Spring naar bijdragen

Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen


Aanbevolen berichten

Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Agenten moeten, net zoals rechters, volstrekte onpartijdigheid uitstralen, omdat zij immers namens de overheid beslissingen moeten nemen die direct raken in de persoonlijke levenssfeer van mensen. Dus dan inderdaad geen zichtbare religieuze of atheïstische symbolen, maar gewoon uniform met pet. Het wordt pas bedenkelijk als je mensen als busschauffeurs of vuilnismannen zou gaan verbieden religieuze symbolen te dragen. Zij hoeven immers geen onpartijdige oordelen te vellen, maar enkel gewoon hun werk te doen. En of je nu christelijk of atheïstisch de bus rijdt of de container leegkiepert, dat maakt dan weer niet uit. Ook docenten zouden gewoon religieuze symbolen moeten kunnen dragen, ook op openbare scholen, zodat leerlingen ook kunnen zíén dat er méér is dan enkel het seculiere gedachtengoed en dat bijvoorbeeld het christendom niet enkel in studieboeken bestaat, maar daadwerkelijk beleden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het goed dat het is aangepast. Als er een ruzie is tussen een moslim en een christen en de politieagent is ook zichtbaar moslim. En de ruzie gaat over discriminatie, dan kan de schijn van partijdigheid snel worden gewekt.
Jep. Dat is ook het geval wanneer een christen wordt aangevallen door een neutrale seculier en de politieagent er ook uit ziet als een neutrale seculier.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het goed dat het is aangepast. Als er een ruzie is tussen een moslim en een christen en de politieagent is ook zichtbaar moslim. En de ruzie gaat over discriminatie, dan kan de schijn van partijdigheid snel worden gewekt.
Jep. Dat is ook het geval wanneer een christen wordt aangevallen door een neutrale seculier en de politieagent er ook uit ziet als een neutrale seculier.

Dit kan zeker het geval zijn, maar de kans is vele male kleiner dat er een punt van ontstaat, behalve vanuit het geloof. Geloof heeft een hogere status en genereerd hierdoor vaak problemen. De overheid is geloofsneutraal (als in geen voorkeur in zijn geheel) dus dienen de ambtenaren in functie ook geloofsneutraalheid uit te stralen. Dit is de zelfde als met ambtenaren die geen homo's willen trouwen. Als een mens zo graag zijn geloof wil tonen, dan moet je maar geen ambtenaar zijn. Ik wordt toch ook geen kapper als ik geen haar wil wassen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid