Spring naar bijdragen

Stappen op zaterdagavond


Aanbevolen berichten

Het is weer zondag, dus de zaterdagavond is weer geweest. Ga jij wekelijks naar de lokale disco tot de late uren en zit je dan de volgende ochtend in de kerk of schiet de kerk er dan bij in? Hoe ga je als Christen om met het zaterdagavond ritueel en de zondagochtend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet meer zo'n stapper maar vroeger was ik elke zaterdagavond in de kroeg te vinden. Ik heb daar op zich helemaal geen problemen mee, als het je kerkgang maar niet in de weg staat. Tegenwoordig sla ik op zondagochtend soms wel over, maar dat is dan niet vanwege de kroeggang. Vroeger thuis moesten wij voor 24:00 thuis zijn omdat daarna de zondag begon. Op een gegeven moment is dat gelukkig afgeschaft, want ik vond het vrij hypocriet eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik hypocriet vind is vier uurtjes slapen na het stappen en dan vervolgens in de kerk zitten. Blijf dan in je nest liggen. Ik vind het echt onzin om maar 'om het principe' in de kerk te zitten.

Ik denk dat het neerkomt op het afwegen van belangen. Als jij naar de kerk wilt, zorg dan dat je een beetje uitgeslapen bent. Als de kerkdienst je niet boeit, ga dan lekker uit en slaap ook uit. Ik blijf ook wel eens liggen als het laat is geworden, maar dat is vooral omdat ik weet dat je dan de rest van de dag ook niks aan mij hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik hypocriet vind is vier uurtjes slapen na het stappen en dan vervolgens in de kerk zitten. Blijf dan in je nest liggen. Ik vind het echt onzin om maar 'om het principe' in de kerk te zitten.

Ik vind het juist getuigen van een prima karakter.

Evengoed ging ik toen ik nog jonger was op vrijdagavond tot een uurtje of 3/4 de kroeg in om de volgende dag weer van 8 tot 8 te werken (bijbaantje). En ja, ik was brak de meeste zaterdagochtenden, maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik een keer mijzelf ziek had gemeld omdat ik moe of brak was van alcohol.

Ik heb respect voor mensen die ongeacht omstandigheden gewoon naar de kerk gaan. Ik ben daar zelf nog wat te zwak in maar wil het wel goed op de rit hebben zodra ikzelf kinderen heb om het goede voorbeeld te geven. Hard werken dus. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het altijd erg fijn om naar de kerk te gaan, het is voor mij één van de rustpunten die ik heb in de week. Lekker meezingen naar de liederen en naar de voorganger luisteren, en nadien soms wat napraten met anderen. Ik ben vandaag best lang nagebleven, maar het was ook gewoon gezellig. We hebben best een grote gemeente en met veel jongeren erbij, dat is altijd gezellig :)

Sowieso ga ik niet uit. Het interesseert me gewoon niet. Ik zie de lol er niet in om het ene glas alcohol na het andere achterover te slaan en na een tijdje vind ik het dansen ook weer genoeg. Natuurlijk kan het gezellig zijn als je met vrienden of vriendinnen gaat, maar dan nog trekt het me niet echt. Ik ben wel eens met wat vrienden uit geweest hoor, ik maak wel eens een uitzondering. Ik ga liever overdag iets doen, bowlen of iets creatiefs ofzo.

Daarbij ben ik 's avonds wel vrij snel moe, maar daar ben ik dan ook een ochtendmens voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is weer zondag, dus de zaterdagavond is weer geweest. Ga jij wekelijks naar de lokale disco tot de late uren en zit je dan de volgende ochtend in de kerk of schiet de kerk er dan bij in? Hoe ga je als Christen om met het zaterdagavond ritueel en de zondagochtend?

Ik ga wel eens op zaterdag uit of heb avonden die wel eens laat worden. Meestal ga ik dan ook wel naar de kerk daarna, soms ook niet. Een keertje niet gaan vind ik zelf niet zo'n probleem. Hangt ook wel van de situatie af. Soms heb ik wel zoiets van dat ik misschien beter had kunnen gaan, maar soms ook niet. Maar ik probeer er wel een beetje op te letten dat het niet regelmaat wordt en dat de 'gewoonte' er uit raakt. Want ik merk wel bij mezelf dat als te vaak niet ga het drempelverhogend wordt. En hoewel naar de kerk gaan me soms wel eens tegen zit en het er ff mee gehad heb, zie ik het kerk gaan wel als een fundamenteel aspect van het geloofsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga al heel lang niet meer op stap op zaterdagavond. Ik vind er niet zo veel aan, grof betalen voor drinken en elkaar niet kunnen verstaan door de herrie die daar in de kroeg/discotheek aanwezig is. Nee, doe mij maar een gezellig avondje bij mij thuis of bij vrienden thuis. Goedkoper, je kunt elkaar verstaan, je kunt je eigen muziek uitzoeken én het is nog gezelliger ook.

Voor mij is op zondagochtend naar de kerk gaan dan ook niet zo lastig, ik ben om 9 uur wel uitgeslapen en om 10 uur begint de dienst. Alhoewel, ik ben vanmorgen (sinds een hele lange tijd) een keer niet naar de kerk geweest. Even genieten van een ochtend uitslapen. Ik ga immers vanavond, want dan hebben we 'Let's go Praisy!' (een praise-avond die er ééns per 2 maanden is in onze gemeente)

Verder vind ik het wel stijl als mensen bijna uit de kroeg doorgaan naar de kerk. Ik vind het getuigen van karakter. (Daar moet je toch echt wel veel motivatie voor hebben, anders ga je echt wel liever in je bedje liggen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik hypocriet vind is vier uurtjes slapen na het stappen en dan vervolgens in de kerk zitten. Blijf dan in je nest liggen. Ik vind het echt onzin om maar 'om het principe' in de kerk te zitten.

Wat is daar hypocriet aan dan? Lijkt me net erg consequent, gewoon toch gaan, ook al vraagt het net wat meer zelfoverwinning na 4 uur dan na 8 uur slaap. Als ik dat doe, merk ik ook dat ik op een bepaalde manier net bewuster aanwezig ben bij de kerkdienst omdat het net op zo'n moment een heel duidelijke keuze is waarvan je ook goed weet waarom je 'm maakt.

(Zelf ben ik niet altijd zo consequent hoor. In periodes waarin ik regelmatig naar de kerk ga, ga ik ook als ik zwaar brak ben na een nachtje stappen, maar in periodes waarin ik sowieso een behoorlijk belabberde kerkganger ben, is het een te makkelijk excuus.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe was het ook al weer? 's Avonds een man, 's ochtends een man (vrouw kan ook). Geniet lekker van het stappen en als de kerk of gemeente je echt trekt, zit je daar 's ochtends ook.

En dat om 24/0 uur de zondag begint: wat mij betreft begint de zondag als ik 's morgens wakker wordt.

Dat is lang geleden... X|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe was het ook al weer? 's Avonds een man, 's ochtends een man (vrouw kan ook). Geniet lekker van het stappen en als de kerk of gemeente je echt trekt, zit je daar 's ochtends ook.

En dat om 24/0 uur de zondag begint: wat mij betreft begint de zondag als ik 's morgens wakker wordt.

Dat is lang geleden... X|

Ja, kleine kinderen houden je wel nuchter! :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou er op zaterdag wel rekening mee dat ik op zondagochtend er op tijd uit wil. Later dan een uur of 2 wordt het nooit en zelfs dat is een uitzondering. Het gaat mijns inziens niet om óf je in de kerk zit, maar ook om hoe je er zit. En met heel weinig slaap is het erg lastig om wat van de preek mee te krijgen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga eigenlijk altijd elke zondag gewoon naar de kerk, hoe laat ik ook thuis ben gekomen. Moet ik wel zeggen dat ik niet meer zo'n stapper ben als vroeger, maar ik kom nog steeds regelmatig (bijna elke zaterdag) laat thuis. En ja, ik ga naar de kerk vanuit principe, omdat ik een commitment ben aangegaan met de kerk toen ik lid werd. En dat ik niet vind dat mijn kerkgang en relatie met God moet lijden onder mijn pleziertjes. Daarbij ga ik ook graag naar de kerk, omdat ik daar nu eenmaal voor gekozen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik hypocriet vind is vier uurtjes slapen na het stappen en dan vervolgens in de kerk zitten. Blijf dan in je nest liggen. Ik vind het echt onzin om maar 'om het principe' in de kerk te zitten.
Waarom dan?

Hm, ik zie dat er inmiddels al wat meer reacties zijn. Kijk, als je de hele week werkt en zaterdagavond je enige moment is om ontspannen en gezellig te stappen dan kan ik er nog inkomen. Maar ik vraag me ook dan wel af wat je belangen zijn. Wat is nu belangrijker? Stappen of kerkgang. M.i. is stappen vooral gericht op eigen genot. Het kan natuurlijk zijn dat je juist in het stappen die ene vriend spreekt die toe was aan een goed gesprek, of die andere vriend die meer wilde weten over het evangelie. In dat geval mag je van mij rustig blijven liggen zondagochtend.

Het hele principedenken gaat er bij mij niet in. Van twee walletjes eten, dat is wat het is. Wel lekker bier drinken en dan vervolgens de volgende dag met een brakke kop in de kerk zitten. Als je er de aandacht bij weet te houden, vind ik dat knap. De meerderheid kan dat denk ik niet. Eulogía zou het 'wettisch' noemen, je zit dan in de kerk omdat dat zo hoort en niet omdat je er graag wilt zijn. Nu is dat laatste wel vaker een probleem, maar als je er dan bent vanuit plicht zorg dan ook dat je er met een uitgeslapen hoofd bent.

Kortom, ik vind dat je dan moet kiezen. Wil je zaterdagavond lekker de kroeg in? Prima, ga je gang. Ik zie je 's middags in de kerk wel. Wil je graag naar de kerk, zorg dan dat je ook fris in de kerk verschijnt. M.i. gaan kroeg en kerk niet samen, en kun je je beter afvragen waarom je zo graag naar de kroeg wilt of waarom je graag naar de kerk wilt.

Voor de duidelijkheid, het 'vanaf 0:00 is het zondag' heeft er voor mij weinig mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet aan het volgende denken.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Daarnaast zijn er de teksten over enerzijds het (bruilofts)feest in Kana en anderzijds de teksten als de volgende.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd!
(Zie eventueel ook de verzen ervoor en erna.)

Daarnaast zijn er misschien nog meer teksten over deze onderwerpen aan te halen. Op grond van die teksten kan iedereen voor zichzelf een keuze maken, niet uit wetticisme, maar als keuze voor God, naasten en zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat mag/kan. Ben wel benieuwd naar jouw visie dan. :)
Mijn visie is dat goed is dat mensen op zondag naar de kerk gaan. Als ze met vier uur slapen toekomen en dan gaan ze naar de kerk zou ik niet weten waarom dat hypocriet zou zijn. Allerlei vooronderstellingen als "je moet goed uitgeslapen zijn om oprecht naar de kerk te kunnen" of "als je iets minder scherp bent ben je hypocriet" of "mensen die uit principe naar de kerk gaan zijn wettisch want je kunt alleen goed doen als je het ontzettend leuk vindt" deel ik niet.

Kijk als mensen stomdronken binnen komen zetten zou dat iets anders zijn, maar dat zal wel niet vaak voorkomen denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe was het ook al weer? 's Avonds een man, 's ochtends een man (vrouw kan ook). Geniet lekker van het stappen en als de kerk of gemeente je echt trekt, zit je daar 's ochtends ook.

Nee, 't gezegde luidt: 's avonds een vent, 's ochtends absent.

Ik zat vroeger 's ochtends wel in de kerk na het stappen. Maar ik dronk tot mijn 21ste geen alcohol, dus dat scheelt wel. Ik vind het vrij hypocriet en achterlijk om met een kater van jewelste op zondag naar de kerk te gaan en de halve dienst te slapen. Slaat nergens op. Blijf dan gewoon slapen en ga 's middags ergens naar de kerk, of 's avonds.

Bovendien, als je jezelf naar de kolere zuipt in het weekeinde is het sowieso vrij hypocriet om naar de kerk te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, 't gezegde luidt: 's avonds een vent, 's ochtends absent.

Haha, vroeger zei ik ook: " 's Ãvonds een vent, 's óchtends geen vent".

Bovendien, als je jezelf naar de kolere zuipt in het weekeinde is het sowieso vrij hypocriet om naar de kerk te gaan.

Dat kan zijn, maar bij God is iedereen welkom. Hoe je ook maar leeft c.q. hebt geleefd; Hij zal je niet afwijzen. Iedereen is welkom in Zijn gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kroeg is er om te drinken, een kerk is er om te bidden, zo simpel is het. Jezelf klemzuipen is niet zo verstandig, zeker als je daardoor verschillende zonden begaat, maar het is daardoor juist des te meer reden om naar de kerk te gaan en te horen waarom jezelf klemzuipen ook alweer niet zo verstandig is. ;) Mensen die zichzelf volgieten en daarna in de kerk zitten zijn dan ook niet hypocriet, maar gewoon nog niet helemaal heilig. Maar door de kerkgang in elk geval al wel op de goede weg naar hopelijk ooit enige verandering in de mentaliteit. Al is het alleen al vanwege de hoofdpijn tijdens het tetterende orgel. Nee, hypocriet wordt het pas als ze in de kerk vervolgens doodleuk mensen gaan veroordelen die zeggen nog weleens in het weekend per meter te drinken.

Overigens was of is er ook nog een aardige katholieke gewoonte om ná de kerk de kroeg in te duiken. In verschillende katholieke dorpjes zie je tegenover de kerk dan ook een kroeg staan. Kijk, zo kan het natuurlijk ook: eerst helder in de kerk zitten en daarna je alsnog voltanken. ;) Beter parafraseren we echter vroom de heilige Benedictus: gedraag je in de kroeg zoals in de kerk, dus waardig, en in de kerk zoals in de kroeg, dus ontspannen. Proost!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid