Spring naar bijdragen

Taalfouten, spellingsnazi's en taalverloedering


Aanbevolen berichten

Ik hou(d) er wel van als er een beetje zorgvuldig met onze taal wordt omgegaan. Al zag ik in mijn voorsteltopic dat er al minimaal een foutje ingeslopen was... En ik kan dat niet aanpassen. :$

Verder heb ik ook geen problemen met 'woorden' zoals ff, mss, idd, iig, dat vind ik wel grappige afko's. Waar ik me wel aan stoor, zijn fouten zoals zowiezo ("zo en zo" zie je ook nog wel eens), beter dan/als ik/mij en dat soort ellende.

Maar goed, het belangrijkste is de boodschap, toch?

Ow ja, een zin sluit je af met een punt, niet met een smiley. :N

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Verder heb ik ook geen problemen met 'woorden' zoals ff, mss, idd, iig, dat vind ik wel grappige afko's.

Afko's? Leven we nog in de tijd van Jan Kuitenbrouwers fraai vormgegeven boekje Turbotaal? (1987) :D

De inhoud is belangrijker dan de verpakking maar als de verpakking je al niet aanstaat, is de kans kleiner dat je belangstellend uitziet naar de inhoud dan wanneer de verpakking daartoe wél uitnodigt. In dezelfde categorie als 'idd' vallen foute afkortingen als 'TSO' (tussenschoolse opvang, zou dus afgekort TO moeten zijn), 'NSO' (naschoolse opvang, dus feitelijk NO), 'CB' (consultatiebureau, is één woord, dus afkorten tot C), BSN-nummer (klopt sowieso al niet omdat burgerservicenummer één woord is; als je de afkorting voluit schrijft, staat er dus eigenlijk burgerservicenummernummer) en BN'er (zou afkorting moeten zijn van Bekende Nederlander maar als je die afkorting voluit schrijft, staat er Bekende Nederlander(d)er en dat is onzin). Hoe zou men Bekende Vlaming afkorten? Tot BV? En als het er meer zijn? BV'en wellicht...

Kortom, er zijn nog genoeg zieke bomen om om te zagen in het Nederlandse taalwoud :D .

En nou we toch aan de gang zijn: die 'spellingsnazi' in de topictitel is natuurlijk een spellingnazi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben op zich wel een spellingnazi. Alleen nadat ik 6 jaar gymnasium cum laude had afgesloten ging het op een of andere manier mis want ik maak nu soms echt de meest bizarre typ- en schrijffouten (dingen als 'schrijv' of hele domme d/t fouten). En dan moet ik er toch net een seconde langer overnadenken dan ik van mezelf gewend ben. :#

Misschien dat ik na de middelbare school wel een beetje klaar was met al dat nadenken. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Zelf probeer ik netjes te zijn op mijn spelling. Ik ben er ook redelijk goed in en probeer de regels goed bij te houden.

Ik zal alleen nooit iemand wijzen op zijn/haar spelfouten, omdat dit de verantwoordelijkheid van de persoon zelf is.

Ja, tenzij het een belangrijk stuk is dat de deur uit moet op kantoor, waar geen fouten in mogen zitten.

Wel haal ik even de beroepsgroep bij deze discussie. Iemand die een beroep uitoefent waar je geen goed Nederlands voor hoeft te kunnen, daarvan is het prima als die persoon minder goed schrijft. Als er mensen zijn die wél zo'n beroep uitoefenen (denk aan secretaresses en leraren) zou ik er eerder op letten en erg in hebben.

Zo had ik een lerares in groep 7 die ik (als jongen van 11) moest verbeteren op d's en t's. Schreef ze iets op het bord dan moest ik 8 van de 10 keer tegen haar zeggen, juf dat moet met een d. Of dat met een t. En om de secretaresses er ook nog even bij te halen, ik was bezig een evenement te organiseren en verzorgde de aanmeldingen en ik kreeg toen een e-mail van een secretaresse met de volgende inhoud: hierbij meldt ik de heer ........ aan voor de bijeenkomst. Voor de personen die niet zien wat er fout is, het is ik meld, ik loop, hij meldt, hij loopt. Dat soort fouten vind ik in die beroepsgroep niet kunnen.

Wel vind ik het vervelend als mensen geen leestekens gebruiken en hier zeg ik wel iets van, mocht dit op een forum gebeuren.

Nog een tip voor Twitterende taalnazi's, je kunt op Twitter Taalmissers volgen waar mensen taalfouten die ze ergens tegenkomen kunnen berichten. Deze komen dan op taalmissers te staan. Bijvoorbeeld: taxichauffeuse rijdt dronken kinderen rond, waardoor het lijkt alsof de kinderen dronken zijn. Dit moet dan zijn: dronken taxichauffeuse rijdt kinderen rond. Dat soort foutjes zijn best hilarisch om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleine toevoeging:

Mijn broer sleutelt in zijn vrije tijd aan auto's. Ik was even bij hem op bezoek en er lag een briefje van een collega op tafel met wat er aan zijn auto gebeuren moest.

Hierop stond: distributieriem, remen, banden voor, uitlaad. Dus ik vroeg aan mijn broer: wat voor dyslect heeft dit briefje geschreven? zijn reactie: hoe kom je daarbij? Dat is iemand met HBO-diploma. O en dan schrijf je uitlaat met een d en remmen met één m? Reactie van mijn broer: o dat is heel scherp van je, dat was mij niet opgevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Ik denk dat mensen enerzijds heel erg laks geworden zijn en dat anderzijds de taalfouten zo aan het toenemen zijn met gevolg dat men ook veel meer/gemakkelijker verkeerde woordbeelden opneemt en onthoudt.

In de klas merk ik zelfs regelmatig dat allochtonen stilaan beter worden in spelling (regels toepassen) dan autochtonen. Hun Nederlands is nog in opbouw, dus nog niet verloederd :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid