Spring naar bijdragen

studiekeuze: EH basisjaar wat voor mij?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

hoi,,

Ik ben Jo-ann. En ik heb net mijn havo-diploma gehaald, maar ik weet nog steeds niet welke studie ik wil gaan doen.

Ik heb bijna alle studies in de buurt al bekeken. Maar niks lijkt me leuk om echt te gaan studeren en je beroep van te maken.En omdat het schooljaar afgelopen is kan je nu nergens meer naar een opendag ofzoiets.

Nu kan je ook een basisjaar aan de Evangelische Hogeschool in Amersfoort volgen, maar ik weet niet of dat iets voor mij is. En de hele tijd als ik besluit om het wel te doen begin te twijfelen. Over of ik dat wel kan, en of dat bij me past,

en of ik wel echt 'genoeg' christen ben voor z'on jaar. Hoe zorg ik ervoor dat ik de goede keuze maak?

En als ik dat niet wil doen, wat moet ik dan doen?? Want ik heb echt geen idee meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en of ik wel echt 'genoeg' christen ben voor z'on jaar.

Je bent christen of niet! Geen tussenweg....wel kan je groeien in het geloof, qua kennis en persoonlijke relatie met de Heer.

God werkt ook met impressies in je hart, ik denk dat je niet toevallig nadenkt of/en een drang hebt om dat jaar te doen.

Een vriendin van me heeft het ook gedaan voor haar psychologie studie en was er heel blij mee!

Om die man van die irritante energie reclame maar te quoten: ''Ik zeg; DOEN!'' :Y(Y);)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vriendin van me heeft ook het basisjaar aan de EH in Amersfoort gedaan. Zij twijfelde op dat moment sterk aan het bestaan van God en heeft zich wel af en toe geërgerd aan de zekerheid die anderen om haar heen hadden. Wat ik van haar begreep is dat er voor die twijfels niet zo heel veel ruimte was. Verder heeft ze het er ontzettend leuk gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hebben hier meer topics over gehad, maar ik kan ze niet vinden.. zijn die verloren gegaan mods?

Ik heb het zelf gedaan en ik zeg niet automatisch dat je het moet gaan doen. Ik kan wel meegaan met wat ..me.. zegt. Je moet dat echt zelf beslissen, wij kunnen dat niet inschatten. Als je specifieke vragen hebt, stel ze, en dan zal ik kijken of ik een goed antwoord heb :)

Wat betreft twijfel over je studiekeuze: Twijfel je tussen bepaalde studies, heb je voorkeuren voor bepaalde vakgebieden, weet je nog niet of je uberhaupt wel wilt gaan studeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het best een goede keuze zal zijn. Het is fijn om een tussenjaar te doen als je nog niet weet wat je wilt. Ik wist alleen dat ik graag iets met dieren wilde doen toen ik van de havo afkwam, maar niet wat ik dan wilde doen. Toen ben ik voor een schooljaar naar Engeland gegaan wat een goede ervaring voor me was. Maar halverwege dat jaar wist ik nog steeds niet wat ik wilde, dus ik heb daar met mijn ouders ook over gepraat. Mijn moeder zei toen; 'is fysiotherapie misschien niet wat voor jou?' Ik ben daar over na gaan denken en het leek me wel interessant, alleen niet iets met dieren. Toen ze zei dat er ook een post-hbo opleiding dierfysio was, was ik om.

En nu doe ik een studie met veel gezweet en geploeg, maar ook veel plezier!

Laat misschien je ouders eens mee denken, die kunnen hun kinderen vaak best goed inschatten. Dan moet je natuurlijk geen ouders hebben die persé willen dat je iets gaat studeren omdat zij dat graag gewild hadden ofzo, maar mijn moeder heeft het juist gehad (en de keuze verder wel bij mij gelaten).

Denk ook vooral goed na over wat je leuk vind om te doen, als je al een richting hebt waar je heen wilt is het al makkelijker zoeken. Misschien wil God wel graag dat je dat jaar gaat doen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, een tussenjaar klinkt inderdaad sowieso goed. Toen ik mijn diploma haalde wist ik ook niet wat ik wou. Ik heb toen maar het zelfde gekozen als een vriendin toen, had ik in ieder geval een vriendin in de klas. Werkte niet. Na twee afgebroken opleidingen binnen een jaar en een oriëntatietraject waar uit bleek dat ik dan maar weer een opleiding moest oppakken die ik net had afgebroken heb ik de hoop opgegeven en ben gestopt met school.

Een tussenjaar lijkt me in zo'n situatie de beste oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en of ik wel echt 'genoeg' christen ben voor z'on jaar. Hoe zorg ik ervoor dat ik de goede keuze maak?

Ik zou proberen contact te maken met iemand die onlangs dat jaar heeft gedaan en vragen wat het inhoud en hoe de sfeer daar is. Misschien kun je via de website vragen of je met een student in contact kan komen.

En als ik dat niet wil doen, wat moet ik dan doen?? Want ik heb echt geen idee meer.

Je kunt ook een jaartje gaan werken en de rest van de tijd gebruiken om te bedenken wat je echt wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi, afgelopen jaar heb ik het EH- Basisjaar gevolgd. Ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb! Je krijgt een fundament, wordt sterker zowel in je persoonlijkheid als ook je geestelijk leven. En je hoeft geen super-christen te zijn om EH te doen!! Je moet wel open staan en eerlijk zijn over je eigen (geloofs)leven. Het is een uitdaging, en ik kan zeggen dat ik er sterker ben uitgekomen. Daarbij ga je ook uitgebreid met je studie / beroepskeuze aan de slag, en daar word je goed bij geholpen. Echt een jaar om alles eens even op een rijtje te zetten en duidelijk(er) te krijgen wie je nu eigenlijk bent en wat je kunt en wilt.

Ik vind het Basisjaar aan de EH dus echt een aanrader, je moet het zelf weten natuurlijk, maar kijk eens op de website www.eh.nl.. daar vind je vanallerlei info..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het 32e basisjaar gedaan, volgend jaar begint het 35e jaar en daar zit mijn broertje dan in. Ik kan het EH-basisjaar enorm aanraden, of je 'christen-genoeg' bent of niet, mijn ervaring is dat je er heel veel te leren krijgt, is het niet op geloofsgebied, dan wel op persoonlijk gebied. De EH koppelt die gebieden aan elkaar en je leert ook heel veel van elkaar. Ik heb er zelf heel veel aan gehad op het gebied van mij geloof, ik geloofde niet meer door verschillende dingen (niet christelijke school e.d.) en ik wist dat God wel bestond maar ik wist niet hoe ik mijn geloof vorm moest geven. Ik wist gewoon niet waar ik stond en hoe God in dat plaatje moest passen en op de EH geven ze je heel veel handvatten hoe dat aan te pakken. Ook handig als je niet weet wat je gaat doen, je hoort veel over studiekeuze, maar je leert jezelf meer kennen dan dat het over studiekeuze gaat. Niet perse slecht omdat juist je persoonlijkheid ook je studie kan bepalen. Mijn ervaring is dat het juist goed is door het op deze manier te doen.

Dus: louter positiviteit!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid