Spring naar bijdragen

Boeddhisme en het Christelijke geloof


Aanbevolen berichten

wellicht dat Mystic zelf bronnen aan kan halen
Ik wil best voortaan meer bronnen vermelden hoor, of vind je eigenlijk dat ik geen kritiek mag hebben op iemand anders zijn bronnen? Als je een bron gebruikt en vermeld, zorg er dan voor dat t een betrouwbare bron is (die bijv zelf weer haar bronnen vermeldt!) en niet eoa stukje geschreven door eoa individu.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 176
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

laat ik nu hier toch een relaas vinden van een voorganger in een katholieke basisgemeente, die tevens aanhanger is van het boeddhisme:

Deze benadering lijkt nog het meest op het Boeddhisme. Je slijt de goede patronen in. Het Boeddhisme leert daarboven op dat je door contact met wat er in je leeft, je tot inzicht komt. Dat inzicht laat je verkeerde neigingen wegsmelten.

Boeddhisten hebben het niet over zonde maar over onwetendheid. Wat ik daar belangrijk aan vind is de overtuiging dat je jezelf niet hoeft te dwingen om goed te leven, maar dat aandacht tot inzicht leidt en dat je er zo vanzelf komt.

Jezus herkent in zichzelf en in anderen de neigingen tot afkeer en begeerte, hij herkent de onwetendheid en wijst ze voortdurend aan: zachtzinnig en confronterend.

Ik zie ik een prachtige ontmoeting tussen Christendom en Boeddhisme: de waarden die elkaar kunnen uitzuiveren, verdiepen en versterken. De basis voor een goede kruisbestuiving ligt hier waar de hoop op mijn persoonlijke bevrijding van mijn menselijke conditie wordt opgegeven en tegelijk de hoop op een rechtvaardige samenleving en bevrijding van alle levende wezens niet wordt opgegeven. Ik ga daarvoor: het zou een mooie westerse vorm van Boeddhisme en Christendom zijn.

http://www.dianavernooij.nl/theologischcafe.html..

en voor wat mijn bronnen betreft reïncarnatie heb ik er nog eentje voor je - zonder muziekje, en met verwijzingen naar de bijbel.

dat moet dan toch beter zijn, toch?? :D

een hele lap tekst, dat dan weer wel....

http://www.millennium-visie.org/site/in ... ember-2009

Top. Ik ga daar naar kijken als ik tijd heb.

Over Diana Vernooij, het is natuurlijk meer een beetje cherry picking wat ze doet. Ze kiest de zaken die overeenkomen en dat is verder geen gezaghebbende bewering over de gelijkenissen tussen Boeddhisme en t Christendom. Ik kan ook net zo goed de overeenkomsten tussen het Hinduisme en de Islam uitlichten en dat als argument aandragen. Ze schrijft zelf al "bijvoorbeeld het geloof in de dogma's van de christelijke kerk. Die kun je niet verzoenen met het boeddhisme dat fundamenteel niet in een god geiteresseerd is".

En verder weet ik niet zo goed wat ik aan moet met ongefundeerde (behalve dan op haar eigen gedachtensprongen) opmerkingen als "in hem [Jezus] moet een valse snaar geraakt zijn, een gevoel van eigendunk, van grootheidswaan". Dit lijkt me behoorlijk onchristelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
wellicht dat Mystic zelf bronnen aan kan halen
Ik wil best voortaan meer bronnen vermelden hoor, of vind je eigenlijk dat ik geen kritiek mag hebben op iemand anders zijn bronnen? Als je een bron gebruikt en vermeld, zorg er dan voor dat t een betrouwbare bron is (die bijv zelf weer haar bronnen vermeldt!) en niet eoa stukje geschreven door eoa individu.

klopt, mee eens

Link naar bericht
Deel via andere websites
met name in de fanatiekere christelijke groeperingen leeft het idee dat mediteren demonen met zich meebrengt. waarom weet ik niet.

Mediteren brengt niet per definitie demonen met zich mee. Ik mediteer in lijn met de Bijbel op Gods woord en dat veroorzaakt juist dat demonen van mij wegvluchten, zoals ook in de brief van Jacobus wordt beschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
met name in de fanatiekere christelijke groeperingen leeft het idee dat mediteren demonen met zich meebrengt. waarom weet ik niet.

Mediteren brengt niet per definitie demonen met zich mee. Ik mediteer in lijn met de Bijbel op Gods woord en dat veroorzaakt juist dat demonen van mij wegvluchten, zoals ook in de brief van Jacobus wordt beschreven.

jij vergelijkt appels met peren

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zenmeditatie wordt hier en daar inderdaad in modernere kloosters beoefend. Zenboeddhisme echter niet.

Hoe definieer je 'zenmeditatie'?

al eens van google gehoord?????????

Ik weet wat zenmeditatie is. Ik schreef een werkstuk op mijn protestants-christelijke basisschool over Boeddhisme toen ik ongeveer 7 jaar oud was (Edit/correctie: ik denk dat ik toen ongeveer 10 jaar oud was. Ik denk dat 7 jaar een beetje een te jonge leeftijd is voor zo'n onderwerp. Volgens mij schreef ik toen nog niet zulke werkstukken). Maar ik ben benieuwd hoe RobertF 'zenmeditatie' definieert. Ik ben namelijk benieuwd naar de wijze van praxis van zenmeditatie in de Katholieke Kerk. (Als je één vraagteken plaatst, weet ik trouwens dat het een vraag betreft. Meerdere vraagtekens zijn wat mij betreft niet nodig.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe definieer je 'zenmeditatie'?

al eens van google gehoord?????????

Ik weet wat zenmeditatie is. Ik schreef een werkstuk op mijn protestants-christelijke basisschool over Boeddhisme toen ik ongeveer 7 jaar oud was. Maar ik ben benieuwd hoe RobertF 'zenmeditatie' definieert. Ik ben namelijk benieuwd naar de wijze van praxis van zenmeditatie in de Katholieke Kerk. (Als je één vraagteken plaatst, weet ik trouwens dat het een vraag betreft. Meerdere vraagtekens zijn wat mij betreft niet nodig.)

ok ,, al eens google gebruikt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

al eens van google gehoord?????????

Ik weet wat zenmeditatie is. Ik schreef een werkstuk op mijn protestants-christelijke basisschool over Boeddhisme toen ik ongeveer 7 jaar oud was. Maar ik ben benieuwd hoe RobertF 'zenmeditatie' definieert. Ik ben namelijk benieuwd naar de wijze van praxis van zenmeditatie in de Katholieke Kerk. (Als je één vraagteken plaatst, weet ik trouwens dat het een vraag betreft. Meerdere vraagtekens zijn wat mij betreft niet nodig.)

ok ,, al eens google gebruikt ?

Ik gebruik Google meerdere malen per dag. Wat is je punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
goh, was dat nou zo moeilijk???????????????????????

Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. RobertF kon mij helaas geen antwoord op mijn vraag geven. Er zal een katholiek moeten zijn die expert is op het gebied van zenmeditatie in katholieke kloosters, om mij antwoord te kunnen geven op mijn vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zenmeditatie is een mediatie die gebruikelijk is in zenboeddhisme, en die wordt veel toegepast in RKK kloosters, is gewoon een feit.

dit, om het geloof te verdiepen.

er is niks mis met meditatie, danwel zenmediatie, danwel boeddhisme.

hoe durven de gelovigen het in hun hoofd te halen dat mediatie demonenen aanlokt?

dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

boeddhisme en christenen zijn totaal verschillend, maar op veel vlakken te combineren.

ik kan hier zo kwaad om worden.

boeddhisme is niet negatief over andere geloven. het moedigt andere geloven aan zich te verdiepen in hun eigen gevoel/belevingswereld, meer niet.

sorry, wilde ik even kwijt

edit: Negatieve opmerking naar andere posters verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
goh, was dat nou zo moeilijk???????????????????????

Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. RobertF kon mij helaas geen antwoord op mijn vraag geven. Er zal een katholiek moeten zijn die expert is op het gebied van zenmeditatie in katholieke kloosters, om mij antwoord te kunnen geven op mijn vraag.

ik meen dat er ooit een Zuster was uit een RKK klooster, maar die zie ik al maanden niet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessant topic.

Ik heb drie jaar in Zuid-Korea gewoond - in ons klooster in Sangsam-li, ik ben een missiezuster - en verschillene malen in Boeddhistische kloosters geweest. Nou kun je niet echt spreken van 'het Boeddhisme', er zijn er bij het Boeddhisme nogal wat verschillen, als je alleen al kijkt naar de tripitaka Koreana - die je de Koreaanse Boeddhistische wet of geschriften zou kunnen noemen. Indrukwekkend, oud, uit hout gesneden (foutloos) en enorm omvangrijk, maar dus alleen in Korea.

Katholieke kloosterlingen (zoals ik er één ben) en Boeddhistische kloosterlingen respecteren elkaar in Korea, en dat is dusdanig, dat ik diverse malen spontaan ben uitgenodigd voor een thee-ceremonie.

We verschillen natuurlijk ook gezellig van mening (ik geloof niet in re-incarnatie, en geloof in een persoonlijke, liefhebbende, Drie-ene God, zó dichtbij ons dat je Hem niet kunt zien) maar, en nou kom ik op een belangrijk punt in deze discussie, we hebben diverse malen met katholieke kloosterzusters en boeddhistische monniken samen gemediteerd.

Want ook in ons klooster mediteren wij iedere dag, en dat is géén leegte zoeken, maar juist God zoeken. Je open stellen voor God.

De Boeddhisten in Korea (en ik ben in drie verschillende tempels geweest dus het was geen unieke situatie) mediteren bij voorkeur over dialogen. Bij voorkeur open dialogen.

En de dialogen uit het Nieuwe Testament, van Jezus met de leerlingen, zijn daarvoor bij uitstek geschikt. En worden ook veelvuldig bij meditaties gebruikt.

Ik heb goede herinneringen aan deze ontmoetingen, schaars als ze waren.

"Wie niet tegen Mij is, is vóór Mij..."

Zr. Madeleine

deze dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

zenmeditatie is een mediatie die gebruikelijk is in zenboeddhisme, en die wordt veel toegepast in RKK kloosters, is gewoon een feit.

dit, om het geloof te verdiepen.

Het is mij bekend dat zenmeditatie een meditatie is die gebruikelijk is in het zenboeddhisme. Het was mij niet bekend dat zenboeddhisme (stelselmatig) wordt toegepast in RKK-kloosters. Daarover zou ik meer willen weten.

er is niks mis met meditatie, danwel zenmediatie, danwel boeddhisme.

Ik heb aangegeven dat niets mis is met meditatie. Ik ben wel van mening dat veel mis is met zenmeditatie en boeddhisme.

hoe durven de gelovigen het in hun hoofd te halen dat mediatie demonenen aanlokt?

dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

Wie zegt dat meditatie demonen aanlokt?

ik kan hier zo kwaad om worden.

Dat is niet echt boeddhistisch. Als je een boeddhist zou zijn, zou je altijd rustig zijn, toch?

Gelukkig ervaar ik een volkomen vrede en rust in Christus.

boeddhisme is niet negatief over andere geloven. het moedigt andere geloven aan zich te verdiepen in hun eigen gevoel/belevingswereld, meer niet.

Het christendom is niet negatief over andere geloven. Het moedigt andere geloven aan om Jezus Christus aan te nemen als Heer en eeuwig leven te ontvangen, alsmede rust, vrede, blijdschap, gezondheid, voorspoed, bescherming, vrijheid, enz. .

edit: Citaat en reactie daarop verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat zijn jullie stom eigenlijk

Dat is niet echt aardig. Zo'n opmerking is slecht voor je karma.

zenmeditatie is een mediatie die gebruikelijk is in zenboeddhisme, en die wordt veel toegepast in RKK kloosters, is gewoon een feit.

dit, om het geloof te verdiepen.

Het is mij bekend dat zenmeditatie een meditatie is die gebruikelijk is in het zenboeddhisme. Het was mij niet bekend dat zenboeddhisme (stelselmatig) wordt toegepast in RKK-kloosters. Daarover zou ik meer willen weten.

er is niks mis met meditatie, danwel zenmediatie, danwel boeddhisme.

Ik heb aangegeven dat niets mis is met meditatie. Ik ben wel van mening dat veel mis is met zenmeditatie en boeddhisme.

hoe durven de gelovigen het in hun hoofd te halen dat mediatie demonenen aanlokt?

dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

Wie zegt dat meditatie demonen aanlokt?

ik kan hier zo kwaad om worden.

Dat is niet echt boeddhistisch. Als je een boeddhist zou zijn, zou je altijd rustig zijn, toch?

Gelukkig ervaar ik een volkomen vrede en rust in Christus.

boeddhisme is niet negatief over andere geloven. het moedigt andere geloven aan zich te verdiepen in hun eigen gevoel/belevingswereld, meer niet.

Het christendom is niet negatief over andere geloven. Het moedigt andere geloven aan om Jezus Christus aan te nemen als Heer en eeuwig leven te ontvangen, alsmede rust, vrede, blijdschap, gezondheid, voorspoed, bescherming, vrijheid, enz. .

je eerste zinnetje, over karma , doet me al twijfelen aan de oprechtheid in deze bijdrage.

steek onder water, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat zijn jullie stom eigenlijk

Dat is niet echt aardig. Zo'n opmerking is slecht voor je karma.

zenmeditatie is een mediatie die gebruikelijk is in zenboeddhisme, en die wordt veel toegepast in RKK kloosters, is gewoon een feit.

dit, om het geloof te verdiepen.

Het is mij bekend dat zenmeditatie een meditatie is die gebruikelijk is in het zenboeddhisme. Het was mij niet bekend dat zenboeddhisme (stelselmatig) wordt toegepast in RKK-kloosters. Daarover zou ik meer willen weten.

er is niks mis met meditatie, danwel zenmediatie, danwel boeddhisme.

Ik heb aangegeven dat niets mis is met meditatie. Ik ben wel van mening dat veel mis is met zenmeditatie en boeddhisme.

hoe durven de gelovigen het in hun hoofd te halen dat mediatie demonenen aanlokt?

dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

Wie zegt dat meditatie demonen aanlokt?

ik kan hier zo kwaad om worden.

Dat is niet echt boeddhistisch. Als je een boeddhist zou zijn, zou je altijd rustig zijn, toch?

Gelukkig ervaar ik een volkomen vrede en rust in Christus.

boeddhisme is niet negatief over andere geloven. het moedigt andere geloven aan zich te verdiepen in hun eigen gevoel/belevingswereld, meer niet.

Het christendom is niet negatief over andere geloven. Het moedigt andere geloven aan om Jezus Christus aan te nemen als Heer en eeuwig leven te ontvangen, alsmede rust, vrede, blijdschap, gezondheid, voorspoed, bescherming, vrijheid, enz. .

je eerste zinnetje, over karma , doet me al twijfelen aan de oprechtheid in deze bijdrage.

steek onder water, toch?

Ik ben altijd oprecht en doe niet aan steken onder water. Ik waak over mijn karma.

Gal. 6:7b

wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het Christendom vind ik het mooi dat je niet door middel van je goede daden je zaligmaking kan krijgen. In het Boeddhisme moet je door je eigen werken in hogere sferen terecht komen. Ik krijg van God de genade en hoef enkel te geloven dat Jezus Christus voor mij gestorven is.

edit: Verwijderde post uit reactie geknipt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid