Spring naar bijdragen

Gelovigen leven langer


Aanbevolen berichten

Gelovigen leven langer

cmflogo.jpg

Wie in Jezus gelooft, leeft langer. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd door de Christian Medical Fellowship in Londen.

De artsen Alex Bunn en David Randall pluisden ruim 1200 internationale studies en 400 artikelen in vakbladen na. In 81 procent van de gevallen kwam naar voren dat het geloof een positieve uitwerking op patienten had. In slechts 4 gevallen was er sprake van een negatieve uitwerking. De rest was neutraal.

Ze vergeleken ook, in een langjarig onderzoek, gelijke ziektebeelden bij gelovigen en niet-gelovigen. Totaal werden 21.000 mensen in dit onderzoek gevolgd. Volgens Bunn en Randall kan daaruit afgeleid worden dat mensen die in Jezus geloven gemiddeld maar liefst 7 tot 14 jaar langer leven dan ongelovigen. Andere factoren, zoals inkomen en opleiding, spelen daar ook een rol in, maar veel minder dan vooraf werd gedacht. “De bepalende factor is wel degelijk het geloof in Jezus Christusâ€, zeggen Bunn en Randall.

Volgens hen zijn de voordelen vooral psychisch. Gelovigen hebben een duidelijk beter welbevinden dan niet-gelovigen.

“Ze zijn hoopvol, tevreden, zien de zin van het leven in, hebben een goed zelfbeeld. Die zaken hebben een positieve lichamelijke uitwerking. Bovendien zijn zaken als eenzaamheid, angst, depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten bij mensen die in Jezus geloven vrijwel volledig afwezig.â€

Bron: manna-vandaag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt ook zeggen 'geloof heeft een placebo effect', door te geloven dat het waar is, maak je meer endorfine aan, waardoor je 'langer leeft' (even erg kort door de bocht) dat is hetzelfde met placebo's. Placebo's werken namelijk doordat je gelooft dat het werkt, daardoor maak je endorfine aan en gaat het beter met je...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook zeggen 'geloof heeft een placebo effect', door te geloven dat het waar is, maak je meer endorfine aan, waardoor je 'langer leeft' (even erg kort door de bocht) dat is hetzelfde met placebo's. Placebo's werken namelijk doordat je gelooft dat het werkt, daardoor maak je endorfine aan en gaat het beter met je...

Daar heb je m.i. een punt.

Gelovigen hebben een duidelijk beter welbevinden dan niet-gelovigen.

“Ze zijn hoopvol, tevreden, zien de zin van het leven in, hebben een goed zelfbeeld. Die zaken hebben een positieve lichamelijke uitwerking. Bovendien zijn zaken als eenzaamheid, angst, depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten bij mensen die in Jezus geloven vrijwel volledig afwezig.â€

Uit eigen ervaringen met medechristenen herken ik de positieve punten sterk, maar merk ik ook struikelen hierin.

De negatieve zaken ervaar ik niet als vrijwel volledig afwezig maar als soms tot vaak ook aanwezig. Maar, dankzij God overheerst het positieve genoemde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou de wetenschappelijke onderbouwing van dit verhaal wel eens willen zien. De kans op gemeenschappelijke factoren die over het hoofd worden gezien bij het vergelijken van onderzoeken is mij te groot. Er zijn bijvoorbeeld genoeg niet-christenen, gelovig en niet gelovig die een goed zelfbeeld hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou de wetenschappelijke onderbouwing van dit verhaal wel eens willen zien. De kans op gemeenschappelijke factoren die over het hoofd worden gezien bij het vergelijken van onderzoeken is mij te groot. Er zijn bijvoorbeeld genoeg niet-christenen, gelovig en niet gelovig die een goed zelfbeeld hebben.
Er is ooit Deens onderzoek geweest waaruit geconcludeerd is dat gelovigen inderdaad 'wat' langer leven (maar ook vooral 'wat anders leven') en b.v. in een ziekenhuis sneller genezen.

Daarnaast is er ditonderzoek van Robin Dunbar over The Personal God: How Morality, Intentionality and Religion Evolved. Lees eens onder het kopje: 'Religion as Social Glue"

(...)The rituals which went along with these celebrations, rites of passage, slowly evolved into religion, and modern studies show rituals release endorphins, natural opioids in the brain.

Endorphins cause a mild euphoria, and so have become part of the body’s pain control system, becoming effective when pain is modest but persistent. Endorphins also stimulate the immune system. Plainly wild or persistent dancing, being strenuous, will cause the release of endorphins—some modern young people get addicted to working out, for that reason— (...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook zeggen 'geloof heeft een placebo effect', door te geloven dat het waar is, maak je meer endorfine aan, waardoor je 'langer leeft' (even erg kort door de bocht) dat is hetzelfde met placebo's. Placebo's werken namelijk doordat je gelooft dat het werkt, daardoor maak je endorfine aan en gaat het beter met je...

Daarmee maak je dus een sterk punt voor het geloof ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook zeggen 'geloof heeft een placebo effect', door te geloven dat het waar is, maak je meer endorfine aan, waardoor je 'langer leeft' (even erg kort door de bocht) dat is hetzelfde met placebo's. Placebo's werken namelijk doordat je gelooft dat het werkt, daardoor maak je endorfine aan en gaat het beter met je...

Daarmee maak je dus een sterk punt voor het geloof ;)

Nee, voor de menselijk daad 'van geloven'. Het maakt namelijk niet uit waarin je geloofd ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Shit, I love statistics :)

Je kunt er altijd alles mee bewijzen. Er is zelfs een link te leggen tussen het aantal ooievaars in een gebied en het aantal kindertjes dat word geboren. (is echt een onderzoek geweest, in Duitsland volgens mij :P)

Maar sure dat een positieve kijk op het leven en motivatie in moeilijke tijden een mens helpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit was al bekend.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16a Ik zal hem met lengte van dagen verzadigen
Ik zou eerder Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE uw God geeft citeren in deze context.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit was al bekend.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:16a Ik zal hem met lengte van dagen verzadigen
Ik zou eerder Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE uw God geeft citeren in deze context.

Daar dacht ik ook nog aan :) Mooi dat jij hem hebt geciteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelovigen leven langer

Wie in Jezus gelooft, leeft langer.

Gelovigen leven langer. Het maakt dus niet uit of je in Jezus, de Moloch of Baal gelooft, lijkt me.

Wie in Moloch of Baal gelooft, wordt in de Bijbel geen gelovigen genoemd, maar ongelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie in Moloch of Baal gelooft, wordt in de Bijbel geen gelovigen genoemd, maar ongelovigen.

Ja en? Dat neemt niet weg dat het gelovigen zijn (of meer accuraat: waren). Gewoon de zoveelste fout die in de Bijbel staat.

Het is geen fout, maar een benaming van mensen die in Jahweh en Zijn Zoon geloven. In de Koran wordt weer een andere definitie gebruikt en voor hen ben ik een ongelovige en voor aanhangers van Moloch en Baäl ben ik ook een ongelovige. Ik geloof ook niet in het economische systeem, dus voor economen ben ik ook een ongelovige, al zullen ze dit zo niet noemen. Voor Duitsers ben ik ook geen Duitser, maar daarbij voel ik me niet uitgesloten. Ik ben een Nederlander, dus wordt gewoon zo genoemd. Maar daar gaat dit topic niet over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelovigen leven langer

Wie in Jezus gelooft, leeft langer.

Gelovigen leven langer. Het maakt dus niet uit of je in Jezus, de Moloch of Baal gelooft, lijkt me.

Wie in Moloch of Baal gelooft, wordt in de Bijbel geen gelovigen genoemd, maar ongelovigen.

Dat is nu exact het punt wat ik probeerde te maken. Ook ik geloof dat God 'een lang leven in het land dat Hij je geeft' - geeft. Punt alleen is dat dit voor mij een zaak van geloof is en dat ik ook weet dat genoeg gelovigen jong sterven en genoeg 'ongelovigen' oud worden.

De teksten in de Bijbel gaan over het feit dat God 'mensen die hun ouders eren' een lang leven schenkt, er zijn meer teksten. Dit gaat over onderzoek waar specifiek christenen langer leveren. Er is ook onderzoek wat bevestigd dat gelovigen inderdaad langer leven. Christenen zijn gelovigen. Christenen leven langer.

De conclusie van dat onderzoek lijkt mij dus verkeerd. De conclusie is volgens mij dat gelovigen-in-iets langer leven, daaruit volgt dan ook dat christenen langer leven. Dat is echter niet wat de Bijbel aangeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij spreekt het onderzoek over 'gelovigen in Jezus', dus christenen. Volgens mij praten we nog een beetje langs elkaar heen; ik weet nog niet helemaal wat je punt is.

Ps. 91 spreekt erover dat mensen die 'in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen' (vs. 1) t/m 'Omdat hij Mij zeer bemint' en 'omdat hij mijn naam kent' lang leven. Dat zijn dus niet de mensen die 'ergens' in geloven, maar degenen die Jahweh en Zijn Zoon kennen.

Mensen die hun ouders eren, zullen lang leven in het land dat God hen geeft. God geeft geen land aan ongelovigen, dus er kan niet zomaar worden gezegd dat zij ook lang zullen leven. (Daarmee zeg ik niet dat het niet ook een zegen kan zijn voor ongelovigen als ze hun ouders eren en dit hun leven ook kan verlengen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit onderzoek is volgens mij al vele malen eerder gedaan. Steeds met hetzelfde resultaat. Gelovigen leven langer. Dat zegt natuurlijk niks over het waarheidsgehalte van een geloof, maar slechts iets over de levens van een groep mensen ten opzichte van de gehele populatie. Gelovigen hebben een over het geheel genomen gemiddeld iets gezondere levensstijl dan het algemeen gemiddelde. Dat lijkt me vrij plausibel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelovigen leven langer

cmflogo.jpg

Wie in Jezus gelooft, leeft langer. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd door de Christian Medical Fellowship in Londen.

De artsen Alex Bunn en David Randall pluisden ruim 1200 internationale studies en 400 artikelen in vakbladen na. In 81 procent van de gevallen kwam naar voren dat het geloof een positieve uitwerking op patienten had. In slechts 4 gevallen was er sprake van een negatieve uitwerking. De rest was neutraal.

Ze vergeleken ook, in een langjarig onderzoek, gelijke ziektebeelden bij gelovigen en niet-gelovigen. Totaal werden 21.000 mensen in dit onderzoek gevolgd. Volgens Bunn en Randall kan daaruit afgeleid worden dat mensen die in Jezus geloven gemiddeld maar liefst 7 tot 14 jaar langer leven dan ongelovigen. Andere factoren, zoals inkomen en opleiding, spelen daar ook een rol in, maar veel minder dan vooraf werd gedacht. “De bepalende factor is wel degelijk het geloof in Jezus Christusâ€, zeggen Bunn en Randall.

Volgens hen zijn de voordelen vooral psychisch. Gelovigen hebben een duidelijk beter welbevinden dan niet-gelovigen.

“Ze zijn hoopvol, tevreden, zien de zin van het leven in, hebben een goed zelfbeeld. Die zaken hebben een positieve lichamelijke uitwerking. Bovendien zijn zaken als eenzaamheid, angst, depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten bij mensen die in Jezus geloven vrijwel volledig afwezig.â€

Bron: manna-vandaag

Het is wel te begrijpen dat mensen die gelovig zijn zich beter in hun vel voelen, maar daar hoef je geen studie voor te doen. Of zij langer leven ? ik vindt de studie wat onzin, het is geen objectieve bestudering. Aangezien het is onderzocht door een Christelijk medisch 'team'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel te begrijpen dat mensen die gelovig zijn zich beter in hun vel voelen, maar daar hoef je geen studie voor te doen. Of zij langer leven ? ik vindt de studie wat onzin, het is geen objectieve bestudering. Aangezien het is onderzocht door een Christelijk medisch 'team'.

Ook christelijke medische teams kunnen wetenschappelijke methoden gebruiken die controleerbaar zijn. Een team bij voorbaat diskwalificeren omdat ze een geloofsovertuiging hebben is daarom not done. Maar ik ben het met je eens dat de gedane claims wel eens bevestigd mogen worden door een niet-gelovig team.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook christelijke medische teams kunnen wetenschappelijke methoden gebruiken die controleerbaar zijn. Een team bij voorbaat diskwalificeren omdat ze een geloofsovertuiging hebben is daarom not done.
Wel als dat christelijke medische team onderzoek doet naar iets dat betrekking heeft op christenen/gelovigen, dat is eerder not done. Het is sowieso enigszins nutteloos en geldverspilling omdat het onderzoek ALTIJD om die reden in twijfel getrokken zal worden en niet als volwaardig zal worden gezien. Onderzoek naar jezelf is zelden objectief.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid