zo weinig mogelijk komma's, toch? Wie biedt uitstel? Onze near-neerlandica? HW?

Eerlijk gezegd vind ik het zonder komma's lekkerder lezen. Hier zijn niet echt regels voor, het is meer een kwestie van het maken van een stilistische keuze.

Klopt. Ik heb vroeger zelfs Remedial teaching op het gebied van spelling en grammatica gehad.

Ik ben zo dyslectisch als een deur, maar er een beetje op letten en spellingscontrole helpt inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf niet dyslectisch maar ik snapte de regels gewoon niet (en bij dictees haalde in onvoldoendes). Er op letten lukte toen ook niet. Nu gaat het tegenwoordig al een stuk beter, maar nog steeds mis ik bepaalde inzichten. En Nederlands valt nu tegenwoordig wel 'redelijk' mee, althans, ik raak er mee weg in mijn studie als ik heel zorgvuldig ben, met spellingscontrole, laten nalezen, etc. Mijn Engels is nog steeds een enorme ramp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mijn eigen vragen betreft:

Ik denk dat een hoop taalfouten wel te voorkomen zijn als mensen hun teksten door de spellingscontrole halen. In FF zit een spellingscontrole, of nog beter: in Word zit er ook één. En als je dan ook nog eens je tekst aan het einde even doorleest dan scheelt het alweer een hoop. Nu kun je je afvragen waarom je voor Facebook of een forum al die moeite zou nemen aangezien er geen baan of cijfer van af hangt. Maar het is wel enerzijds een oefening zodat als je wel in correcte taal iets moet schrijven, je iig wat meer getraind bent. Daarbij leest het voor de ander ook prettiger.

Ik erger me eigenlijk niet echt aan taalfouten (mede ook natuurlijk omdat ik zelf een ramp ben op taalgebied), maar kan me wel er aan ergeren als mensen teksten schrijven vol met fouten die voorkomen hadden kunnen worden als de tekst eerst even in Word getikt was. Bijvoorbeeld het ontbreken van hoofdletters en punten. Dat soort leestekens maken een tekst veel prettiger te lezen, zijn de meest simpele regels en Word begint meteen te wenen als je ze vergeet. Dat soort dingen komen gewoon onverzorgd over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben bijvoorbeeld iemand die regelmatig zijn posts bewerk om later gespotte fouten te verbeteren.

x2

Ik kan me er wel aan storen als ik zelf fouten maak en daarom kan er bij mij ook regelmatig '8x bewerkt' onder mijn post staan, omdat ik soms inhoudelijk dingen verander en soms een 'd' of 't' of iets anders verander wat betreft spelling.

Dat dus. Gelukkig ben ik niet de enige. Ik vind het altijd zo stom staan als er 8x bewerkt onder staat maar ik ben blij dat ik niet de enige ben.

En ja, ik vind dat het Nederlandse taalonderwijs een hoop te verwijten valt. Of je nou VMBO, HAVO of VWO doet, ik vind dat iedereen vrijwel foutloos Nederlands zou moeten kunnen schrijven. Natuurlijk mag een VMBO-er (VMBO'er?) meer fouten maken dan een VWO klant maar die fouten die ik nu heel vaak voorbij hoor komen zijn echt belachelijk. 'Hun hebben' enzo. Ik vind het echt verschrikkelijk. Uiteraard ben ik ook niet helemaal perfect in mijn spelling maar ik doe mijn best om zo foutloos mogelijk te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vind ik wel een nadeel aan het nieuwe Credible: bij het oude Credible kon je 16 keer iets veranderen, viel het alleen een beetje op als iemand een half uur later zijn/haar post nog had aangepast :) (Dat heb ik wel eens: dat ik even wat anders ga doen en dat mij ineens iets te binnen schiet om in een bepaalde post iets aan te passen.) Nu wordt het onverbiddelijk zichtbaar als iemand daadwerkelijk 16 keer de post heeft gewijzigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik erger me overigens meer aan fouten van het type 'Me broer zegt...' dan die van de soort 'de klant betaald niet' (vele malen gezien) maar in 'officiële' communicatie hoort ook laatstgenoemde niet voor te komen.

Zinnen als 'Me broer zegt' vind ik inderdaad wel lelijk :) Een zin als 'de klant betaald niet' zou ik zelf nog kunnen maken. Als iemand me dan op de fout wijst, denk ik gelijk: 'Oh, dom van me!'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik erger me overigens meer aan fouten van het type 'Me broer zegt...' dan die van de soort 'de klant betaald niet' (vele malen gezien) maar in 'officiële' communicatie hoort ook laatstgenoemde niet voor te komen.

Zinnen als 'Me broer zegt' vind ik inderdaad wel lelijk :) Een zin als 'de klant betaald niet' zou ik zelf nog kunnen maken. Als iemand me dan op de fout wijst, denk ik gelijk: 'Oh, dom van me!'

En punten aan het einde van elke zin? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid