Spring naar bijdragen

Christelijke symbolen


Aanbevolen berichten

Ik was even aan het rondsnuffelen op de interwebs, en was wel benieuwd naar Christelijke symbolen. Zo heb je bijv. het Ichthus-teken, wat redelijk bekend is, en waar verschillende varianten op zijn:

ichthys.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Ichthys

Nu kwam ik op de NL wiki tegen dat de vroege christenen ook het 'wiel' als teken gebruikten: als je namelijk alle Griekse letters van Ichthus in een rondje, of door elkaar heen zet, krijg je dat wiel (met 8 spaken). Dat vind ik wel een interessant symbool, aangezien het niet vaak meer gebruikt wordt, mede natuurlijk omdat het geassocieerd wordt met boeddhisme en wicca.

Het 'Chi-Ro' schijnt wel gebaseerd te zijn op dat wiel:

6a01053629a711970c014e605c90f2970c-800wi

http://en.wikipedia.org/wiki/Chi_Rho

Weten jullie misschien meer van de toepassing van het christelijke wiel? Of van andere christelijke symbolen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf vind ik dit ook een (erg) mooi symbool, de zgn. 'rijksappel' (hier in versimpelde weergave):

symbol4.jpg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksappel

Voor mij betekent het 'Christus regeert': het kruis staat in en boven de wereld. Ik heb ooit eens een combinatie hiervan met een peace-teken gemaakt (toen ik nog jong en wild was). :# Dat was ook wel mooi, want dan kwam de vrede vanuit het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Staat die Chi-Ro ook niet voor Pax Romana? Ik heb zelf niks met dat symbool, ik geloof meer in vrede dan in de Romeinse vrede. Ik associeer de Romeinen meer met Sol Invictus als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen. Daarnaast doet het Chi-Ro symbool mij ook denken aan het symbool van de Skulls and Bones sekte brrr..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Staat die Chi-Ro ook niet voor Pax Romana?
-Nee.
Ik associeer de Romeinen meer met Sol Invictus als ik zo vrij mag zijn om dat te zeggen.
-De ene Romein was de andere niet.
Daarnaast doet het Chi-Ro symbool mij ook denken aan het symbool van de Skulls and Bones sekte brrr..
-Anachronisme.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat dan vooral om de letters PX, dat staat voor Pax Christi, zo ik begreep, dus de vrede van Christus (de X is dan een "afkorting" voor Christus, dacht ik). Het teken maak je door de letter X met diens snijpunt precies door de steel van de letter P te tekenen.

Verder kennen wij als katholieken het Petruskruis, dus een kruis dat op de kop wordt afgebeeldt en ook wel eens door satanisten wordt gebruikt. Volgens overlevering wilde Petrus op de kop gekruisigd worden, omdat hij zich niet waardig achtte op dezelfde wijze als Christus te sterven.

Het pentagram met de punt naar boven wordt hier en daar als symbool voor de vijf Kruiswonden van Christus (voeten, handen, zij) gebruikt.

Ook kennen we de twee sleutels als symbool voor het Petrusambt, dus het pausdom, dat staat voor de sleutelen van de hemel en de aarde, waarmee Petrus de volmacht kreeg te binden en te ontbinden (het aardige is dat het Sint Pietersplein in het Vaticaan van bovenaf de vorm van een sleutelgat heeft; kijk maar op Google Maps).

Het Andreaskruis, dus de X, is ook vrij bekend.

Het oosters-orthodoxe kruis is nog wat uitgebreider, want heeft een extra streepje boven de dwarsbalk dat voor het INRI-bordje staat en een schuin streepje op "voethoogte" dat voor het voetensteuntje staat waar Jezus' voeten op rustten.

De witte lelie staat voor maagdelijkheid en zo dus ook voor de Moeder Gods.

Het Heilig Hart van Jezus wordt afgebeeld als een hart met een doornenkroon eromheen en vuur erboven. Het Onbevlekt Hart van Maria op dezelfde wijze, maar dan met een zwaard door het hart in plaats van de doornenkroon.

Verder zijn er specifieke, persoonlijke symbolen die bij verschillende heiligen horen en iets weergeven van hun leefwijze en hun werk op aarde.

Er zullen denk ik nog wel meer symbolen zijn, maar dit is toch al wel een aardig rijtje, dacht ik zo. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat dan vooral om de letters PX, dat staat voor Pax Christi, zo ik begreep, dus de vrede van Christus (de X is dan een "afkorting" voor Christus, dacht ik). Het teken maak je door de letter X met diens snijpunt precies door de steel van de letter P te tekenen.
Nee het zijn de Griekse letters chi (hetzelfde symbool als onze X) en rho (hetzelfde zelfde symbool als onze P). Het is dus gewoon Chr., Christus dus. ;) Dat hele pax-verhaal heb ik ook wel eens gehoord maar dat klopt volgens mij niet.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een hoop zogenaamde Christelijke Symbolen werden al reeds eerder gebruikt door Heidense religies..Dus ja..

Ik kijk gewoon naar de eerste Christenen die in het boek van Handelingen worden beschreven..Ik lees daar niets over dat soort zaken.

Christen waren herkenbaar door zaken beschreven in Markus 16: 15 - 20.

Link:

http://www.albatrus.org/english/religio ... symbol.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pax Christi kende ik dus niet, dat verklaard een hoop want ik begon al op m'n achterhoofd te krabben wat Pax Romana betreft. Dat is iets wat b.v. de NAVO naar streeft, Pax Romana, bittere vrede door intimidatie. Dat is niet de manier van Jezus. :)

@Bonaventura

Hoef je niet meteen aangevallen te voelen, ik ben Atheistisch opgegroeid en ik stel vragen, en zeg wat ik voel bij iets of waar ik aan moet denken. En laatst maar niet minst, ik ben al lang bezig met de heidense mysterie-religie en de invloed daarvan op de religies die streven naar Vrede en erdoor klein gehouden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoef je niet meteen aangevallen te voelen, ik ben Atheistisch opgegroeid en ik stel vragen, en zeg wat ik voel bij iets of waar ik aan moet denken.
Hoe kom je erbij dat ik me aangevallen voel? Ik geef gewoon een reactie op je post.

En laatst maar niet minst, ik ben al lang bezig met de heidense mysterie-religie en de invloed daarvan op de religies die streven naar Vrede en erdoor klein gehouden worden.
En toch weet je niets van bepaalde symbolen. Interessant...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lees ik tussen de regels, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Heb ik ergens geschreven dat ik alles weet? Zoals ik al schreef ben ik meer bezig geweest met occulte symboliek dan met andere symbolen, weet je wel hoeveel symbolen er wel niet zijn? Ik beperk mij niet enkel tot een enkele stroming, ik zoek naar verbanden tussen symbolen. Zoals het oog van Horus en de Ourboros, volgens mij kan je je hele leven toewijden aan de betekenis en geschiedenis van een enkel symbool. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelf vind ik dit ook een (erg) mooi symbool, de zgn. 'rijksappel' (hier in versimpelde weergave):

symbol4.jpg

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksappel

Voor mij betekent het 'Christus regeert': het kruis staat in en boven de wereld. Ik heb ooit eens een combinatie hiervan met een peace-teken gemaakt (toen ik nog jong en wild was). :# Dat was ook wel mooi, want dan kwam de vrede vanuit het kruis.

Ik zie het als een smiley die erg blij is met zijn kruisje op zijn hoofd..
Link naar bericht
Deel via andere websites
Pax Christi kende ik dus niet, dat verklaard een hoop want ik begon al op m'n achterhoofd te krabben wat Pax Romana betreft. Dat is iets wat b.v. de NAVO naar streeft, Pax Romana, bittere vrede door intimidatie. Dat is niet de manier van Jezus. :)
De NAVO heeft niets met de Pax Romana te maken. De Pax Romana was de twee eeuwen van relatieve vrede in Romeinse Rijk.
Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Omwille van het onderwerp en het topic een negatieve post over symbolen weggehaald. Wil je het hebben over de herkomst van symbolen en correctheid daarvan in christendom perspectief dan kan dat in een ander topic. Hier weer verder met wat ursa aandraagt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RaXz en anderen: het is niet mijn bedoeling hier een soort 'kijk dit symbool gebruiken christenen maar het is hardstikke heidens/satanisch/whatever'-topic van te maken. Het internet kent al genoeg malloten die allerlei wazige links menen te zien. Om een mooi voorbeeld te geven: het wiel schijnt ook voor te komen op het Sint-Pietersplein, maar dan is het opeens een satanisch symbool in plaats van oerchristelijk? :?

Voor de duidelijkheid, daar dus niet over. :)

PX, of eigenlijk XP, is inderdaad Grieks. Niet voor niets een symbool dat vooral bekend is uit de Oosters-Orthodoxe kerk. Vaak gecombineerd met de Alpha en de Omega, u allen bekend.

@ RobertF: bedankt voor je rijtje. Hebben symbolen als die over Maria nog een speciale rol of worden ze alleen gebruikt ter afbeelding? Het hart met het zwaard er door kom je trouwens nog wel eens als tattoo tegen... nooit direct aan Maria gekoppeld, moet ik zeggen.

@ Raido: ik wist niet dat jij al bij de internet-generatie zat. :P Dit is overigens een simplistische weergave. Google maar eens op 'rijksappel', dan krijg je mooie apparaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier trouwens ook een anagram op de muur staan, nadat ik er eens een artikel over gelezen heb. Kom er net achter dat de oorsprong waarschijnlijk heidens is... :/

Het anagram is als volgt:

S A T O R

A R E P O

T E N E T

O P E R A

R O T A S

Voor een uitleg, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Sator_Square

Gebruik je de N als middelpunt, dan kun je er het volgende van maken:

600px-Palindrom_PATERNOSTER.svg.png

Dan krijg je dus 2x PATER NOSTER (in kruisvorm), wat latijn is voor: 'Onze Vader', het belangrijkste gebed uit de christelijke traditie, met in de hoeken A en O voor Alpha en Omega.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ RobertF: bedankt voor je rijtje. Hebben symbolen als die over Maria nog een speciale rol of worden ze alleen gebruikt ter afbeelding? Het hart met het zwaard er door kom je trouwens nog wel eens als tattoo tegen... nooit direct aan Maria gekoppeld, moet ik zeggen.
Het symbolen waar Robert naar verwijst, de harten van Jezus en Maria, zijn relatief nieuwe afbeeldingen (het feest van het heilig hart van Maria is pas in 1942 voor de hele Kerk ingesteld) die vooral populair werden tijdens de opgevlamde katholieke volksdevotie die opkwam als reactie tegen het felle secularisme van de Franse Revolutie. Het heilig hart van Jezus (en van Maria) dat pijn te lijden heeft kun je dan denk ik vooral relateren aan de heiligschennissen en anti-christelijke daden die tijdens en na de Revolutie verricht zouden zijn.

Een tweede verspreidingsgolf van deze devotie en bijhorende afbeeldingen is denk ik tot stand gekomen na de val van de pauselijke Staat en de verovering van Rome door Victor Emmanuel II (1870) dat door veel Europese katholieken in die tijd toch werd beleefd als een klap in het gezicht. Dat de devotie zo groot is geworden komt denk ik doordat de Fransen in de tijd na de Revolutie een ongekende groei kende van allerlei nieuwe ordes en congregaties die voor een deel werden ingezet in de missies in vooral Afrika , Azië en de Pacific. Deze religieuzen namelijk natuurlijk de religieuze uitingen mee waar ze zelf mee vertrouwd waren en zo kwamen de heilige harten eigenlijk overal terecht. Het valt op hoe populair deze devotie nog steeds is onder met name Aziatische katholieken.

Deze symbolen vinden hun oorsprong vooral in bepaalde verschijningen die in die tijd toch erg populair waren. Het heilig hart van Jezus hangt samen met de vermeende verschijningen in Parey-le-Monial (17de eeuw) en het heilig hart van Maria met die in La Salette (19de eeuw). Deze symbolen zijn dus vooral verbonden aan het sterke besef dat toen heerste van in een bijzonder goddeloze tijd te leven en te moeten bidden voor eerherstel. Bovendien heeft het ook sterk te maken met het idee van een aankomend oordeel en het bidden om een genadig levenseinde om deze bestraffing te voorkomen. De eerste vrijdag van de maand een speciale Mis houden toegewijd aan het heilig hart past ook in dit rijtje. Na Vaticanum II zijn deze devoties t.o.v. vroeger in veel landen vrijwel geheel verdwenen hoewel je hier en daar altijd wel diehards hebt die eraan vasthouden.

Het zijn dus zeker (bekende) symbolen maar je kunt ze imo niet vergelijken met bijvoorbeeld de ichtus of het kruis die veel oudere wortels hebben en vanuit iconografisch oogpunt heel wat interessanter zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ RaXz en anderen: het is niet mijn bedoeling hier een soort 'kijk dit symbool gebruiken christenen maar het is hardstikke heidens/satanisch/whatever'-topic van te maken. Het internet kent al genoeg malloten die allerlei wazige links menen te zien. Om een mooi voorbeeld te geven: het wiel schijnt ook voor te komen op het Sint-Pietersplein, maar dan is het opeens een satanisch symbool in plaats van oerchristelijk? :?

Dat vind ik dus interessant, maar ik was al van plan om verder mijn mond te houden, ik heb zelf niet zoveel met symbolen naast die van de witte duif, verder ben ik ook zo'n malloot en momenteel kijk ik naar een documentaire van 9 uur lang over occulte symboliek en Amerika, het is te breed en meer iets voor in de levensbeschouwing pijler wat dat betreft. :)

Ik ga sowieso meer m'n mond houden, teveel stress..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand verder mooie voorbeelden van christelijke symbolen en hun betekenissen? Wordt al gauw detaillistisch natuurlijk.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: ik hoor wel eens over vlaggenzwaaien in erediensten. Wat is daar het idee van en wat symboliseren de verschillende (kleuren) vlaggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niemand verder mooie voorbeelden van christelijke symbolen en hun betekenissen? Wordt al gauw detaillistisch natuurlijk.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: ik hoor wel eens over vlaggenzwaaien in erediensten. Wat is daar het idee van en wat symboliseren de verschillende (kleuren) vlaggen?

Croix_huguenote.gif

Ik heb alleen iets met het Hugenotenkruis, omdat een van mijn oma's scheen af te stammen van gevluchte Hugenoten uit Frankrijk. Bij mijn opa en oma hing altijd een Hugenotenkruis in de woonkamer.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is wel interessant, zowel het Hugenotenkruis als het Maltezerkruis zijn of zouden weer verwant kunnen zijn aan 'het wiel'. Wat veel betekenissen trouwens, in dat Hugenotenkruis:

Doornenkroon?

4 harten

4 lelies

8 parels = zaligsprekingen

12 uiteinden = 12 Artikelen

Duif = Heilige Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid