Spring naar bijdragen

Anglicaanse Kerk laat mogelijk homoseksuele bisschoppen toe


Aanbevolen berichten

Ik vind het wel interessant, want zoals altijd is dit precies het punt waar jij geen uitweg meer weet in dit soort discussies.

Zoals altijd?

Overigens, shit happens, ook psychische en emotionele shit happens. En als die shit happens omdat een maatschappij, waarin we nauwelijks het woord 'discipline' of 'zelfbeheersing' meer kennen, maar alles om de individuele bevrediging en behoeftes draait en we geen enkele weet meer hebben van een stabiele samenleving, niet om kan gaan met een moreel oordeel, geef ik liever de schuld aan die maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Credile wil graag ruimte openlaten voor andersdenkenden. Die zijn dan niet een soort van tweederangs burgers maar mogen vanuit hun eigen identiteit/overtuiging reageren. En dat zeer zeker in de fora onderdelen die buiten het onderdeel 'geloof' staan (muv levensbeschouwing).

Dat weet ik, maar dat betekent eveneens dat die andersdenkenden niet constant hoeven te schoppen tegen een vrij algemeen gedeeld christelijk standpunt.

Indien je dat niet leuk vind dan raad ik je bijvoorbeeld Refoforum voor je aan, daar hebben ze inmiddels alle niet reformatorische users een permanente ban gegeven.

Nee hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als die gedragingen ten koste gaan van iemand anders of van jezelf inderdaad.

En als homoseksueel gedrag ten koste gaat van jezelf? Ten koste van je ziel? Wat dan?

Niet homo zijn terwijl ik dat wel ben gaat ten koste van mijn ziel, maar goed ik ben geen christen en jij geen homo dus de illusie dat jij je er iets bij kunt voorstellen heb ik niet echt.

Weer wordt God zo beperkt... En wat is jouw focus beperkt. De mens is niet alleen. Er is de gemeenschap en die moet ook worden meegenomen en wellicht heeft God de effecten daarop wel meegenomen in Zijn afwegingen.

En ik kan het zelf overigens in vrijwel elk geval afkeuren. Ik doe het ook.

Ik ben van mening dat juist jij God beperkt tot een paar selectief gelezen regels in een groot boek waar nog veel meer in staat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben van mening dat juist jij God beperkt tot een paar selectief gelezen regels in een groot boek waar nog veel meer in staat.

Zoals je al zei, jij bent geen christen en deze discussie heeft dus bijzonder weinig zin. Maar geloof mij, die paar regels over homoseksualiteit vormen minder dan 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van mijn geloofsovertuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals altijd?
ja, of vertel ik iets nieuws?
Overigens, shit happens, ook psychische en emotionele shit happens. En als die shit happens omdat een maatschappij, waarin we nauwelijks het woord 'discipline' of 'zelfbeheersing' meer kennen, maar alles om de individuele bevrediging en behoeftes draait en we geen enkele weet meer hebben van een stabiele samenleving, niet om kan gaan met een moreel oordeel, geef ik liever de schuld aan die maatschappij.
Stabiele samenleving is iets anders dan een samenleving die om jou ideeën van de ideale samenleving draait. Dat deze samenleving er niet is en niet zal komen, afschuiven op iedereen behalve jezelf, door te zeggen dat ze niet om kunnen gaan met een moreel oordeel is redelijk vreemd en onderdeel van het nooit kunnen bestaan van de ideale samenleving.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben van mening dat juist jij God beperkt tot een paar selectief gelezen regels in een groot boek waar nog veel meer in staat.

Zoals je al zei, jij bent geen christen en deze discussie heeft dus bijzonder weinig zin. Maar geloof mij, die paar regels over homoseksualiteit vormen minder dan 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van mijn geloofsovertuiging.

grappig dat je wel altijd in 99% van de gevallen als eerste christen met de gebruikelijk morele superioriteit reageert.
Link naar bericht
Deel via andere websites
ja, of vertel ik iets nieuws?

Inderdaad, dat doe je. Kun je dat ook onderbouwen?

Stabiele samenleving is iets anders dan een samenleving die om jou ideeën van de ideale samenleving draait.

Dat klopt en ik beweer ook niet dat dat wel zo is.

Dat deze samenleving er niet is en niet zal komen, afschuiven op iedereen behalve jezelf, door te zeggen dat ze niet om kunnen gaan met een moreel oordeel is redelijk vreemd.

Nee hoor, want dat is iets dat los staat van mijn ideale samenleving, waarvan ik als christen en als conservatief, weet dat die er niet zal komen op deze aarde, maar onze huidige samenleving (in tegenstelling tot die van, pak en beet, zeventig jaar geleden, of vijfhonderd jaar geleden of 2500 jaar geleden) kan niet zo goed omgaan met een moreel oordeel omdat we individualistisch als de pest zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
grappig dat je wel altijd in 99% van de gevallen als eerste christen met de gebruikelijk morele superioriteit reageert.

Kun je dat onderbouwen?

ja, vraag ff aan de crew of ze de laatste 20 berichten van je die verwijderd zijn van het forum via een pb naar je toesturen.

Overigens laat ik het hierbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat jij doet is geen naastenliefde,

romeinen1vers26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. 27 Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.

En niet alleen degene die het doen, maar ook degene die er goedkeuring aan geven spreekt God zijn oordeel over uit.

Erg vervelend voor je ik weet het, maar ook homo's zijn je naaste, als jij mensen die oprecht van elkaar houden en elkaar lief hebben veroordeeld dan heb je ze niet echt lief vind je wel?

En bij homo's gaat het zoals jij waarschijnlijk denkt echt niet alleen om de sex, maar net als bij hetero's ook om het delen van het leven met elkaar, elkaar vertrouwen en liefhebben. De meeste mensen hebben iemand nodig in hun leven om goed te kunnen functioneren, iemand die ze steunt en waar ze op terug kunnen vallen. Als dit alleen werkt met iemand van hetzelfde geslacht dan lijkt me het geen enkel probleem en ik kan me niet voorstellen dat een God die zijn kinderen lief heeft er iets op tegen kan hebben als ze zich goed ontwikkelen in plaats van zich ontwikkelen tot gefrustreerde mensen die wat missen in het leven.

God heeft er wel iets op tegen, ik liet je vanuit de bijbel zien dat voor God het een gruwel is. Door de zonden te verdedigen maak je, je een vijand van God. De vraag is wat heb je meer lief dat wat een gruwel is in Gods ogen of God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we het topic kunnen afsplitsen of verplaatsen wil ik daar best eens met je over hebben jezusisheer, maar aangezien dit topic over de Anglicaanse kerk die homoseksuele bisschoppen wil wijden gaat en niet over het feit of homoseksualiteit en-zich acceptabel is zal ik dat hier niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Ik kon zo geen algemeen Anglicaans topic vinden dus dan maar hier.

Russische kerk waarschuwt anglicaanse kerkleider voor wijding vrouwen

MOSKOU – De Russisch-orthodoxe metropoliet Hilarion heeft de nieuwe anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, Justin Welby, gewaarschuwd dat het openstellen van de bisschopswijding voor vrouwen en praktiserende homoseksuelen de oecumene zal beschadigen.

De metropoliet, die binnen de Russisch-Orthodoxe Kerk verantwoordelijk is voor relaties met andere christelijke kerken, zegt dat zijn kerk deze wijding niet zal erkennen. Hilarion hoopt ook dat de Kerk van Engeland de Bijbelse opvattingen van het huwelijk zal ondersteunen en geen ruimte zal geven voor andere vormen van samenleven.

Welby heeft de metropoliet bedankt voor zijn reactie. Hij voegde eraan toe dat de Anglicaanse Kerk het Bijbelse huwelijk als een levenslange verbintenis tussen man en vrouw van harte ondersteunt.

De wijding van vrouwelijke en openlijk homoseksuele bisschoppen zorgt binnen de wereldwijde anglicaanse gemeenschap al jarenlang voor veel verdeeldheid.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_727729

Inmiddels is er een nieuwe anglicaanse leider geïnstalleerd (Welby). Weet iemand wat meer van deze bisschop en wat zijn standpunten zijn? En ver het algemeen, hoe moet het nu verder met de Anglicaanse kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welby zong in zijn eerste dienst de geloofsbelijdenis zonder filioque. De Anglicanen zijn misschien met sprongen achteruit gegaan, dit is dan toch weer een voorzichtig stapje vooruit. Kudos voor het Patriarchaat van Moskou dat ze zeggen waar het op staat.

Leg uit:

- het punt over filioque

- het punt over het Patriarchaat van Moskou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welby zong in zijn eerste dienst de geloofsbelijdenis zonder filioque. De Anglicanen zijn misschien met sprongen achteruit gegaan, dit is dan toch weer een voorzichtig stapje vooruit. Kudos voor het Patriarchaat van Moskou dat ze zeggen waar het op staat.

Leg uit:

- het punt over filioque

- het punt over het Patriarchaat van Moskou.

- Welby zong de geloofsbelijdenis (credo) zonder de latere westerse interpolatie (filioque).

- Het Patriarchaat van Moskou doet niet aan valse oecumenisme maar zegt waar het voor staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn er verbanden dan, tussen de Anglicanen en Oosters- of Russisch-Orthodoxen?

Ja, in de 19e eeuw leek het er bijna op of de Anglicaanse Kerk de Engels-Orthodoxe Kerk zou worden en in Amerika was er voor de leken zelfs deels intercommunie.

Helaas is het er met de liberalisering in de 20e eeuw van de Anglicaanse Kerk niet van gekomen. De relaties zijn een beetje bekoeld, maar toch staan de Orthodoxe en Anglicaanse hierarchen vaak nog op goede voet met elkaar. De vorige metropoliet van de OCA was zelfs een voormalig Anglicaan. De brievenwisseling tussen de Anglicaanse Palmer en de Orthodoxe Khomiakov uit de 19e eeuw is nog altijd geniaal om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is de officiele reden inderdaad, dus dat Christus ook enkel mannen tot apostelen wijdde; elke andere reden die gegeven wordt is meer een persoonlijke zienswijze of ervaring. Maar ik denk dat je die vraag beter in het RKK-vragentopic kan stellen, daar het hier over de Anglicaanse kerk en homoseksuele bisschoppen gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is toch best logisch dat Christus alleen mannen tot apostelen wijdde? Vrouwen in die tijd waren óf het bezit van hun vader, óf het bezit van hun man, maar nooit hun eigen persoon met een eigen stem. Vrouwen werden daarom ook geacht om stil te zijn, dus om als apostel te evangeliseren zou op z'n zachts gezegd erg vreemd overkomen. Maar tegenwoordig is dat anders. Is het dan wel goed om je vast te blijven houden aan een traditie waarvan de fundamenten niet meer aanwezig zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid