Spring naar bijdragen

Weerwolven: de peiling


Weerwolven?  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. Weerwolven?

    • Ja!
      10
    • Grraawrrr...
      9
    • Ik ben burger!
      2


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

het lijkt me leuk om een keertje via het forum een weerwolfspel te organiseren. Nu we de PB-functie hebben is dat alleen nog maar makkelijker geworden. Wie is er bekend met het spel? Wie lijkt het wel wat dit spel via het forum te spelen? In principe ben ik op zoek naar minimaal acht spelers.

Het spel

In het spel weerwolven is er een strijd gaande tussen de burgers en de weerwolven. De burgers proberen de weerwolven te vinden en het doel van de weerwolven is alle burgers op te eten. Er zijn verschillende soorten burgers, naast de gewone burger. Hieronder volgt nog een uiteenzetting van rollen. Het spel begint met een nacht waarin de weerwolven voor het eerst actief zijn. In de nacht uiten ze hun ware aard, kiezen een slachtoffer uit en verorberen die van top tot teen. Dan wordt iedereen wakker en merken ze dat er iemand op gruwelijke wijze omgebracht is. De spelers besluiten dat de weerwolven opgespoord dienen te worden en wijzen een burgemeester aan. Vervolgens gaan ze op zoek naar wie de weerwolf zou kunnen zijn. Heeft iemand zich verdacht gedragen? Uiteindelijk wordt er iemand gekozen en die wordt gelyncht. Pas dan blijkt of het echt een weerwolf was, of een onschuldige burger... meer info over het spel en varianten vind je hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerwolven_van_Wakkerdam

Het leuke aan weerwolven via een forum is dat je er een 'setting' om heen kunt bedenken, waarbij iedereen in de rol kruipt van een karakter maar ondertussen een eigen identiteit heeft.

Voorbeeld: Henk is weerwolf (verborgen rol). In het spel speelt hij een reizende handelaar die zijn waren aanbiedt op de markt van Wakkerdam.

Rollen

GameMaster (GM)

Alwetende leider en coördinator van het spel. Via deze persoon worden de stemmingen gedaan en hij/zij bepaalt ook de deadlines voor overleg en stemrondes. De GameMaster verzint ook een leuke aankleding van het spel.

Weerwolf

Afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers zijn er twee à drie weerwolven actief. De weerwolven kiezen elke nacht een slachtoffer uit om die te verorberen.

Burger

In principe zijn alle spelers burgers (hun rollen zijn verborgen). Degenen die burger zijn, zijn onwetende slachtoffers zonder speciale krachten. Sorry.

Ziener

De ziener mag eenmaal per nacht vragen een rol te bekijken. Hij weet dan welke rol iemand heeft en kan dat gebruiken in het spel.

Heks

De heks krijgt éénmaal per nacht te zien wie de weerwolven gaan ombrengen en kan kiezen diegene in leven te houden. Ook kan zij een drankje brouwen waardoor iemand doodgaat. Beide kan zij/hij slechts één keer doen.

Burgemeester

De burgemeester heeft een openbare rol. De burgemeester is vooral van belang omdat hij/zij een doorslaggevende stem heeft. Zijn er dus op meerdere mensen stemmen uitgebracht en hebben twee of drie mensen hetzelfde aantal stemmen dan bepaalt de burgemeester wie er gelyncht wordt. Oppassen dat de burgemeester geen weerwolf is...

Jager (optioneel)

De jager kan met zijn laatste inspanningen nog één iemand doodschieten. Als hij dus wordt opgegeten of gelyncht kan hij nog eenmaal wraak nemen.

Cupido (optioneel)

De Cupido kiest in de eerste nacht twee spelers uit die daarna een stelletje zijn. Het stelletje vormt een derde partij, wiens doel is als enige over te blijven (bijv. ook als burger en weerwolf). Leuk voor op een forum.

Werking van het spel

Het spel werkt dus voornamelijk via PM. Spelers kunnen elkaar berichten sturen en via een topic kan overleg plaatsvinden. Ook worden de uitslagen van de stemmingen in het topic bekendgemaakt. En natuurlijk de resultaten van elke ronde. Daarnaast is er in het topic ruimte voor verhalen.

Ronde 1: De GM introduceert het spel en verdeelt de rollen. De spelers bedenken voor zichzelf een leuk karakter en introduceren zichzelf.

- Het wordt nacht. De weerwolven hebben 24 u de tijd te overleggen en hun slachtoffer uit te kiezen. Zo ook de ziener die iemand aanwijst en de cupido die twee spelers uitkiest.

- Als de deadline is verstreken krijgt de heks te horen wie gedood wordt en kan een beslissing maken (vraag is even hoeveel tijd daarvoor is).

- Tenslotte maakt de GM bekend of er iemand dood is en zo ja wie (en diens rol).

- De burgers moeten nu een burgemeester kiezen. Mensen kunnen zich beschikbaar stellen en zelfs een campagne beginnen. Op iedereen mag echter gestemd worden. Als meerdere mensen evenveel stemmen hebben vindt er een herstemming plaats tussen die kandidaten. Ook hier is 24 u de ruimte voor.

- Vervolgens is er ruimte voor overleg (onderling en in het topic) wie er gelyncht moet worden. Bij de deadline moeten de stemmen binnen zijn. De GM maakt de stemmen bekend en geeft aan welke rol diegene heeft. Als het de jager is heeft hij nog de ruimte iemand anders te doden.

- Na de executie wordt het nacht en spoeden de burgers zich naar bed en begint de spelronde opnieuw...

Interesse?

Wie lijkt het wat om dit spel te doen via het forum? Interesse kun je aangeven in dit topic. Als je verder nog vragen en/of opmerkingen hebt dan kan dat ook. Zijn er ook nog (meer) mensen met ervaring in dit spel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lijkt mij ook leuk. Als ik het goed begrijp worden de spelleider dingen in een topic besproken, evenals alles wat er 'overdag' gebeurt?

Alles wat van belang is komt inderdaad in het topic terecht. Daarnaast kunnen de spelers zelf deelnemen aan het verhaal en dus hun eigen ervaringen vertellen, subtiele hints geven of bijdragen aan het geheel. Uiteraard is alles wat de GM zegt boven kritiek verheven. :#

Deelnemers weerwolven:

GM: Ursa

1. ilsefecit

2. WonderfulStar

3. Minifan

4. MarinusCopy

5. annzie

6. Chealder

7.

8.

Meer spelers dan acht kan ook, acht is wel het minimum voor een leuk spel, met twee weerwolven, een ziener, een heks, misschien nog een speciale functie en drie burgers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het spel absoluut hip, maar ik heb nog een week examens :( Dus ik weet niet of ik iedere dag online kan zijn om mee te spelen. Als dat geen al te groot bezwaar is, wil ik best meedoen:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is dit een christelijke forum? :|

Yep. And guess what: zelfs christenen (says he that has only be a christian for eigth weeks) vinden het spelen van een spelletje leuk. Het gaat hier nadrukkelijk om een spelletje: weerwolven bestaan niet en mensen ophangen omdat ze mogelijkerwijs misschien een heks zouden zijn is zo inquisitoir dat niemand je meer aux serieux neemt als je daarover begint. Dat maakt m.i. meer dan duidelijk dat het om een spel gaat, een spel en om niets anders. Oh: je hoeft niet mee te doen, maar het spel bederven zou ik erg jammer vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het spel absoluut hip, maar ik heb nog een week examens :( Dus ik weet niet of ik iedere dag online kan zijn om mee te spelen. Als dat geen al te groot bezwaar is, wil ik best meedoen:)

Ach, 1x per dag tien minuten het topic en je PB's checken moet lukken toch? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is dit een christelijke forum? :|

Nee, dit is een satanische Harry Potter fanclub. Dus neem een Smekkie en doe lekker mee.

sarcasme door middel van hyperbool en overdrijving, wauw.. best wel vindingrijk (whooehoee, yay |P ) . Denk dat meneer kaktus wel vindt dat je een applause aan en voor jezelf verschuldigd bent ;)

Doet niks af aan mijn argumenten. Mijn gut tells me, sterf marinus, en wilt net als pinachas voor God`s eer opkomen, maarja... rom 12, laatste 3 regels verbiedt me dat ;)(P) Ook al is die opmerking semi-serieus, het bagataliseren en romantiseren van tovenarij en magie is bloed serieus, die Bijbeltekst die ik er over postte is no laughing matter. Maar goed dat is een ander topic.

Misschien had ik wat duidelijker moeten reageren, ipv van een retorische vraag te plaatsen. Excuses voor mijn falende inschattingsvermogen van je begrijpend nederlands (zzzzing!)

Niks mis met wat fun and games, maar moet dat in de vorm van dit spel op een christelijk forum?

Kan dat niet elders?

All i'm saying....

greetz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar doe je echt moeilijk over zeg xD Jij speelt zeker ook nooit monopoly of mens-erger-je-niet omdat dat egoïsme in de hand werkt? Als je dit niet fijn vind, kijk je er toch niet naar. Je hoeft er helemaal niks mee te maken hebben als je niet wilt. Das namelijk heel erg makkelijk: gewoon niet in het topic kijken :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niks mis met wat fun and games, maar moet dat in de vorm van dit spel op een christelijk forum?

Kan dat niet elders?

All i'm saying....

greetz

In principe ging dit topic niet over de gepastheid van het spel, daar gaan we namelijk al van uit. :# Ik snap het probleem ook niet helemaal. Het is een rollenspel. Als het je niet aanspreekt dan hoef je niet mee te doen. Als ik flauw ben kan ik zelfs een aantal zeer christelijke elementen in het spel aanwijzen. :)

En wanneer is een spel 'christelijk'? Mag je Monopoly doen, of Risk? Is het onchristelijk je fantasie te gebruiken? Ik vraag me af of het überhaupt een relevante vraag is (indien nodig kunnen we het topic splitsen). :)

@ annzie: GMTA? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een deja vu. Gister las ik hier een topic waar precies hetzelfde gebeurde met GMTA.

Anywho, om even on-topic te posten; ik ben niet bekend met het spel, maar als voorzitter van de Orde van Lycanthropy zal ik toezien hoe het spel verloopt. Misschien doe ik dan mee met het volgende potje. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar doe je echt moeilijk over zeg xD Jij speelt zeker ook nooit monopoly of mens-erger-je-niet omdat dat egoïsme in de hand werkt? Als je dit niet fijn vind, kijk je er toch niet naar. Je hoeft er helemaal niks mee te maken hebben als je niet wilt. Das namelijk heel erg makkelijk: gewoon niet in het topic kijken :)

Als christen op een christelijk forum, kan, mag en zal ik deze vragen stellen.

Laat het ook niet wegwimpelen onder het mom 'zeur niet zo'.

Dat doe JIJ het toch buiten het forum ipv dat ik er niks over mag zeggen, moet niet gekker worden hier.

@ursa, wil je niet mijn woorden/bedoeling verdraaien of dingen in de mond leggen?

Niks mis met het spelen van een spel, mijn vraag was alleen of dit de plaats is, en zeker gezien de inhoud van dat spel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een deja vu. Gister las ik hier een topic waar precies hetzelfde gebeurde met GMTA.

Anywho, om even on-topic te posten; ik ben niet bekend met het spel, maar als voorzitter van de Orde van Lycanthropy zal ik toezien hoe het spel verloopt. Misschien doe ik dan mee met het volgende potje. :)

nerds! :*_O-

even offtopic grapje tussendoor. ;)

P.s wat een schaamteloze BRAG ;)

(is echt een geintje, een goede vriendin van me doet ook aan die games, which i obv frown upon :E )

(and yes my sh!t does not stink) :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid