Spring naar bijdragen

Gnosis binnen het christendom


Aanbevolen berichten

Even kort door de bocht. Gnosis is (innerlijk)weten, zij die weten zijn dus per definitie geen gelovigen meer ;) Je kunt veel over de Gnosis schrijven, maar ik verwacht nu niet direct van een welontwikkeld gnosticus dat ie zich afzet tegen de andere geloven. Ik vermoed dat een welontwikkeld gnosticus er eerder het zwijgen toe zou doen. God wandelt zijn weg met de mensen en degenen die een gnostische weg willen wandelen komen hun leraren vanzelf wel tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

God liet zich overhalen door satan tot iets wat God in 1e instantie niet van plan was met

Job.

Job.2:3 God zei tegen de satan: Hebt u ook acht geslagen op Mijn dienaar Job? Want er is niemand op de aarde zoals hij, een vroom en oprecht man, hij is godvrezend en keert zich af van het kwaad. Hij houdt nog steeds vast aan zijn vroomheid, hoewel u Mij tegen hem opgezet hebt om hem zonder reden te verslinden.

Voordat satan met dit voorstel kwam was er bij God dus niet de noodzaak om Job te testen.

Waarom zou God zich laten beinvloeden door satan?

Omdat op dat moment de duivel het recht had om dat te doen. De duivel had de macht over de wereld gekregen van Adam en daarmee over alle mensen. De duivel kon ook gewoon in de hemel komen. Nadat Jezus de duivel had verslagen en ook de hemel met ziijn bloed had gereinigd werd de duivel uitgeworpen en kon hij nooit meer de mens aanklagen bij God. God moest op een rechtmatige manier terughalen wat gestolen was, daarom werd Jezus ook mens en de tweede Adam genoemd, omdat Hij hersteld heeft wat de eerste Adam had verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar staat dat ergens in de bijbel dat satan dat recht had?

er staat letterlijk geschreven dat satan God overgehaald heeft.

Als ie zowiso al t recht had om Job te martelen dan had ie God dat niet hoeven vragen!

Gnostiek gaat er van uit dat t goed was dat Adam & Eva v/d boom van goed & kwaad aten.

Om zo noodzakelijke kennis op te doen.

Natuurlijk kan t goed zijn om van zo'n boom te eten.

Maar nooit in ongehoorzaamheid aan God.

Ik bedoel als Adam & Eva wel gehoorzaam waren geweest had God hun mischien zo wel toegestaan om van die boom te eten.

Maar dan was t een ander verhaal geweest. Dan was met een schoon geweten hun ogen geopend!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gnostiek gaat er van uit dat t goed was dat Adam & Eva v/d boom van goed & kwaad aten.
Theistisch satanisme ook.
Om zo noodzakelijke kennis op te doen.
Ik persoonlijk denk dat juist t eten vd boom niet nodig is als de mens (Adam & Eva) op God hadden blijven vertrouwen. Dan was de relatie tussen mens en God zo innig geweest dat ze zelfs geen wetten hadden hoeven hebben, geen eigen regels en filosofische verhalingen over t kwaad etc, laat staan de Wet.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Theistisch satanisme ook..

Ja frappant hè.

Ik persoonlijk denk dat juist t eten vd boom niet nodig is als de mens (Adam & Eva) op God hadden blijven vertrouwen. Dan was de relatie tussen mens en God zo innig geweest dat ze zelfs geen wetten hadden hoeven hebben, geen eigen regels en filosofische verhalingen over t kwaad etc, laat staan de Wet.

Ja, tuurlijk was de relatie dan vertrouwelijk & lievdevol geweest.

Maar om kennis van goed & kwaad zoals God die zelf ook heeft was toch alleen op te doen door

van die boom te eten. & of die kennis nodig is voor de mens dat laat ik aan God over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid