Spring naar bijdragen

Wanneer is een forum christelijk?


Aanbevolen berichten

Op die manier kun je alle teksten ook op een andere manier lezen. Ik vind het in ieder geval een vrij heldere uitleg waarom het onzin om is niet-christenen (die al eerder in dit topic doodleuk 'anti-christenen' werden genoemd) niet te weren en een christen-only forum te beginnen.

En we hebben het nu over het forum. Niet over eventueel andere middelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is zover ik weet nooit de intentie geweest om van Credible een besloten forum te maken en die intentie is er nu ook niet. Wel zijn er aantal beperkingen voor niet-christenen en ook het onderscheid tussen Levensbeschouwing en de rest van de subfora. Tot zover leidt dat niet echt tot problemen al zijn er wel eens een paar would be satanisten en andere relschoppers geband.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk zelf dat je anti-christenen niet hoeft te bannen/weigeren.

Ik denk dat wanneer een forum voornamelijk alleen om Jezus Christus en Zijn Woord zou draaien, die personen zich hier totaal niet thuis zouden voelen.

Sterker nog: als je niet-christenen (dus niet 'anti-christenen' .. da's iets anders ;) ) zou weren dan ben je zeer onchristelijk en zeer onbijbels bezig ('zout der aarde', anyone?).

Om het meteen onbijbels te noemen wil ik achterwege laten, maar het zou wel een gemiste kans kunnen zijn ja.

Dit is een online forum, dus geen gemeente, met kerktucht en excommunicatie.

Door de unieke identiteit van een online forum, is het lastig om het onderstaande Bijbelse principe toe te passen:

1cor 5 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

*

Maar als nog hebben de /oprichters/herders van een christelijk forum wel een verantwoordelijkheid de christelijke identiteit te beschermen.

Ik denk dat wanneer een forum voornamelijk alleen om Jezus Christus en Zijn Woord zou draaien, die personen zich hier totaal niet thuis zouden voelen

Als een ongelovige of anti-gelovige zoals beschreven zich thuis gaat voelen in een kerk, dan is er iets niet goed, en zo zijn er ook lijnen te trekken naar een christelijk forum, al loopt die vergelijking soms mank.

vind in dat licht dit een geniale quote:

When a sinner wanders into the church and sits through skits, mimes, interpretive dances, and the like, and yet never hears a clear, convicting message about his dangerous and tenuous spiritual situation-that he is a depraved sinner headed for an eternal fire because he is a daily offense to a holy God-how can that be called successful? You could achieve the same level of success by sending a cancer patient to receive treatment from a group of children playing doctor. A sinner must understand the imminent danger he is in if he is ever to look to the Savior.

C. H. Spurgeon, facing a similar mindset in his day, once said:

I fear there are some who preach with the view of amusing men, and as long as people can be gathered in crowds, and their ears can be tickled, and they can retire pleased with what they have heard, the orator is content, and folds his hands, and goes back self-satisfied. But Paul did not lay himself out to please the public and collect the crowd. If he did not save them he felt that it was of no avail to interest them. Unless the truth had pierced their hearts, affected their lives, and made new men of them, Paul would have gone home crying, "Who hath believed our report, and to whom is the arm of the Lord revealed?"...

Now observe, brethren, if I, or you, or any of us, or all of us, shall have spent our lives merely in amusing men, or educating men, or moralizing men, when we shall come to give our account at the last great day we shall be in a very sorry condition, and we shall have but a very sorry record to render; for of what avail will it be to a man to be educated when he comes to be damned? Of what service will it be to him to have been amused when the trumpet sounds, and heaven and earth are shaking, and the pit opens wide her jaws of fire and swallows up the soul unsaved? Of what avail even to have moralized a man if still he is on the left hand of the judge, and if still, "Depart, ye cursed," shall be his portion?" ["Soul Saving Our One Business," The Metropolitan Tabernacle Pulpit, Vol. 25 (London: Passmore and Alabaster, 1879), 674-76.]

That is precisely my concern about today's pragmatic church-growth trend

van deze site:

http://www.gty.org/Resources/Articles/A334_Whats-Wrong-with-User-Friendly?q=non+believers+comfortable

Link naar bericht
Deel via andere websites
One thing is for sure this forum is native Dutch so please translate your quotes.

flauw..dit is in het engels geschreven, en vind het selectief op mij gericht want zie veel vaker engels hier, dan ook consequent zijn.

En de meeste nederlanders kunnen dat gewoon begrijpen, zeker de forumgebruikers die actief zijn in dit topic, zijn slimme mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
One thing is for sure this forum is native Dutch so please translate your quotes.

flauw..dit is in het engels geschreven, en vind het selectief op mij gericht want zie veel vaker engels hier, dan ook consequent zijn.

En de meeste nederlanders kunnen dat gewoon begrijpen, zeker de forumgebruikers die actief zijn in dit topic, zijn slimme mensen.

Of je hebt de FAQ niet gelezen, of het interesseert je geen ene moer... :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
One thing is for sure this forum is native Dutch so please translate your quotes.

flauw..dit is in het engels geschreven, en vind het selectief op mij gericht want zie veel vaker engels hier, dan ook consequent zijn.

En de meeste nederlanders kunnen dat gewoon begrijpen, zeker de forumgebruikers die actief zijn in dit topic, zijn slimme mensen.

Of je hebt de FAQ niet gelezen, of het interesseert je geen ene moer... :)

Geeft niet, maar dan wel eerlijk zijn en consequent. Als dat weg moet, dan heb ik wel een boel links naar plaatsen waar andere mensen ook engels schreven of quotes plaatsten.(en de onderschriften ook natuurlijk, 2 can play that game...oeps

Niet met 2 maten meten..

BOT

Link naar bericht
Deel via andere websites

flauw..dit is in het engels geschreven, en vind het selectief op mij gericht want zie veel vaker engels hier, dan ook consequent zijn.

En de meeste nederlanders kunnen dat gewoon begrijpen, zeker de forumgebruikers die actief zijn in dit topic, zijn slimme mensen.

Of je hebt de FAQ niet gelezen, of het interesseert je geen ene moer... :)

Geeft niet, maar dan wel eerlijk zijn en consequent. Als dat weg moet, dan heb ik wel een boel links naar plaatsen waar andere mensen ook engels schreven of quotes plaatsten.(en de onderschriften ook natuurlijk, 2 can play that game...oeps

Niet met 2 maten meten..

BOT

Grote lappen Engelse tekst wordt altijd wat van gezegd als het door de crew gezien wordt. En zo niet kun je de crew een seintje geven met het waarschuwingsikoontje boven elk bericht. Zeker dit soort Engels wordt niet door iedereen begrepen en dus is het verzoek het te vertalen of samen te vatten. Dit staat ook gewoon in de FAQ en heeft weinig met flauw doen te maken, maar met omgangsvormen die wij gewenst vinden op dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat zou jij zeggen als je opeens de reactie kreeg; "Maar dit is een forum voor Atheïsten! Je mag niet zeggen dat je in God gelooft want dat wordt hier niet getolereerd! Als je zegt dat je denkt dat God bestaat beledig je ons! Je mag niets zeggen waar wij niet achter staan want je bent zelf geen Atheïst en je kunt het toch niet begrijpen."

Denk dat die vlieger niet opgaat, Hun geloven niet in God, dus het geloven in God is geen aanstoot.

Maar als een atheist Christus of de Bijbel belachelijk maakt is dat zeer kwetsend.

Al moet de christen die in de wereld of op een seculier forum komt er wel rekening mee houden.

En verder is het wel erg kort door de bocht, geen christen zal vise versa zo reageren.

Als jij tegen een atheist zegt dat God wel bestaat maak je zijn geloof belachelijk. Als je zegt dat de oerknal en evolutie niet kloppen omdat God alles geschapen heeft doe je dat ook. Punt is dat jij blijkbaar in de waan bent dat zoiets wel erg is voor een christen maar dat je het rustig tegen een atheist kan zeggen, dan maakt het opeens niet uit. Die vlieger gaat wel degelijk op alleen je wilt het niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als jij tegen een atheist zegt dat God wel bestaat maak je zijn geloof belachelijk. Als je zegt dat de oerknal en evolutie niet kloppen omdat God alles geschapen heeft doe je dat ook. Punt is dat jij blijkbaar in de waan bent dat zoiets wel erg is voor een christen maar dat je het rustig tegen een atheist kan zeggen, dan maakt het opeens niet uit. Die vlieger gaat wel degelijk op alleen je wilt het niet weten.

Veel atheisten zullen zeggen dat ze geen ''geloof'' hebben, en dat ze het hebben over een theorie of ideologie.

Agnosten zeggen dat men het niet kan weten (tot iets empirisch bewezen is).

Verder maak je wel een goed punt dat wij die geloven in de Bijbel inderdaad impliceren (zonder het zo lomp te zeggen natuurlijk) dat ze dwaas zijn om in een oerknal te geloven, orde uit chaos etc etc, zonder enig doel of nut of dat hun voorouders apen waren.

Toch staat die implicatie zwart op wit, de Bijbel is duidelijk en recht voor zn raap;

Ps 53,2

De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.

1kor 1:

23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Grote lappen Engelse tekst

Is relatief klein stukje.

Aanwijzingen van de crew zijn er om opgevolgd te worden dus voor 21:00 uur vanavond heb je het of vertaald of samengevat of het wordt verwijderd. Is het zo duidelijk?

ok, waar plaats ik de links naar de plaatsen waar ook engelse stukken staan? pb? of hier?( laten we het dan ook goed doen en alles wissen)

hoe zit het met de engelse onderschriften?

p.s ik kan hem niet meer veranderen of samenvatten in het nederlands. dat potlood symbooltje is weg.

(jammer dat hier weer een oftopic spin-off van komt,nergens voor nodig. mensen die het willen lezen doen het, en anderen negeren het gewoon, zal wel weer paranoid zijn als ik denk dat dit gewoon om mij als persoon is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is relatief klein stukje.

Aanwijzingen van de crew zijn er om opgevolgd te worden dus voor 21:00 uur vanavond heb je het of vertaald of samengevat of het wordt verwijderd. Is het zo duidelijk?

ok, waar plaats ik de links naar de plaatsen waar ook engelse stukken staan? pb? of hier?( laten we het dan ook goed doen en alles wissen)

hoe zit het met de engelse onderschriften?

p.s ik kan hem niet meer veranderen of samenvatten in het nederlands. dat potlood symbooltje is weg.

(jammer dat hier weer een oftopic spin-off van komt,nergens voor nodig. mensen die het willen lezen doen het, en anderen negeren het gewoon, zal wel weer paranoid zijn als ik denk dat dit gewoon om mij als persoon is)

Je kan jezelf citeren en dan de tekst aanpassen dan zorgt iemand van de crew wel dat het op zijn plek komt.

Berichten met Engelse teksten kun je melden via het linker uitroepteken boven elk bericht.

Een simpel Engels onderschrift is geen probleem en die zijn over het algemeen geen onderdeel van een discussie die iedereen moet kunnen lezen.

Ik heb niets tegen personen ook niet als die zich niet gewoon aan de forumregels houden en constant de discussie met de mods aangaan maar treedt wel corrigerend op. Dus het lijkt me niet nodig paranoïde te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterker nog: als je niet-christenen (dus niet 'anti-christenen' .. da's iets anders ;) ) zou weren dan ben je zeer onchristelijk en zeer onbijbels bezig ('zout der aarde', anyone?).

Om het meteen onbijbels te noemen wil ik achterwege laten, maar het zou wel een gemiste kans kunnen zijn ja.

Dit is een online forum, dus geen gemeente, met kerktucht en excommunicatie.

Door de unieke identiteit van een online forum, is het lastig om het onderstaande Bijbelse principe toe te passen:

1cor 5 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

*

Maar als nog hebben de /oprichters/herders van een christelijk forum wel een verantwoordelijkheid de christelijke identiteit te beschermen.

Ik denk dat wanneer een forum voornamelijk alleen om Jezus Christus en Zijn Woord zou draaien, die personen zich hier totaal niet thuis zouden voelen

Als een ongelovige of anti-gelovige zoals beschreven zich thuis gaat voelen in een kerk, dan is er iets niet goed, en zo zijn er ook lijnen te trekken naar een christelijk forum, al loopt die vergelijking soms mank.

Er zijn bijvoorbeeld veel kerken waar mensen worden vermaakt, de drempel zeer laag is, Het gezag van de Bijbel relatief is, waar de mensen ''seeker-friendly'' zijn, waar word gesproken over Hoe God van ons houd , ons wilt zegenen, wat Hij vor ons kan betekenen, hoe hij ons leven beter kan maken.

Amper hoor je over de zonde, hel, zelfverloochening en navolging. Zo kunnen ongelovigen er rustig, comfertabel zitten, en gaan de meeste met een valse veiligheid en fopspeen naar de hel, omdat ze een half en verdraaid evangelie horen. Ik vraag me echt af of een Paulus of Jezus ooit uitgenodigd zou worden bij een kerk anno 2011.

Hoe seeker-friendly ( zoekervriendelijk/mens en wens-gericht is dit?

mat 10:

34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard. 38 Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard. 39 Wie zijn leven probeert te behouden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, die zal het behouden.

*

p.s delete AUB alle oftopic post over het gebruik van de engelse taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar als nog hebben de /oprichters/herders van een christelijk forum wel een verantwoordelijkheid de christelijke identiteit te beschermen.
Ik denk dat wanneer een forum voornamelijk alleen om Jezus Christus en Zijn Woord zou draaien, die personen zich hier totaal niet thuis zouden voelen

Als een ongelovige of anti-gelovige zoals beschreven zich thuis gaat voelen in een kerk, dan is er iets niet goed, en zo zijn er ook lijnen te trekken naar een christelijk forum, al loopt die vergelijking soms mank.

Enerzijds heb je wel gelijk: je moet niet-christenen wel de waarheid vertellen niet een soort snoezig disney-evangelie waarin God van alle mensen houdt en iedereen wel naar de hemel gaat [/kort-door-de-bocht]. Anderzijds denk ik dat het niet per se verkeerd hoeft te zijn als een zondaar (sinner) zich thuis gaat voelen in de kerk. De vraag is natuurlijk 'waarom voelt hij zich thuis?' Is het omdat iedereen zo vriendelijk tegen hem is en hem niet blootstelt als lastige dingen als 'leven naar Gods wil', 'bekering' en 'je afgoden weg doen'. Dan is zo iemand niet te benijden, hij blijft met stinkende wonden zitten omdat zijn heelmeesters te zacht zijn. Voelt de zondaar zich echter thuis omdat de mensen vriendelijk zijn, hem gelijkwaardig behandelen en hem wijzen op het Grote Evangelie van de verlossing van de zonden. Zonden waarvan ze zelf toegeven die ook nog dagelijks te doen, maar dat je er samen tegen kunt strijden, dan voelt de zondaar zich terecht op zijn plek.

Tot zover mijn gedachten over je citaten.

Wat ik me intussen afvraag is of de vergelijking inderdaad niet mank gaat als je bovenstaande toepast op een forum. Een forum is geen kerk, zelfs credible niet en ook bijvoorbeeld het GKVforum is dat niet. Het kenmerk van een forum is dat het een soort marktplein is waar iedereen mag zeggen wat hij wil, binnen bepaalde kaders. Het is een plek van discussie, niet (in de eerste plaats) een plek waar je onderwezen wordt in het Evangelie zoals in de kerk.

Op een forum gaat het er ook stevig aan toe. In tegenstelling tot in de kerk op zondag, waar je het best oneens kunt zijn met de dominee maar dat niet hardop tegen de hele gemeente gaat zeggen. Op die manier worden mensen niet aan het twijfelen gebracht. De kans op twijfel is veel groter op een forum. Daar zijn namelijk geen mensen die tegen je zeggen dat je iets beter niet kunt zeggen of lezen. Op het forum kom je juist andersdenkenden tegen. Een unieke kans om met zulke mensen in discussie te gaan. Helemaal omdat het gebeurt op credible en daarom redelijk beschermd, niet alleen omdat er een christelijke crew is maar ook omdat er altijd christenen zijn die tegen eventuele dwaalleren in gaan.

[/lange lap tekst]

Tags: credible, supermodteam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om die reden was ik ook nog niet tevreden over mijn eigen post die ging over het liefdevol omgaan met elkaar. Dat is namelijk helemaal waar, maar vertelt maar een kant van het verhaal, terwijl er ook een tegenhanger is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer, 12 want het is zelfs schandelijk om te noemen, wat heimelijk door hen wordt verricht; 13 maar als dat alles door het licht ontmaskerd wordt, komt het aan de dag; want al wat aan de dag komt is licht.

Er is ook een christelijke manier van omgaan met elkaar, waarbij de werken en verleidingen van satan worden ontmaskert. Dan denk ik ook aan een woord als vermanen. Ook dat kan wel in een geest van liefde plaatsvinden, maar het is wel belangrijk dat ijdele werken openbaar worden.

Daarbij klopt het inderdaad dat een forum geen gemeente is en dat mensen niet dezelfde verantwoordelijkheid naar elkaar hebben als leden binnen een gemeente. Er is een verantwoordelijkheid, maar die is vrijblijvender. Ik probeer zoveel mogelijk de regels van de Bijbel op te volgen in het omgaan met elkaar, maar de Bijbel spreekt vaak over omgangsregels in een gemeente en die regels zijn niet altijd 1-op-1 te kopiëren naar een forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het moment dat het onderschrijven van de onfeilbaarheid van de bijbel de maatstaf is om christelijk te zijn verliest Credible zijn algemeen christelijke identiteit en verwordt het tot een forum voor een bepaald subtype van het christendom.

De onfeilbaarheid van de bijbel is een relatief nieuw dogma. Het is nogal jammer dat fundamentalisten nogal geneigd zijn om te denken dat zij het ware christendom vertegenwoordigen, meestal doen ze dat door het bijvoegelijk naamwoord 'wedergeboren' te gebruiken, met de implicatie dat gelovigen uit andere stromingen dat dus niet zijn, of die worden als "christenen" tussen aanhalingstekens geschreven. Dat proef ik ook uit de quote van Sola Scriptura die Ursa aanleiding gaf om dit onderwerp te starten. Ik kan me vergissen maar volgens mij komt Sola Scriptura's typering van het geringe gehalte van het christelijk zijn van dit forum vooral hieruit voort: dat zijn manier van omgaan met de bijbel hier niet door iedereen gedeeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik houd alleen maar een spiegel voor. Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat het niet bevorderlijk is voor een Christelijk forum als mensen elkaar op een onvriendelijke manier bejegenen.
Mijn enige troost is dat ik weet dat je het zelf niet niet gelooft. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid