Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

De meesten kennen vast wel de bekende tekst van Votum en Groet, zoals dat in veel kerken aan het begin van de dienst wordt uitgesproken:

Onze hulp is de naam van de Heer die hemel en aarde gemaakt heeft, die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen het werk van Zijn handen.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus. Amen

Dit is gebaseerd op:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Onze hulp is de naam van de HEER die hemel en aarde gemaakt heeft.

[...]

De HEER zal mij altijd beschermen. HEER, uw trouw duurt eeuwig, laat het werk van uw handen niet los.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Persoonlijk vind ik dat voor buitenstaanders (lees: mensen die niet zo vaak in de kerk komen) of voor jonge jeugd een wat formele tekst die wellicht niet makkelijk begrepen wordt. Daarom ben ik op zoek naar een wat aansprekender en toegankelijker tekst, die wel dezelfde lading dekt.

Iemand suggesties?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is voor jeugd in de kerk toch wel te begrijpen? En anders word het gewoon tijd dat ze het is een keertje vragen... Maar in onze gemeente zijn dit soort dingen ook wel is op catechisatie behandelt. Overigens vind ik het ook wel goed om het is te veranderen voor de mensen die het wel snappen en het al 40 jaar horen, maar het al 30 jaar niet meer horen. Dan werkt een verandering soms ook wel.. :)

W.b.t buitenstaanders, voor hen zou het iets minder tale Kanaäns moeten zijn en iets meer hedendaags Nederlands waarschijnlijk.

Als ik het zelf zou moeten herformuleren zou het zoiets worden denk ik:

Wij verwachten al onze hulp van God, de God die de hemel en de aarde heeft geschapen. Hij zal ons altijd beschermen, want Hij blijft altijd trouw en stopt nooit waaraan Hij eens is begonnen.

Ik verkondig u dat er vrede en genade voor u allemaal is van God de Vader en van de Heere Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar komen Votum en groet eigenlijk vandaan? Wie heeft ooit bedacht om zo een dienst te beginnen? Waarom begin je zo een dienst? Waarom zou je een dienst niet (heel) anders beginnen? Dat zijn zo vragen die bij mij opkomen, maar als de TS het daar niet over wil hebben, laat het dan maar weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar komen Votum en groet eigenlijk vandaan?

De Bijbel. Iets dat je zou kunnen weten als je (bijvoorbeeld) de OP had gelezen.

Wie heeft ooit bedacht om zo een dienst te beginnen?

Iemand.

Waarom begin je zo een dienst?

Omdat het een goede en Bijbels verantwoorde manier is.

Waarom zou je een dienst niet (heel) anders beginnen?

Omdat we geen betere manier kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar komen Votum en groet eigenlijk vandaan? Wie heeft ooit bedacht om zo een dienst te beginnen? Waarom begin je zo een dienst? Waarom zou je een dienst niet (heel) anders beginnen? Dat zijn zo vragen die bij mij opkomen, maar als de TS het daar niet over wil hebben, laat het dan maar weten.

Volgens mij is het een gewoonte die al uit de vroege kerk stamt en je ziet het ook terug in de brieven van het NT. Daar word ook vaak met een (genade) groet geopend. Verder vind ik het op zich geen slechte zaak om de dienst in afhankelijkheid van Gods genade te beginnen, maar dat zou eventueel ook wel anders kunnen. Maar ik ga voor 1 keer de traditie verdedigen :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er wat mij betreft wel om dat de dienst wordt geopend met een eerbiedig moment, waarin wordt uitgesproken dat we er op vertrouwen dat God in ons midden is en waarin een soort zegengroet zit.

Momenteel kom ik zelf niet veel verder dan een wat vrije vertaling van bovenstaande:

Wij verwachten in dit samenzijn onze hulp alleen van God, onze Vader, die alles heeft geschapen, die liefdevol en trouw blijft en die ons nooit zal loslaten.

Ik wens jullie vergeving en vrede toe van God, onze Vader en van Zijn Zoon Jezus Christus.

Iets alternatiefs heb ik nog niet echt gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze hulp is de naam van de Heer

die hemel en aarde gemaakt heeft,

die trouw houdt tot in eeuwigheid

en niet laat varen het werk van Zijn handen.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader,

en van de Heer Jezus Christus.

Amen.

Wat is er nou mooier om de eredienst op zo'n poëtische manier aan te vangen? Zéker omdat deze woorden in feite uit de Schrift komen. Mensen begrijpen heus wel wat er gezegd wordt en voelen juist door deze plechtige woorden ook meteen aan dat het niet zomaar een gezellige samenkomst is maar een godsdienstige bijeenkomst waarin God spreekt. Zulke woorden te alledaags maken doet vaak toch af van de inhoud. Daar het woorden uit de Schrift zijn, zou je dus eventueel kunnen volstaan met het gebruik van een modernere bijbelvertaling. Naar bijvoorbeeld de Nieuwe Bijbelvertaling wordt het dan dus:

Onze hulp is de naam van de Heer

die hemel en aarde gemaakt heeft,

wiens trouw eeuwig duurt

en die het werk van zijn handen niet loslaat.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader,

en van de Heer Jezus Christus.

Amen.

Zelf parafraseren doet mijns inziens enkel af van wat er echt gezegd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat we geen betere manier kennen.

Je zou natuurlijk ook een dienst/viering met de vogeltjesdans kunnen beginnen. Persoonlijk zal ik me dan wat ongemakkelijk voelen.

[offtopic]

Tsja. Doet mij toch een heel klein beetje onwillekeurig en niet expres aan een niet-nader-te-benoemen stroming denken.

Of ik me ongemakkelijk voel? Hangt van m'n bui af. Zou de voorganger dat stiekem weleens willen zien doen, volgens mij is dat godsonmogelijk in een albe/stola etc... of misschien stijgt 'ie dan echt op |P|P [/offtopic]

Serieus: ik houd van openings en sluitingsmomenten. Ze geven duidelijk aan dat een dienst gaat beginnen en eindigt. Dat je dit op dezelfde manier doet is evident: iedereen is er dan van op de hoogte.

Voor wat betreft de jongeren die het niet snappen: ik had onlangs een discussie met een pastoraal werker uit een omliggende parochie. Het ging over de voorbereiding van de Taizédag op 11/11 in Leuven, over een bijbelintroductie. In eerste instantie was de tendens om voor de jongeren een ander begin aan te reiken. Tot hij zei dat we de Bijbel nooit uit ons denken mogen verwijderen en dat ook de jongeren daarmee gevoed moeten worden. Ik vond dat wel steek houden opzich, maar een goede uitleg is onontbeerlijk. Dat geld dus ook voor zo'n votum en groet: als de jongere beseft waar dit vandaan komt en dat men het al heel lang op deze manier heeft doorgegeven kan er respect voor groeien. Alles hangt af van de verteller. Als deze begenadigd is met Gods Geest komt dat absoluut goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dat voor buitenstaanders (lees: mensen die niet zo vaak in de kerk komen) of voor jonge jeugd een wat formele tekst die wellicht niet makkelijk begrepen wordt. Daarom ben ik op zoek naar een wat aansprekender en toegankelijker tekst, die wel dezelfde lading dekt.

Het is een prima tekst waarin God wordt aangeroepen. Juist door zulke teksten te horen en te memoriseren (doordat ze zo vaak gebruikt worden) raken mensen gewoon aan bijbels taalgebruik en de manier waar er over God gesproken wordt. Alles vervlakken is jammer.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is een prima tekst waarin God wordt aangeroepen. Juist door zulke teksten te horen en te memoriseren (doordat ze zo vaak gebruikt worden) raken mensen gewoon aan bijbels taalgebruik en de manier waar er over God gesproken wordt. Alles vervlakken is jammer.
Ik denk dat ik wel begrijp waar S&F op doelt. In een jeugddienst is de liturgie veelal wat losser in taalgebruik en ook wat er in de dienst gebeurd. Dan valt deze tekst qua toonzetting wat uit de toon. Persoonlijk vind ik het juist goed dat er ook in jeugddiensten dit opgenomen is. Misschien is het herschrijven niet nodig, maar kan het al helpen een andere vertaling te gebruiken die hetzelfde zegt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Michiel, ik heb ook weleens een mis voor jongeren bijgewoond, of een mis van de charismatische vernieuwing, waar men ook vrolijke, Opwekkingsachtige liederen zingt en waar de sfeer dus wat informeler is. En juist de combinatie van de vaste gebeden en (modern gezongen) gezangen van de Mis en de wisselende moderne liederen gaven de vieringen mijns inziens extra diepgang, stijl en glans. Ook op de Wereldjongerendagen zie je dat: de traditionele teksten van de Mis, maar op moderne wijze opgedragen met moderne wisselende gezangen. En ook dat trekt miljoenen jongeren. Ik zou dus inderdaad sterk aanraden om ook bij jongerenvieringen en-en te doen, dus moderne liederen en de liturgische teksten zoals gebruikelijk.

Ik weet ook nog eens een anektdote binnen de baptistengemeente waar ik toen was, dat er discussie was over een lied waar altijd de dienst mee aangevangen werd ("Vader, wil ons thans vereren..."). Dat is ook een wat formeel lied, met echter een fraaie tekst. Sommige gemeenteleden meenden dat dat jongeren niet zo aansprak en dat je best met een ander gezang kon aanvangen. Maar de meeste jeugdleden hadden nu juist geen enkel probleem met het lied en vonden het zelfs heel mooi. Tja, dat kan dus ook. ;) Overleg met de jongeren zelf kan dus ook erg nuttig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is een prima tekst waarin God wordt aangeroepen. Juist door zulke teksten te horen en te memoriseren (doordat ze zo vaak gebruikt worden) raken mensen gewoon aan bijbels taalgebruik en de manier waar er over God gesproken wordt. Alles vervlakken is jammer.
Ik denk dat ik wel begrijp waar S&F op doelt. In een jeugddienst is de liturgie veelal wat losser in taalgebruik en ook wat er in de dienst gebeurd. Dan valt deze tekst qua toonzetting wat uit de toon. Persoonlijk vind ik het juist goed dat er ook in jeugddiensten dit opgenomen is. Misschien is het herschrijven niet nodig, maar kan het al helpen een andere vertaling te gebruiken die hetzelfde zegt.

Het gaat niet alleen om jeugddiensten, maar om alle diensten. We zijn een naar buiten gerichte gemeente, primair gericht op jongeren en jonge gezinnen. En al is er maar één gast, dan willen we die aanspreken. Vandaar de vraag. Maar aan de andere kant is het V&G slechts een klein (overigens niet onbelangrijk) deel van de dienst, dus is er ook wat voor te zeggen om de 'oude' formulering te gebruiken. Ik zoek mijn weg daarin nog wat...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook een dienst gewoon beginnen met 'Welkom bij de dienst'. Ik snap serieus niet wat er niet te begrijpen of moeilijk is aan het Votum en Groet.

Helemaal mee eens. Zijn genade aanhalen, hulp in zijn handen leggen, zegenen enzovoort allemaal niks mis mee. Ik heb er wel moeite mee dit traditioneel in vaste teksten te gieten. Elke zondag hetzelfde liedje, wie hoort dat op den duur nog, wie overdekt het nog? In mijn beleving veel beter om het vrij en spontaan te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar komen Votum en groet eigenlijk vandaan?

De Bijbel. Iets dat je zou kunnen weten als je (bijvoorbeeld) de OP had gelezen.

Uiteraard heb ik dat gelezen. Maar er staat veel meer in de Bijbel. Het gaat mij om de vragen waarom je per sé die teksten moet gebruiken en waar in de Bijbel zou staan dat je op die manier een dienst zou moeten beginnen. Een dienst zou ook met heel andere Bijbelteksten kunnen beginnen (uiteraard wel gepaste) of zonder Bijbelteksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat we geen betere manier kennen.

Je zou natuurlijk ook een dienst/viering met de vogeltjesdans kunnen beginnen. Persoonlijk zal ik me dan wat ongemakkelijk voelen.

Gelukkig zijn er anderen die wel serieus/inhoudelijk op mijn vragen ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook een dienst gewoon beginnen met 'Welkom bij de dienst'. Ik snap serieus niet wat er niet te begrijpen of moeilijk is aan het Votum en Groet.

Het is inderdaad een optie om 'welkom bij de dienst' te zeggen en dit eventueel uit te breiden met nog meer tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar komen Votum en groet eigenlijk vandaan?

De Bijbel. Iets dat je zou kunnen weten als je (bijvoorbeeld) de OP had gelezen.

Uiteraard heb ik dat gelezen. Maar er staat veel meer in de Bijbel. Het gaat mij om de vragen waarom je per sé die teksten moet gebruiken en waar in de Bijbel zou staan dat je op die manier een dienst zou moeten beginnen. Een dienst zou ook met heel andere Bijbelteksten kunnen beginnen (uiteraard wel gepaste) of zonder Bijbelteksten.

Kijk, en daar was ik nou naar op zoek...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou er wel wat voor voelen om het als volgt te doen.

Ik vind het wat vergezocht om die psalmteksten erbij te betrekken, maar het past wel bij de Nieuwtestamentische kerk om te beginnen zoals Paulus begint. Uiteraard is dat wel een brief en niet noodzakelijkerwijs een begin van een dienst. Maar eventueel zou de volgende tekst (uit de Groot Nieuws Bijbel 1996) kunnen worden gebruikt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:3 Ik wens u de genade en de vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Deze zou dan kunnen worden vertaald naar:

Ik wens jullie de genade en vrede van God onze Vader en van de Heer Jezus Christus.

Deze tekst zou je dan kunnen vergezellen met honderden variaties op iets als volgt.

Welkom allemaal. Goed dat jullie er zijn. We zijn hier om vandaag God te ontmoeten, prijzen en aanbidden.

(Enz. enz.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Onze hulp is de naam van de HEER die hemel en aarde gemaakt heeft.

[...]

De HEER zal mij altijd beschermen. HEER, uw trouw duurt eeuwig, laat het werk van uw handen niet los.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Zoals iemand al opmerkte, is het niet goed als het een standaardformulering wordt die mensen automatisch aanhoren, zonder te luisteren wat nu werkelijk wordt gezegd.

Hoeveel christenen geloven nu werkelijk dat God helpt, beschermt, trouw is, niet loslaat, genade en vrede geeft?

Als er echt een ramp is, brand, oorlog, ziekte, armoede enz., geloof je dat dan nog?

Die psalmteksten vind ik wat knip- en plakwerk. Net zo goed zouden psalm 103:3b 'die al uw krankheden geneest' en psalm 25:13 'hij zelf zal in voorspoed vertoeven' kunnen worden gebruikt. Dan zou het er als volgt kunnen uitzien.

De genezing van al uw krankheden komt van de Heer.

De Heer schenkt voorspoed aan degenen die Hem vrezen.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Ik wil maar aangeven dat het is ontstaan uit een keuze en traditie, maar dat net zo goed andere keuzen gemaakt hadden kunnen worden c.q. kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals iemand al opmerkte, is het niet goed als het een standaardformulering wordt die mensen automatisch aanhoren, zonder te luisteren wat nu werkelijk wordt gezegd.

Herhaling is kracht.

Hoeveel christenen geloven nu werkelijk dat God helpt, beschermt, trouw is, niet loslaat, genade en vrede geeft?

De meesten.

Als er echt een ramp is, brand, oorlog, ziekte, armoede enz., geloof je dat dan nog?

Ja.

Die psalmteksten vind ik wat knip- en plakwerk. Net zo goed zouden psalm 103:3b 'die al uw krankheden geneest' en psalm 25:13 'hij zelf zal in voorspoed vertoeven' kunnen worden gebruikt. Dan zou het er als volgt kunnen uitzien.

De genezing van al uw krankheden komt van de Heer.

De Heer schenkt voorspoed aan degenen die Hem vrezen.

Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.

Ik wil maar aangeven dat het is ontstaan uit een keuze en traditie, maar dat net zo goed andere keuzen gemaakt hadden kunnen worden c.q. kunnen worden.

Een behoorlijk mindere keuze aangezien dit een veel beperkter votum is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt ook een dienst gewoon beginnen met 'Welkom bij de dienst'. Ik snap serieus niet wat er niet te begrijpen of moeilijk is aan het Votum en Groet.

Het is inderdaad een optie om 'welkom bij de dienst' te zeggen en dit eventueel uit te breiden met nog meer tekst.

Omdat dit kleine geloofsbelijdenissen zijn die in de Bijbel staan en goed te gebruiken zijn aan het begin van een dienst.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid