Spring naar bijdragen

Hoe kijken jullie aan tegen palliatieve sedatie?


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af wat ik van palliatieve sedatie moet vinden. Ik had er nooit problemen mee, maar ik begin nu te twijfelen. Want God bepaalt toch hoe lang wij leven? Het is dan wel geen euthanasie, maar je handelt wel doelbewust zodat het leven van de patiënt verkort wordt... Tegelijk vind ik het lijden wat mensen zonder deze hoge dosissen medicatie moeten doorstaan onmenselijk. Zo kan God het toch ook niet bedoeld hebben?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken!

(palliatieve sedatie = het toedienen van een dusdanige hoeveelheid medicijn dat de terminale patiënt geen pijn en benauwdheid e.d. meer heeft, maar waardoor het leven wel verkort wordt doordat het lichaam de grote hoeveelheden medicatie niet goed aankan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben tegen palliatieve sedatie, omdat er een alternatief is: wonderlijke genezing door God.

(A.u.b. niet discussiëren of God al dan niet geneest. Daar zijn andere topics voor. - Ik zeg dat niet tegen de topicstarter, maar in algemene zin.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de patiënt toch al terminaal is, kun je ze beter een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven geven. Persoonlijk leef ik liever korter maar met minder lijden dan langer met meer lijden. Volgens mij kan dit trouwens best bij het bestaande euthanasie topic gevoegd worden of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euthanasie is actief het leven beëindigen, dat is palliatieve sedatie niet persé. Overigens hoort bij palliatieve sedatie volgens mij wel dat er ook niet kunstmatig eten en drinken wordt toegediend. In dat geval duurt het niet veel langer dan een dag of drie voordat iemand overlijdt en dat komt wel verrekte dichtbij euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf zie het als een waardig alternatief voor euthanasie. Bij palliatieve sedatie maak je de patiënt immers niet dood, maar staak je eenvoudigweg de behandeling en zorg je ervoor dat hij (of zij) zonder pijn kan sterven aan een ziekte waar hij anders toch wel aan gestorven zou zijn, maar dan veel pijnlijker. Het wordt dan ook enkel in de stervensfase toegepast, dus als de patiënt nog maar een paar weken heeft. Natuurlijk is het heel mooi om tot het laatst toe het lijden aan Christus op te dragen, maar niet iedereen heeft die moed en dat hoeft ook niet per se. Daarbij is het voor de nabestaanden ook veel aangenamer om hun geliefde rustig te zien gaan slapen, dan dat ze hem een doodsstrijd zien leveren, en mijns inziens is dat ook van belang.

Ik had begrepen dat palliatieve sedatie enkel het toedienen van slaapmedicatie en het staken van de behandeling voor de betreffende ziekte inhoudt en dat het onthouden van eten en drinken weer onder versterving valt en dus iets heel anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad geen euthanasie.. het doel van palliatieve sedatie is een pijnvrije tijd bieden tot de dood, niet medicatie geven zodat de dood intreedt.

Er wordt geen vocht en voedsel toegediend, maar hier overlijdt de patiënt niet aan. De patiënt overlijdt uiteindelijk aan de onderliggende ziekte, niet aan het vocht of voedseltekort. Dat wordt niet meer toegediend omdat dat gevaarlijker is voor de patiënt dan het wel toedienen. Het wordt soms wel toegediend door middel van intermitterende sedatie, maar dan moet de patiënt nog zelf kunnen drinken.

De patiënt zal dus niet sterven aan vochttekort. Wel is het mogelijk dat door de grote hoeveelheid medicatie de patiënt iets eerder overlijdt dan normaal.

Het is dan dus wel geen euthanasie, maar je verkort (mogelijk) wel het leven van een patiënt. Ik zou dat persoonlijk niet zelf willen toedienen, maar als een collega het zou doen zou ik er veel minder moeite mee hebben. Dat is toch cru? Het er opzich wel mee eens zijn, maar een ander het vuile werk laten doen... Ik ben nu dan nog wel student, maar ik zie het mezelf over een paar jaar ook echt nog niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is inderdaad een beetje dubbel: het er in principe mee eens maar het niet zelf willen doen. Maar waarom wil je het zelf niet doen omdat je er toch het idee van hebt dat het de dood versnelt? Of vanwege het moeite hebben dat de patient zowiezo dood aan het gaan is want anders zou er geen palliatieve sedatie toegepast hoeven worden.

Buiten dat mensen kunnen niet veel langer dan drie dagen zonder water dus op het moment dat je geen vocht meer toedient weet je dat het niet veel langer dan dat gaat duren. Persoonlijk zou ik daar wel moeite mee hebben, al was ik blij dat mijn moeder op het laatst wel morfine toegediend kreeg. Maar het hele vraagstuk komt ook doordat we heel lang doorbehandelen ook als we weten dat het niet meer gaat helpen. Misschien zouden we gewoon eerder moeten zeggen het is genoeg en de behandeling staken maar er zijn maar weinig mensen die dat zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat God beslist hoe lang wij leven en wanneer wij zullen sterven, wanneer je iets als dit doet neem je het heft zelf in handen... Maar tegelijk wil ik niet dat iemand zijn laatste dagen onmenselijk veel pijn heeft. Zo lastig dit zeg! :?

Als iemand door door te behandelen nog een tijd langer kan leven, kan ik me wel voorstellen dat je dat doet. Uiteindelijk maakt het wat dit onderwerp betreft niet uit; de ziekte blijft hetzelfde, je houdt het alleen nog wat langer op hetzelfde niveau. Als iemand sterft aan de onderliggende ziekte maakt het niet uit of dat direct is of dat het na een tijdje pas zo is. Maargoed dat is een andere discussie ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Palliatieve sedatie wordt dan ook alleen toegediend als de stervensfase al een feit is. De patiënt zal dus hoe dan ook binnen zeer korte tijd aan de ziekte sterven en er is dus geen enkele vorm van genezing mogelijk. Het gaat echt slechts om een paar weken. Ik denk dat God dan echt niet zo precies op een weekje meer of minder kijkt. Zolang je de patiënt maar niet ombrengt en dat is bij palliatieve sedatie dus niet het geval. Ik kan me voorstellen dat de scheidslijn wat dun kan lijken, maar bij morale kwesties zul je die bij tijd en wijle moeten hanteren om mensen niet onterecht te beschuldigen van het doden van iemand, of juist onterecht níét te beschuldigen daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de stervensfase wordt wel gekozen om het bewustzijn te verlagen. Palliatieve sedatie leidt soms zelfs tot levensverlenging, omdat uitputting door de strijd tegen de pijn verminderd tot weggenomen wordt.

De patient in de stervensfase eet en drinkt niet meer uit zichzelf. Je kunt argumenteren dat juist het toedienen van vocht en voedsel de patient mogelijk langer in leven houdt dan God bedoeld had. Dat kun je overigens voor elke levensverlengende maatregel inbrengen.

Bij palliatieve sedatie is de keus: de patient is ernstig benauwd of heeft onnoemlijk veel pijn of de patient wordt gesedeerd(kunstmatig coma)en pijn en benauwdheid worden niet meer beleefd.

Soms, in geval van ernstige problemen, zoals onlangs bij mijn tante, wordt kunstmatig coma gebruikt om de patient het proces en de pijn en benauwdheid niet mee te laten maken, en dat kan weken duren, maar de patient wordt uiteindelijk weer wakker.

Palliatieve sedatie is omkeerbaar. Het wordt alleen in de stervensfase gebruikt. Er zijn heel veel medicijnen die schadelijke bijwerkingen hebben en soms toch in hoge doses gebruikt moeten worden.

Ik ben blij dat mijn oma van 97 gesedeerd werd in de allerlaatste fase, anders was ze bewust gestikt/verdronken door een onbehandelbaar longoedeem op basis van hartfalen.

Ik ben blij dat de man van mijn vriendin in zijn laatste uren gesedeerd werd, want zijn pijn en dientengevolge zijn angst, waren zo enorm. En het was een kwestie van uren, ook zonder sedatie, zijn temperatuur was al gedaald tot een schrikbarende 33,4.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat palliatieve sedatie een daad van liefde en medemenselijkheid kan zijn mits:

het sterven binnen korte termijn onvermijdelijk is

de behandeling gericht is op het verlichten van het lijden door het wegnemen van de (onrustgevende) signalen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb me niet heel erg in het onderwerp verdiept, maar ik heb er zoals ik het nu begrijp niet veel moeite mee. Je kunt wel zeggen dat God alleen mag beslissen wanneer we doodgaan, maar dat is niet helemaal waar. Want heel veel wat we zélf doen heeft ook invloed op onze sterfdatum: wat we eten, hoeveel we bewegen, of we roken, of we op tijd naar de dokter gaan, welk beroep we uitoefenen, welke medische behandelingen we ondergaan, of we vaccineren, enz. Bovendien heeft de medische wetenschap heel veel invloed op onze sterfdatum. Mensen die nu voor palliatieve sedatie in aanmerking komen, zijn vaak mensen die een paar honderd jaar geleden al lang waren gestorven. We hebben tegenwoordig de techniek om het leven van lijdende mensen heel erg te rekken, terwijl zo iemand onder 'natuurlijke' omstandige al uit zijn lijden was verlost.

Wat ik bedoel te zeggen is dat God ons blijkbaar een hoop vrijheid heeft gegeven waarmee we dus invloed op ons leven kunnen uitoefenen. Dus waarom zouden we ook niet zelf een keuze mogen maken over palliatieve sedatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt wel zeggen dat God alleen mag beslissen wanneer we doodgaan, maar dat is niet helemaal waar. Want heel veel wat we zélf doen heeft ook invloed op onze sterfdatum: wat we eten, hoeveel we bewegen, of we roken, of we op tijd naar de dokter gaan, welk beroep we uitoefenen, welke medische behandelingen we ondergaan, of we vaccineren, enz.

Daarover valt te discussiëren. Gelovigen hebben verantwoordelijkheid over al deze dingen. Het leven is niet van een mens zelf, maar het leven van een mens is het eigendom van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben tegen palliatieve sedatie, omdat er een alternatief is: wonderlijke genezing door God.

(A.u.b. niet discussiëren of God al dan niet geneest. Daar zijn andere topics voor. - Ik zeg dat niet tegen de topicstarter, maar in algemene zin.)

Wellicht geef je mensen op die manier valse hoop! De kans is meestal maar klein dat iemand door een wonder geneest als hij-zij terminaal ziek is. Je kan altijd bidden of God iemand wil genezen, maar of dat gebeurd weet je niet. Die kans is maar heel klein, omdat ik het niet vaak zie voorkomen dat iemand geneest terwijl hij of zij terminaal is. Soms zit het er niet in en kan je God beter vragen om iemands lijden te verzachten en hem of haar kracht te geven om de ziekte te dragen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben tegen palliatieve sedatie, omdat er een alternatief is: wonderlijke genezing door God.

(A.u.b. niet discussiëren of God al dan niet geneest. Daar zijn andere topics voor. - Ik zeg dat niet tegen de topicstarter, maar in algemene zin.)

Wellicht geef je mensen op die manier valse hoop! De kans is meestal maar klein dat iemand door een wonder geneest als hij-zij terminaal ziek is. Je kan altijd bidden of God iemand wil genezen, maar of dat gebeurd weet je niet. Die kans is maar heel klein, omdat ik het niet vaak zie voorkomen dat iemand geneest terwijl hij of zij terminaal is. Soms zit het er niet in en kan je God beter vragen om iemands lijden te verzachten en hem of haar kracht te geven om de ziekte te dragen!

Als het aan God ligt, is de kans op genezing 100%.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben tegen palliatieve sedatie, omdat er een alternatief is: wonderlijke genezing door God.

(A.u.b. niet discussiëren of God al dan niet geneest. Daar zijn andere topics voor. - Ik zeg dat niet tegen de topicstarter, maar in algemene zin.)

Wellicht geef je mensen op die manier valse hoop! De kans is meestal maar klein dat iemand door een wonder geneest als hij-zij terminaal ziek is. Je kan altijd bidden of God iemand wil genezen, maar of dat gebeurd weet je niet. Die kans is maar heel klein, omdat ik het niet vaak zie voorkomen dat iemand geneest terwijl hij of zij terminaal is. Soms zit het er niet in en kan je God beter vragen om iemands lijden te verzachten en hem of haar kracht te geven om de ziekte te dragen!

Als het aan God ligt, is de kans op genezing 100%.

Nou dan zou ik willen zeggen: Dan ligt er een taak voor jou om deze boodschap te verkondigen aan terminale patiënten binnen een hospice!

Of het altijd realistisch is betwijfel ik dan weer. Helaas leert de praktijk dat niet iedereen geneest. Dat zijn de feiten zeg maar!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dan zou ik willen zeggen: Dan ligt er een taak voor jou om deze boodschap te verkondigen aan terminale patiënten binnen een hospice!

Of het altijd realistisch is betwijfel ik dan weer. Helaas leert de praktijk dat niet iedereen geneest. Dat zijn de feiten zeg maar!

De Bijbel spreekt duidelijke taal. In het koninkrijk van God in de hemel en op aarde gaat het er anders aan toe dan in de wereld. Christenen zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat God beslist hoe lang wij leven en wanneer wij zullen sterven, wanneer je iets als dit doet neem je het heft zelf in handen...

Als iemand chemokuur ondergaat, geneest van kanker en vervolgens nog 30 jaar leeft waar hij anders was overleden heb je ook zelf het heft in handen genomen. Misschien had God wel helemaal niet gewild dat de persoon nog 30 jaar langer zou leven. Dan beslist de mens ook over leven en dood. Zelfde geldt voor reanimatie, hartoperaties.. noem maar op.

Of heeft God opeens die beslissing niet meer in handen wanneer het gaat om iemand in leven houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een niet meer dan logische redenering, WonderfulStar. Zelf geloof ik niet dat er een bepaald tijdsstip al vastgelegd is waarin je zou moeten gaan, maar wel dat het de bedoeling is dat je niet uit jezelf gaat of iemand anders het leven beneemt. Als je kunt genezen van een dodelijke ziekte, dan moet je dat van harte aanvaarden en God daarvoor dankbaar zijn. Als je echter stervende bent, dan is er mijns inziens niets verkeerds aan als je al slapende wilt sterven, dus zonder pijn. Niet iedereen is immers in staat om zware pijnen tot op het laatst aan God op te dragen, dus dan is het mooi als je dan in elk geval in rust kunt gaan. Daarom dus geen euthanasie, maar wel palliatieve sedatie indien gewenst en mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel spreekt duidelijke taal.?

Dat mag wel zo zijn, maar dat laat onverlet dat het in de praktijk niet zoveel voorkomt dat mensen genezen van terminale kanker! Ik heb de hospices nog nooit masaal leeg zien stromen omdat alle patienten massaal genezen waren. Helaas!

In het koninkrijk van God in de hemel en op aarde gaat het er anders aan toe dan in de wereld. Christenen zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. BOT?

Prachtige teksten, maar behalve het lezen van de bijbel kijk ik ook naar de dagelijkse (soms harde) werkelijkheid. En een feit is dat de meeste kankerpatienten die terminaal zijn (helaas) niet d.m.v. een wonder genezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan gaat de bewering 'God beslist hoe lang wij leven en wanneer wij sterven' niet op, neem ik aan.

Wij geloven dat alles uiteindelijk in Gods hand ligt en dat we dienen te vertrouwen op zijn Voorzienigheid, WonderfulStar. Dat houdt vervolgens in dat je verandert wat je kunt veranderen, aanvaardt wat je niet kunt veranderen en erop vertrouwt dat God altijd het beste met je voor heeft. Hoe die Voorzienigheid dan precies werkt, dat is een mysterie. Daar kunnen we dus weinig algemeenheden over zeggen en zul je zelf persoonlijk moeten ontdekken in je relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het punt wat ik niet begrijp is dan dat God beslist over leven en dood en de mens niet het heft in eigen handen mag nemen.

Alleen het loopt in mijn logica een beetje stuk op het punt dat iemand wel door menselijk handelen genezen, en het leven dus verlengd mag worden, maar niet doelbewust mag worden verkort.

Ik vraag me dan af waar de grens ligt.

Niet om iemand van zijn of haar overtuiging af te praten, maar puur omdat ik het zelf niet begrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid