Spring naar bijdragen

Modelbouwtopic


Aanbevolen berichten

Ik heb meer detail aangebracht en de schoorstenen gemodelleerd en ze even in een assembly geplaatst om te kijken of het past en het is altijd leuk om het geheel dichter bij te zien komen.

Als ik het ga maken worden alle deurtjes en scharnierende delen zo dat ze geopend kunnen worden en ik maak er een magneetsluiting voor.

En ik heb geïnformeerd naar de mogelijkheden om hem rijdend en radiografisch bestuurbaar te maken en die zijn er, zelfs op deze schaal.

post-1293-14728221898_thumb.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Segmenten frezen uit aluminium plaatmateriaal op een CNC gestuurde machine. Dat is mijn werk tenslotte. Alleen op deze schaal en met zulk detail werken heb ik nog nooit ondernomen maar is een leuke uitdaging.

Frezen:

En de ronde onderdeeltjes en wieltjes etc maak ik op een dergelijke manier maar dan door middel van Draaien waarbij het werkstuk ronddraait en het gereedschap niet beweegt op de voedingsrichting na:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het misschien niet handig een apart algemeen modelbouwtopic te maken door dit af te splitsen? Ik zou graag wat vaker updates blijven geven van mijn voortgang en ik ben bang dat ik dit topic dan een beetje omver wals omdat het tot dusver ging over kaarten maken, knutselen, borduren etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaaf!

Maar waarom komt dat vehikel mij zo bekend voor? :?

Het is een Rhino APC uit Warhammer 40K. Een tabletop strategiespel. Misschien ken je iemand die daaraan doet of heb je het daar gezien?

Of je hebt misschien Dawn of War 1 of 2 gespeeld. Daar komen ze ook in voor gezien die computerspellen op dat universum zijn gebaseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk project!

Aan wat voor schaal moeten we denken, hoe groot wordt de APC?

En hoe krijg je de maten van de verschillende onderdelen en details zo precies in je tekenprogramma? Heb je bouwtekeningen of maak je het zelf 'met de hand' passend?

Zo'n 80 x 120 mm. Ik neem de maten op met een digitale schuifmaat die afleest in millimeters op 2 decimalen. En gelukkig zijn de meeste maten metrische maten maar sommige zijn wel inch maten maar die rond ik af voor het gemak. En ik heb geen bouwtekeningen. Ik teken de onderdelen zo op dat als ik ze individueel zou fabriceren het allemaal netjes in elkaar past.

Afgelopen week heb ik niet zoveel eraan gewerkt omdat ik gister naar de laatste Harry Potter film ging en ik de hele serie er nog even doorheen heb gejast van de week. Maar ik heb er nog wel wat aan kunnen doen. Ik heb het onderstel getekend wat afwijkt van het origineel omdat het origineel totaal niet praktisch is te fabriceren. En ik heb voor en achter de dekplaten opgetekend aansluitend op de zijkanten.

Frontandreadplates.png

BottomWheelMounts.png

Ik ga er van de week weer verder mee en proberen de rupsbanden bewegend erin te tekenen en waar ik de aandrijving zou kunnen maken en de baan van de rupsbanden optekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Er zijn wat wijzigingen in mijn plannen. Ik wil hem toch op schaal maken omdat ik als ik hem toch Remote Controlled maak er wel mee wil kunnen scheuren en ik daarvoor goede ophanging en rupsbanden nodig heb. Op een grotere schaal kan ik dat beter maken en uitwerken. Omdat die mechanismen inwendig in de weg zitten van de deuropeningen heb ik besloten niet langer de kale Rhino APC te maken maar een van de tank varianten; de Predator Destructor. Die is op hetzelfde chassis gebaseerd en behoeft dus niet veel extra modellering aan het chassis.

De Predator Destructor:

predator-destructor.gif

De schaal waarop hem wil gaan maken is 3 keer groter dan de miniatuur wat neerkomt voor het chassis op 150mm x 240mm x 360mm.

Dan heb ik gewoon wat meer te vertellen over de inwendige bestanddelen en kan ik er ook leuke foefjes in maken als rokende uitlaatjes op de hoeken van het chassis. Roterende schietkoepel met laserpen om te mikken en natuurllijk een werkende ophanging en vering en stalen rupsbanden.

En eventueel een functionerende schietkoepel met airsoft balletjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo. 3x groter dan het model was toch aan de kleine kant. Dus ik had 4 keer groter bedacht. Gisteren ben ik erachter gekomen dat de miniatuur zogenaamd 1:56 zou zijn. Wat met mijn 4x groter uitkomt op 1:14. Maar 1:12 is een meer gangbare schaal voor grote modellen(bouw). Dus ik heb me nu vastgelegd op 1:12 wat de volgende dimensies oplevert:

560mm lang

500mm breed (sponsons meegerekend.)

360mm hoog (geschutskoepel meegerekend.)

Verder heb ik al bij een reclame van een bouwmarkt twee accuboormachines gekocht om dit geheel aan te drijven.

Als ik hem 5.5km/u kan laten gaan gaat hij op geschaalde snelheid. Dat is mijn doel.

Verder heb ik besloten hem als lapjeskat te maken. Op het model zitten zogenaamde klinknageltjes en dat zijn hele handige plaatsen om kleine boutjes in te doen om alle paneeltjes te monteren.

Scheelt verder ook gewicht en is vele malen makkelijker maken. Aan het uiterlijk doet dat ook helemaal niks af.

Aan het einde van de dag wil je er gewoon mee kunnen scheuren en schieten dus voldoet klein niet langer. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid