Spring naar bijdragen

Boeddhisme en het Christelijke geloof


Aanbevolen berichten

Want? Gezien de grondlegger van t Buddhisme een polytheist was (alhoewel er wat voor te zeggen is dat Hindus eigenlijk, in a way, in 1 God geloven, maar niet op de Christelijke wijze of laat staan Abrahamistische wijze) die teleurgesteld was in God/goden en niet geloofde dat Hij het lijden van de mensheid kon verhelpen, en een niet-Christelijke leer van o.a. reincarnatie en het verdwijnen van t ego verkondigde, ehm.... niet lijkt me niet echt samengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 176
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Want? Gezien de grondlegger van t Buddhisme een polytheist was (alhoewel er wat voor te zeggen is dat Hindus eigenlijk, in a way, in 1 God geloven, maar niet op de Christelijke wijze of laat staan Abrahamistische wijze) die teleurgesteld was in God/goden en niet geloofde dat Hij het lijden van de mensheid kon verhelpen, en een niet-Christelijke leer van o.a. reincarnatie en het verdwijnen van t ego verkondigde, ehm.... niet lijkt me niet echt samengaan.

Reïncarnatie-ideeën treffen we aan in de oude godsdienst van de joden – de tempels waren zelfs polytheïstisch tot ergens tussen de 8ste en de 6de eeuw v.Chr. – en maakten deel uit van de vorming van de vroege kerkvaders.

veel vroege kerkvaders geloofden dan ook in reïncarnatie, maar helaas werd dit verboden in de vijfde eeuw door De Kerk.

met die visie kon De Kerk geen macht uitoefenen - alle hoofden moesten dezelfde kant opstaan.

als je trouw bleef aan je eigen visie werden er maatregelen genomen, die bij een ieder wel bekend zijn.

verder vind ik dat boeddhisme en christendom prima kunnen samengaan.

jezus leerde ook je valse ego [hypocrisie] af te leggen en zo zijn er nog wel meer overeenkomsten.

Het vermijden van al het foute gedrag,

Het ondernemen van het goede,

En het ontwikkelen van je eigen geest;

Dit is de leer van de Boeddha's.

Boeddha (Dhammapada vers 183)

daarnaast is het boeddhisme ouder dan het christendom en hebben de verschillende religies ook veel van elkaar overgenomen of hebben elkaar geïnspireerd. [syncretisme]

van Boeddha wordt ook beweerd dat hij over water kon lopen bv.

hier een aardige link:

http://www.michsjol.nl/editie/2010/1/bo ... spiegeling

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vreemd dat ik daar nooit iets terug over vind in de wetenschappelijke literatuur, zelfs niet in academische overzichtswerken zoals 'The Oxford history of Christianity'. Je maakt die beweringen wel, maar zou je ze kunnen staven met empirisch bewijs? Bijvoorbeeld schriftelijke bronnen van de kerkvaders?

Het fascinerende is ook dat 'met die visie' de kerk geen macht kon uitoefenen. Aangezien juist de kerkvaders veelal bisschoppen waren, zou je verwachten dat als veel kerkvaders dat zouden geloven, het ook in het concilie de leer geworden zou zijn. Bisschoppen = leergezag Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Reïncarnatie-ideeën treffen we aan in de oude godsdienst van de joden – de tempels waren zelfs polytheïstisch tot ergens tussen de 8ste en de 6de eeuw v.Chr.
Ga je weer. Presenteer niet een van de vele theorieen als een waarheid. Blijf objectief. Daarnaast hebben we het hier over t Christendom, niet over t Jodendom.
en maakten deel uit van de vorming van de vroege kerkvaders.
veel vroege kerkvaders geloofden dan ook in reïncarnatie,

Hou eens op met ongefundeerde argumenten, zonder enige bronvermeldingen en met subjectieve worden als 'maakten deel uit' en 'veel'. Het lijkt nu net alsof alle vroege kerkvaders in reincarnatie geloofden, terwijl we het slechts over een aantaal kleine Gnostitsche stromingen hadden (Manicheanen bijvoporbeeld).

maar helaas werd dit verboden in de vijfde eeuw door De Kerk.
Helaas? Je bedoelt dat *terecht* dit soort Gnostische en niet-Christelijke invloeden werden afgewezen?
met die visie kon De Kerk geen macht uitoefenen - alle hoofden moesten dezelfde kant opstaan.

als je trouw bleef aan je eigen visie werden er maatregelen genomen, die bij een ieder wel bekend zijn.

Aha, je trekt even totaal zonder enig bewijs nu een lijn van Gnostisch gedachtengoed over reincarnatie naar de Inquisitie? En 'met die visie' kon de Kerk geen macht uitoefenen? Onderbouw eens wat je schrijft.
verder vind ik dat boeddhisme en christendom prima kunnen samengaan.
Prima dat jij dat vindt, nu begin je eindelijk gewoon met je mening te geven ipv allerlei ongefundeerde halve waarheden zonder bronvermelding waarbij je doet voorkomen alsof dat de hele issue dekt :)
jezus leerde ook je valse ego [hypocrisie] af te leggen en zo zijn er nog wel meer overeenkomsten.
Hypocrisie is wat anders dan je complete ego verliezen. Ik zie ook wel parallelen, maar ook wel degelijk veel verschillen. Jezelf ondergeschikt maken aan anderen is wat anders als opgaan in t nirvana en je complete persoonlijkheid te verliezen. Dat ik er persoonlijk wel enige parallelen in zie staat er los van.
Het vermijden van al het foute gedrag,

Het ondernemen van het goede,

En het ontwikkelen van je eigen geest;

Dit is de leer van de Boeddha's.

Ehm... het gaat wel iets verder dan dit, op dit soort high-level niveau kun je alles wel met elkaar gaan vergelijken. En het grote verschil is dat een Buddhist het goede zal doen uit een welhaast egoistisch belang: nl om *zelf* door de sluier van Maya heen te zien en te ontsnappen aan de eeuwige cyclus van reincarnatie en moksha te bereiken. Een Christen doet goed VOOR GOD EN DE ANDER, zonder enige eigenbelang.
daarnaast is het boeddhisme ouder dan het christendom
En dus?
en hebben de verschillende religies ook veel van elkaar overgenomen of hebben elkaar geïnspireerd.
Bronnen! En ophouden met lastig te meten en overigens ook onware kreten als 'veel'. Er zijn slechts weinig gelijkenissen, welke vaak te verklaren zijn doordat mensen nou eenmaal een bepaalde visie hebben op wat bovennatuurlijke eigenschappen zouden zijn.
van Boeddha wordt ook beweerd dat hij over water kon lopen bv.
Klopt ja, en tijdreizen, opsplitsen in miljoene sub-Buddhaatjes etc. Alles wat mensen zelf niet kunnen, zullen ze toeschrijven aan goden en helden in sagen etc. Dat staat compleet los van wat er a) in werkelijkheid is gebeurd en B) of deze verhalen of karaktereigenschappen gekopieerd zijn vanuit andere religies etc.
Link naar bericht
Deel via andere websites

rustig maar MysticNetherlands, geen enkele reden om je zo op te winden. :D

dacht men niet dat Johannes de Doper Elia was?

van wie voorspeld werd dat hij terug zou keren?

je vraagt om bronnen.

dit is één bron, maar er zijn er meerdere.

http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/p ... aid=114105

nog eentje dan:

http://fromthestars0.tripod.com/048.htm

ik dacht overigens dat dit wel bekend was onder de meeste christenen, maar helaas.

een link, die je als je wilt kunt bekijken en er je eigen mening over kunt vormen.

als je er verder in geïnteresseerd bent zijn er genoeg bronnen te vinden in de kerkgeschiedenis van het christendom - ook over de vroege kerk, toen het christendom nog veelkleurig was en men niet vervolgd of vermoord werd vanwege een bepaalde visie.

m.a.w. toen het woord 'ketters' nog niet bestond, maar iedereen vrij was in de beleving van dat christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dacht men niet dat Johannes de Doper Elia was?

van wie voorspeld werd dat hij terug zou keren?

Dat klopt ja, maat dat is wat anders dan zeggen dat reincarnatie vast onderdeel was van 'de' kerkleer, en dat snap je zelf ook wel toch?
je vraagt om bronnen.

dit is één bron, maar er zijn er meerdere.

http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/p ... aid=114105

nog eentje dan:

http://fromthestars0.tripod.com/048.htm

Ik persoonlijk zou deze pagina's (welke zelf ook zonder verdere bronvermeldingen te werk gaan) niet als bronnen durven te posten, echt niet, maar goed.... E
ik dacht overigens dat dit wel bekend was onder de meeste christenen, maar helaas.
Waarom zeg je helaas? Ik laat toch weten er blijk van af te weten? Ik bespeur een beetje een hautain houding tov 'die domme onwetende Christenen'. En ik zeg je dat het een Gnostische 'afwijking' was. Origenes lag hevig onder vuur voor zijn uitspraken over reincarnatie en andere heidense concepten. Dat ie nog steeds als kerkvader wordt gezien komt natuurlijk omdat ie min of meer de eerste theoloog was. Tov Origenes en die paar individuen die er genoemd worden, staan DE REST VAN ALLE Christenen die niet in reincarnatie geloven, noch er enige melding van maken (behalve als ze er afwijzend over praten).
een link, die je als je wilt kunt bekijken en er je eigen mening over kunt vormen.

als je er verder in geïnteresseerd bent zijn er genoeg bronnen te vinden in de kerkgeschiedenis van het christendom

Ik ben beniewud of je serieuzere en betere bronnen heb dan pagina's met titels als Spirituele Vrienden.
- ook over de vroege kerk, toen het christendom nog veelkleurig was en men niet vervolgd of vermoord werd vanwege een bepaalde visie.

m.a.w. toen het woord 'ketters' nog niet bestond, maar iedereen vrij was in de beleving van dat christelijk geloof.

Prima, maar dat staat allemaal verder los van jouw onware bwering dat reincarnatie een veelvuldig en wijdverspreid voorkomend onderdeel was van 'de' kerkleer.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een begrip als reïncarnatie ben ik in de Bijbel nog niet tegengekomen.

Gelovige christenen komen vrij van hun oude, onbekeerde, dode, eindige leven en krijgen een volmaakt leven dat voor eeuwig duurt in een verheerlijkt lichaam.

Ze komen niet terug op aarde als dier, ander (sterfelijk) mens of welke entiteit dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
ik vroeg me af hoe jullie denken over het Boeddhisme,, in zijn algemene vorm?

ikzelf ben een practiserend zen-boeddhist. Voor de geinteresseerden wat het inhoud:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zen

ik ga dus wekelijk, of als ik zin het, naar de tempel, om met andere te mediteren

kwam ermee in aanraking toen ik 3 weken in Japan op vakantie was.

boeedhisme , algemeen geproken,, is ontstaan door de bekende Siddharta Gautama, die in zijn leven op zoek was naar voldoening:

lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gautama_Boeddha

de leer bestaat uit 4 edele waarheden,, welke vergeleken kunnen worden met de 10 geboden,, te weten:

- de waarheid van het lijden

- de oorzaak van het lijden

- hoe het lijden ophoudt

- het pad dat je moet volgen om het lijden te stoppen

dit pad is het achtvoudige pad,, te weten:

1. de juiste inzichten (overeenkomstig de vier waarheden)

2. de juiste bedoelingen (het juiste denken: zonder bezitsdrang, wreedheid of boosheid)

3. de juiste woorden (het juiste spreken: geen leugens, roddels, laster of ruwe taal)

4. het juiste handelen (geen geweld jegens mensen of dieren, niet stelen, niet genieten ten koste van anderen)

5. de juiste levenswijze (een eerlijk en heilzaam beroep)

6. de juiste inspanning (inzet om het heilzame te bevorderen)

7. de juiste aandacht (alert zijn voor het hier en nu)

8. de juiste concentratie (op het hier en nu, of op een heilzaam object)

een boeddhist gelooft dat je door je plussen en minnen in het leven bepaald hoe je volgende leven eruit gaat zien, het zogenaamde karma

in het boeddhisme ben je dus zelf verantwoordelijk voor je daden.

de geloofsbelijdenis van de Boeddhisten heet de drie juwelen, te weten

- de Boeddha. Die de weg naar de verlichting heeft gevonden en aan anderen heeft getoond.

- De dharma, de leer over het wezen van de dingen.

- De sangha, de gemeenschap der monniken, nonnen en leken.

oa in Amsterdam en Waalwijk kan je een Tempel bezoeken.

meningen over het bovenstaande?

Ikzelf ben een Christen, wat ik denk over het boeddhisme ? Wel er zijn uitspraken die best leerzaam kunnen zijn, echter is het in boeddhisme niet op God gericht maar op JEZELF. en dat maakt wat ik een probleem vind. Omdat ik de kracht niet zo zeer zoek bij mezelf maar bij God.

Verder denk ik dat dingen zoals mediteren (alles los laten) niet goed is, want als je je open stelt om alles eruit te laten, al je drukte; en God er niet inlaat, stel je je ook open voor de demonen die vrij de kans hebben in je geest te komen, omdat die op dat moment volledig open staat. Alles kan eruit, maar ook alles kan er in....

En uiteindelijk (staat ook een tekst van in de bijbel) als God niet op de plaats komt, zullen de problemen enkel erger worden, immers als 1 demoon wordt weggestuurd door zo meditatie, neemt hij de volgende keer 7 meer mee en heb je nog meer last.

Kijk er maar mee uit.

en in reïncarnatie geloof ik niet. in plussen

en minnen ook niet, natuurlijk heeft alles gevolgen. Maar voor mij is God de machtigste.

Boeddhisten zijn inderdaad vaak door demonen bezeten.

Klopt ja, het is een hele opgave om je eigen demonen te overwinnen. Zelfs Siddharta Gautama die de titel "Boeddha", letterlijk: "de ontwaakte" kreeg werd tot op het laatste moment verleid door deze demoon. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Mara_%28demon%29

Link naar bericht
Deel via andere websites

met name in de fanatiekere christelijke groeperingen leeft het idee dat mediteren demonen met zich meebrengt. waarom weet ik niet.

afin, de feiten over het boeddhisme worden hier getoetst aan de Bijbel, wat natuurlijk gedoemt is te falen, daar het appelen met peren vergelijken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een begrip als reïncarnatie ben ik in de Bijbel nog niet tegengekomen.

Gelovige christenen komen vrij van hun oude, onbekeerde, dode, eindige leven en krijgen een volmaakt leven dat voor eeuwig duurt in een verheerlijkt lichaam.

Ze komen niet terug op aarde als dier, ander (sterfelijk) mens of welke entiteit dan ook.

je vergelijk appelen met peren

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
met name in de fanatiekere christelijke groeperingen leeft het idee dat mediteren demonen met zich meebrengt. waarom weet ik niet.

Dat weet ik ook niet, want het christendom kent zelf ook meditatie-oefeningen, hoewel deze methoden volgens mij vooral binnen het katholicisme worden gebruikt?

Een paar jaar geleden ging ik eens een jongerenkamp bij de Fransiscanen in Megen. Hier was het ook gebruikelijk om een meditatie te doen. Dat vond ik bijzonder mooi.

Christelijke meditatie

In het christendom zijn de woorden contemplatie, meditatie, Lectio Divina en centrerend gebed gebruikelijk. Contemplatie betekent beschouwing, overweging. De Lectio Divina is een contemplatieve methode. Hierbij wordt een Bijbel- of andere tekst in stilte overwogen, om de verschillende betekenissen tot zich door te laten dringen. Hiermee krijgt de tekst betekenis en diepgang[2]. Bij meditatie wordt de aandacht gericht op een specifiek object, bijvoorbeeld een afbeelding of een klank. In het centrerend gebed worden een of twee betekenisvolle woorden uit een aansprekende tekst in gedachten herhaald, waardoor de geest tot rust komt[3][4].

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie#Christelijke_meditatie

Link naar bericht
Deel via andere websites
met name in de fanatiekere christelijke groeperingen leeft het idee dat mediteren demonen met zich meebrengt. waarom weet ik niet.

Dat weet ik ook niet, want het christendom kent zelf ook meditatie-oefeningen, hoewel deze methoden volgens mij vooral binnen het katholicisme worden gebruikt?

Een paar jaar geleden ging ik eens een jongerenkamp bij de Fransiscanen in Megen. Hier was het ook gebruikelijk om een meditatie te doen. Dat vond ik bijzonder mooi.

Christelijke meditatie

In het christendom zijn de woorden contemplatie, meditatie, Lectio Divina en centrerend gebed gebruikelijk. Contemplatie betekent beschouwing, overweging. De Lectio Divina is een contemplatieve methode. Hierbij wordt een Bijbel- of andere tekst in stilte overwogen, om de verschillende betekenissen tot zich door te laten dringen. Hiermee krijgt de tekst betekenis en diepgang[2]. Bij meditatie wordt de aandacht gericht op een specifiek object, bijvoorbeeld een afbeelding of een klank. In het centrerend gebed worden een of twee betekenisvolle woorden uit een aansprekende tekst in gedachten herhaald, waardoor de geest tot rust komt[3][4].

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie#Christelijke_meditatie

ik veel kloosters wordt zenboedhisme beoefent, om het geloof dieper te ervaren

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik veel kloosters wordt zenboedhisme beoefent, om het geloof dieper te ervaren

Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten en gelijkenissen zijn. Maar de uitspraak die je nu doet is vrij onzinnig. Er wordt binnen christelijke kloosters geen enkele vorm van boeddhisme beoefent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik veel kloosters wordt zenboedhisme beoefent, om het geloof dieper te ervaren

Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten en gelijkenissen zijn. Maar de uitspraak die je nu doet is vrij onzinnig. Er wordt binnen christelijke kloosters geen enkele vorm van boeddhisme beoefent.

hier lees ik toch wat anders:

Boeddhisme en het Christendom

Eer de kloof tussen de Boeddhistische- en de Christelijke cultuur overbrugd is zullen we wel een generatie verder zijn. Ondanks dat het Christendom aan kracht heeft ingeboet, drukt het nog steeds een stempel op onze samenleving. Uiterlijk zijn dat de zondagen en de Christelijke feestdagen die iedereen ondergaat, en op de rand van het twee euro muntstuk staat de tekst "God zij met ons" Maar dieper verankert is het concept van God en het Christelijk besef van schuld en boete. Mijn ervaring hiermee was de tekst die ik in een winkel tegen kwam.

"Shoplifters if we dont catch you karma wil" hier wordt het Christelijk concept van schuld en boete op het Boeddhistisch begrip karma geplakt. Maar ook dit zijn aanvangsperikelen.

Met der tijd zal het Boeddhisme een verrijking van onze religieuze inzichten zijn. De dynamiek van het Boeddhisme zal wellicht het Christendom toegankelijker en zachter maken.

Nu reeds wordt in verschillende Katholieke kloosters Zen met het Christendom vermengd. In het verleden zijn meerdere religies een huwelijk met het Boeddhisme aangegaan

http://zenboeddhisme.tripod.com/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christendom (en het Jodendom idem.) is er ook nooit tegen geweest elementen uit andere religies en culturen over te nemen. (Die andere religies zelf trouwens evenmin.) Waar men wel de grens trekt is dat het de essentie van het christelijk geloof moet ondersteunen, maar niet aantasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
My goodness Maran, de 'bronnen' waar jij mee op de proppen durft te komen...

wat is er mis met mijn bronnen?

[op welke doel je precies? - ik heb er meerdere gegeven]

staan er onwaarheden in?

als je puur christelijke bronnen opzoekt over dit onderwerp denk je dat je dan de waarheid hoort? - ik bedoel: zijn deze objectief?

deze zullen toch hoofdzakelijk proberen het christelijk geloof als exclusief en als 'Enige Waarheid' te zien en alles wat daarmee in tegenspraak is, te verwerpen of als minder te beschouwen?

maar goed, heb jij betere bronnen?

dan lees ik ze graag. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
My goodness Maran, de 'bronnen' waar jij mee op de proppen durft te komen...

wat is er mis met mijn bronnen?

[op welke doel je precies? - ik heb er meerdere gegeven]

staan er onwaarheden in?

als je puur christelijke bronnen opzoekt over dit onderwerp denk je dat je dan de waarheid hoort? - ik bedoel: zijn deze objectief?

deze zullen toch hoofdzakelijk proberen het christelijk geloof als exclusief en als 'Enige Waarheid' te zien en alles wat daarmee in tegenspraak is, te verwerpen of als minder te beschouwen?

maar goed, heb jij betere bronnen?

dan lees ik ze graag. :Y

Ehm... ik heb t over deze bron en je 2 bronnen in t topic over reincarnatie. Ik hoop dat duidelijk moge zijn wat er mis mee is? Er speelt nog net niet een slecht MIDI muziekje op de achtergrond als je de pagina's opent...
Link naar bericht
Deel via andere websites

laat ik nu hier toch een relaas vinden van een voorganger in een katholieke basisgemeente, die tevens aanhanger is van het boeddhisme:

Deze benadering lijkt nog het meest op het Boeddhisme. Je slijt de goede patronen in. Het Boeddhisme leert daarboven op dat je door contact met wat er in je leeft, je tot inzicht komt. Dat inzicht laat je verkeerde neigingen wegsmelten.

Boeddhisten hebben het niet over zonde maar over onwetendheid. Wat ik daar belangrijk aan vind is de overtuiging dat je jezelf niet hoeft te dwingen om goed te leven, maar dat aandacht tot inzicht leidt en dat je er zo vanzelf komt.

Jezus herkent in zichzelf en in anderen de neigingen tot afkeer en begeerte, hij herkent de onwetendheid en wijst ze voortdurend aan: zachtzinnig en confronterend.

Ik zie ik een prachtige ontmoeting tussen Christendom en Boeddhisme: de waarden die elkaar kunnen uitzuiveren, verdiepen en versterken. De basis voor een goede kruisbestuiving ligt hier waar de hoop op mijn persoonlijke bevrijding van mijn menselijke conditie wordt opgegeven en tegelijk de hoop op een rechtvaardige samenleving en bevrijding van alle levende wezens niet wordt opgegeven. Ik ga daarvoor: het zou een mooie westerse vorm van Boeddhisme en Christendom zijn.

http://www.dianavernooij.nl/theologischcafe.html..

en voor wat mijn bronnen betreft reïncarnatie heb ik er nog eentje voor je - zonder muziekje, en met verwijzingen naar de bijbel.

dat moet dan toch beter zijn, toch?? :D

een hele lap tekst, dat dan weer wel....

http://www.millennium-visie.org/site/in ... ember-2009

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid