Spring naar bijdragen

Wat is het Apostolisch Genootschap


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi,

heb je er wel eens van gehoord?

heb je er een mening over?

Ik ben er zelf lid van en ik krijg vaak deze vraag. Samen met vrienden heb ik toen een filmpje gemaakt hier over. Graag laat ik hem aan je zien:

Ik hoop dat je tijd hebt en hoor graag wat je er van vind?

Is het duidelijk en wat zou je nog meer willen weten als je het hebt gezien?

Groetjes Steven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aparte manier van de hostie communiceren (aangenomen dat het een hostie was) hebben ze in de dienst op het filmpje. Dat heb ik nog nooit eerder gezien zo. Communiceren op de hand en op de tong, dat ken ik wel, maar op de vuist?

Heb zelf weleens een eredienst bijgewoond van een apostolisch genootschap dat nu al enige jaren ter ziele is. De eredienst leek sprekend op een traditionele katholieke Mis van vóór Vaticanum II, inclusief communiceren op de tong, maar dan in de volkstaal en her en der wat aangepaste teksten. In elk geval heel anders dan op het filmpje, want de (gehuwde) priester droeg er ook katholieke gewaden, droeg de liturgie veelal op in dezelfde richting als de gelovigen zaten en ik leerde dat de liturgische regels er veel strikter waren dan bij de katholieke Kerk toentertijd. Het was ook een echt kapelletje, met altaar, wijwaterbakje en héél veel wierook tijdens de dienst. Het kwam op mij dus over als een genootschap met een zeer traditionele liturgie, inclusief "sacramenten," maar met een zeer vrij godsbeeld en vrije moraal. Het filmpje verbaast me dus nogal, omdat het daar er echt heel anders uitziet. Blijkbaar zijn er dus nogal wat verschillen te bespeuren binnen het genootschap.

Het is vooral een esoterisch genootschap, dat geen ander dogma kent dan dat de waarheid vooral subjectief is, God vooral een kracht en niet echt een persoon, en dat men daarom ook geen absolute Waarheid moet willen verkondigen. En tja, dat is dus wel strijdig met het christendom, dat een objectieve Waarheid verkondigt en God ook vooral als een echt Persoon ziet, waarmee te praten valt. Het ziet er echter wel sympathiek uit allemaal , het filmpje is ook sympathiek en duidelijk, maar ik blijf toch maar gewoon katholiek. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aparte manier van de hostie communiceren (aangenomen dat het een hostie was) hebben ze in de dienst op het filmpje. Dat heb ik nog nooit eerder gezien zo. Communiceren op de hand en op de tong, dat ken ik wel, maar op de vuist?

Het is zeer waarschijnlijk dat onder invloed van meer kennis over hygiene het gezamelijk drinken uit een beker en het van hand tot hand uitreiken van ouwel is omgezet in het uitreiken, met behulp van een 'pincet', van een in wijn gedoopte ouwel op de rug van de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Oke thx voor de reacties.

Binnen de apostolische "beweging" (om het zo maar even te zeggen) heb je inderdaad verschillende stromingen, de Nieuw Apostolische kerk en Het Apostolisch Genootschap zijn de grootste en daarnaast heb je nog veel kleine (vaak met weinig toekomst) richtingen.

Goed om te horen dat de film eigelijk best wel redelijk duidelijk is.

En als apostolisch iemand vind ik het ook heel goed als iemand bij zijn eigen geloof blijft :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat er verschillende apostolische bewegingen zijn, maar het verbaasde me alleen dat binnen hetzelfde Apostolische Genootschap er blijkbaar ook grote verschillen in liturgie zijn.

Wijziging:

Bedenk me nu dat ik enkele bewegingen door elkaar haal. Het was níét een apostolisch genootschap waar ik ooit geweest was. Het plaatje klopt dus weer. :+

(altijd leuk, die verstrooidheid hier...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, maar om het even crux te zeggen: de apostolische kerk is christelijk, het apostolisch genootschap is dat niet. Het genootschap is namelijk een esoterische gemeenschap. In het schema zie je ook dat ze zich buiten het kerkelijke gezelschap hebben geplaatst.

Dan kan dit topic denk ik wel naar levensbeschouwing.

Verder wil ik zeggen dat het filmpje er best wel goed uitziet. Erg leuk gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Mooi filmpje :)

De visie van het Apostolisch Genootschap spreekt me erg aan. Sinds mijn 18e ga ik niet meer naar de kerk, maar áls ik weer zou gaan, dan zou het naar een vrijzinnige gemeente zijn zoals het Apostolisch Genootschap of de Remonstrantse Broederschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb bij de Apostolische kerk gezeten. www.hazk.nl mijn ervaringen waren daar erg slecht. Als er werd geprofeteerd dan schreeuwden ze door de kerk als idioten en als we avondmaal gingen vieren dan nodigde de voorganger de doden uit om vooraan in de banken te komen zitten en het avond maal mee te vieren met de levenden. Ik kreeg er kriebels van.

Maar wellicht is het apostolisch genootschap wel een gezonde beweging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, het is nu c.a. 25 jaar geleden maar ik kan het mij herinneren als de dag van gisteren.

Vertel eens, hoe zag dat eruit, al die overledenen op de voorste banken?

Ik vraag me overigens wel af of dit allemaal niet off-topic is. Dit topic gaat over het apostolisch genootschap wat wat anders is dan de apostolische kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid