Spring naar bijdragen

Wanneer is een forum christelijk?


Aanbevolen berichten

Topic n.a.v. deze uitspraak in een ander topic:

zo christelijk is dit forum niet je hebt groot gelijk.

Maar ik blijf wel, tot ze me kicken of de mods schoon schip maken als christenen. (kaf /koren)

Ik zat er nog eens over na te denken, en volgens mij verschillen we van mening wat betreft wat al dan niet 'christelijk' is en hoe je daar mee moet omgaan.

Vandaar de volgende vragen:

* wanneer is een forum christelijk?

- als de onderwerpen christelijk zijn?

- als de mensen christelijk zijn?

- als het gedrag christelijk is?

* hoe ga je om met niet-christenen, gasten?

- hoeveel ruimte krijgen zij voor hun meningen?

Deels komt het neer op een definiëring. Maar ik denk dat los daarvan, in de gang van theorie naar praktijk er ook weer verschillende visies zijn. Als achtergrond voor de discussie de visie van Credible zelf. Uit de FAQ:

Wat is Credible.nl?

Credible.nl is een christelijk jongerenforum. Hier kun je discussiëren over het christelijk geloof, actuele onderwerpen en wat daar allemaal mee te maken heeft, maar ook even lekker relaxen in de Koffiebar.

Credible.nl wordt gerund door actieve christelijke jongeren. Doordat zij elk een andere kerkelijke achtergrond hebben, is Credible.nl niet opgezet vanuit een bepaalde stroming.

Er zijn twee dingen heel belangrijk op Credible.nl: respect en veiligheid. Bijna 24 uur per dag wordt het forum in de gaten gehouden door de Credible.nl-crew, die waar nodig van zich laat horen. Zo kun je er dus vanuit gaan dat jouw bijdrage hier veilig is!

en:

Wat zijn de doelstellingen van Credible.nl?

Credible.nl heeft als doel: het met elkaar in contact brengen van christelijke jongeren. Het forum biedt hen een plaats om samen met anderen over het geloof te praten en te discussiëren. Op deze manier kunnen deze jongeren groeien in hun persoonlijk geloof en een ander daarbij ondersteunen. Credible.nl heeft als basis het christelijk geloof, zoals dat kernachtig wordt beschreven in de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven.Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk zelf dat je als christelijk forum wel duidelijk moet zijn in je keuzes en over je keuzes. Je hebt een forum op een bepaalde basis, in het geval van Credible een gedeeld geloof, zoals beleden in bovenstaand belijdenisgeschrift. Dat is de achtergrond die je christelijk maakt. Daaruit volgt automatisch dat alles op het forum binnen een bepaald kader komt te staan. Wij, de crew, zijn in feite gastheren (wij bepalen wie mag blijven enzo) en stellen de regels op waaraan men zich dient te houden.

Tegelijk wil je wel mensen de ruimte geven, uit gastvrijheid en omdat dat goed is. Als je overal bovenop zit en alles wat je ook maar licht niet aanstaat afkapt, komen mensen niet in contact met elkaar - en dat is één van de doelen van dit forum. En van fora in het algemeen, meestal. In mijn visie is dit een discussieforum en geen kerk of gemeente. Op een discussieforum gaan mensen in debat met argumenten, volgens de wetten der logica. Men hoeft het niet met elkaar eens te zijn. De achtergrond is duidelijk christelijk, maar tegelijk is er - binnen bepaalde grenzen - een platform voor vrije discussie. In een kerk of gemeente is er één waarheid en wordt van iedereen ja en amen verwacht. Hoewel we het vaak goed met elkaar kunnen vinden, is een eenheidsworst uit de gehaktmolen draaien niet de bedoeling van een christelijk forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het forum is christelijk omdat de oprichters (Glenn en Eric) dat ooit zo hebben bepaald en hun userbase uit hun christelijke sociale netwerk naar het forum hebben gehaald. Daarna is deze userbase breder geworden door aandacht van de EO Visie en verschillende jeugdkerken. De meeste onderwerpen hadden betrekking op het christelijk geloof of werden, als logisch gevolg van de kleur van de userbase, vanuit een christelijk standpunt benaderd. Een christelijk jongerenforum was geboren.

Later werd credible groter en kwam er een breder publiek dat niet zelden een andere levensbeschouwing had. Enerzijds waren er atheïsten en anderzijds aanhangers van andere religieuze of spirituele bewegingen. Daarnaast kwamen er ook steeds meer christenen van andere denominaties dan de evangelische. Het aantal hervormden, gereformeerden en later ook katholieken is toegenomen en hun plaats op het forum werd vanzelfsprekender. Ook de gemiddelde leeftijd werd hoger. Waar het forum eerst voornamelijk bezoekers van jeugdkerken trok kwamen er steeds meer studenten en volwassenen meedoen.

Met name door de aanwezig van aanhangers van neo-gnostische denkbeelden is er onder druk van een bepaalde groep users (onder aanvoering van diakio, later CvW) het idee gekomen om de Twaalf Artikelen in de FAQ op te nemen om zo een instrument te hebben om de christelijkheid van bepaalde denkbeelden te beoordelen als zijnde christelijk dan wel onchristelijk. Hiermee is een poging gedaan om de van oorsprong vanzelfsprekende christelijke identiteit van het forum te kunnen bewaken.

Kortom: volgens mij is credible christelijk omdat de mensen die het forum runnen dat willen en door middel van regelgeving afdwingen. Het idee is ook om een voornamelijk christelijke userbase te hebben wat op zich nog wel lukt. Al moet wel gezegd worden dat het aantal mensen dat de facto actief is in mijn beleving nog steeds verder afneemt en dat dit daarom wel een risico kan opleveren voor de "vanzelfsprekende" christelijkheid van het forum. Je kunt een christelijke identiteit niet door regels afdwingen als een substantieel deel van je users die opvatting simpelweg niet deelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Bona, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Om op enkele alinea's in te gaan:

Met name door de aanwezig van aanhangers van neo-gnostische denkbeelden is er onder druk van een bepaalde groep users (onder aanvoering van diakio, later CvW) het idee gekomen om de Twaalf Artikelen in de FAQ op te nemen om zo een instrument te hebben om de christelijkheid van bepaalde denkbeelden te beoordelen als zijnde christelijk dan wel onchristelijk. Hiermee is een poging gedaan om de van oorsprong vanzelfsprekende christelijke identiteit van het forum te kunnen bewaken.

Ik denk zelf dat dat een goede zaak is. Ik meende dat men daarvoor het Apostolicum hanteerde? Dat is ook een geschrift dat in principe alle christenen delen (het gaat me er dan even niet om wie elkaar wel en niet christen menen te noemen) maar kon desondanks ook 'vager' uitgelegd worden. Nicaea is dan duidelijker. En je hebt denk ik ook wel een stok nodig om mee te slaan, wil je vage types die spreken over de 'Christus-geest' en dat soort dingen afweren.

Kortom: volgens mij is credible christelijk omdat de mensen die het forum runnen dat willen en door middel van regelgeving afdwingen. Het idee is ook om een voornamelijk christelijke userbase te hebben wat op zich nog wel lukt. Al moet wel gezegd worden dat het aantal mensen dat de facto actief is in mijn beleving nog steeds verder afneemt en dat dit daarom wel een risico kan opleveren voor de "vanzelfsprekende" christelijkheid van het forum. Je kunt een christelijke identiteit niet door regels afdwingen als een substantieel deel van je users die opvatting simpelweg niet deelt.

Op een gegeven moment houdt dat op inderdaad; dan kun je er nog beter mee stoppen. Het zijn de mensen die het forum levend houden en inhoud geven, en die mensen heb je nodig. Ik deel je doemdenkerij over de teloorgang van dit forum niet, maar het is - dat kan ik toch wel vertellen - zeker een punt van aandacht. Het wordt denk ik te offtopic om hier nog verder op door te gaan.

Ook als je veel niet-christelijke users hebt als forum (als christelijk forum heb je dan wel succes gehad :#) ben je denk ik vooral facilitant: je biedt mensen de ruimte in gesprek te gaan. Concreet: jij bent zelf niet per se degene die 'het christendom' actief verdedigt, maar geeft mensen de ruimte hun meningen te geven en te beargumenteren, en in gesprek te gaan. Juist 'onchristelijke' meningen zijn dan de slijpstenen in het debat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het forum in eerste instantie christelijk is omdat de oprichters dat zo bedoeld en gestuurd hebben. Dat trekt natuurlijk christelijke mensen/jongeren en daardoor wordt het nog meer een christelijk forum. Ik denk niet dat je op een christelijk forum uitsluitend christenen moet willen hebben. Niet-christenen kunnen ook toffe mensen zijn, maar buiten dat kunnen ze veel toevoeging hebben op het forum door andere ideeën in te brengen, want dat hoeft namelijk niet per definitie onchristelijk te zijn, maar zijn soms ook weer dingen waar andere mensen net even niet aan hebben gedacht. Soms juist omdat ze niet christelijk zijn, soms omdat het gewoon andere mensen met andere ervaringen zijn.

Daarbij als je je forum afgesloten houdt voor niet-christenen zul je ook nooit mensen in contact kunnen brengen met het christendom. Ik kan iedere user hier echt waarderen, christen of niet-christen, zolang je maar respectvol naar de medemens bent.

Ik denk dat ook niet-christenen alle ruimte moeten kunnen krijgen om hun gedachten en ideeën te verwoorden, mits ze respect voor anderen hebben. (En gelukkig hebben de voor mij bekende niet-christenen dat ook.) Ook moeten mensen (zowel christenen als niet-christenen) kunnen inzien dat je het soms gewoon niet eens gaat worden en daar met wederzijds respect mee om gaan.

Naar mijn mening zullen de christelijke en morele normen en waarden nageleefd moeten worden door de christenen, en de morele normen en waarden door de niet-christenen. Dit geldt in elk geval voor alle leden van de crew, aangezien ze toch een het gezicht van het forum zijn, maar eigenlijk ook voor de vaste leden. Leden die vaak terug komen worden ook het gezicht van het forum aangezien zij, naast de crewleden, het forum levend houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk zelf dat dat een goede zaak is. Ik meende dat men daarvoor het Apostolicum hanteerde? Dat is ook een geschrift dat in principe alle christenen delen (het gaat me er dan even niet om wie elkaar wel en niet christen menen te noemen) maar kon desondanks ook 'vager' uitgelegd worden. Nicaea is dan duidelijker. En je hebt denk ik ook wel een stok nodig om mee te slaan, wil je vage types die spreken over de 'Christus-geest' en dat soort dingen afweren.
De Twaalf Artikelen en het Apostolicum zijn hetzelfde. Het Niceanum is pas een paar maanden geleden ingevoerd.
Op een gegeven moment houdt dat op inderdaad; dan kun je er nog beter mee stoppen. Het zijn de mensen die het forum levend houden en inhoud geven, en die mensen heb je nodig. Ik deel je doemdenkerij over de teloorgang van dit forum niet, maar het is - dat kan ik toch wel vertellen - zeker een punt van aandacht. Het wordt denk ik te offtopic om hier nog verder op door te gaan.
Doemdenkerij? Ik constateer een ontwikkeling maar de consequenties waar jij het over hebt (ermee stoppen) heb ik niet genoemd.
Ook als je veel niet-christelijke users hebt als forum (als christelijk forum heb je dan wel succes gehad :#) ben je denk ik vooral facilitant: je biedt mensen de ruimte in gesprek te gaan. Concreet: jij bent zelf niet per se degene die 'het christendom' actief verdedigt, maar geeft mensen de ruimte hun meningen te geven en te beargumenteren, en in gesprek te gaan. Juist 'onchristelijke' meningen zijn dan de slijpstenen in het debat.
Ik zeg nergens dat de aanwezigheid van niet-christelijke meningen negatief zou zijn. Ik denk alleen wel dat het een rol speelt in de vraag naar identiteit. En volgens mij was dat nu juist het balletje dat je met dit topic wilde opgooien. ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

M.I. is een forum christelijk wanneer de doelstelling christelijk is. Het forum zich grotendeels richt op christenen en de discussies een christelijke lading hebben.

Al vind ik wel dat er ruimte mag zijn voor niet of andersgelovigen. 1 is een forum een geschikte manier om niet-christenen of zoekers te bereiken, 2 (dat is mijn persoonlijke mening en geld voor alle fora) vind ik het niet echt wat als je alleen 'je eigen soort' wilt accepteren op een forum. Op fora die zich op een bepaalde doelgroep richten zitten vrijwel ook altijd mensen die niet tot die doelgroep behoren maar wel degelijk geïnteresseerd zijn naar het onderwerp van het forum. Vaak kunnen andere mensen ook best nuttige bijdragen hebben. Anders word het wanneer iemand komt om mensen te overtuigen dat ze fout bezig zijn of dat er iets veel beters of leukers of belangrijkers is dan waar op dat forum over gepraat word.

Belangrijk vind ik respect voor de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat een forum christelijk is op het moment dat het op de eerste plaats een ontmoetingsplek is voor christenen en mensen die meer over het christendom willen weten. Ik denk dat iedereen welkom moet zijn en zijn mening moet kunnen geven. Ik vind het wel belangrijk dat er op een christelijk forum respect getoond wordt voor het christelijk geloof. Bovendien denk ik dat er niet al teveel ruimte moet zijn voor users die het als doel lijken te hebben om te komen vertellen dat christenen het behoorlijk bij het verkeerde eind hebben.

Usernamen als antireligie, vind ik eerlijk gezegd eigenlijk niet passend op een christelijk forum (hierbij zeggende dat ik het postgedrag van deze user verder niet heel storend vind)

Link naar bericht
Deel via andere websites

- als het gedrag christelijk is?

Dat vind ik vooral een belangrijk punt.

definitie van christelijk gedrag?

Ik heb niet zo een definitie, maar ik denk aan de houding die de Bijbel aangeeft, waarbij gedacht kan worden aan de volgende teksten. Ik zeg niet dat deze verzameling teksten uitputtend is. Er zou een commissie van wijze mensen kunnen komen die het christelijk gedrag uit de Bijbel zou kunnen extraheren ;)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 De liefde is lankmoedig,

de liefde is goedertieren,

zij is niet afgunstig,

de liefde praalt niet,

zij is niet opgeblazen,

5 zij kwetst niemands gevoel,

zij zoekt zichzelf niet,

zij wordt niet verbitterd,

zij rekent het kwade niet toe.

6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
M.I. is een forum christelijk wanneer de doelstelling christelijk is. Het forum zich grotendeels richt op christenen en de discussies een christelijke lading hebben.

Al vind ik wel dat er ruimte mag zijn voor niet of andersgelovigen. 1 is een forum een geschikte manier om niet-christenen of zoekers te bereiken, 2 (dat is mijn persoonlijke mening en geld voor alle fora) vind ik het niet echt wat als je alleen 'je eigen soort' wilt accepteren op een forum.

Mijns inziens ligt dat ook aan de doelstellingen van een forum, WonderfulStar. Een forum als Credible is prima geschikt om ook andersgelovigen mee te laten doen aan de discussie. Dit omdat het forum qua onderwerpen heel breed is, het een groot opgezet forum is en het dus veel mensen kan trekken. Ook als je een forum opricht om te evangeliseren, dan behoren andersgelovigen natuurlijk zeker tot je doelgroep. Maar als je bijvoorbeeld een echt studieforum wilt oprichten, waarop je samen met medechristenen de Schrift of de kerkelijke Traditie diepgaand wilt bestuderen, of een forum waarop je persoonlijke, diepe Godservaringen of wellicht ook twijfels en diepere geloofsvragen met elkaar wilt delen, dan kan het weer beter zijn om voor andersgelovigen veel minder tot geen plaats in te ruimen. Ook christenen hebben op internet immers het recht om geheel "onder elkaar" te zijn als zij dat willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk zelf dat dat een goede zaak is. Ik meende dat men daarvoor het Apostolicum hanteerde? Dat is ook een geschrift dat in principe alle christenen delen (het gaat me er dan even niet om wie elkaar wel en niet christen menen te noemen) maar kon desondanks ook 'vager' uitgelegd worden. Nicaea is dan duidelijker. En je hebt denk ik ook wel een stok nodig om mee te slaan, wil je vage types die spreken over de 'Christus-geest' en dat soort dingen afweren.
De Twaalf Artikelen en het Apostolicum zijn hetzelfde. Het Niceanum is pas een paar maanden geleden ingevoerd.

Is dat zo? Ik dacht dat het al wel langer in gebruik was. Anyway, ik weet even geen concreet voorbeeld, maar er kunnen mensen zijn die niet zo zeer 'christelijk' zijn maar wel zich menen te vinden in het Apostolicum (misschien op een paar punten een andere uitleg). Natuurlijk is er een gangbare uitleg, en die staat ook expliciet(er) in het credo van Nicaea.

Op een gegeven moment houdt dat op inderdaad; dan kun je er nog beter mee stoppen. Het zijn de mensen die het forum levend houden en inhoud geven, en die mensen heb je nodig. Ik deel je doemdenkerij over de teloorgang van dit forum niet, maar het is - dat kan ik toch wel vertellen - zeker een punt van aandacht. Het wordt denk ik te offtopic om hier nog verder op door te gaan.
Doemdenkerij? Ik constateer een ontwikkeling maar de consequenties waar jij het over hebt (ermee stoppen) heb ik niet genoemd.

[offtopic] Je posts over de teloorgang van het forum komen soms wat negatief op me over. [/offtopic]

Ook als je veel niet-christelijke users hebt als forum (als christelijk forum heb je dan wel succes gehad :#) ben je denk ik vooral facilitant: je biedt mensen de ruimte in gesprek te gaan. Concreet: jij bent zelf niet per se degene die 'het christendom' actief verdedigt, maar geeft mensen de ruimte hun meningen te geven en te beargumenteren, en in gesprek te gaan. Juist 'onchristelijke' meningen zijn dan de slijpstenen in het debat.
Ik zeg nergens dat de aanwezigheid van niet-christelijke meningen negatief zou zijn. Ik denk alleen wel dat het een rol speelt in de vraag naar identiteit. En volgens mij was dat nu juist het balletje dat je met dit topic wilde opgooien. ;)

Het was dan ook meer een uitweiding op jouw punt dan een weerwoord. Het balletje dat ik wil opgooien is helderheid over de doelstelling van Credible. Mensen kunnen wel makkelijk kritiek leveren maar zijn meestal niet op de hoogte. Daarnaast is dit topic ook een slijpsteen, om voor mij en mogelijk voor anderen nog eens helder te krijgen wat we hier doen en waarom we hier zijn. Poeh, dat klinkt heel religieus. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook christenen hebben op internet immers het recht om geheel "onder elkaar" te zijn als zij dat willen.
Zodra een groep besluit zich af te zonderen om "onder elkaar te zijn", dan is dat een garantie voor het ten onder gaan van dat forum/website, ook zul je dan juist meer last krijgen van extreme denkbeelden en onderlingen ruzies.

Het mooie van credible is juist dat het redelijk zelfregulerend is, mensen met extreme denkbeelden komen en gaan, al dan niet geholpen door de crew, er wordt nu dan wel een beetje negatief gedaan maar daar is geen enkele reden toe, credible is bij mijn weten het enige christelijke forum dat zo lang bestaat en met zo'n uitgebreid archief met zo veel informatie. Dit kon alleen tot stand komen door vragen/opmerkingen van andere stromingen, andersgelovigen en geïnteresseerden. Juist die mensen zorgen ervoor dat christenen soms gedwongen worden even iets verder te kijken dan ze gewend waren, het leidt af van onderlingen gekibbel door christenen over citaatjes/woordjes/zinnetjes, en dat geeft heel vaak een positieve dynamiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
M.I. is een forum christelijk wanneer de doelstelling christelijk is. Het forum zich grotendeels richt op christenen en de discussies een christelijke lading hebben.

Al vind ik wel dat er ruimte mag zijn voor niet of andersgelovigen. 1 is een forum een geschikte manier om niet-christenen of zoekers te bereiken, 2 (dat is mijn persoonlijke mening en geld voor alle fora) vind ik het niet echt wat als je alleen 'je eigen soort' wilt accepteren op een forum.

Mijns inziens ligt dat ook aan de doelstellingen van een forum, WonderfulStar. Een forum als Credible is prima geschikt om ook andersgelovigen mee te laten doen aan de discussie. Dit omdat het forum qua onderwerpen heel breed is, het een groot opgezet forum is en het dus veel mensen kan trekken. Ook als je een forum opricht om te evangeliseren, dan behoren andersgelovigen natuurlijk zeker tot je doelgroep. Maar als je bijvoorbeeld een echt studieforum wilt oprichten, waarop je samen met medechristenen de Schrift of de kerkelijke Traditie diepgaand wilt bestuderen, of een forum waarop je persoonlijke, diepe Godservaringen of wellicht ook twijfels en diepere geloofsvragen met elkaar wilt delen, dan kan het weer beter zijn om voor andersgelovigen veel minder tot geen plaats in te ruimen. Ook christenen hebben op internet immers het recht om geheel "onder elkaar" te zijn als zij dat willen.

Dat recht hebben ze zeker, net als iedereen. Het doel van credible is een ontmoetingsplaats voor christenen om te discussieren over het christendom.. Maar ook niet-christenen die geïnteresseerd zijn zijn welkom.

In het geval van een studieforum is het doel studie, neem als voorbeeld bijbelstudie. Stel dat een niet-christen ook bijbelstudie wil doen. Is diegene niet welkom? Ook niet als diegene akkoord gaat met een reglement dat alles vanuit christelijk perspectief bekeken wordt en dat zelf dan ook doet?

Natuurlijk hebben christenen (en plantenliefhebbers, en schoenenfreaks, en rapliefhebbers) het recht om onder elkaar te willen zijn. Wat ik wil zeggen is dat ik het zelf niet zo'n probleem vind. Als iemand niet exact binnen de doelgroep valt maar wel gedrag vertoont dat diegene op geen enkele manier tot hinder is... Dan zie ik persoonlijk het probleem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op een gegeven moment houdt dat op inderdaad; dan kun je er nog beter mee stoppen. Het zijn de mensen die het forum levend houden en inhoud geven, en die mensen heb je nodig. Ik deel je doemdenkerij over de teloorgang van dit forum niet, maar het is - dat kan ik toch wel vertellen - zeker een punt van aandacht. Het wordt denk ik te offtopic om hier nog verder op door te gaan.
Doemdenkerij? Ik constateer een ontwikkeling maar de consequenties waar jij het over hebt (ermee stoppen) heb ik niet genoemd.

[offtopic] Je posts over de teloorgang van het forum komen soms wat negatief op me over. [/offtopic]

Ik vraag me ook af of dat wel echt het geval is. Ik ben nu een paar jaar op dit forum en het aantal mensen dat reageert, lijkt me redelijk stabiel in de afgelopen jaren. Ik heb niet het idee dat er nu een groei of krimp is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanzelfsprekend heb ik geen enkel probleem met andersgelovigen op het forum, integendeel. Ik heb met sommige christelijke users minder gemeen dan met een aantal niet-christelijke users hier. Ik wil alleen zeggen dat elke christen een forum mag oprichten waar hij met andere christenen dieper op het geloof kan ingaan. Of andersgelovigen daar dan bij mogen zijn, daarin heeft hij mijns inziens de vrijheid om dat zelf te bepalen. Ik kan me best wel zeer persoonlijke onderwerpen voorstellen waarbij een christen geen "buitenstaanders" wil hebben, hoe voorbeeldig die zich ook kunnen gedragen. Of het forum dan succesvol zal worden of wellicht teveel een factie kan gaan worden, dat ligt ook aan de users van zo'n forum. Ik wilde enkel aangeven dat het doel van een forum, vastgesteld door de beheerder(s) bepaald of er wel of geen buitenstaanders lid kunnen worden. Hoewel je dat natuurlijk nooit helemaal kunt voorkomen, tenzij je er echt een besloten forum van maakt, waar alleen eigen vrienden op mogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat zo?

Ik zat zelf in de crew toen werd overgestapt op het Niceanum. Het is nog geen jaar geleden gebeurd.
Het was dan ook meer een uitweiding op jouw punt dan een weerwoord. Het balletje dat ik wil opgooien is helderheid over de doelstelling van Credible. Mensen kunnen wel makkelijk kritiek leveren maar zijn meestal niet op de hoogte. Daarnaast is dit topic ook een slijpsteen, om voor mij en mogelijk voor anderen nog eens helder te krijgen wat we hier doen en waarom we hier zijn. Poeh, dat klinkt heel religieus. :P
Ik ben wel op de hoogte. ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant topic en goede vraag.

Ik denk dat je dit het het best kunt proberen te bekijken vanuit een onchristelijk iemand.

Is het forum als een zoutend zout in de wereld?

Zo ja, dan zouden, inderdaad, "ongelovigen" niet geweerd moeten worden.

Naar mijn mening zouden buitenstaanders hier zoiets moeten hebben van: "Op dat forum kun je jezelf zijn en word je serieus genomen".

Ook zouden reacties niet sarcastisch, veroordelend, hard/bot, eigen mening verkondigend moeten zijn. (oprecht dringend/waarschuwend daargelaten)

Wat ik jammer vindt is dat ik vaak op dit forum, op de onderwerpen en de titelbalk na, weinig verschil zie met "seculiere" fora.

Vaak wordt daar zelfs nog vriendelijker gereageerd dan hier.

Zo zie je hier wel eens dat wanneer iemand een visie heeft waar niet iedereen het mee eens is, deze persoon bespot wordt en voor schut wordt gezet. Niks opbouwend of goed bedoeld. (gelukkig doet niet iedereen hier aan mee)

Balk/splinter anyone?

Ik zie ook dat er erg vaak nieuwe gebruikers zijn die hier, vol verwachting dat ze eindelijk hun ding kunnen delen met mede geloofsgenoten, aankloppen en vrij snel weer weg zijn. Het zijn immers bijna altijd dezelfde (gemiddeld 15?) die de topics bezetten. Teleurstelling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid