Spring naar bijdragen

Ben ik nou echt zo vreemd?


Aanbevolen berichten

Jah, nou. Beetje rare titel misschien, want, wat is vreemd? Maar ik kwam gistereavond thuis van een behoorlijk, wel, 'mislukte date'.

Hij liep uiteindelijk stuk op mijn interesses, die niet zouden matchen met het christen zijn..

Ik heb er de hele nacht over nagedacht, en ik denk, nu wil ik weten of ik de enige ben met deze 'vreemde' hobbies onder de christenen, of dat er nog meer van mijn soort zijn? Kunnen deze hobbies dan wel als christen? En misschien ook wel een klein beetje om te blijven geloven dat er daarbuiten ergens nog wel een leuke man rondwandeld die net zo vreemd is als ik, én christen!

Allereerst houd ik van fantasy. Lord of the Rings in het kwadraat, ik smul films en boeken weg. Elfjes, gnomepjes, orkjes en ander gespuis, heerlijk!

Daarnaast doe ik aan Larp. (Live Action Role Play, wiki en google zijn je beste vrienden)

Ik zou zó ontzettend graag een keertje Dungeons and Dragons willen spelen met een groepje mensen!

Ik houd van de keltische cultuur, muziek, reanactment, middeleeuwen.. Mijn meisjesdroom is om een winkel te starten met allerhande artikelen voor deze hobby en deze, als het kan, dan ook zelf te maken.

Daarnaast speel ik World of Warcraft. Wat sowiso niet zo gewaardeerd wordt als je een meisje bent. (jah, in 2011!)

Op zich snap ik de reactie dat dit niet echt de standaard christelijke hobbies zijn. Maar zijn ze dan zo erg? Ben ik dan zo'n ketter? En daarnaast.. Ik kan er in feite ook niets aan doen dat ik van bovenstaande geniet.

Eigenlijk zou ik dus graag willen weten, zijn er meer christenen met deze interesses? Herkennen jullie het gevoel? En het meest belangrijke: waar ontmoeten jullie christenen die ook deze hobbies hebben? Want het zou geweldig zijn om wat meer christenen in deze sector tegen te komen!

Nou, ik hoop niet dat ik een welles/nietus, heen en weer wijs oorlog ontketen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Allereerst houd ik van fantasy. Lord of the Rings in het kwadraat, ik smul films en boeken weg. Elfjes, gnomepjes, orkjes en ander gespuis, heerlijk!

Leuk toch? :) Ik hou er ook van.

Daarnaast doe ik aan Larp. (Live Action Role Play, wiki en google zijn je beste vrienden)

Ik zou zó ontzettend graag een keertje Dungeons and Dragons willen spelen met een groepje mensen!

Larpen doe ik zelf niet. Maar ik speel wel Tabletop RPG. D&D heb ik ook wel gespeeld. Ook warhammer RPG. Momenteel doe ik al jaren Ars Magica. Dat is een beetje minder hack 'n' slash. en wat complexer spelsysteem.

Ik houd van de keltische cultuur, muziek, reanactment, middeleeuwen.. Mijn meisjesdroom is om een winkel te starten met allerhande artikelen voor deze hobby en deze, als het kan, dan ook zelf te maken.

Leuk! :)

Daarnaast speel ik World of Warcraft. Wat sowiso niet zo gewaardeerd wordt als je een meisje bent. (jah, in 2011!)

In een spel waar bijna ieder vrouwelijk personage stiekem een tiener jongetje is waardeert men dat natuurlijk wel degelijk! Ik bedoel, menig WoW speler zal vast meteen met je willen /flirt-en. ;)

Ik speel(de) ook wel eens WoW. Ow, en ik ken mensen IRL die vrouw zijn en het spelen. :)

Kortom, niks raars aan. Je bent niet de enige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik dacht al toen ik de OP las: 'daar hebben we verschillende van'. Ik ben zelf ook een liefhebber van fantasy: Tolkien, Hobb, Pratchett, Feist - you name it. Daarnaast heb ik ook enige RPG-ervaring, vooral Vampire Dark Ages (zo heette dat geloof ik). LARPen heb ik nog nooit gedaan, ik weet niet of dat er ooit van komt. Als het aan sommige mensen ligt misschien wel ooit. :# Over die sommige mensen gesproken, ik ken ook een aantal mensen die dezelfde interesses delen. Je moet het maar net treffen dus. Vooral dingen als LARP, dan heb je het echt over een subcultuur.

Of het nu onchristelijk is of niet, daar kun je een boom over opzetten. Ik ken bijv. iemand die o.a. zijn hele Harry Potter-collectie bij het oud vuil heeft gezet omdat hij zijn leven wilde zuiveren als christen. Daar heb ik op zich respect voor, maar ik deel die vrees niet. Ik denk dat het per persoon verschilt wat voor invloed dat genre op je heeft. Als je er dus last mee hebt in je geloof is het misschien beter er mee te stoppen. Als er niks aan de hand is, is er niks aan de hand. Fantasy kan daarbij een mooie metafoor zijn om het evangelie over te dragen, denk bijv. aan Narnia en LOTR.

Samengevat; de mensen die fantasy veroordelen zijn vaak wereldvreemder dan de mensen die er van houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan er ook niet zoveel raars aan ontdekken eigenlijk. Misschien moet je je afvragen of je niet een rare date had. Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in computers als die niet doen wat ze moeten doen, dus ja ik ben een beetje raar. Maar toch al weer ruim tien jaar getrouwd dus geef het nog niet op. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarnaast speel ik World of Warcraft. Wat sowiso niet zo gewaardeerd wordt als je een meisje bent. (jah, in 2011!)

Op zich snap ik de reactie dat dit niet echt de standaard christelijke hobbies zijn. Maar zijn ze dan zo erg? Ben ik dan zo'n ketter? En daarnaast.. Ik kan er in feite ook niets aan doen dat ik van bovenstaande geniet.

Ik heb een hele tijd Dark Orbit gespeeld, maar daar waren juist de paar vrouwen die het speelde buitengewoon populair. Als je als vrouw wilt scoren moet je gaan gamen :) Misschien dat christenen of mensen in het algemeen zich er soms een beetje voor schamen als ze gamen of een wat andere vreemde hobby hebben, dat je ze daarom niet zo vaak tegenkomt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Next question:

Waar begin je dan met gamen? Ik kom uit een boer'ndurp, zonder buren die 't leuk vinden.

'k Heb heel leuk Münchkin voor mn verjaardag gehad, maar die zit nog in de cellofaan wegens gebrek aan interesse bij derden ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een meisje, christen, speel al jaren met veel enthousiasme tabletop rpg (vampire: the masquerade), kan best genieten van een nachtje gamen, lees fantasy en scifi bij de vleet, en ga volgende week naar een festival waar ze onder andere een heel middeleeuws dorp hebben. Je bent niet de enige. ;)

En ja ach, vreemd, het is allemaal nogal nerdy en niet echt de standaard hobby, maar ik ken zat mensen die er van houden. Niet zoveel christenen, maar het kan wel, mijn vriendje (die een paar posts hierboven al reageerde :#) is bijvoorbeeld best een fantasynerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het er vooral aan ligt hoe jij er zelf mee omgaat.

Is er vrede of onvrede binnenin je?

Voordat ik christen werd, hield ik er vrij new age achtige ideeën op na en ik putte veel inspiratie uit de Keltische cultuur. Voor mezelf associeer ik mij bezig houden met Keltische dingen dus al snel met mijn new age tijd, waarin ik ook een aantal occulte dingen heb gedaan. Daarom heb ik besloten om mij in elk geval voor een tijd af te houden van de Keltische cultuur, ik wil eerst meer groeien in mijn geloof voordat ik overweeg om mij daar weer mee bezig te houden.

Maar voor jou kan dat anders zijn. Zolang je weet dat Christus de Heer is en je geen Keltische goden gaat vereren of rituelen gaat proberen, denk ik dat het geen kwaad kan. Je moet goed de grens bewaken hoe ver je met zulke dingen kunt gaan. Bijvoorbeeld het gebruik van Keltische symbolen, ik zou zeker even nagaan waar zo'n symbool vandaan komt en wat het betekend voordat je het ergens voor of in gebruikt. Ook moet het je niet afleiden van het pad dat God voor je bedacht heeft.

Ik houd zelf ook veel van fantasy, ik heb wel eens wat korte verhalen geschreven over elfjes en dergelijke. Om de bovengenoemde reden heb ik nu even een strikte lijn getrokken dat niet meer te doen, maar misschien ga ik die hobby ook een keer weer oppakken. Ook heb ik vroeger veel aan roleplaying gedaan, voornamelijk text-rpg op een spel waar je vrij bent om alles te bedenken wat je wilt, mits de andere spelers daarmee akkoord gaan. Ook dat doe ik nu even niet meer, voornamelijk door tijdgebrek.

Ik heb trouwens een boekje geleend van iemand uit mijn kerk; 'Op weg naar vrijheid in Christus.' Daar staat in dat Dungeons & Dragons occult is, maar of ik dat moet geloven... ik weet het niet, sowieso ken ik het spel al nauwelijks. Er staat ook in dat boekje dat homoseksualiteit ook niet goed is, terwijl ik zelf niets tegen homoseksuelen heb. Zulke boekjes hoeven niet overal gelijk in te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er zelf vrede mee, anders had ik er niet van kunnen genieten en waren het waarschijnlijk mijn hobbies ook niet. Het is denk ik ook maar net hoeveel waarde je zelf hecht aan de geloofwaardigheid van andere religies, en de Keltische cultuur gaat veel verder dan alleen religie natuurlijk.

Keltische symbolen en patronen hebben niet altijd met religie te maken, net zomin als de muziek, taal, kleding en ambachten.

Dungeons and Dragons occult, heb ik vaker gehoord, er bestaat een mening dat alles wat met fantasy te maken heeft, occult is, zeker als je je een rol aanmeet. Dan zou ik zeggen tegen alle christenen met die mening: Gooi je tv in de prullenbak, lees geen krant meer, geen magazines, geen reclame, geen radio. Media is nep, vol fantasie en iedereen speelt een rol.

Maar dat is een andere discussie ^^

Zolang je zelf realistisch bent, en weet dat het een spel is, zie ik er geen kwaad in. En als je ervan kunt genieten, zonder dat je geweten knaagt, is er niets mis mee denk ik zelf. En het is heel erg verhelderend om te lezen dat er meer 'vreemde mensen' zijn zoals ik. Niets is enger dan te denken dat je raar bent ^^.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zou ik zeggen; houd het lekker als je hobby :)

De Keltische cultuur gaat inderdaad verder dan alleen hun natuurgodsdienst, maar vaak maakt religie toch wel een heel groot deel uit van de cultuur. Kijk bijvoorbeeld naar moslimlanden, of plekken waar veel boeddhisten wonen; hun gedrag, taalgebruik, dagindeling en overtuigingen en daarmee hun cultuur komen voornamelijk voort uit religie. Niet alle Keltische symbolen hebben een religieuze betekenis, maar de meest bekende Keltische knopen, bijvoorbeeld de driehoek of het zonnewiel, hebben wel een betekenis.

En ja, als je van mening bent dat alles wat met fantasy te maken heeft occult is, kun je veel weggooien.

Zorg dat het je relatie met God niet in de weg staat en niet recht tegen Zijn wil in gaat, dan is het naar mijn inziens niet verkeerd.

En ach, ik ben ook raar hoor, want wat is nou eigenlijk normaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi MJ

Volgens mij wordt ik spontaan een beetje verliefd op je. Al die dingen vind ik ook leuk en ik heb ook een tijdje een webwinkel gehad in dit genre met serieuze plannen om een echte winkel te beginnen. Uiteindelijk is dat niet door gegaan. Het geloof speelde wel een rol in die beslissing, want hoewel ik geen bezwaar had tegen vele dingen met een fantasy theme, heeft zo'n winkel vaak wel dingen in het assortiment die ik wel vond botsen met het christendom. (dingen als wicca , new age enzo) (En het is vrij moeilijk om genoeg omzet te maken als je je assortiment kunstmatig beperkingen oplegt.)

Overigens ben ik sinds een jaar of twee geen christen meer. Maar ik speel al 15 jaar (A)D&D zowel met christenen als met anders of niet gelovigen. Je bent absoluut niet raar, zoals je aan de reacties hierboven ziet is er hier een hele club van gelijkgestemden.

Ik ging ook vaak naar de Elf Fantasy Fair bij Kasteel de Haar, ik weet niet of dat nu nog bestaat. En mijn favoriete schrijver is Sir Terry Pratchett.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ging ook vaak naar de Elf Fantasy Fair bij Kasteel de Haar, ik weet niet of dat nu nog bestaat. En mijn favoriete schrijver is Sir Terry Pratchett.

Die bestaat nog idd, ik ben dit jaar bijna overgehaald er heen te gaan. Daar doet men bijv. LARP shows. :)

Voor de duidelijkheid, Iria heeft het over Oloria, niet over Urcynthe. ;):+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij zou zo een vriendin van mij kunnen zijn. Wat een gave hobby's. Behalve LARP-en dan. Re-enacten is veel leuker :P Daar heb je echte wapens :P

Maargoed, alles wat ik zou kunnen verzinnen is al gezegd. Het enige wat ik wellicht nog kan toevoegen is dit: als je iemand zoekt om mee te daten, moet je niet gaan zoeken. Ga gewoon de dingen doen die jij leuk vindt en doe dat eens met een ander groepje dan normaal, dan kom je vanzelf 'de ware' tegen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bovenstaande is dus best moeilijk als je in een bekrompen boerengat woont, met hele burgerlijke vrienden/vriendinnen.

Is er misschien een soort van forum ofzo om gelijkgestemden te ontmoeten? Ik vind het toch wel eng om zomaar ergens onaangekondigd binnen te vallen, en in de supermarkt hier hangen geen advertenties van: Wij zoeken mensen voor een potje D&D..

En het gaat mij niet zozeer om de date, maar meer om m'n 'bekrompen' sociale kring wat uit te breiden met mensjes zoals ik.

@Dubito: Daten? xD

Dat maakt bovenstaande dan weer ongeloofwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bovenstaande is dus best moeilijk als je in een bekrompen boerengat woont, met hele burgerlijke vrienden/vriendinnen.

Is er misschien een soort van forum ofzo om gelijkgestemden te ontmoeten? Ik vind het toch wel eng om zomaar ergens onaangekondigd binnen te vallen, en in de supermarkt hier hangen geen advertenties van: Wij zoeken mensen voor een potje D&D..

En het gaat mij niet zozeer om de date, maar meer om m'n 'bekrompen' sociale kring wat uit te breiden met mensjes zoals ik.

Als je zelf een wereldwijze intellectueel bent met een brede geest en uitgebreide ziel is het natuurlijk lastig om mensen te ontmoeten van dezelfde standing. _O-
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwoah, is dat nou echt zo erg wat ze zegt? 'Bekrompen' klinkt misschien wat negatief, het is soms wel een goede noemer voor mensen die vooral 'normaal' willen zijn. 'Burgerlijk' vind ik al helemaal niet negatief (kan aan mij liggen), dat is gewoon een manier van gedragen. Ben het er wel mee eens dat je niet achter je D&D schermpje moet gaan verlekkeren over je eigen vermeende superioriteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, mijn vrienden weten dat ik er zo over denk en geven me nog gelijk ook, en wat het dorp betreft, het ís hier bekrompen als je van de buurman op je dak krijgt wanneer je als niet-christen op zondag je auto staat te wassen.

Wat ik zeg heeft niets met vermeende superioriteit te maken, maar met een andere manier van denken en open staan voor héle andere dingen. Ik zeg in dit hele topic nergens dat ik beter ben dan alle burgerlijke mensen. Ik heb gewoon andere interesses, die bij veel mensen als vreemd c.q. heidens overkomen, en dat is ook de reden dat ik 't topic heb gestart. Savvy?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tolkien had meegewerkt aan de Jerusalem Bible 1966.

Ik kwam dat laatst tegen, wilde ik even delen. Ik niet Christelijk, maar ik vind fantasie erg leuk, leer daardoor ook veel occulte (verborgen) symboliek kennen. Dat verliest vaak z'n macht wanneer je het kent, want vaak speelt dat onbewust in op je onderbewuste. Daarom snap ik dat ontwijken nooit zo, zijn die mensen te wankel in hun geloof ofzo? Dat ze verleiding liever ontwijken en net doen of er niks aan de hand is, als je echt standvastig bent in je geloof dan is de duivel toch nergens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid