Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

En dan bedoel ik niet die van credible.nl, maar zo'n Ichtus-visje dat je achterop je auto (brommer, scooter, fiets, rollator) kunt plakken. Wat vinden jullie daar nou van?

Zelf denk ik altijd wel als ik dat zie: "hé, een medestrijder!". Maar om er nou zelf één te plakken... Ik heb het gevoel dat je dan extra in de gaten wordt gehouden (schijnheilig, ik weet het).

ichtus-visje.jpg

En dan die haaien die je soms ziet, die zo'n Ichtusje achterna zitten, dat stemt me dan weer droevig...

visje_haai_sticker.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n visje achterop een auto betekend al snel dat diegene die de auto bestuurd niet kan autorijden. Ik erger me veelal groen en geel aan het rijgedrag van deze mensen. Bijvoorbeeld 40 rijden waar je 50 mag (en waar de weg is ingericht voor 80). Deze haal ik dan het liefst zo snel mogelijk in.

Als je je christenheid dan wil laten blijken in het verkeer dan kun je dat beter door hoffelijkheid doen in plaats van de rest frustreren.

Als ikzelf überhaupt al een christelijk symbool aan de auto zou bevestigen dan is het een rozenkrans aan de binnenspiegel. Dat kan er snel vanaf zonder beschadiging indien de auto ingeruild wordt. Zo'n plakvis zal altijd sporen op de lak achterlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is het een mooi symbool met zeer oude wortels. In het oude Rome onder de christenvervolging werd de ichtus als geheim teken op vooral wagens aangebracht waarmee christenen elkaar lieten weten dat ze christen waren. In de catacombes komt de ichtus ook terug als het oudste christelijke symbool (zelfs nog ouder dan het kruis, de goede herder of het labarum). Wat dat betreft vind ik het wel aardig dat er nog steeds mensen zijn die een ichtus op hun auto hebben en aansluiten bij deze 2000 jaar oude traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had er een op m'n gepimpte VW Polo. Ik wilde niet zo'n standaard visje en na lang zoeken vond ik een iets blitsere versie, beetje tussen de standaard vis en een haai in, beetje tattoo-achtig. Pastte goed bij de stijl van m'n bakkie! Kreeg er ook leuke opmerkingen over. En ik ga echt niet onder de speed limit rijden als ik een visje op de auto heb hoor, ik rij sowieso lekker door :P

Op m'n Aussie auto heb ik geen visje, 't is nogal een hoop schroot dus ik wacht liever tot ik een fatsoenlijke wagen heb. Dan plak ik er weer zo'n blitse vis op (heb er destijds nl. twee gekocht, komt goed uit).

Oh enne, toen ik mijn auto in NL verkocht kreeg ik dat visje er easy peasy af zonder ook maar een spoortje op de lak... gewoon met een föhn de lijm zacht maken en je haalt 'm er zo af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dan bedoel ik niet die van credible.nl, maar zo'n Ichtus-visje dat je achterop je auto (brommer, scooter, fiets, rollator) kunt plakken. Wat vinden jullie daar nou van?

Zelf denk ik altijd wel als ik dat zie: "hé, een medestrijder!". Maar om er nou zelf één te plakken... Ik heb het gevoel dat je dan extra in de gaten wordt gehouden (schijnheilig, ik weet het).

http://www.ichtusbeheer.nl/afbeeldingen/ichtus-visje.jpg[ /img]

En dan die haaien die je soms ziet, die zo'n Ichtusje achterna zitten, dat stemt me dan weer droevig...

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/visje_haai_sticker.jpg[ /img]

Ik vind het ook leuk als ik zie dat ergens een auto rijdt en de bestuurder (waarschijnlijk) een christen is.

Zelf zou ik zo'n symbool niet op de auto plakken, omdat ik vind dat het uit het gedrag in het dagelijks leven moet blijken dat iemand een christen is en niet uit een symbool.

Zo'n haai negeer ik gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dan bedoel ik niet die van credible.nl, maar zo'n Ichtus-visje dat je achterop je auto (brommer, scooter, fiets, rollator) kunt plakken. Wat vinden jullie daar nou van?

Zelf zou ik zo'n symbool niet op de auto plakken, omdat ik vind dat het uit het gedrag in het dagelijks leven moet blijken dat iemand een christen is en niet uit een symbool.

Helemaal mee eens.

Ik heb zelf wel een tijdje een kentekensticker op de auto gehad: God kijkt niet waar je vandaan komt maar waar je naartoe gaat. Die heb ik uiteindelijk deels om de reden die jij aanvoert eraf gehaald en deels omdat iemand die zo rijd als ik niet geloofwaardig is met zo'n sticker.

Ik reed vanmiddag nog achter een Honda met zo'n 'visje', had een remlicht kapot, gaf structureel geen richting aan en parkeerde eenmaal bij de supermarkt aangekomen zijn auto op twee parkeerplaatsen. Tja, dacht ik toen, geen goed voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind het wel een vreemde redenatie dat mensen hier zo'n visje zien als dat je dan niet meer te hard moet rijden... als je dan denkt dat je als christen niet te hard/aso mag rijden, doe dat dan gewoon niet, visje of niet... Verschuil je niet achter het idee dat als andere mensen het niet zien, het dan niet erg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik vind het wel een vreemde redenatie dat mensen hier zo'n visje zien als dat je dan niet meer te hard moet rijden... als je dan denkt dat je als christen niet te hard/aso mag rijden, doe dat dan gewoon niet, visje of niet... Verschuil je niet achter het idee dat als andere mensen het niet zien, het dan niet erg is.

Ik begrijp wat je bedoeld. Alleen er is een verschil tussen aso rijden en te hard rijden. Aso rijden doe ik niet aan omdat je als Christen rekening hoort te houden met anderen. Dat betekent dus simpelweg: niet met 80 door een woonwijk, niet bumperkleven, als iemand de motor af laat slaan geduldig wachten, enzovoort.

Maar te hard rijden hoeft geen probleem te zijn. Ik ben regelmatig 's avonds laat nog onderweg en dan rijd ik als de autosnelweg leeg is 140 á 150, gewoon omdat ik daarmee op dat moment niemand in gevaar breng. Maar omdat er ongetwijfeld mensen die niet geloven zullen zijn die denken dat je je als Christen aan alle regels dient te houden, daarom zou ik rustiger rijden als ik wél een visje o.i.d. heb. Want mensen die zo denken zullen ook ooit een keuze voor Jezus moeten maken en als ze dan denken het verkeerde voorbeeld te zien, dan gebeurt dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

JelmerS, ik moet nu toch echt een beetje grinniken om je redenatie hoor. :) Dus je mag niet te hard rijden als er mensen zijn die zouden denken dat je je als christen aan de regels moet houden en daarom jou een verkeerd voorbeeld zouden vinden? Maar het mag weer wél als je in elk geval verborgen houdt dat je christen bent, omdat diegene zich anders niet zou bekeren door jouw rijgedrag? Je rijdt dus niet omwille van de moraal, maar meer omwille van het christelijke imago?

Ik heb eigenlijk een veel simpeler idee. Wat nu eens als je je gewoon aan de verkeersregels houdt omdat ze de veiligheid waarborgen en gewoon aan jou opgedragen zijn en je ook daarin de overheid hebt te gehoorzamen? En wat nu eens als je dat ook doet als je geen visje, rozenkransje of wat dan ook aan je auto hebt hangen, of zelfs als je geen christen bent? Is toch veel overzichtelijker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF

Ik begrijp dat het een wat 'aparte' beredenering is. Maar het gaat mij puur om het voorbeeld dat je uit moet dragen, terwijl het niet altijd verkeerd is om hard te rijden. Het is misschien verkeerd want het mag niet, maar ik breng niemand in gevaar als ik 140 rijd op een bijna-lege autosnelweg. Als het ergens druk is houd ik me wel aan de snelheid.

Maar aangezien ik niet het risico wil lopen dat anderen gaan denken: is dát nu een Christen? Die houdt zich niet aan de regels, kan ik beter geen visje of sticker op de auto plakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap de redenatie van Jelmer. God vraagt van christenen dat ze geen onnodig aanstoot geven en dat ze goed bekend staan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27Maar opdat wij hun geen aanstoot geven, ga gij naar de zee, werp een vishaak uit en de eerste vis, die bovenkomt, grijp die. En wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een zilverstuk vinden. Neem dat en geeft het hun voor Mij en voor u.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij.

Daarnaast betreft het evangelie geen wetticisme. Mensen kunnen elkaar geen regels opleggen, maar iedereen moet doen wat het hart ingeeft. RobertF kan het best autorijden volgens zijn overtuiging, Jelmer volgens zijn overtuiging en ik volgens mijn overtuiging. Waarschijnlijk verschilt deze bij ons alledrie. We hebben alledrie alleen verantwoording aan God af te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat nergens in de bijbel dat de maximum snelheid 120 was in de bijbel, als het belangrijk was had God het wel laten opschrijven. Dus gassen met die hap en plak dan wel een vis erop, liefst een grote dan kan ik nog op tijd opzij ;)

Er staat wel dat de overheid moet worden gehoorzaamd :) (Rom. 13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid